Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 1:12

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Hjälp - Digital drift på olika generationer K-räls 
Författare Meddelande
Lokförare

Inlägg Hjälp - Digital drift på olika generationer K-räls
Jag flyttar tråden då jag verkligen behöver synpunkter vid min banuppbyggnad. För mig är skillnaden tusenlappar i investering beroende på vad jag kan få för svar och synpunkter. Så Please help!!
Märklin K-räls - generationer, kvalitet och driftsäkerhet
Även om jag hunnit bygga en del under 35 år så nu när jag börjar bygga 9m2 banan ev. med min tidiga K-räls med bockade plåtskenor, som jag har massor av, så kommer ändå en del frågor:
K-rälsen har funnits i minst tre (3) olika utföranden:
1) Generation 1 serie 2100 med plåträls och kontaktbleck för mitt ledaren av koppar.
2) Generation 2 serie 2200 med stålräls och kontaktbleck för mittledaren av koppar.
3) Generation 2 serie 2200 med stålräls och kontaktbleck för mittledaren av kromat stål (stål?)
Fråga: Eftersom någon av mina kompisar bytte all räls serie 2100 till 2200 vid hans ombyggnad av sin bana undrar jag om det har någon verklig betydelse vilken serie man har.
Jag har jättemycket av serie 2100, särskilt alla dessa små passskenbitar som blir dyrt att byta till 2200, och en del 2200.
Är serie 2100 mer smutsbenägen?
Andra synpunkter?
Vad har Du för erfarenheter?? Tacksam för svar.
//Björn

2012 02 07, 0:35
Tågvärd

Inlägg Re: Hjälp - Digital drift på olika generationer K-räls
Hur gammal är 21-serien?

Har nog inte sett den sen jag började om med MJ för 15 år sedan.
Möjligen hade jag den då på 70-talet när K-rälsen kom.

Det är väl bara att prova. Löd fast anslutningssladdar lite tätare så blir det säkrare.

Det jag hade på 70-talet var perfekt då. Långt bättre än M-rälsen som jag bytte bort. Men hur den åldras är svårt att säga eftersom jag alltid förnyar räls när gamla banor rivs och nya byggs. Vill inte riskera dålig teknik i grunden för driftsäkerheten. Det blir färg, lim, ballast och åldrande som påverkar och det undviker jag.

2012 02 07, 10:12
VD

Inlägg Re: Hjälp - Digital drift på olika generationer K-räls
Eftersom jag är en gammal fd märklinist rallaren och har haft 2 olika rälstyper av K så ska jag hjälpa dig.
1.Serie 2100 har rundade huvud på rälsen och något högre i rälshöjd än serie 2200.

2.Serie 2200 första generation har kontaktbleck utav koppar.Men rostar mycket i kontakt med vitlim utspätt i vatten i syfte för att lägga ut makadam på spåret.Rälsen har inte så rundande huvud som serie 2100.

3.Serie 2200 andra generation har kontaktbleck utav lödvänlig bleckstål.Dom rostar inte i samband med limmning av makadam på spåret.Rälsen är detsamma som serie 2200 första generationen.

Serie 2200 har rostfri stålräls så det krävs en speciel flussmedel för att kunna löda dit på rostfritt stål.
Dessutom så är rälsen kraftigt oxiderad så det behövs att tvätta rälsen på ytan med kemisk ren bensin med en ren trasa.(Har inte spänningen på till rälsen bara!!!)
Om du vill ha säker drift med digitalsystem så kan du löda på kontaktblecken ihopa med nästa skenbiten.
T.ex. 5 raka skenor som du fogar ihopa först.Se till att kontaktblecken ligger på varandra som sked mot sked typ.Se också till att spåret är rak innan du lödar på i alla kontaktblecket.Vänd på spåret och spikar fast på underlaget och du kan fortsätta till nästa sektionspår.

Sen det där med smutsen på ytan av rälsen...
Med digitala systemet har du konstant spänning ut till rälsen så den har tendens att drar smutsen till dit.
Med loken och olja från drivaxlar så kan du räkna med smuts på spåret.
Du får i så fall rengöra ytan av rälsen med kemisk ren bensin.
Jag använder det men har också en annan rengörande effekt som avlägsnar smutsen på ett effektivt sätt och den heter PRF 6-68 som är en kontaktrengörare.
Alltså en djupverkande fettfri elektronikspray burk.
Helt suveränt!!!

2012 03 04, 9:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ]