| Författare |
Meddelande |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
 Heljan F-ånglok skräp = JAaaa!
Vad är det förr fel på dessa lok nu när även hjulen är byta Heljan F 12xx hjulbyteJag har nu låtit 1202 kört tre vagnar runt en bana i 15 min åt vardera hålet och efter ett tag så stannar loket och tendern är glödhet YouTubeJag noterar samma problem på GULD modellen som också har fått ett nytt fel med att ljudet hackar då den går i kurvor. Kanske ett enkelt fel som kontakt glapp mellan lok och tendern. Är det så att man har byggt tendern för igensluten så att värmen inte kan ta sig ut  Kan det vara så att tenderns drivhjul med slirskydd får bättre grepp och motorn får ett hårdare jobb 
|
| 2010 03 06, 20:13 |
|
 |
|
Goofy
VD
|
 Re: Heljan F-ånglok skräp = JAaaa!
Jag tycker att du ska borra några hål undertill på tendern,för att lufta motorn. En motorn under arbeten ska också kylas ner samtidigt,genom att luftas.
|
| 2010 03 06, 22:02 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Pengarna tilbaka,själv har jag två st och bägge går kanonbra,men ett lok för 4000:- spänn ska du fane mig inte behöva borra en massa hål för ev. kylning,stålarna tillbaka och köp något roligare. nidom
|
| 2010 03 06, 22:48 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
Vilken tur för RF och AoH att modellen har blivit så kass då man säkert kan skriva ett antal artiklar framöver och överleva med något av modelltåg i tidningen. Kanske skulle det vara bättre om gubben tog någon i örat hos tillverkaren och fråga vilken kompensation man är beredd att lämna nu när man är blåst på ytligare 330kr för nya AC hjulen per lok som inte hjälpte  Öppnbart är att man fortfarande inte har levererat beställda GULD modeller och den som reklamerar dåliga ex får numera återköp direkt när modellen ankommer Heljan OBS HELJAN:S F KAN ENDAST ANVÄNDAS SOM VITRINMODELL!
|
| 2010 03 07, 12:33 |
|
 |
|
Peter L
Trafikledare
|
Jag tycker överlag att folk har varit väldigt toleranta mot detta lok, många har gladeligen(?) själv fixat och donat med det för att få det att funka trots garantier osv. Nu kommer dessutom "åtgärdsprogrammet" att presenteras av AoH. Jag tolkar det som att det är ett efterlängtat och uppskattat lok till trots. Det är synd att loket inte finns som byggsats, då kanske man själv kunnat ge handpåläggningen som tillverkaren i Kina inte riktigt haft tid/kunskap om. Det är ju inte riktigt lika kul att bryta isär ett nytt lok som att göra det rätt och riktigt från början. Men självklart skulle inte byggsatsen kosta 4000, hälften vore rimligt?
|
| 2010 03 07, 14:47 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
Nej, det skulle bli lika dyrt tyvärr. Kinesiska fabriker vill ju sysselsätta sina arbetare så det är samma pris från dem om den är ihopsatt eller i delar. Detta pga att delarna måste packas och märkas, så den totala arbetstiden blir ju nästan densamma. Det är därför många (tidigare) byggsatstillverkare nu bara tillhandahåller färdigbyggda produkter....
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2010 03 07, 15:36 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Ni som har F ånglok som skräp. Ju synd om det. Nja vitrinskåp modell. Men skulle vore roligt när F ånglok dra personboggivagnar och bli snyggare. Vad annars? Det är ju synd.
|
| 2010 03 07, 16:37 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
Ett personligt råd till er som fixar på egen hand med loken är att återförsäljarna har svårt att få tag i reservdelar och då även T21 Kanske kan lösas när AoH skrivit färdigt alla deras artiklar då delar måste bli över  Uppenbart har också loken som gått på repration upp till ett år vart i sämre skick än när det skickas 
|
| 2010 03 09, 0:06 |
|
 |
|
Kristian
Moderator
|
jonas_sth skrev: Ett personligt råd till er som fixar på egen hand med loken är att återförsäljarna har svårt att få tag i reservdelar och då även T21 Gäller nog alla Heljans modeller. Vi har i HMJF( http://www.hmjf.se ) använt oss av en TMY för tester och vid utsällningar. Efter ca 1600h drift var hjulen helt uppslitna, det fanns inga flänsar kvar. I ett och ett halvt år har vi väntat på nya och vi väntar fortfarande. . . . Men det skall också sägas, att den tiden loket har rullat har varit helt problemfri.
| 2010 03 09, 0:37 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
De loken fungerar............ Trist att Heljan ska ta så förb...t lätt på kundrelationer, service o liknande. Jag har faktiskt inte vågat testa mitt lok efter vändan hos Heljan.
| 2010 03 09, 14:38 |
|
 |
|
Håkan Y
Trafikledare
|
TuveB skrev: De loken fungerar............ Trist att Heljan ska ta så förb...t lätt på kundrelationer, service o liknande. Jag har faktiskt inte vågat testa mitt lok efter vändan hos Heljan. Då tycker jag du skall testa ditt lok Fungerar det inte bra därefter får man väl ta ställning till om man nöjer sig med en vitrinmodell, eller om man vill ta ett varv till hos Heljan eller reklamera sitt köp. Nu tänker jag inte säga till alla att reklamera era köp. Men betänk summan ni betalat för modellen. Är ni inte nöjda är det kanske dags att sätta ner foten? 
_________________ Medlem i www.rannerallarna.org
Min Bana: http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=1025
H
|
| 2010 03 09, 14:50 |
|
 |
|
pareng
VD
|
Kristian skrev: jonas_sth skrev: Ett personligt råd till er som fixar på egen hand med loken är att återförsäljarna har svårt att få tag i reservdelar och då även T21 Gäller nog alla Heljans modeller. Vi har i HMJF( http://www.hmjf.se ) använt oss av en TMY för tester och vid utsällningar. Efter ca 1600h drift var hjulen helt uppslitna, det fanns inga flänsar kvar. I ett och ett halvt år har vi väntat på nya och vi väntar fortfarande. . . . Men det skall också sägas, att den tiden loket har rullat har varit helt problemfri. 1600h?? Då får man nog vara nöjd med hållbarheten 
|
| 2010 03 09, 15:52 |
|
 |
|
lattesweden
Trafikledare
|
Hej! Angående danskdieslarna. Roco har hjul till sina motsvarande lok. Om jag minns rätt så är både Heljans och Rocos lok för 2 mm axlar.
Jag gjorde ett motsvarande byte på mitt EG-lok (Roco hjul från BR189).
_________________ MVH / Anders

Modeller är modellen! http://www.lattermann.com/mainline
|
| 2010 03 09, 16:53 |
|
 |
|
Kristian
Moderator
|
lattesweden skrev: Hej! Angående danskdieslarna. Roco har hjul till sina motsvarande lok. Om jag minns rätt så är både Heljans och Rocos lok för 2 mm axlar.
Jag gjorde ett motsvarande byte på mitt EG-lok (Roco hjul från BR189). Låter intressant! Antar då att man får montera Rocos hjul på Heljans axel? mvh Kristian
| 2010 03 09, 20:33 |
|
 |
|
mika009
Tågvärd
|
Den bransch jag jobbar tillverkas mycket i Asien. En leverantör berättade detta: De lämnade sin originalprodukt och tillverkaren framställde en kopia av produkten av bra kvalitet. Leverantören sa att du får sänka priset med 40%. Tillverkaren sa ok och tillverkade produkten. Kvaliten blev då dålig och leverantören blev arg. Tillverkaren sa då enkelt att han sänker sina kostnader med motsvarande 40%. Dvs material och kvalitetutförande med 40 %. Som vanligt - man får vad man betalar för....... 
|
| 2010 03 09, 20:47 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
Nästa lok klart att ställas i hyllan  Och nu blir det inga fler inköp av Heljans modeller OBS HELJAN:S F KAN ENDAST ANVÄNDAS SOM VITRINMODELL!
|
| 2010 03 09, 23:23 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Tråkigt för dig Jonas,mina två går hur bra som helst. bermod
|
| 2010 03 09, 23:48 |
|
 |
|
Magnus P3
Trafikchef
|
Visst är det tråkigt, Jonas. Jag väntar med omdöme tills jag fått mitt ex levererat.  Man kan bara skratta åt denna leveranstid. Jag betalade in min handpenning 2005-09-08.
|
| 2010 03 10, 0:10 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jag undrar, varför i h-e ska det vara så svårt för DC tillverkare att göra fungerande AC lok idag? Roco gör halvfungerande Jeco misslyckas med en del lok o Heljan lyckas inte alls, är det så svårt? Märklin lyckades ju göra bra o väl fungeande DC lok (Hamo) och en del Märklinkonstruktioner hamnar hos Trix o de fungerar!!
| 2010 03 10, 15:13 |
|
 |
|
lattesweden
Trafikledare
|
Att Märklin skulle göra fungerande likströms lok vill jag skarpt protestera mot. Det mesta Märklin gör för likström (under Hamo eller Trix namn) fungerar uselt på likström. Exempel: Di3 (Hamo), T44 (Trix).
Sedan finns det en del som fungerar men som låter som ett tröskvärk: Ga, Sa, (båda Trix).
Endast lok som är konstruerade av Trix från början fungerar tillfredställande. Exempel: Hector Rail 141.
_________________ MVH / Anders

Modeller är modellen! http://www.lattermann.com/mainline
|
| 2010 03 10, 16:18 |
|
 |
|