Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 22, 3:36

Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 HP´s Bangård 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Min första plan höll inte, då jag flyttade till lägenhet så fick storleken ändras lite.
Ska i höst flytta tillbaka till hus igen så det får bli moduler, eller sektioner om man så vill då jag inte följer någon som helst standard på storlekarna.
Stommen består av sex delar på vardera 60cm på djupet och 130-150cm långa, kommer inte få plats med alla på direkten.

En annan aspekt jag tittat mer på är höjden, efter att ha kikat på youtube ett par månader har man sett allt ifrån bordshöjd till takhöjd på placeringarna.
Men då jag har småbarn på 3år hemma vill jag inte ha dem ståendes på stolar eller pallar bara för att se så valde jag istället 60cm på höjden.
Förenklar lite för min ryggskada också då jag inte kan stå i långa perioder :)

Jag är ju nybörjare och har bara byggt märklin på spånskiva under sängen när man var liten grabb, så det kommer säkert bli en hel del fel som man får rätta till senare.
Men det är lite av skönheten med hobbyn att samtidigt lära sig.

Någon tidsbestämd epok, geografisk placering eller 100% strikt verklighetstroget vad gäller lok/vagnar kommer jag nog inte satsa stenhårt på.
Banan kommer bli barnens likväl som min, förutom att de lok man är rädd om hamnar på hylla när man själv inte opererar.

Barnens första lok är fransosen BB66150 som får Green Cargo kostym och ett BR204 som får behålla sitt utseénde.
Lok till mig själv blir senare skede, just nu läggs slantarna på spår och tekniken i sig.
Ett par Trix UE är dock bokade som får förgylla banan lite.

Banan har inget namn och kommer nog inte få det heller på ett tag.
Vissa saker är plockade från bangården i Ånge, som t.ex. rangertornet och lokstallet.
Jag är inte så mycket för en bana som går runt-runt så mitt fokus är just bangård med växling/rangering som huvudpunkt.

Som jag nämnde tidigare, vi är alla nybörjare någon gång och jag är det nu.
Så kom gärna med förslag eller åsikter ;)

2012 03 15, 18:23
VD
Användarvisningsbild

Tre av sektionerna hemma, provade måla en av dem. På dessa kommer sedan cellplast och 12mm plyfa eller osb.
Fronten ska täckas med 6mm plyfa de översta 20cm och tyg under ned mot golvet.

Har inte satt några tvärgående reglar då det ska in hyllplan under för förvaring som kommer styra upp stabiliteten.
Sektionerna bultas sedan med varandra och i vägg, så stabilt för min lilla bangård blir det.

Bild

2012 03 15, 18:29
VD
Användarvisningsbild

30mm cellplast ditlagt, inte limmat än då jag saknar plyfa.
Benkonstruktionen målad, men inga hyllplan monterade ännu.

Bild

2012 03 15, 21:17
Moderator
Användarvisningsbild

Det ser lovande ut. Ser fram emot fortsättningen.

Ha det bra.

2012 03 15, 21:42
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Hur man än kladdar och lever rövare i olika program för att skapa sin spårplan så märker jag att man får bättre överblick av att kladda direkt på det utrymme man har.

Printat lite PDF med växlar från FastTracks där jag köpt räls ifrån, ska ge mig på att bygga växlarna själv. (avkopplingsterapi deluxe)

På bilden syns den bortre delen av bangården, en bit till höger om trevägsväxeln hamnar en "hump", eller växlingsvall kanske man säger, har inte sett nåt bra ord för det. Där hamnar även rangertornet.
En stor nackdel, om man kan säga så är att dagens vagnar rullar väldigt lätt så det räckte med 1cm höjdskillnad för att vagnen skulle braka iväg hela längden i en rejäl fart, i rätt skala bör nog vallen vara cirka 4-5cm hög vilket ger en raketavskjutningsramp som heter duga, får nog klura lite på någon form av retardering :)

Formen är som ett L och den synliga delen är 4m och sen går ytterligare 1,5m "nedåt" till höger i bilden där lokstall och vändskiva hamnar.

Lite Roco Geoline kommer stå för huvudspåret av banan som går igenom alla sektioner, här längst upp i bild. Resten av spåret är Roco´s Code 83 utan banvall.

