Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 20, 8:11

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Inne på att bygga mitt första MJ 
Författare Meddelande
Passagerare

Hejsan alla mj vänner i sverige.

Mitt namn är Stefan och är 27 sommrar gammal. Jag är inne på att börja bygga inom MJ.
Frågan är många och inte många har jag svar på ännu. Kanske kan ni hjälpa mig med det.

Jag har varit i kontakt med mj förut. Dvs en gammal vän till pappa hade ett litet bygge. Så nu när man har en son så tänkte jag att det kanske vore lite kul att bygga något tillsammans. Så till mina frågor:
Märklin har jag hört talas om länge, roco och lima, fleichsman har man inte hört mycket utav.

Så vad skall man ha? Märklin är lite dyrare har jag märkt. Jag vill ha ett prisvärt alternativ.
Vilken skala ska man börja med? vad är bra för nybörjare? H0 eller N skala?
Jag är inne på att digitalt är att föredra. Eller det verkar som många pratar varmast om det.

Jag har inte köpt någonting ännu utan tänkte jag skulle få lite tips utav er som kan lite mer först.
Jag har även läst lite om att väljer man märklin så kan man inte köpa annat märke men det fungerar med de andra?
De startset jag tittat på är detta: http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... &pid=51227
ett Roco startset digitalt. kostar under 2000 kr men mest för att få en känsla för det hela.
eller detta: http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... MA%2029310
ett märklin digitalt.

Vad tycker ni är mest prisvärt? Och om man bygger vidare sedan, vad ska man välja att satsa sina pengar på?

Stort tack på förhand

2013 10 01, 22:51
Konduktör

Hejsan!
Det kan nu vara hög tid att fundera på vilken skala man ska köra med...
Själv kör jag med skala G i trädgården, det blir liktsom en helt annan känsla än de mindre skalorna. (och i vissa fall är det billigare också)
Jag hittade en startsats på conrad.se för 1600kr.. Ett i mitt tycke överkomligt pris.
Nackdelen med de större skalorna är att de tar större plats, och det kan därför vara en bra ide att istället bygga järnvägen ute istället för inne.
Det är förstås mycket underhåll med järnvägen såsom tex pinnar på spåret, löv, djur, snö, skitig räls osv.
Men lite banunderhåll kan också vara kul ibland...
//Fredrik :up:

2013 10 02, 14:45
Profil WWW
Passagerare

Ska du köra DCC=roco eller AC=Märklin.
Själv kör jag DCC och jag är väldigt nöjd.
var har du köra för trafik svenskt,tyskt?

2013 10 02, 16:57
Moderator
Användarvisningsbild

Hej Stefan :)

Du har säkert fått och kommer få en massa tips om fördelar/nackdelar kring de olika skalorna och tillverkarna.
Jag flikar bara in som hastigast och tipsar om Moduler i stället för en fast bana.
Jag vet inte hur din situation ser ut och hur gammalt ditt barn är.

Vet ej heller din geografiska position så länken nedan får duga.
http://www.modulsyd.se/wordpress/

Mvh Rickard

2013 10 02, 19:09
Profil WWW
Passagerare

jw34 skrev:
Ska du köra DCC=roco eller AC=Märklin.
Själv kör jag DCC och jag är väldigt nöjd.
var har du köra för trafik svenskt,tyskt?

Eftersom jag är helt "ny" i denna värld så är jag öppen för det mesta.
Vilket system är roligast? mest utvecklande? Det är ju roligare att bygga tycker jag än att bara se tåget åka runt runt om ni förstår vad jag menar. =)
Vilken trafik jag ska köra spelar ingen roll, jag vill ha ett system som jag kan köpa grunden till och sedan ju mer plats man får ju mer kan man bygga ut. Så jag vill köpa något som man kan utveckla med åren.

2013 10 02, 20:31
Passagerare

Rickard95 skrev:
Hej Stefan :)

Du har säkert fått och kommer få en massa tips om fördelar/nackdelar kring de olika skalorna och tillverkarna.
Jag flikar bara in som hastigast och tipsar om Moduler i stället för en fast bana.
Jag vet inte hur din situation ser ut och hur gammalt ditt barn är.

Vet ej heller din geografiska position så länken nedan får duga.
http://www.modulsyd.se/wordpress/

Mvh Rickard

Hej Rickard.

Jag tar emot alla tips jag kan få. =) Allt är välkommet..
mitt barn är 19månader. Så tanken är att börja lite lätt och sedan ju äldre han blir så utökar man tågbanan =)
Antingen det eller köpa ett renoveringsobjekt till bil men det har jag inte platsen för.. =)

Jag bor utanför Enköping. =)

2013 10 02, 20:34
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hej sengstr

Har du inte funderat på brio-spåret :-D . En stor träjärnväg räcker länge och kan vara en nog så bra inkörsport till tyngre saker i framtiden.

Om man är intresserad av mera förebildsenliga prylar för riktigt unga så finns nog bara Märklins MyWorld-koncept.

http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/produkte/myworld/Maerklin_myworld_2013_DE.pdf

/Geranium84

2013 10 04, 19:05
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej hej

Alla MJ-byggen kan göras helt unika - efter vad du vill. Det går ju att ha en liten anläggning och satsa på några fordon att fixa med, snygga till, dvs. smutsa ner osv. Eller att fixa fantastiska hus, landskap, lampor, träd, figurer, osv.

Problemet blir väl om man vill ha realistiska modeller med stora radier på spåren, långa spår, osv. dvs. det tar ju plats. Då ska man nog hoppa in i en MJ-förening istället som har sådana möjligheter.

Nåja - MIN synpunkt är att om man vill hålla på med MJ så måste man nog ändå välja bland de saker som inte är lätta att byta i efterhand - dvs. när man satt igång. Det är:

- skala (som du skrev: N, HO - det finns ju Z, TT, 1, O, G, osv. plus alla smalspårsskalor), vanligast är HO och N

- analogt eller digitalt

- analogt (gammalt) men en typ av utmaning (separata körslingor/sektioner, för körande av ett tåg i taget per sektion, kanske även via kontaktledning)

- analogt är antingen DC (likström och nästan alltid på 2R, 2-räls) eller AC (växelström och nästan alltid på 3R och nästan alltid Märklin med punktkontakter i skala HO)

- digitalt, antingen protokoll DCC (som nästan alltid används på 2R) eller Märklins olika protokoll (som nästan alltid används på 3R), Märklins styrmaskiner (Central Station) kan även köra med 3R-fordon i HO som har DCC (alltså både mfx och dcc)

Viktigast välja tycker jag är: Skala och sen 2R eller 3R om man väljer HO-skalan. De flesta andra skalor än HO är normalt 2R.

Nästa är väl om man ska bygga räls och fordon själv men det kommer väl efter hand - de flesta börjar ju med färdiga grejor och som sagt - är det roligast bygga hus o landskap så kanske det inte spelar så stor roll vilken typ av räls (2R eller 3R) man väljer i HO.

Glöm bara inte att man på 2R och 3R kan köra analogt (AC eller DC) men att man på samma räls kan köra digitalt dock inte samtidigt med analogt. Digitalt (DCC eller mfx) är således inte AC eller DC utan just digitalt (typ 20-24 Volt men med pulsad ström - pulserna är den digitala informationen.

Sist men inte minst - det finns en hel värld konstiga och kul saker inom den digitala hobbyn också - inte helt lätt att begripa men det går att ägna sig åt det också - om man vill.

Lycka till!

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2013 10 04, 20:29
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se