Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 1:11

Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Historien om Banmarkens industriområde 
Författare Meddelande
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Inlägg Historien om Banmarkens industriområde
-----------------------------------------------------------------------------------------
Historien om Banmarken - Introduktion
----------------------------------------------------------------------------------

När jag förra året började bygga om och ihop ett par moduler för att skapa ett lite större stationsområde blev det en yta över
där jag inte alls kom på vad jag skulle ha.

För att komma framåt behövde jag en historia som man kunde spinna vidare på för att få liv i området.
Nu när jag nästan är i mål tänkte jag presentera några avsnitt ur historian om Banmarkens företagspark
blandat med lite byggbeskrivningar, om nu någon orkar läsa när det blir mer text än bilder [:)]

Miljöerna har börjat fyllas med hus, fordon och prylar, men det ligger en viss stämning av spökstad över bilderna eftersom
Preisersläktet ännu inte har släppts in på modulerna, förutom vid ceremonin med det första spadtaget.

-------------------------------------------------------------------------------

Historien om Banmarken – Del 1

Bakgrundsresumé

Tidigt år 2009 gjorde nämnden för modulinspektioner inom Engelsfors-Skultuna banområde ett nedslag på de båda fristående modulerna
Mackmyra och Rambo på grund av att spårläget vid modulskarvarna inte klarade normerna.
Åtgärder skulle vidtas omgående för att modulerna skulle få tillstånd att visas upp på kommande utställningar.

Ärendet lyftes upp till regionalpolitisk nivå och i överstyrelsen för modulsamverkan fattades beslutet att de båda modulerna skulle slås samman
för att ge plats åt ett utbyggt stationsområde med bättre möjligheter att hantera traktens godstransporter via järnväg och
samtidigt kunna bevara bruksmiljön efter järnvägens sträckning.

Beslutet och den nya generalplanen omfattade dock bara tre fjärdedelar av befintlig modulyta. Den sista fjärdedelen ”glömdes” helt enkelt bort
och ytan lämnades och blev ett avskilt tillhåll för traktens utslagna.

Här är hela dubbelmodulen

Bild

Och en närbild av ödetomten

Bild

Problemet uppmärksammades ett år senare i samband med att överstyrelsen på plats skulle stämma av läget i åtgärdsplanen.
Frågan kom under en längre att bollas mellan olika utskott tills den av en slump hamnade på Eva Underkvists bord.
Eva som är mer känd som 'Eualia', är rådgivningsexpert med handläggning av ansökningsrutiner för EU-projekt som specialitet.

Under 'Eualias' styrning formade kommunstyrelsen och företagarföreningen ett EU-finansierat regionalt stödprojekt där man
i områdets verkstadslokaler skulle samla småföretagare i verkstadsbranschen. Det motkrav man ställde på företagarna var att
de skulle använda järnvägen till 75% av sina transportbehov.

Bild

Det nya området fick namnet Banmarken och projektet skulle komma att ge de olika intressenterna ett antal fördelar och mervärden.

• Engelsfors kommun kunde skylta med en viktig miljöprofilering under mottot "Grönt gods för företag”.
• För orten Drambo gav denna satsning ett större antal nya arbetstillfällen.
• Bruket kunde dra nytta av de förbättrade möjligheterna till subventionerade godstranporter.
• Slutligen fick modulägaren äntligen lite industrier med transportbehov som underlag för trafiken på modelljärnvägen.

Bild

Första spadtaget.
Kommunstyrelsen ordförande och VD:n för fastighetsbolaget bekräftar uppstarten av projektet.
Vid grävskopan står Eualia tillsammans med representanter från företagarföreningen och dåvarande Banverket.

Den synliga delen av Banmarkens industriområde kom att bebyggas med ett antal fristående byggnader och ett par gårdar med verkstadslängor.

Bild

Fortsättning följer………

2010 08 01, 1:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Historien om Banmarkens industriområde
Oj, det gick undan att få upp industribyggnaderna.
Det här är ju som på riktigt, ju... Som ett reportage i lokaltidningen. :shock:
Ser fram mot fortsättningen - det måste väl nästan bli någon sorts skandal framöver? Hur är egentligen Eulalias förhållande till de uppräknade potentaterna? :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 08 01, 16:25
Profil WWW
Kommunikationsminister

Jättespännande bilder! Borde inte detta egentligen inrangeras under "Min anläggning"? :-D
Väntar givetvis ivrigt på mer...

