Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 1:32

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Hur jag bygger UGJs 40-talare 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Hur jag bygger UGJs 40-talare
Nu får väl allas vår 'sweden' krupp, men jag tänkte göra lite reklam för UGJs 40-talsvagnar. På min hemsida finns nu en beskrivning av hur jag bygger dem, och hur vem som helst kan bygga dem, de är billiga, lättbyggda (och roliga att bygga!) och blir helt skalenliga. (Ja, NMJs vagnar ÄR snygga men det är inget fel på UGJs heller).

Beskrivningen finns på den här sidan.

Bild

2010 03 06, 13:13
Profil WWW
Inlägg Re: Hur jag bygger UGJs 40-talare
Har nu läst och tittat på dina bilder hakang. Imponerande är väl bara förnamnet. Varför ska en massa Kineser plocka ihop våra vagnar? När vi har en högproducerande Svensk här... :-D

Jan

2010 03 06, 18:04
Biljettförsäljare

Hej, här är en till som gillar UGJ´s 40-talare och som du säger ihopplockandet är mer än halva nöjet. Kollade in din sida och har tagit till mig en massa tips... bockar och tackar. Taken är ju en svag punkt och precis som du funderade jag länge på vad som kan göras. Har testat en metod som jag bara provat på en vagn än så länge men det fungerade över förväntan. Taken har ju två "tappar" på varje sida som förmodligen var tänkt att hålla taket på plats. Där de två tapparna ligger an mot gavelväggen limmade jag fast en mycket tunn plasttråd från Evergreen, i tapparna karvade jag ut en lagom stor glipa för att plasttråden ska hålla taket på plats. Det är nog viktigt att kolla att taket inte böjer ut korgen. Filade också bort någon 1/2 millimeter under glipan så att taket kan tryckas på plats utan våld behöver brukas. det blev helt enkelt ett snäppfäste. En annan idé jag har är öppnade fönster... Lyckat blev toalettfönstret där den övre halva öppnas inåt. Jag delad på fönstret och filade helt enkelt av kanterna och limmade tillbaka överdelen som nu lutar inåt och ger en mycket bättre ventilation på toaletten. Har även testat att få till öppnade fönster i passagerarutrymmena men det har inte blivit lika lyckat så det jobbar jag vidare på.............. Hälsningar Anders

2010 03 11, 15:40
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Vilket lim använder du när du limmar plastbiten?

Och det där med toafönstren ska jag minsann ta efter, de är ju väldigt ofta öppna på de bilder man ser!

H

2010 03 11, 19:20
Profil WWW
Biljettförsäljare

Hej, om du menar till "tråden" som håller taket på plats så använde jag Loctite Super Attak. Ja... använde faktiskt samma till att foga samman de två toa-fönster delarna. Skulle kunna ta bilder på hur det ser ut .. men hur läggar jag ut bilder när jag inte har någon hemsida att plocka dessa ifrån? Hls Anders

2010 03 13, 19:47
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ]