Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 1:32

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Hur fixar man taket på NMJ D30?? 
Författare Meddelande
Konduktör

Inlägg Hur fixar man taket på NMJ D30??
Har införskaffat en SJ litt D30 från NMJ, men är inte riktigt nöjd med taket så jag tänkte försöka fixa till det.
Det är framför allt färgen som jag är lite undrande inför, plus att taket ser lite plastigt ut, tycker det verkar vara lite för ljust också. Har dock inte hittat några färgbilder på denna vagn, så man kan få nogon vägledning, men på de svartvita bilder jag sett verkar taket vara mörkare jämfört med modellen tycker jag.

Någon som vet vad dessa vagnar hade för färg på taken? Ursprungligen, eller med ny takbeklädnad alltså.

Har läst någonstans (kommer inte ihåg var) om att tepåsar fungerar bra som takbeklädnad. Någon som testat detta och har några tips hur man limmar fast tepåsematerialet på taket? Vilket lim bör man använda?

Hade vagnarna heltäckande duk/takbeklädnad eller hade de längsgående skarvar? Ungefär hur breda var isåfall våderna? Svårt att se på bild tycker jag.

Tacksam för tips!

2011 11 14, 14:58
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Hur fixar man taket på NMJ D30
Te påsen vet jag inte . Men kanske du titta efter hos Apotek och se efter Kirurg tejp. Om hitta inte så fråga Överläkare? hihihi Näää Inte så bredare 15 mm. utan finns mindre bred. tro 10 mm. bred. Man behöver inte limma på. Spara LIM. Men jag vet inte om det du menar te påse på taket som kirurg tejp. Välkommen till Apotek. Men jag vet inte säker om du söka efter.

2011 11 14, 16:48
Konduktör

Inlägg Re: Hur fixar man taket på NMJ D30
Citera:
Men jag vet inte om det du menar te påse på taket som kirurg tejp.

Ja precis. Vad jag läste så skulle man klippa upp en tepåse och använda det som takbeklädnad, och som jag förstod det så skall tepåse vara lite mindre grov i strukturen jämfört med kirurgtejp. Det var därför jag blev lite intresserad av att prova denna teknik.

2011 11 14, 17:36
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Hur fixar man taket på NMJ D30??
Halloj! Hittade dessa bilder på Järnvägshistoriskt forum: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=52797

2011 11 14, 17:50
Konduktör

Inlägg Re: Hur fixar man taket på NMJ D30??
Tackar!
En informativ tråd som gav en hel del bra info om förebilden. Färgen på taket är kanske inte så fel ändå, verkar det som.

2011 11 14, 20:42
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ]