Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 23, 11:12



Svara på tråd  [ 114 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
 Hobbytrade Hbis 
Författare Meddelande
Trafikchef

Blev medlem: 2007 08 15, 14:00
Inlägg: 462
Ort: Lindome
Efter fem vagnar (två SJ-varianter, Green-Cargo och dubbelsettet Nord-Wagon) så kan jag bara konstatera att de positiva omdömen och negativa anmärkningar som framförts i tråden stämmer bra.

Snygga efterlängtade vagnar som är skalenliga och med många fina detaljer och målning men dessvärre en hel del tekniska missar.

1) Nästan alla exemplar har dåliga hjul som är ocentrerade, dvs vagnen vaggar. Åtgärd: Hjulbyte. Skall även försöka belasta någon vagn som någon tipsade om för att se om ramen blir rakare.

2) NEM-fickan sitter för långt ut på den ända som saknar bromsplattform vilket gör vagnsavståndet störande långt. Det kan lösas på två sätt. Antingen genom en kort fast länk, dvs parkoppla två vagnar (något som man ändå skall göra för Nord-Wagon-modellen) eller genom att man sågar/filar av ytteränden på NEM-fickan så att kopplet kan komma några millimeter längre in.

3) NEM-fickorna har oftast gjutskägg och orenheter kvar. Behov av att fila ur och putsa dem innan det går att sätta in nytt koppel. De kan även ha vissa problem med att inte sitta inom toleranserna för korrekt NEM-höjd, alternativt ha viss vinkel vilket påverkar förmågan att koppla ihop obehindrat.

4) Kulissfjädrarna något för hårda och kulisstyrningen håller inte samma höga kvalité som vi är vana vid från Roco eller Märklin. Fjädern är tyvärr inte spiralfjäder utan rak tråd.

5) För låg vikt med hänsyn till längden. Kan lätt åtgärdas genom att öppna vagnen och lägga i lite extra vikt, ca 10-15 gram är ganska lagom. Inte minst med tanke på den något för hårda fjädern på kulisstyrningen så bör man vikta ner vagnen något.


Ett plus är att den funkar bra med t.ex. Märklins kortkoppel, men ibland kan man behöva justera någon buffert och dessa sitter instuckna och kan därför lätt vridas rätt.

Vagnen har vissa handräcken i metalltråd vilket är ett stort plus. Bromsplattform och fotsteg är i plast.

Efter hjulbyte och nedviktning samt justering i vissa fall av NEM-fickan och buffertar så går vagnarna bra på C-rälsens skarpa kurvor och växelkurvor, även i s-kurvor R2 (437 mm) men jag har inte testat 360-mm radie S-kurva.

_________________
Pågående projekt: Linfallets järnväg
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=10990


2010 08 17, 22:57
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 11 28, 19:27
Inlägg: 1636
Ort: Göteborg
En liten recension av de nytillkommna vagnarna i samma serie.

Bild

I helhet är det jättefina vagnar som är väldetaljerade. Men tyvärr är det fortfarande problem med vagnar som inte kan sluta gunga fram & tillbaks. Vet inte om det är chassit eller hjulen som är skeva. En del vagnar går bra andra gungar otroligt mycket. Verkar som dubbelvagnarna är mer drabbade av detta än de andra. Mer behövs igentligen inte sägas om detta. Dock så är lösningar på detta uppskattade.

När det gäller Koppelfickan så är detta en glädjande nyhet. Vi minns hur dubbelvagnarna hade långt avstånd mellan vagnarna och buffertarna. Detta är nu löst på ett mycket bra vis. Kanske så man skulle gjort från början :up:
Kanske någon som har bra kontakt med Hobbytrade kan kolla om man kan beställa de nya armarna/koppelfickorna som reservdel vilket skulle lösa det gamla problemet på de gamla vagnarna enkelt.
Som med många andra tillverkare så är koppelfickorna trånga med risk för skada på vagnen vid iförande och uttagande av koppel.

Nya vagnarna:
Bild

Gamla vagnarna:
Bild

Och här på denna bilden ser man lösningen. Koppelfickan är placerad på samma plats men är flyttad bakåt på armen och sticker således inte lika långt ut. Övre är ny undre är gammal.

