Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 25, 14:48

Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
 Hemsida för min anläggning 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Hej alla stinsenvänner. Jag har börjat att göra en hemsida där jag tänker skriva om min modelljärnväg och tankar som rör den och allt runt omkring på ett lättbegripligt och roligt sätt. Gå gärna in och kolla och lämna en kommentar tillbaka här på stinsen om vad du tycker, betänkt dock att jag är glad amatör både på hemsidor och modelljärnvägar. Än så länge har jag inte hunnit med att lägga in några bilder på anläggningen men det kommer inom kort.

http://madmikesmodeltrain.blogspot.se/

2014 08 24, 21:04
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Ser ut att vara en bra början. Får kika närmare lite senare när det kommit lite mer material på hemsidan. Återkom gärna med rapporter här också.

Ha det bra.

2014 08 27, 21:28
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Har äntligen fått lite mer tid att uppdatera hemsidan med bilder. Har laddat upp 40 bilder på fyra av mina "moduler". Tyvärr har själva byggandet stannat upp lite grann pga den klassiska faktorn tidsbrist. Håll till god i alla fall. Bilderna ligger under rubriken modulbiler

2014 09 14, 6:42
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Har ändrat min hemsida till en blogg istället då det är enklare att uppdatera denna, mycket bilder för den som önskar

http://madmikesmodeltrain.blogspot.se/

2014 09 23, 19:26
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Ser riktigt bra ut. :-tu

Ha det bra.

2014 09 24, 0:04
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Tog tag i lite ballastering idag och bifogar ett litet bildtips på hur man kan få Trix c-räls att se betydligt bättre ut med några enkla hjälpmedel.

Bild

2014 10 01, 12:15
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Mycket har hänt sedan jag sist gjorde ett inlägg. Mina sektioner har nu konverterats för att kunna hantera analog körning med isolerade rälsavsnitt som är kopplade till en ställpult för att kunna mata ut ström till utvalt banparti. Detta blev ett litet sidoprojekt då min multimaus gick sönder och i väntan på att jag ska ha råd att köpa en ny digital körenhet )denna gång blir det en ms2 från märklin). Plockade fram min analoga körkontroll från Piko och döm om min förvåning när jag märkte att det går att krypköra minst lika bra om snudd på inte bättre analogt än med min multimaus. Okej att jag inte kan slå av och på belysningen men so what inget jag bryr mig om. Har även bygg en ram runt alla mina hyllsektioner och borrat hål för bultar i gavlarna för att stabilisera ihopsättning med övriga sektioner. Det börjar mer och mer likna en icke standardiserad modulbana och jag känner att nästa byggprojekt kommer att bli en riktig modul för att kunna åka på träffar, jag tror att jag kommer att fixa att bygga en sådan.

Bild

2014 10 28, 19:16
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Provmontering och körning på samtliga sektioner, allt fungerade sånär som på ett isolerat rälsparti. Hela anläggningen kändes ju enormt stor, i alla fall om man som jag och min familj bor i en normalstor lägenhet, tur att allt går att montera ner när den inte används.

Bild

2014 10 31, 20:45
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Ser riktigt häftigt ut.

Ha det bra.

2014 10 31, 21:05
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Håller med, det börjar kännas häftigt. Blir nog ingen mer utbyggnad av fler sektioner av storleksmässiga skäl, när alla delar sitter ihop så räcker det gott och väl till. Tog mig tid att fixa till den oisolerade skyddsväxeln så nu funkar den delen perfekt. Själva grunden känns ganska klar och det är nu man kan börja jobba ordentligt med finlirandet och detaljeringen. Första steget blir att införskaffa och placera ut figurer lite här och var - det skapar mer liv. Belysningsstolparna som är utplacerade på anläggningen kommer att bytas ut mot någon snyggare variant samt att elen till dessa måste få en bättre typ av snabbkoppling på undersidan. Belysning blir det även i stationshuset. Växelmotorer samt en slank växel finns med i planeringen. Samt en mer detaljering av landskapet. Det som känns bra är att jag nu har en fullt körbar anläggning som fungerar både analogt och digitalt. Och sen är det som alla utövare av denna hobby säger, en modelljärnväg blir aldrig klar. Bifogar en bild från kvällens körning. Säga vad man vill men jag förundras aldrig över hur snyggt ett Da-lok och tillkopplade bruna personvagnar kan vara. Bild

2014 11 08, 0:31
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Har blivit ett lägre tempo på byggandet på sista tiden men den här veckan har det hänt lite grejer. Min korta sektion som går från dubbelspår till singelspår och som ska sitta ihop med järnvägsstationssektionen (långt ord) har fått sig en rejäl uppryckning. Den har i sitt grundutförande känts ganska stel med en grusväg och en dåligt jord kulle med några träd i bakgrunden. Hittade en cd-skiva med kulissbakgrunder från Noch och jag testade att skriva ut ett flerfamiljshus och limmade fast på en kapaskiva, satte den på plats och fixade till en väg med trottoar samt början till en järnvägsövergång och det blev helt okej även fast det nu bara är utskrivna hus.

Bild

2014 11 21, 17:55
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Trevligt att läsa om ditt bygge MadMike. :up: sektionsindelningen ger inspiration till min (förhoppningsvis) framtida hemmabana. Klubbanan är kul att bygga på, men det vore ju trevligt med något eget.

mvh Jocke

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2014 11 23, 19:07
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Vad kul att du gillar min anläggning. Som jag har skrivit tidigare så brukar ju oftast modelljärnväg, familj och lägenhet vara svårt att få ihop men just denna idé med sektioner är superbra, bara att plocka fram och plocka undan.

2014 11 27, 22:31
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Hej allihop därute i mj-världen. Jag har ju en sexårig dotter som tycker det är jättekul med pappas intresse. Köpte henne en egen startsats som vi byggde upp på en gammal bordsskiva men den blev för klumpig för henne att plocka fram och till sist blev det inget kul så vi slängde bordsskivan i grovsopan, plockade ihop rälsen och tog beslutet att vi skulle bygga en mindre bana i en närliggande framtid, som lätt kunde skjutas under sängen eller ställas upp mot väggen i hennes sovrum. Tills vidare har hon kört och hjälpt till på min anläggning men så förra veckan så kom jag på en rolig idé som jag presenterade för henne. Det närmar sig jul och vad vore roligare än en vinterbana med massa tomtar, barn och en tomteverkstad - hon köpte idén rakt av.

Vi tog fram tumstocken och kom fram till att bottenplattan skulle vara 120x120cm, den skulle vara lätt att flytta på och därmed inte vägga för mycket, är man 6 år så är alternativet med plywood och fackverk inget alternativ. Vi bytte räls från den tråkiga rälsovalen med roco geoline till pikos a-gleis där hemmalagret var bredare när det gäller kurvor, rakor och framförallt det fanns växlar. Visst, rälsen har ingen färdig banvall men det fixar vi tillsammans ändå. Vi satte oss ner framför datorn och startade Anyrail, sen började skissandet på en rolig layout som skulle innehålla en tomtestation, ett industrispår till tomteverkstan samt ett stickspår med station till ett litet bostadsområde där alla barnen som vill ha julklappar bor. En liten bro och en sjö för skridskoåkning, en tomteby och lite kullar och berg med mera med mera med mera. Sjukt roligt när min dotter bara sprutar ut idéer, den ena galnare än den andra.

Jag kom snabbt fram att nu struntar vi i allt vad regler för skalor och allt annat tågnörderi och bara bygger. Visst är tåget, några av husen och rälsen i skala H0 men resten av figurerna och snögubbarna kommer att bli en salig blandning. Som grund valde jag två skivor med smulig vit frigolit som har limmats ihop, denna påminner ju direkt om snö så det kommer ju att bli toppen. Berg och kullar har vi också hunnit med och dessa är gjorda av gips. Fabriker, station och lite övriga byggnader kommer jag att skriva ut och limma på kapaskivor, dessa ska sedan julpyntas. Givetvis kommer det att klistras på bomullsvadd för att ge en snöig känsla.

Både jag och min dotter kommer att ha skitkul en tid framöver, jag säger bara en sak, bjud med ungarna in i denna värld och gör ett crazyprojekt. Kommer att lägga upp bilder på hur arbetet fortskrider.

Bild

2014 11 27, 22:59
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Hade en ledig dag idag och passade på att fixa lite på dotterns anläggning, blev lite ballasterande om än inte världens noggrannaste då det ändå kommer att ligga konstgjord snö på spåren. Sen kom jag till minnes att min morsa alltid använde vadd eller bomull för att skapa ett landskap när hon gjorde pepparkakshus när jag var liten så jag gick till konsum och inhandlade ett paket för att sedan provlimma på två ställen och enligt mitt tycke blev det rätt så bra.

Bild

2014 11 28, 22:05
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Ser snyggt ut. Det verkar ha snöat rejält där. :up:

Ha det bra.

2014 11 28, 23:36
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Jodå det har väl precis varit årets värsta snöfall, skulle tippa på att det är en halv till en meters snödjup på sina håll. I tomtelandet är det alltid snörikt :lol:

2014 11 30, 16:35
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Senaste uppdateringen av vår julbana. Det går sakta men säkert framåt.

Bild

2014 12 03, 15:00
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 18 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se