Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 0:05

Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 immitera trä 
Författare Meddelande
Konduktör

Hejsan! Jag undrar över hur man på bästa sätt målar saker så de får träfärg? Anledningen (lite off-topic kanske) är att jag lyckats borrat hål i köksbordet... :roll: :| Så jag hade tänkt spackla igen hålet, och sedan måla det så det ser ut som oljat trä...
Tips tack!! :up:

2014 08 17, 14:24
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Min son råkade en gång tappa skivstången med tyngder så att stången åkte rakt genom parkettgolvet i vardagsrummet. Jag sågade till en bit plywood och limmade fast i hålet. Målade med pensel sedan i flera omgångar med transparant utspädd akryl sprutfärg. Samma sorts färg som tuschfärger. Det blir som att lasera med tunn färg. När det torkat såg jag om jag kunde lägga på mer och om jag behövde justera kulören.
Ett borrhål är ju litet i diameter så lite trälagningspasta räcker som lagning, kanske det inte behövs färg? Pensla dit nån droppe träolja?

2014 08 17, 21:16
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Varför inte plugga hålet med en bit rundstav i trä? Då är det ju bara att klarlacka.

SA

2014 08 17, 21:23
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svante Andersson skrev:
Varför inte plugga hålet med en bit rundstav i trä? Då är det ju bara att klarlacka.

SA

Nja, inte rundstav. Det finns särskilda runda träpluggar, där träådringen ligger på "änden". De är till för att plugga kvisthål och liknande, och finns i olika storlekar. Kanske måste man borra upp hålet så att det passar pluggens diameter. Det blir mycket snyggt.

2014 08 17, 23:01
Tågbefällhavare

Om det är ett hål så brukar golvfirmor sälja ett speciellt "spackel" som man lagar med så det ser ut som kvist.

Förr vet jag att golvgubber/killar använde snus och lim blandning så fick de till en kvist I hålet, men gissar att det kräver lite träning först...och med snuspris numer så är det säkert lika dyrt med färdigt ifrån golvaffären.

2014 08 18, 0:07
Trafikchef
Användarvisningsbild

Har med gott resultat fyllt igen hål ca 6 mm i diameter med en blandning av lim och sågspån som jag sedan slipat.

2014 08 18, 18:19
Konduktör

Tack för alla gensvar! :up: Det är till mycket stor hjälp. :-tu Det där spacklet som ser ut som kvist låter intressant, kan dom ha sånt på BAUHAUS tro? Hålen är inte så stora, 3mm i diameter kanske, men det är ju roligt om det ser snyggt ut!
Om någon undrar hur jag lyckats borra hål i bordet, så hade jag lagt en skiva ovanpå som jag skulle bygga en modelljärnväg på, och intellegent som man är, så borrade jag hål i skivan för att sätta träd i, men tänkte inte på bordsskivan under... :mrgreen:

2014 08 18, 21:04
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

fredrik skrev:
Tack för alla gensvar! :up: Det är till mycket stor hjälp. :-tu Det där spacklet som ser ut som kvist låter intressant, kan dom ha sånt på BAUHAUS tro? Hålen är inte så stora, 3mm i diameter kanske, men det är ju roligt om det ser snyggt ut!
Om någon undrar hur jag lyckats borra hål i bordet, så hade jag lagt en skiva ovanpå som jag skulle bygga en modelljärnväg på, och intellegent som man är, så borrade jag hål i skivan för att sätta träd i, men tänkte inte på bordsskivan under... :mrgreen:

Om hålen är så små, så kan du glömma mitt tips, men det är utmärkt för lite större hål.
Intelligens är bra, men använd den på ett bättre sätt, nästa gång du borrar :-tu

2014 08 19, 18:38
Lokförare

Det finns olika hårdvaxer för detta ändamål, detta säljs bla i specialbutiker.
I byggvaruhusen har de lagningspasta på tub, som är finporigt så det ger en bra lagning.
Träpasta på burk eller tub rekommenderas inte, då detta är för grovt.

BoA

http://www.modellbyggare.se

Bild

2014 08 24, 18:14
Passagerare

Använd trä som material när du bygger =)

2015 03 07, 17:35
Lokförare

Det finns en del metoder vi använder när vi lagar skadat golv-köksluckor eller andra träytor.

Denna länk avser laminatgolv med mjukvax.
https://www.youtube.com/watch?v=OBTneHjUuqM

Detta klipp med hårdvax.
https://www.youtube.com/watch?v=ArW2ZgcoIcc

Lycka till

http://www.modellbyggare.se

Bild

2015 03 08, 19:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se