2010 08 01, 16:29
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Borde inte detta egentligen inrangeras under "Min anläggning"? :-D Väntar givetvis ivrigt på mer...

Jo, visst borde tråden ligga där.
Hittade inte den kategorin när jag sökte lämplig plats.
Men om man använder scroll-knappen, dyker det tydligen upp fler kategorier.
Att det var så enkelt. :oops:

Hur flyttar man tråden?
- Något för herrar moderatorer?
- Eller kan man flytta själv?

erutsnelyb skrev:
Ser fram mot fortsättningen - det måste väl nästan bli någon sorts skandal framöver? Hur är egentligen Eulalias förhållande till de uppräknade potentaterna? :-D

Persongalleriet har ännu inte riktigt satt sig,
Men upptornade skandaler finns det redan grogrund för.

Precis som du misstänker Sture, är Eualia en mycket driftig kvinna.
Hon är hustru till överstyrelens vice ordförande, eller rättare sagt, det är han som är Eualias make.
Det var på det viset hon på köksbordet fick nys om de handlingar som rörde Banmarken.

Då hon är en kvinna med många järn i elden så är en vice ordförande inte nog för henne.
Hon har en nära relation med VD:n för det stora fastighetsbolag som utsågs till totalentreprenör och som nu även är ägare till området……..

Och fortsättningen kommer inom ett par dagar

2010 08 01, 21:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu kände jag mig plötsligt väldigt inspirerad.... det här är coolt!
Har du lite närbilder på industriområdet?

2010 08 02, 11:15
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
Nu kände jag mig plötsligt väldigt inspirerad.... det här är coolt!
Har du lite närbilder på industriområdet?

Jovisst, de dyker upp i kommande avsnitt under veckan........

2010 08 02, 11:52
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Historien om Banmarken – Del 2

Lokstallet

Längst bort på området står det gamla lokstallet kvar på sidan av bangården.

Bild

Här kommer troligtvis Uffes "Ljus & Oljud" att flytta in med sina ljud- och ljusanläggningar.

Uffe är en lokal doldis som under 90-talet roddade åt de flesta heta artisterna på den svenska scenen,
och han berättar gärna om sina semestrar på Gotland och Västkusten tillsammans med både den ena och andra storheten.

Eventuellt kommer Uffe att sätta upp en lokal musikscen invid lokstallet i samarbete med Stickspårets restaurang 

för att främja det lokala musiklivet och han ser gärna att de lokala blues och retro-cover banden ställer upp som husband.
Han själv fuskar även på keyboard i 60-talsbandet "The mountaineers"

Hans kompanjon, Ås-Janne vurmar mer för de lokala folkmusikgrupperna och hoppas kunna ge dessa ett vattenhål där de kan träffas och spela till dans.
Och då pratar vi inte om gammaldans på dragspel utan om riktig folkmusik.
Här finns grupper som spelar både den musik som vidareutvecklats till spännande "världsmusik" och den traditionella folkmusiken från Bergslag och Mälardal.

I folkmusikkretsar får ofta musikanterna från övriga Sverige kämpa mot den dominerade "kulturimperialism" som hävdar att
all äkta och fin folkmusik kommer från Dalarna (och i viss mån från Hälsingland)
Men traditionen och mångfalden är lika stor i övriga landet och de flesta låtar har faktiskt vandrat upp genom Sverige från Skåne, genom Småland
tills de långt senare fastnade uppe i Dalarna där man alltid har varit lite mer konservativa när det gäller kulturarvet.

Allt detta rundsnack, bara för att motivera att Lokstallscenen behövs för att gynna alla former av lokala musiker.
Att man ännu inte kommit till skott beror på att varken Uffe eller Ås-Janne är något vidare på att
skicka in de bidragsansökningar som behövs för att få startkapital. Dom tillhör inte heller den tidigare nämnda damen Eualias krets, så där får dom absolut ingen draghjälp.

Modellens förebild
Förebilden till modellen av lokstallet står i Mackmyra och hörde till den numera nedlagda Sala-Gysinge-Gävle Järnväg.

Bild

bilden tagen i oktober 2008 på väg till modulträffen på järnvägsmuseet.

Modellen är byggd med datorritade fasader som skrivits ut på bläckstråleskrivare.

Tegeldekoren har limmats i tre skikt för att få relief mot takkanten.

Bild

En animering som visar de olika stegen i bygget:

Bild

1) Stomme av 5 mm kapaskiva____________________2) Fönsterskiktet limmat på väggen
3) Tegelskiktet med hål för fönster_________________4) Remsor med tegeldekor eftet takkanterna
5) Korrugerat tak av Plastruct 1,0mm Wood planking
__6) Ett extra ventilationstak
7) Taknockar av Plastruct 1,0 mm Half round strip____ 8 ) Taket svartmålat och stalldörrar på plats

Dörren på lokstallets baksida blev inte så bra i ritprogrammet
så där passade det bättre att helt enkelt 
lägga in ett förminskat foto i dörröppningen.

Bild

Fortsättning följer………och då går vi vidare in bland småverkstäderna.........

2010 08 02, 18:04
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Den där Uffe och Ås-Janne skulle jag behöva snacka med, avseende såväl Safeman Band (70-talsretro) och Bröderna Tupp (jugoslavisk-romsk folkmusikpop). :wink:

2010 08 02, 22:06
Profil WWW
Kommunikationsminister

Citera:
Och då pratar vi inte om gammaldans på dragspel utan om riktig folkmusik

En person med musikalitet m.a.o. Skönt att slippa fler dragspelsmetastaser! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(Har du läst stinsen-trådarna tidigare hoppas jag du förstår att ett påstående av det slag du gjorde kan leda till en synnerligen elakartad fatwa från trakterna runt Morshyttan med omnejd! Du har därmed automatiskt rangerat in dig i det hjältemodiga gäng där även Salman Rushdie och Lars Vilks (skåning, märk väl) redan brutit ny, farlig mark...).

Faktum är att dragspel och svarta personvagnar från Roco är de mest infekterade diskussionsämnena på Stinsen f.n. Det finns dock en viss skillnad i hur respektive jihad drivs.

Väntar spänt på att få se musikscenen, har du sagt A lär du tvingas säga B också!

2010 08 02, 22:12
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Vi har dragspelande muslimer i Bröderna Tupp. 8) Religiositeten verkar dock vara ganska sval.

2010 08 02, 22:25
Profil WWW
Trafikchef

Jag försöker fortfarande fatta att skalan är N..

2010 08 02, 22:25
Profil YIM
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

OlleF skrev:
Längst bort på området står det gamla lokstallet kvar på sidan av bangården
Kul idé att låta en gammal järnvägsbyggnad stå kvar fast den är "nedlagd" och låta den få en annan användning. I min hemtrakt finns flera nedlagda banor där järnvägsbanken nu är en utmärkt cykelbana och vissa järnvägsbyggnader fortfarande står kvar. En modelljärnväg utan spår blir nog mitt nästa projekt. :-D (Lägg märke till att jag inte berört dragspelsförolämpningarna.)

Den animerade byggbeskrivningen är ju kanon. Hur gör man den? (Nåja, att förklara det för mig blir väl som att försöka förklara sex för en nunna. :( )
(Fortfarande inget dragspel)
Magnus63 skrev:
Vi har dragspelande muslimer i Bröderna Tupp
En mycket vidsynt(h) orkester. Er hemsida ska jag fördjupa mig i ordentligt. (Lägg märke till hur jag fullständigt nonchalerar Johan Molin. :twisted: )

Jätteintressant tråd, Olle! Kul kombination av byggtips och story.

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 03, 9:59
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

thorpe skrev:
Bra jobbat Sture, inte ett utfall mot vare sig herr Molin eller någon saxofonblåsare. Har du varit på kurs?
Nej, då! Jag bara plockar fram lite av den uppfostran jag fick innan jag hamnade i dåligt sällskap på forumet. :(
Och så får man ju försöka sköta sig i Olles tråd. (Även om han själv drog upp det här med dragspel och Dalarna, den kanaljen! :-D )

Men nu väntar vi på ytterligare detaljer om byggprocessen vid Banmarkens industriområde och Eulalias intriger med pamparna. När dyker förresten Åsa-Nisse upp? :shock:

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 04, 8:20
Profil WWW
Kommunikationsminister

Här kanske? Efter 30 sekunder går det bra att sätta på ljudet.

http://www.youtube.com/watch?v=wlZc17ktZTY&feature=related
Och så måste ju Knohultarn vara med. Malisen hävdar att filmerna spelades in i trakten av Tierp, så varför inte delvis i Banmarkens nejder lika gärna?

Vi väntar spänt på fortsättningen av "områdesbeskrivningen"!

2010 08 04, 16:46
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Magnus! Jag gillade Bröderna Tupp. De skulle garanterat platsa på lokstallsscenen, om den bara blir av.
Det är bara det att Uffe och ÅS-Janne inte har kommit till skott med alla bidrags- och ansökningsblanketter som behövs.

Och på tal om Ås-Janne. Om ryktet är sant skall Ås-Janne på något sätt vara släkt med ovan nämnda seriefigur.
Delar av tillnamnet finns ju kvar hos Janne.

Fortsättning på historien kommer, men i kväll ska jag riva och byta ut nätverket på sjukhuset i Fagersta och får förhoppningsvis fart på det igen.
Går det bra kommer fortsättningen sent i kväll.
Om det inte går bra blir man väl tvångsinternerad på någon av de stängda avdelningarna......

2010 08 04, 16:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Efter 30 sekunder går det bra att sätta på ljudet
Den rackaren! Min uppfostran känns helt bortkastad när man inte får något tillbaka. :(
OlleF skrev:
Om ryktet är sant skall Ås-Janne på något sätt vara släkt med ovan nämnda seriefigur.
Ahh.. det borde man ju ha förstått. :idea:

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 04, 18:31
Profil WWW
Kommunikationsminister

Jag menade ju bara att med så usel dragspelsmusik finns ju risken att hela genren kan råka i vanrykte om man lyssnar på de 30 första sekunderna, så det var en ren artighet mot dragspelsälskarna... 8)

Men det ska fortfarande bli intressant att studera konsertplatsen när den blir klar! Förutsätter att broder Olle kommer att ljud-illustrera vad sorts musik som då kommer att spelas där!

2010 08 04, 18:35
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Kvällens jobb gick bra, så vi blev utsläppta från sjukhuset :arrow:
Och då blev det lite tid att följa upp med nästa kapitel

Historien om Banmarken – Del 3

Verkstadslängor i typisk småindustrimiljö.

Invid lokstallet börjar verkstadslängorna.
Området är byggt ”fritt efter verkligheten” med förebild i ett område vid Hacksta i Västerås.
Där finns en salig blandning av firmor. bil- och däckfirmor, småverkstäder, servering m.m. inhysta i byggnader av olika form och fason, de flesta är verkstadslängor byggda i korrugerad plåt.

Bild

Länk till enirokarta: http://kartor.eniro.se/m/pGSZs

Modellens område och byggnader blir kraftigt komprimerade för att få plats.
Byggnaderna är precis som lokstallet gjorda i en blandteknik. Fasaderna, som är lite generaliserat ritade, är även de, byggda med datorutskrivna fasader
av papper som limmats i två skikt på en stomme av ”kapaskivor”. Ett exempel på hur fasaderna ritats kommer längre ned i kapitlet.
Taken är däremot gjorda av olika typer av styrenark med takbeläggningsmönster.Allt från trapetsplåt till överfalsplåt.
Uteserveringen vid restaurangen är lite mer detaljerad byggd med räcken av styrenstrips och detaljerad med utemöbler av både etsdelar och tillskurna styrenbitar.

Första gården.

Restaurang Stickspåret.
Längst ut ligger områdets näringsställe. Kommer att ha öppet mellan 07 och 23, minst.
Frukost och dagens lunch. Kvällstid planerar man även sportbar med storbildskärm.
Innehavaren, Luko Luncovic, hoppas mycket på samarbetet med Uffes Ljus & Oljud för att bygga scenen vid Lokstallet.
Om Uffe och Ås-Janne har en del kontakter i det svenska musiklivet, så säger sig Luko ha internationella kontakter
och hoppas kunna dra hit artister som fyller även området utanför modulgränsen med publik.
Framtiden får väl visa om det ligger något i det, eller om det är mer snack än verkstad.

Bild

Det är väl skyltat på området så att man inte skall missa dagens rätt..

Bild

Samtidigt som restaurangen beställde sina utemöbler passade cafeét i brukslängan nere vid ån på att förnya sina utemöbler.
Cafeéts möbler följer väl en mer klassisk cafemöbelstil jämfört med de stabila möbler som går åt i restaurangen.

Bild

Hundägarförening, eller???

Inne på gården är det lite oklart vilken verksamhet som egentligen kommer att bedrivas.
Kontraktet är skrivet med föreningen ”Drambo hundägarförening”, men sedan kontraktet skrivits under har varken hundar eller hundägare varit synliga.
Skylten vid grinden tyder väl inte direkt på att det är en knähundsklubb som huserar i byggnaderna.

Bild

Bild

Inne på gården syns vissa spår efter någon form av röjning som gjorts i lokalerna….

Närheten mellan ”Hundägarföreningens” lokaler och Restaurang Stickspåret har fått både polis och skattemyndigheten att söka
orsaker för att utreda om det finns någon koppling mellan verksamheterna i de båda fastigheterna.
Det ryktas om en lönndörr bakom restaurangens fryslager, men än så länge har man inte hittat några oegentligheter att börja nysta i
och Lukos bokföring är oklanderligt hållen. Vad man fått reda på om Hundägarförenimgen har inte ens läckt ut till lokalpressen, vilket annars brukar vara vanligt.

---------------------------------------------------------------------

Fasaderna till Hundägarföreningens kåk (och dom andra också förstås) har jag ritat med Corel Draw
som är mitt universalverktyg för planering och ritning både för projekt i skala N och i fullskala.
Husen är uppbyggda i olika skikt för att få till lite reliefverkan, skuggning och väderbitning på den platta pappersytan.
Bild
Fasadfärg blekt brun, med upprepade grådaskiga rektanglar som locklister.

Bild
Fönster och dörrar grupperade på eget lager.

Bild
En tonad mörk skuggning under takfoten.

Bild
Väderbitning med tonat vitt nedifrån

Fasaderna går att använda rätt av, men för att få lite mer reliefverkan limmar jag
fönsterlagret närmast stommen, därefter det sista fasadlagret med hål utskurna för fönster
och dörrar.

Fortsättning följer………

2010 08 04, 23:25
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det här gillar jag, Olle! Mycket trevligt och informativt upplägg!

Inser att man skulle ha stor nytta av kunskaper i Corel Draw (mera datakunskaper öht, vore bra).
Nu tror jag mig förstå att du är i databranschen och har fått en del "på köpet" så att säga men för mig så skulle säkert inlärningen av Corel Draw ta minst ett halvår. Då känns det som att byggandet blir lidande och det vill jag inte så jag fnular väl på med mina stenåldersmetoder i så länge.

För övrigt vill jag (som PC-användare) hävda att mycket inom data fortfarande känns outvecklat och illa avpassat för en normalanvändare. De "intuitiva" programmen har då i alla fall inte jag stött på hittills. Detta gör att jag alltid känner motstånd inför att ägna mig åt något nytt. Man hamnar nästan alltid i situationen att i stället för att lösa en uppgift med hjälp av programmet så ägnar man möda åt att försöka tränga in i programutvecklarens dunkla tankegångar. Ja, ja, lite kverulans blev det. (Det här kanske rent av är mera kontroversiellt än dragspel, saxofoner och tösabasar. :-D )

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 08 05, 8:19
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
För övrigt vill jag (som PC-användare) hävda att mycket inom data fortfarande känns outvecklat och illa avpassat för en normalanvändare. De "intuitiva" programmen har då i alla fall inte jag stött på hittills. Detta gör att jag alltid känner motstånd inför att ägna mig åt något nytt. Man hamnar nästan alltid i situationen att i stället för att lösa en uppgift med hjälp av programmet så ägnar man möda åt att försöka tränga in i programutvecklarens dunkla tankegångar.

Sture! Trots många år i branschen (även om jag håller på med nätverk (kablar, routrar och switchar)), håller jag fullständigt med dig.
"Kom-igång-tröskeln" är ofta väldigt hög. Och det handlar mycket om att man behöver komma in i samma "tänk" som de som byggt programmet.
Förutom att man ofta blir tvungen att "pilla" i datorns olika inställningar.
Därför går det t.ex lite trögt för mig att komma vidare och längre än till "nivå0" i Train Controller.
Jag tänker inte som som programutvecklarna ännu..........och jag tycker fortfarande att det är roligare att bygga modeller än att köra med dom.
Jag är ibland (oftast) lite otålig av mig och vill kunna allt, till 100%, på en gång :twisted:

Corel Draw är väl också ett program med hög tröskel, du kan rita i stort sett vad du önskar, men på 1000 olika sätt och du lär dig kanske 5 av dessa.
Men som sagt tidigare, jag är efter många års nyttjande, gravt Corel Draw beroende.
Hustrun brukar lägga till en kommentar när hon lägger ett "uppdrag" på något som behöver fixas, även som att bara justera en stenplatta i trädgården.
" Jo, men det tar väl några veckor, för det skall väl ritas i flera vinklar först" :roll:

2010 08 05, 9:25
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa