Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 22, 6:54

Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Hur många vågar eller inte ens vill? 
Författare Meddelande
Lokförare

Det här är en fråga till er alla oavsett skalatillhörighet :up: ! När man som jag är älskare av att läsa Mj-litteratur så ser man ju mängder av artiklar med anläggningar och rullande material och dom är ju så snygga och läckra, det är ingen tvekan om det. När man sedan tittar på hur mycket möda och energi`(pengar i massor), plus tid som dom har lagt ner på dessa skönheter till anläggningar eller moduler för att få dom så otroligt vackra (ja vackra) i allt som tillhör en anläggning så blir man ju nästan knäsvag. Då kommer det, om man kan säga så, det roliga. På en bild av vad som helst på anläggningen, som är så jämra snyggt byggd/gjort med allt så kommer då ett tågsätt som är så rent och så "plastigt" att man nästan mår lite illa. Jag menar att det "förstör" nästan allt gentemot allt det andra på dessa bilder och anläggningar som byggarna lagt ner sitt slit på för att efterlikna verkligheten med sitt eviga slitage. Då kommer jag till min fråga, hur många vågar "sätta kniven till" eller ser det som helt självklart att vädra sina lok och vagnar eller tycker det är helt ok att det är som det är? Jag själv kör N-skala och har börjat vädra mina vagnar, mestadels godsvagnar och det blir ju en så total skillnad, men jag har ännu inte vågat mig på någon av mina typ hundra lok. Där är jag mera rädd för att vädra, kanske av ekonomiska skäl. Dom kostar ju en slant dom små raringarna, ja se där min fråga till er. Är ni modiga och vågar eller vill ni inte ens för att plast är vackert?

MVH

2012 10 12, 16:41
Moderator
Användarvisningsbild

Jo... Jag har inget att köra på förutom ett par bord. Jag har låtit vädra merparten av mina godsvagnar men även 2 st Roco Da lok är på vädring. Kanske att börja i fel ände. Men för att svara på frågan om man vågar... Japp :up:

Mvh Rickard

2012 10 12, 17:20
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Ser inte alla godsvagnar ut så här :?:

Bild

Märklinist ja visst

2012 10 12, 18:32
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Ställ dej själv frågan, vad bygger jag?

Leksaksbana eller modelljärnväg. Det finns inget "rätt" svar, men...

väljer du att bygga en modelljärnväg är du givetvis tvungen att vädra allt från landskap, hus, bilar, lok och vagnar ner till minsta figur!

2012 10 15, 9:57
Tågbefällhavare

Kan vara så att man "förstör" andrahandsvärdet på det rullande om vädringen misslyckas. Dvs det är svårt att lära sig konsten och många kanske säljer av sina dyra lok och vagnar ibland. Precis som BIG TWIN är inne på.
Har själv varit tveksam till det av just ekonomiska skäl. Men om man bygger naturtroget så vill man nog "sätta kniven i objekten". Jag testar lite på mindre värdefulla pjäser. Man får lära sig stegvis.

2012 10 15, 10:05
Moderator
Användarvisningsbild

Jag vill inte vädra mina fordon m.m. Jag eftersträvar inte mer realism utan mina fordon får gärna se nylevererade och plastiga ut. Jag är glad om dom går att köra. :)

Ha det bra.

2012 10 15, 14:07
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Beror väl på vad man har för syfte och det finns ju så många infallsvinklar och tillämpningar på detta. Inte heller jag är så intresserad av realism på så vis, men jag vet inte om jag därför vill gå med på att det jag håller på med bara är en "leksaksbana" eller motsvarande.

För mig är det nostalgin och tekniken som är viktigare än att avbilda något specifikt och då vill jag hellre ha mina modeller 'katalogrena' istället för realistiskt skitiga. Var och en blir som sagt salig på sin fason. :mrgreen: :wink:

2012 10 15, 17:32
Konduktör

Själv har jag alldrig vädrat någonting... skulle vilja, men vet inte hur man gör... :oops: Är det svårt? Alla pratar om någon slags "wasch" som man ska ha på för att det ska se bra ut. En beskrivning vore på sin plats!!! :-D :up: :wink:

2013 01 05, 21:45
Profil WWW
Trafikledare

fredrik, angående vädring så finns massor av artiklar både på internet på i tidningar om detta. Det handlar mycket om att våga och man får hitta de metoder som fungerar bäst för en själv.

I vetenskapliga sammanhang säger man "Alla modeller är fel, men vissa modeller är användbara." Lite samma sak handlar det väl om på en modelljärnväg. Man får fråga sig vad syftet är med modellen. För de flesta handlar det om att ge ett tillräckligt övertygande intryck av en järnväg för att på någon nivå tillfredsställa behovet av en järnvägsupplevelse. Sen beror det på hur kräsen man är, hur mycket fantasi man har, och många fler egenskaper för att avgöra hur pass verklighetstrogen modellen måste vara för att den skall vara "tillräckligt" övertygande. För vissa modellrallare är antalet nitar mycket viktigt, själv har jag inte tillnärmelsevis den graden av autism att jag kan avgöra om nitantalet stämmer, så den aspekten är ointressant för mig, och vetskapen om att det kanske inte är rätt antal stör mig inte.

För många så handlar det inte bara om en modell av verkligheten utan det finns en portion nostalgi också, och då menar jag inte bara nostalgi som att efterlikna en svunnen tid, utan även barndomens modelljärnvägsnostalgi. Vi satt och bläddrade och dreglade över modellkataloger och böcker. De modellerna som var avbildade där har i alla fall en särskild plats i mitt hjärta, oavsett hur grovhuggna eller overkliga de är med dagens mått mätt. En modelljärnväg med Fleischmanns mässingsräls, grovhugna byggnader från Faller och VauPe, synliga klumpiga växlar och fordon i överskala får i alla fall mitt hjärta att klappa snabbare än de flesta naturtrogna modeller. Det blir en enhet som hänger ihop - sitt eget system, påminnande om förebilden, men ändå sin egen.

Var tid har sin uppsättning möjligheter - det går att gjuta mycket finare idag än nånsin tidigare, målning och tryck kan göras så detaljerat så man behöver förstoringsglas för att upptäcka all detaljer, finmekaniken har blivit bättre - men även trender, såsom den nuvarande matta ytan hos modeller, något som inte ser realistiskt ut i mina ögon när man jämför med en blank förebild. Kortkoppel må se fint ut på raksträckor, men det är å andra sidan föga realistiskt hur vagnarna glider isär när de går in i en kurva (för att inte tala om att kurvradierna på en modelljärnväg är skrattretande t o m för en industribana i verkligheten), och den sammanlagda fjädringen i längsled i ett tåg med kortkoppel upplever jag som föga realistiskt. För min del använder jag enbart kortkoppel i persontåg, medan jag föredrar att använda standardkoppel i godståg eftersom det möjliggör en för min del mer realistisk växling (jag kan låta fordonen glida ihop och behöver inte slå ihop dem som man får göra med kortkoppelsystem för att det skall ta), och avståndet mellan fordonen är måhända orealistiskt stort, men å andra sidan konstant, vilket jag upplever som mer realistiskt. Medan andra upplever säkert kortkoppel som guds gåva till mänskligheten som äntligen ger möjlighet att köra tågen buffert mot buffert - även om hälften av buffertarna på kurvspår (nämligen de som är ytterst) är långt i från nära sin motpart.

Sen är ju en järnväg ett komplett system av fordon, byggnader, infrastruktur, miljö etc. En modelljärnväg är sitt eget system, med andra egenskaper än verklighetens hur man än försöker. T ex så går det inte att efterlikna det långsamma vaggandet hos förebilden när ett lok på 80 ton rullar fram. Vibrationerna i marken hos ett passerande tåg går inte att efterlikna i modell med någon realism. Etc. En modelljärnväg har å andra sidan sin uppsättning möjligheter. Förr så fanns det fjärrstyrda signaler och t o m automatiska signalsystem för de som inte ville vara lokförare utan snarare anta en mer tågklarerarroll. Idag förutsätts alla vara lokförare och tågen styrs digitalt med individuella körkontroller, men jag vet inte om det finns signaler med "tåginverkan" idag. Om det är realistiskt eller inte beror på vilken nivå man vill ha sin modell. De hastiga stoppen när lok kör in på strömlösa sträckor är inte realistiska i sig, men ur "tågklarerarperspektiv" är det kanske mer realistiskt att man faktiskt kan styra sin värld i miniatyr på en hög nivå, med signaler och kommandon, snarare än att tänka sig sitta i loken och köra.

Det finns på Banskolan i Ängelholm en modelljärnväg som används för utbildning av järnvägspersonal. Själva järnvägen är inte speciellt naturtrogen om man ser till landskap (som saknas helt, förutom en mindre del där någon förbaramat sig och gjort riktigt landskap), men styrs å andra sidan av riktiga ställverk. Så i det avseendet är det en bättre modell än mången modelljärnväg hur fint landskapet byggaren gjort. Att se hur tågen går under signalernas inverkan är intressant, och kan för vissa utgöra ett större nöje än att se tågen glida fram i ett vackert landskap.

Så det handlar mycket om vad man vill uppnå, och vad man värdesätter. Jag har själv aldrig lyckats åstadkomma en modelljärnväg som kommit förbi "spår och plywood"-stadiet, men det har kanske räckt för mig. Det har varit många glädjerika körtimmar, bristen på landskap till trots. Kanske har jag så mycket fantasi så det inte behövs, eller så är jag bara lat, eller så värdesätter jag körandet mer än landskapsupplevelsen, kanske utan att veta om det innan jag började. Jag beundrar i alla fall stort de modelljärnvägsrallare som lyckas kombinera alla egenskaperna som behövs för att göra en komplett och fungerande modell på alla plan.

Leksakståg eller modelljärnväg? Allt är väl en leksak i den bemärkelsen att det är avsett att skänka glädje, snarare än att vara direkt användbart. Ska man vädra sina modeller? Ja, om det blir fint och det är det man vill. Själv tycker jag att dåligt vädrade modeller ser sämre ut än ovädrade. Fina tåg är rena, blanka tåg, kan jag få ha det på min egen lilla värld då? Eller kanske jag just vill efterlikna industribanans smuts och nedskräpning? Som sagt, det handlar helt enkelt om vad man vill åstadkomma och vad man går loss på. Kör hårt!

2013 01 17, 2:10
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

fredrik skrev:
Själv har jag alldrig vädrat någonting... skulle vilja, men vet inte hur man gör... :oops: Är det svårt? Alla pratar om någon slags "wasch" som man ska ha på för att det ska se bra ut. En beskrivning vore på sin plats!!! :-D :up: :wink:

Här finns en beskrivning av hur jag har gjort: http://hakang.zmn.se/index/79345.html

2013 01 17, 10:32
Profil WWW
Konduktör

Tack så mycket för tipsen! Har börjat att vädra lite försiktigt med pastellpulver, vattenfärg och oljefärg :-ab

2013 01 23, 19:31
Profil WWW
Tågvärd
Användarvisningsbild

KES skrev:
Ställ dej själv frågan, vad bygger jag?

Leksaksbana eller modelljärnväg. Det finns inget "rätt" svar, men...

väljer du att bygga en modelljärnväg är du givetvis tvungen att vädra allt från landskap, hus, bilar, lok och vagnar ner till minsta figur!

Jag vill tro att du skämtar. Om inte, se t ex rickards inlägg nedan. Ingen måste någonting!

2013 01 25, 18:03
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se