Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 18, 15:52

Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Hobbyshoppen 
Författare Meddelande
Lokförare

bermod skrev:
NerdBoy skrev:
DocHP skrev:
Jag menade mer på att kostnaden ska ju tillbaka in i föreningen, med en sådan omsättning och dessutom inriktning på MJ så var jag mest nyfiken på vad sådana summor används till för att främja föreningens syfte.
Klart det finns föreningar som har höga omkostnader i sin verksamhet.

Jag vet inte hur länge du har hängt med i MJ-svängen, men om du söker på "skanex" så kommer du se att det inte alls är säkert att föreningen verkligen har något syfte, annat än att dra in stålar till en enskild person.

Varför hålla på och rota i gamla saker jag har pratat med personenn i fråga på ett antal gånger den sista veckan där han har ringt från Dubai,så låt han få en chans att svara här eller om jag ska lägga in en kommentar när vi förhoppningvis träffas när han kommer hem inom snar tid,vill också poängtera att jag är inte på nått vis inblandad i hoppyshoppen men känner personen sen länge.
bermod

När det är färdig-rotat så upphör rotandet av sig själv, fram till dess kommer rotandet att pågå varv efter varv.

2011 08 29, 23:48
Passagerare
Användarvisningsbild

NerdBoy skrev:
DocHP skrev:
Jag menade mer på att kostnaden ska ju tillbaka in i föreningen, med en sådan omsättning och dessutom inriktning på MJ så var jag mest nyfiken på vad sådana summor används till för att främja föreningens syfte.
Klart det finns föreningar som har höga omkostnader i sin verksamhet.

Jag vet inte hur länge du har hängt med i MJ-svängen, men om du söker på "skanex" så kommer du se att det inte alls är säkert att föreningen verkligen har något syfte, annat än att dra in stålar till en enskild person.

Hej.

Jag har medvetet hållit mig borta från den här debatten men känner att det nu är dax att säga någonting, och berätta vad som verkligen hände. Allt grundar sig i mitt genuina intresse för tåg och modelljärnväg. När vi startade SSJ och Skanex så var intentionen att ge ut en ny version av det klassiska Hg loket och en exklusiv modell av motorvagnståget Xoa5. Hg loket skulle täcka initialkostanderna för Xoa5-projketet, och vinsten från Xoa5 skulle hjälpa till att rusta upp en av de kvarvarande Xoa5:orna, troligen nr 221 som var det tågset som såg ut att vara i bäst kondition. Entusiasmen och storheten i projektet överskuggade totalt bristen på erfarenhet vilket resulterade i att hela den initiala budgeten och tidsplanen gick rakt åt pipan.

På Hg sidan gjorde vi det fatala misstaget av att använda oss av ett stort antal privata underleverantörer varav flera arbetade på hobbybasis. Detta blev en uppenbar sårbarhet eftersom det räckte med att endast en leverantör inte kunde leverera sina delar i tid, så stoppade hela produktionen. Detta var grundstenen till hela problematiken. Allt som överhuvudtaget kunde gå fel, gick fel. Kostnaderna för varje enskild del (eller arbetsmoment) blev, efterhand som tiden gick, betydligt dyrare än vad som initialt var tänkt. Hg-delarna färdades kors och tvärs mellan Stockholm, Nässjö, Riga, Västerås, Tallinn, Enköping och Enhörna i ett nätverk som till och med skulle få DHL att bli imponerade.

Dumt nog så initierades vid detta tillfälle även det kostsamma arbetet med Xoa5, trots att det var det avslutade Hg-projektet som till största delen skulle bekosta Xoa5 projektets utveckling. Vid inte mindre än två tillfällen fick vi börja om på konstruktionsarbetet på Xoa5:an eftersom vi insåg att hela grundkonstruktionen måste ändras. (den var först tänkt att bli en ren zinkmodell, sedan en kombination zink/mässing, för att sedan slutligen (som nu) bli en ren mässingsmodell)

För att rädda det kapsejsade Hg-projektet så gjordes misstaget att starta ytterligare två projekt (i nyktert tillstånd och med distans till händelseförloppet, kan man verkligen fråga sig om detta var ett klokt beslut). Personvagn B6 och motorvagnståget Xoa7 skulle bli lösningen på vara problem. Vid hade för detta arbete kontrakterat ett gjuteri som utlovade fina resingjutningar och högklassiga etsningsarbete. Sagt och gjort, allt såg bra ut från början, som det alltid gör, men (naturligtvis) blev det stora förseningar (igen)och gjuteriet krävde allt mer pengar for att kunna fortsätta och färdigställa arbetet med gjutningarna.