Bild

2012 03 15, 22:16
VD
Användarvisningsbild

Tillbringat kvällskröken med att dra lite kablar och satt snabbkopplingar mellan sektionerna. Även förberett för spårmatning på strategiska platser.
Blev lite lödande och pillande och brända fingrar när man liggandes på rygg försöker smälta krympslang i halvmörker :)

Nu har jag börjat pilla lite på vallen där vagnar ska rullas över, får bli bilder i dagsljus. Tog med blixt nu och det blev bara vitt av allt :)

2012 03 17, 0:28
Moderator
Användarvisningsbild

Intressant det där med växlingsvall som du nämner. Jag försökte själv få till en sådan för några år sedan på den tiden jag hade godstrafik på banan.

Om jag minns rätt så var tanken att höja upp infarten till godsbangården lite grann och ha en avkopplingsskena överst där man kunde koppla av vagnarna och låta dom rulla iväg in på lämpligt uppställningsspår. Dock så blev det inte så lyckat och iden övergavs ganska snabbt och avkopplingsskenan såldes.

Tankarna finns dock kvar fortfarande om man nu får möjlighet att bygga en större bana i framtiden så vi får se.

Ha det bra.

2012 03 17, 1:41
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Just växlingsvall var intressant för det är inte många som har sådana på sina anläggningar :)

Tillbringat senaste dagarna med att läsa på ett gäng amerikanska forum där fenomenet tas upp med hump och gravity yards och läst om olika sätt att retardera vagnarna till en vettig hastighet så de inte slår i varandra för kraftigt.
Det bästa var tydligen morrhår från en katt :roll: som hade rätt motstånd för att fånga upp en rullande vagn...
Sen fanns det också tryckluft med laser som mätte hastigheter och liknande, men det är lite överdrivet kanske :)

Har testat lite med vanlig fiskelina i olika grovlekar och hittat att just 0.45 lina som är cirka 1cm ovan rälerna bromsar de vagnar jag testat ordentligt och ger dem en lagom hastighet tills de når änden av spåret.
Men, om det redan finns vagnar på det spåret blir hastigheten för hög och kräver då kortare stump som behöver mer kraft för att böjas = större nedsättning av hastigheten.
Dessa stumpar påverkar inte heller loken något alls som kan passera obehindrat och man ser dem inte förrän man letar efter dem.
Vagnarna lär jag få vikta in så de håller sig inom samma vikt allihop, sen finns ju tanken med att olika vagnar rullar olika bra men den parametern har inte spelat in på de 3 meter jag testat med.
RC-servon är ju billiga, att använda dessa till att styra höjden på stråna för olika motstånd kan ju vara nåt.

Nästa steg blir att lägga 10mm OSB som botten på ramverket och slänga på lite noisekiller på denna (spray) som bildar en gummiyta.
Är osäker om jag kommer använda cellplasten annat än till att bygga upphöjningar och växlingsvallen, noisekiller och kork kommer dämpa bra nog.
Har landat lite mer flexspår idag också, men mer behövs :)

2012 03 21, 17:19
Moderator
Användarvisningsbild

Det lät lite avancerat med bromsteknikerna men något som bromsar in vagnarna är ju en fördel.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt.

Ha det bra.

2012 03 21, 19:09
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Det är redan "löst", en order från Conrad.se med lite servo och kablar, 120 spänn. :)
Men då blir det en konstruktion så att alla spåren på bredden får höjda eller sänkta strån samtidigt, men de överlever jag.

Blir en bildrapport inom kort igen :)

(Och för teknikfreak som undrar tänkte jag använda en 555-timer med vridpot för att styra servon)

2012 03 21, 23:01
Moderator
Användarvisningsbild

Ok, hoppas det blir lyckat.

2012 03 21, 23:44
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Det här vill jag se

Märklinist ja visst

2012 03 23, 20:39
VD
Användarvisningsbild

Pillade ihop mekanismen som höjer stråna vid vallen, denna monteras på undersidan av vallen. Stråna leds sedan i 2mm rör genom OSB-skivan och banvallen där den tittar ut mellan rälerna.

På bilden syns undersidan, till höger i bild ska servomotorn sitta som då rör mekanismen. Stråna, eller linan sitter i den runda balken.
Hade kunnat göras mindre direkt på armen till servon men då jag ska ha lägesindikering gjorde jag den lite större, den är dock bara 3,5 bred och cirka 8 lång så inte så jättestor :)

En liknande hamnar direkt efter växlarna på bangården men täcker fyra spår direkt, ska dock göra den i mässingrör då plast blev lite sladdrigt för den bredden.
Funderar på att göra fyra till så man har en enskild till varje spår, men får se hur jag gör längre fram.

Bild

Placeringen av stråna/linan när den kommer upp ur spåret.

Bild

2012 03 24, 16:20
VD
Användarvisningsbild

Målade OSB-skivorna först med färg jag hade så inte dämpmedlet skulle dra in i materialet, testat med lite dämpspray ovanpå och det tar sig redan med ett lager. Ska nog lägga tre lager innan jag känner mig nöjd.
Ska fixa en liten Youtube-film där jag knackar på en obehandlad och behandlad del så ni får höra resonansskillnaden, mycket av plonk-ljudet som uppstår i en stum skiva är borta.

Ovanpå detta blir det 1,5mm kork då en bangård inte behöver den karaktäristiska formen runt spåret.

Bild

2012 03 30, 23:15
VD
Användarvisningsbild

Pillat lite spårplan.
Avsiktligt väntat med att göra den helt klar, då saker troligen ändrar sig under resans gång.

Här är ett första steg som ska läggas.

Röd: Växlingvallen (45cm lång från start-slut)
Grå: Bangården
Gul: Run-around för rangerloken
Blå: Uppställning för lok
Ljusgrönt: Huvudlinje

Bild

2012 04 01, 10:41
VD
Användarvisningsbild

Fått rejäl klåda i fingrarna, glömde både flussmedel och skarvjärn för flexrälsen så de har inte hänt ett smack under påsken.
Försökte mig på att löda lite på en växel men de bara klumpade sig oavsett temp, så flussmedel är ett måste.

Mest funderat på växlingsvallens position, om den ska vara så långt till höger, eller om man ska flytta den en halvmeter åt vänster.
Ska förbi Panduro imorrn och hämta lite gips och sådant för att bygga sluttande sidor kring växlingsvallen, har beställt lite gräs och annat för att testa lite på marken, se om man får in någon snits på att lägga verklighetstroget mark.

2012 04 11, 3:02
Konduktör

Citat:
Hur man än kladdar och lever rövare i olika program för att skapa sin spårplan så märker jag att man får bättre överblick av att kladda direkt på det utrymme man har.

Printat lite PDF med växlar från FastTracks

Håller helt med, det är först när man lägger ut bitarna på det verkliga utrymmet som man verkligen ser om planen håller. Det blir ofta lite för abstrakt att sitta och pilla i ett planeringsprogram eller rita med spårmallar som man gjorde förr.

Det där med växlar utprintade på papper var riktigt smart!

Intressant upplägg på din bana. Har själv funderat på något liknande så det skall bli kul att följa tråden och kanske få lite inspiration till att bygga något litet eget.

2012 04 14, 11:35
VD
Användarvisningsbild

Varit en sväng på operationsbordet för ryggen, men nu är barnen hos mig igen och vi har pillat vidare på bangården.

Var iväg och köpte lite gipsbandage m.m. idag för att gjuta till vallens form.
Har fått kompromissa lite, i skala 1:1 befinner sig tornet vid slutet av vallen, inte mittpå som jag har gjort. Det är avsiktligt för att spara plats då det kommer en trevägsväxel precis efter vallen.
Den blev även cirka 9mm lägre än den borde ha varit i skala, men det blev sån jäkla fart på vagnarna att det inte gick, nedbromsningen såg konstig ut så lite får man offra :)
På djupet blir det bara halva byggnaden, då den kommer stå emot bakväggen som kommer bestå av riktiga foton från platsen, testade med min kamera men den var lite för klen (standardkamera i 1500kr-klassen) Får nog låna till mig en rejäler kamera om det ska bli bra.
Vallen blev cirka 55cm lång, även där lite kompromisser då den skulle ha varit nästan det dubbla.

Aktuell status på vallen, skall ta upp hål i skivan för styrning av bromsstråna jag visat tidigare och lite elektronik.
Bild

Bild på tornet som ska avbildas, stod massa tåg i vägen vid fototillfället så jag kunde inte zooma rakt över bangården för att få bild framifrån.
(Hemsk zoom här också, ber om ursäkt för dålig bild)

Bild

2012 05 16, 19:23
Kommunikationsminister

Tjena tågkompis!
Om du behöver en bättre kamera så finns här ett ställe som ge ut rimliga priser på kameror.
http://www.scandinavianphoto.se

Din tågbana ser lovande ut!
Att bygga i olika sektioner är som jag rekommenderar!

2012 05 17, 10:37
VD
Användarvisningsbild

Tack för tipset, den jag har nu duger för vanlig svenssonfoto. En liten 99kr bygglampa från Biltema hjälper till vid mörka kvällar, haha
Det blev nåt fel i din länk, men en googlesökning sparkade mig rätt. Hittade en hel del goa fästen som var intressanta där :)

Ja, sektioner är ett måste då jag flyttar till hus framöver.

2012 05 17, 11:15
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se