Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 22, 3:36

Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 HP´s Bangård 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Min första plan höll inte, då jag flyttade till lägenhet så fick storleken ändras lite.
Ska i höst flytta tillbaka till hus igen så det får bli moduler, eller sektioner om man så vill då jag inte följer någon som helst standard på storlekarna.
Stommen består av sex delar på vardera 60cm på djupet och 130-150cm långa, kommer inte få plats med alla på direkten.

En annan aspekt jag tittat mer på är höjden, efter att ha kikat på youtube ett par månader har man sett allt ifrån bordshöjd till takhöjd på placeringarna.
Men då jag har småbarn på 3år hemma vill jag inte ha dem ståendes på stolar eller pallar bara för att se så valde jag istället 60cm på höjden.
Förenklar lite för min ryggskada också då jag inte kan stå i långa perioder :)

Jag är ju nybörjare och har bara byggt märklin på spånskiva under sängen när man var liten grabb, så det kommer säkert bli en hel del fel som man får rätta till senare.
Men det är lite av skönheten med hobbyn att samtidigt lära sig.

Någon tidsbestämd epok, geografisk placering eller 100% strikt verklighetstroget vad gäller lok/vagnar kommer jag nog inte satsa stenhårt på.
Banan kommer bli barnens likväl som min, förutom att de lok man är rädd om hamnar på hylla när man själv inte opererar.

Barnens första lok är fransosen BB66150 som får Green Cargo kostym och ett BR204 som får behålla sitt utseénde.
Lok till mig själv blir senare skede, just nu läggs slantarna på spår och tekniken i sig.
Ett par Trix UE är dock bokade som får förgylla banan lite.

Banan har inget namn och kommer nog inte få det heller på ett tag.
Vissa saker är plockade från bangården i Ånge, som t.ex. rangertornet och lokstallet.
Jag är inte så mycket för en bana som går runt-runt så mitt fokus är just bangård med växling/rangering som huvudpunkt.