Bild



Och på denna bild ser vi avståndet mellan buffertar på de nya vagnarna när de är under rörelse, dragna av lok.

Bild

Slutligen kan man konstatera att den gamla varianten av urtagning av vagnarna ur deras kartonger var lite roligare än den nya. Riktigt besvärligt att få ur vagnarna med risk för skador på små detaljer. De skulle fortsatt med de små påsarna som vagnarna låg i.

Mvh Rickard

_________________
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera


2011 12 31, 13:15
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 920
Ort: Borl
Så här skrev jag tidigare i den här tråden

Nu har jag öppnat vagnarna & efter lite trix & fix så går dom riktigt bra
Har bytt hjul
Kapat koppelfickan i ena änden
& efter att jag satt i hop vagnarna igen så blev de bättre
istället för att försöka att trycka ihop vagnen mer så att alla hjulen står på rälsen så tryckte jag ut underredet ur korgen på den sida som hjulet inte nådde ner till rälsen det handlar om ca 2 till 3 tiondels millimeter efter hjulbyte

Så nu rullar vagnarna jättebra
Jag har även lagt i en mutter & lite tyg så de blir tysta & får lite mer vikt

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2011 12 31, 15:04
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 23:41
Inlägg: 1300
En annan fråga är om vagnarna står med alla fyra hjulen mot spåret :roll:


2011 12 31, 15:08
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 920
Ort: Borl
Det står ju i Rickards inlägg att vagnarna fortfarande gungar fram på spåret

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2011 12 31, 15:11
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 23:41
Inlägg: 1300
Jo men det var väl två fel, hjulen var inte centretat så vagnen vajade fram och det andra var att bottenplattan var vriden så hjulen inte stod på alla fyra.


2011 12 31, 15:15
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 920
Ort: Borl
Ja det har du rätt i
Kanske bara är hjulen den här gången eller ..................

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2011 12 31, 15:20
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 23, 17:05
Inlägg: 173
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,4686021,4686948#msg-4686948


2011 12 31, 16:27
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 23:41
Inlägg: 1300
Ja det är inte som bilar som blir återkallade för defekter som man måste åtgärda 8)

Vi fick ju själva byta ut hjulen utan någon ersättning så det minsta man kan begära är väl att återförsäljarna kanske kunde informera och fixa fram delarna som är fel.

Har också fått reda på att problemet med ACME släpsko på Br185 skall vara fixad med någon typ av korrigering av boggi delar.


2011 12 31, 16:36
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 920
Ort: Borl
Då blir det till att höra med Luleå om nya koppelhållare :-tu

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2011 12 31, 17:12
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 10 23, 12:05
Inlägg: 164
Ska bli kul och se dom nya dubbelvagnarna som kommer om det kommer vara samma strul med hjulen där, funderade på att bestäla ett antal, men köpet nog bara några nu känns det som


2012 01 01, 22:09
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 11 28, 19:27
Inlägg: 1636
Ort: Göteborg
http://www.youtube.com/watch?v=yWG5QSRq ... ature=plcp

Svårt att se i stort fönster men i litet fönster ser man hur vagn 6 Gungar.

Mvh Rickard

_________________
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera


2012 01 03, 20:33
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 920
Ort: Borl
Ser ut som att det bara är en vagn som behöver handpåläggning.
Då har du förbrukat all tur för hela januari. :wink:

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2012 01 03, 21:01
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 11 28, 19:27
Inlägg: 1636
Ort: Göteborg
Då kanske man inte skall skrapa trisslotterna i plånboken förrän i Februari. :shock:
Såg att några av de gamla vagnarna vaggade rätt bra. Får väl försöka lösa detta så småningom.
Och en rolig sak med videoklippet var att mobil telefonen ringde i slutet av klippet. Har tittat 3 gånger på klippet vid olika tillfällen och letat efter telefonen 3 gånger :godnatt:

Mvh Rickard

_________________
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera


2012 01 03, 21:29
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 114 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.159s | 14 Queries | GZIP : On ]