Slutligen hade de fått klart en stor batch Xoa7 och vi skulle nu äntligen bli klara för leverans. Vid denna tidpunkt lyckades vi få färdigt ca 3-4 Hg lok i månaden och slutnotan för kostanderna för varje enskilt lok var nu astronomisk. Jag hade synat ett provexemplar av Xoa7, men när hela batchen kom till Sverige insåg jag snabbt att de inte skulle gå och leverera ett enda tågset. Vi hade uppenbarligen pressat gjuteriet så hårt att de hade tummat rejält på kvalitet i både gjutning, lackering och finish.

Vid denna tidpunkt drog jag resolut i nödbromsen for ALLA projekt. Botten var nu nådd och hela SSJ-Skanex projektet hade skjutits i sank. Vi stod nu och hade i princip inget att leverera. Pengarna hade runnit ut ur föreningen på alla dessa olika misslyckade projekt och hela missionen hade gått förlorad. Jag hade själv frontat utåt och fick därför naturligtvis axla det fulla ansvaret för allt. Föreningen SSJ sjönk likt Titanic tillsammans med alla storslagna planer och idéer. Allt var förlorat, och normalt sätt så skulle historien slutet här.

Efter att personligen stått öga mot öga med alla våra kunder och lovat dem modeller så kände jag att jag måste göra något for att rädda situationen. Jag tog resolut över den kapsejsade produktionen och fastställde tillsammans med en vän en plan for att rädda hela projektet. Lösningen var naturligtvis att ta en sak i taget. Tyvärr visade sig bli en mycket kostsam operation men jag kände att det fanns inget alternativ.

Första steget blev att göra klart alla Hg loken. Efter mycket arbete fann vi en samarbetspartner i Korea som kunde hjälpa oss. Vi skeppade över alla vara gjutna delar, och detaljer, och efter flera planerings och konstruktionsmöten kom äntligen produktionen igång. Det tog tid, men vi lyckades färdigställa hela serien på 200 Skanex Hg lok. Resultatet blev oerhört bra och jag kan inte beskriva lyckan när jag för första gången stod framfor 200 blanksvarta Skanexkartonger med färdiga Hg-lok. Hg loken hittade sålunda äntligen hem till alla sina ägare och första steget var avklarat.

Samma samarbetspartner arbetade nu for fullt med konstruktionsarbetet med Xoa5, och en färdig prototyp plockades fram. Resultatet var bländande bra och endast ett par mindre förändringar är gjorda inför serieproduktionen. Xoa5 beräknas bli klar för leverans i januari 2012.

Arbetet med att bygga upp en ny struktur för verksamheten har tagit lång tid, och under denna tid har vi också satt upp ett eget gjuteri. För bara några dagar sedan slog vi upp dörrarna till ”hobbyshoppen.se” och i samband med det presenterade vi också en rad nya modeller. För att visa att vi lärt oss av våra misstag så är dessa nya modeller redan färdiga, eller i slutfasen av produktion. Numera kontrollerar vi produktionsmedlen på ett annat satt än vad som skedde tidigare. Och för att slutligen återbygga förtroendet så valde vi att aldrig mer ta ut förskottsbetalning på en planerad modell. I hobbyshoppen betalar kunden först när modellen hämtas ut på posten. ”Skanex” har blivit varumarket for exklusiva färdigmodeller i metall, och ”Modellverkstan” är konceptet att modellen levereras som monteringssats där korgen redan är färdiglackad och dekalerad. Delar och detaljer monterar du lätt enligt ”IKEA-principen” allt för att kunna hålla rimliga kostnader på modellerna. Vi har också tagit fram nya fina drivningar i metall med inbyggt digitalinterface och belysning. Detta arbete har skett i tystnad eftersom vi har lärt oss att inte säga och avisera något innan det är klart. Speciellt glad är jag for HC-rälsbussen Yo1s och lokomotorn Z43/49 (som nu kommer i flera olika roliga versioner), båda dessa fordon är personliga favoriter.

Alla Xoa7:orna är tillverkade och klara (som ni själva kan se på bilderna på var hemsida) och nu återstår logistik, dekalering och förpackning. Alla Xoa7 tågset levereras under september. Vi är mycket tacksamma för alla kunders tålamod och jag är glad att vi lyckats, trots allt, med att rädda produktionen så att ingen kund blivit lurad på sina modeller.

Slutligen vill jag vända mig till ”Nerdboy” och ”DocHP” och andra skribenter som har synpunkter och kommentarer: Jag inviterar er, i all välmening, att personligen kontakta mig om ni vill fortsätta diskutera saker som ”syfte” och ”dra in stålar” så ska jag gärna belysa min synvinkel i dessa ämnen, och vi kan gå in mer i detalj för att bringa klarhet så att det inte råder någon oklarhet var jag personligen står i dessa frågor.

Jag vill personligen tacka alla kunder och vänner för all support under denna svåra tid. Tack vare ert stöd har vi nu äntligen fått vind i seglen!
Jag önskar er alla en fin modellbyggarhöst!

Med vanlig hälsing,
Max

2011 08 30, 19:44
Trafikchef

Det var bra med ett tydligt klargörande om vad som hänt tidigare och vad som kommer att erbjudas framöver.

Jag tror att om ni bara hade informerat de kunder som betalt in förskott om alla fördröjningar hade mycket negativ uppmärksamhet kunnat undvikas. De flesta MJ-utövare har nog en stor förståelse för leveransförseningar, särskilt om projekt drivs vid sidan av ordinarie jobb. Nu gjorde bristen på information att det blev långa diskussioner här och på grannforumet fyllda av gråt, tandagnisslan och upprop till polisanmälan.

2011 08 30, 22:06
Kommunikationsminister

Jag har lite på distans följt hela den ångestfyllda diskussion som ägt rum kring det projekt Max nu beskriver.

Låt mig få deklarera:

1. För mig har det aldrig varit en stor aktualitet att försöka skaffa en modell av ett Hg-lok, även om det faktiskt passar ovanligt bra in i mitt koncept. Efter det att "Konferensens" motorvagnståg med direktförbindelse från Motala till Stockholm och tillbaka tjänat ut sin roll, övertog lokdragna tåg med personvagnar förbindelsen Motala-Mjölby, och själva loket, i mina minneshörnor, var just ett Hg-lok.

2. För glada kunder har utvecklingen att få tag på ett Skanex-märkt Hg-lok blivit en ångestfylld resa.

3. Jag hör inte till dem som drabbats illa under denna resa som presumtiv kund eftersom jag inte beställt något Hg-lok.

4. Jag är ingen långsint person, och upplever att alla människor ska få chansen att förklara sig när någonting inte fungerat som det är tänkt.

5. Det finns moment i denna story som jag upplever ganska oroväckande. Att Max har mörkt håriga armar uppfattar jag som av somliga kommentarer att döma, som lätt rasistiskt dömande. (! Ja faktiskt!)

6. Efter alltför lång tid har vi nu fått en förklaring av vad som hänt, från vad som vid detta laget måste betraktas som de anklagades bås.
Alla människor måste få lov att erbjudas en chans att rehabilitera sig. Jag har ingen aning om vilken just Max roll är i det som hänt, och uppenbarligen har många människor tagit mycket illa vid sig. Det betyder inte nödvändigtvis att alla invektiv som uppfunnits längs resans gång är alldeles självklara att använda.

Max inlägg andas ju för mig en förståelse för att människor runtomkring har blivit väldigt undrande över skeendet. Jag för min del är villig och beredd att låta min gamla devis på detta forum, ibland så sorgligt söndermanglad, men ändå, gälla i detta sammanhang: Live and let live! Döm inte dina medmänniskor förrän du VET vad du gör!

Låt oss nu därför med öppna ögon låta udda vara jämnt och se framöver om konceptet bakom Max verksamhet håller sträck för framtiden. Jag vill verkligen hoppas att så är fallet; och om detta nu inte stämmer, att det finns möjlighet för vidsynthet och tolerans i forumägande och modererande som kan vägleda oss vidare till nya goda insikter när det gäller vår kära hobby!

2011 08 30, 23:14
Tågvärd

Jag tillhör den grupp som betalade in 400:- i förskott för B6 vagnarna.... det är nu ganska många år sedan. Har sedan länge registrerat dessa kronor som förlorade. Skickade några email i början, fick väl några vaga svar och gav sedan upp. Vore intressant att få höra om man från Hobbyshoppens sida har tänkt sig att kontakta mig och de andra i samma situation.

2011 08 31, 21:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

quzäta skrev:
Jag tillhör den grupp som betalade in 400:- i förskott för B6 vagnarna.... det är nu ganska många år sedan. Har sedan länge registrerat dessa kronor som förlorade. Skickade några email i början, fick väl några vaga svar och gav sedan upp. Vore intressant att få höra om man från Hobbyshoppens sida har tänkt sig att kontakta mig och de andra i samma situation.

Tycker inte du ska ställa frågan här ,utan skicka den hit det skulle jag göra info@hobbyshoppen.se
bermod

2011 08 31, 21:41
Tågvärd

Förvisso, men om man nu går ut med den information man gjort här i forumet så tycker jag nog att den frågan jag ställer borde ha besvarats redan där. Dvs gett information till de som betalat in pengar men inte sett till vare sig modeller eller återbetalning.

2011 08 31, 21:46
Trafikchef
Användarvisningsbild

På den nya sidan, under rubriken köpvillkor:

Information om leverans av tidigare beställda Skanex och SSJ modeller:

Hobbyshoppen.se / Hobbyverkstan har övertagit tillverkningen och försäljningen av Skanex och SSJs modeller. Kunder som beställt och erlagt förbetalning för modeller som ännu inte är levererade är därför garanterade leverans av dessa. Kund måste uppvisa kvitto på inbetalning och modellens tillverkningsnummer. Under augusti-september 2011 kommer samtliga modeller av typ motorvagnståg X7/Xoa7 och personvagn B6/Co6 att levereras, och under 2011-12 motorvagnståg X5/Xoa5 och Y3. (hobbyshoppen förbehåller rätten att vid behov revidera tidsplanen). Kunden har rätt att avbeställa icke levererade modeller och använda inbetalt belopp för inköp av andra produkter i webbshoppen. Samma krav på att kunden måste uppvisa kvitto på inbetalning och tillverkningsnummer kvarstår dock, och kundens urspungliga beställning raderas.

Här har Max ett strålande tillfälle att bygga upp förtroendet igen.

2011 09 01, 8:12
VD
Användarvisningsbild

NerdBoy skrev:
På den nya sidan, under rubriken köpvillkor:

Information om leverans av tidigare beställda Skanex och SSJ modeller:

Hobbyshoppen.se / Hobbyverkstan har övertagit tillverkningen och försäljningen av Skanex och SSJs modeller. Kunder som beställt och erlagt förbetalning för modeller som ännu inte är levererade är därför garanterade leverans av dessa. Kund måste uppvisa kvitto på inbetalning och modellens tillverkningsnummer. Under augusti-september 2011 kommer samtliga modeller av typ motorvagnståg X7/Xoa7 och personvagn B6/Co6 att levereras, och under 2011-12 motorvagnståg X5/Xoa5 och Y3. (hobbyshoppen förbehåller rätten att vid behov revidera tidsplanen). Kunden har rätt att avbeställa icke levererade modeller och använda inbetalt belopp för inköp av andra produkter i webbshoppen. Samma krav på att kunden måste uppvisa kvitto på inbetalning och tillverkningsnummer kvarstår dock, och kundens urspungliga beställning raderas.

Här har Max ett strålande tillfälle att bygga upp förtroendet igen.

Vad jag förstått av vad jag hört så är det väl en del kunder som inte ens fått någon form av kvitto på inbetalda pengar, fint då att nu plötsligt kräva sådana. Vips så var dom skulderna borta ur föreningen/företaget.....

2011 09 02, 2:26
Passagerare

Är det över huvud taget någon som fått X7 levererad från Hobbyshoppen ?
Senaste uppgiften var leverans av samtliga modeller under september,
undrar vilket år 2011, 2012 eller 2015.

2011 10 07, 11:46
Kommunikationsminister

Max skriver ju på forumet Landgången, tog ett tag innan man fattade att sign Lion Ferry var han. Det var ett mycket stort intresse för hans modeller av finlandsfärjor, när bilderna kom på de i stort sett färdiga modellerna dog plötsligt intressen.......

http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=21766.0

2011 10 07, 18:09
VD
Användarvisningsbild

Hänger inte med riktigt var intresset dog, var det hos ev. köpare eller hos producenten? Alltså, levererades det några modeller eller var det ingen som lade in någon beställning? Själv efterlyste jag i nedanstående tråd lite om ifall någon kände till hur det har fungerat på Landgången. Detta då jag som sagt lade en beställning (som man numera då kan göra utan att betala i förskott) på två bussmodeller.

50-talls-busser-t8491.html

2011 10 08, 15:47
Kommunikationsminister

Coppas skrev:
Hänger inte med riktigt var intresset dog, var det hos ev. köpare eller hos producenten? Alltså, levererades det några modeller eller var det ingen som lade in någon beställning? Själv efterlyste jag i nedanstående tråd lite om ifall någon kände till hur det har fungerat på Landgången. Detta då jag som sagt lade en beställning (som man numera då kan göra utan att betala i förskott) på två bussmodeller.

50-talls-busser-t8491.html

Skrev nog lite otydligt, under tiden projektet pågick att ta fram prototypen till färjan var det stor aktivitet i tråden, men när bilderna kom på den i stort färdiga modellen kom det inte en enda kommentar från alla de som skrivit att dom skulle köpa modellen.

Stefan

2011 10 08, 16:59
VD
Användarvisningsbild

Aha, då är jag med. Det är ingen som visat någon bild på inköpta färjemodeller vid något senare tillfälle eller som sagt något om kvalité och/eller utförande?

2011 10 08, 17:13
Kommunikationsminister

Coppas skrev:
Aha, då är jag med. Det är ingen som visat någon bild på inköpta färjemodeller vid något senare tillfälle eller som sagt något om kvalité och/eller utförande?

Hittade den här tråden, inga leveranser ännu.....

http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=21940.0

Stefan

2011 10 08, 21:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag fick detaljer idag till Hg-loken från Hobbyshoppen.
bermod

2011 10 10, 16:21
Passagerare

Hobbyshoppen på Ebay?

http://www.ebay.de/itm/110755095578?ssP ... 1423.l2649

2011 10 14, 20:15
VD
Användarvisningsbild

Fick i veckan möjligheten att se Hobbyshoppens HC buss på riktigt. Efter den erfarenheten så kan jag tyvärr bara säga att det är långt ifrån värt kostnaden att inhandla deras resingjutningar, iallafall om jag ska basera det på utseendet på HC-korgen. Småklumpigt och lite grov i gjutningarna och t.ex. med totalt feldimensionerade dekaler. Med tanke på priset för dom kommande(?) landsvägsbussarna skulle jag aldrig betala nästan 600:-, eller 650:- för ledbussversionen av Hägglunds Volvo B58 om dom håller samma kvalitet(?) som HC-bussen. Särskilt inte om man dessutom jämför med Modellproduktions plastgjutningar för mycket lägre pris och med bra mycket bättre kvalité.

2011 10 23, 5:30
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Under augusti-september 2011 kommer samtliga modeller av typ motorvagnståg X7/Xoa7 och personvagn B6/Co6 att levereras

Citatet ovan kommer från Hobbyshoppens egen hemsida;
och, nu i slutet av oktober, vad har hänt med leveransen av B6/Co6?
GIVETVIS INGENTING - mina förskottspengar är förlorade.

Köp ingenting av detta företag(?) är mitt råd, jag är grundlurad!

2011 10 23, 16:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Intressant läsning inlagt på Modellbyggarforum igårkväll den 24 okt..
bermod

Samtliga bestallda modeller av typerna Yo1s, Z43, Yg och Qce har skickats i tva omgangar denna veckan. Logostiken borde innebara att de sista nar kunderna via postforskott efter helgen.

I slutet av veckan gar aven de sista Yo1, UDFo3, Qgz ut, samt forsta stora omgangen av Xoa7 (monteringssats) och Bo6.

2011 10 25, 15:42
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Nyheter mjhobby.se