Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 1:00

Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
 Har en Tortoise växelmotor ändlägesfrånkopplare? 
Författare Meddelande
Tågvärd

Inlägg Har en Tortoise växelmotor ändlägesfrånkopplare?
Som rubriken säger, någon som vet?

2011 09 20, 19:01
Passagerare

Inlägg Re: Har en Tortoise växelmotor ändlägesfrånkopplare?
Troligen, den stannar vid ändlägena. Jag hittar dock ingen specifik information som uttalat anger att den har ändlägesbrytare. Här kan du läsa en något torftig beskrivning hos tillverkaren: http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm

2011 09 20, 21:35
Trafikchef

Trikken skrev:
Troligen, den stannar vid ändlägena. Jag hittar dock ingen specifik information som uttalat anger att den har ändlägesbrytare. Här kan du läsa en något torftig beskrivning hos tillverkaren: http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm

Jag vet inte om jag tycker att beskrivningen är så torftig. I synnerhet som den vid noggrann genomläsning ger fullt tillfredställande svar på den inledningsvis ställda frågan.

Nej! Maskinen har inga ändlägesbrytare eftersom tillverkaren inte anser att det behövs. Motorn är inte starkare och mer strömkrävande än att den tål att blockeras vid ändlägena. Manövrerad på så sätt ger motorn också en konstant anliggningskraft för tungorna mot stödrälen.

2011 09 20, 22:01
Tågvärd

Tackar för så snabba svar! :-D

Funderar på att använda dessa på min Märklin anläggning framöver.

//OBS

2011 09 21, 21:04
VD

OBS utgått skrev:
Tackar för så snabba svar! :-D

Funderar på att använda dessa på min Märklin anläggning framöver.

//OBS

Ska du växla digitalt,så måste du använda dekoder typ k84 som gäller som växlande kontakt åt för motorer.
Dekoder k83 gäller för magnetartiklar och det är inte så på Tortoise motor.
Glöm inte att koppla med dioder efter bruksanvisningen angående om Tortoise motor.

2011 10 05, 19:55
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Kan bara rekommendera dessa växelmotorer. Jag har installerat ca 20 st nu och de fungerar mycket bra. Dock har jag bytt ut pianotråden som medföljde mot styvare sådan då mina växlar är rätt motspänstiga. Jag har märkt att det går att koppla bort strömmen från dem och de stannar då kvar i sina ändlägen men jag har dimensionerat strömförbrukningen så att alla växelmotorerna skall kunna ligga an med spänning.

De kan vara lite bökiga att montera med de medföljande 4 skruvarna. Har läst om någon som har monterat sina med dubbelhäftande tejp samt någon med kardborre.

mvh

Håkan

"Give me snuff, whiskey and Swedes, and I will build a railroad to hell.”
James J. Hill "The Empire Builder" Great Northern Railway

2011 10 11, 12:14
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Var det metoden självhäftande tejp? Om det var det vilket fabrikat använder du?

mvh Håkan

"Give me snuff, whiskey and Swedes, and I will build a railroad to hell.”
James J. Hill "The Empire Builder" Great Northern Railway

2011 10 12, 8:04
Tågvärd

Skulle det gå att koppla såhär?

Bild

Sen funderade jag på dekodern, en växeldekoder för c-räls (K83-typ) sänder ju en signal under en viss tid, via CS går den tiden att förlänga ganska långt (tillräckligt för att dra motorn hela vägen), är det något annat hinder rent elektriskt som stoppar detta?

Som jag ser det är det just jorden som är problemet? När motorn ska åt ett håll ligger jord och matning på ett sätt och när den ska åt andra hållet måste dessa växlas. Att dioderna ska sitta på är väll just för att det är växelström. Är inte speciellt duktig på el men vore fint om jag fick lite klarhet i detta :-D

Mvh OBS.

2011 10 22, 17:48
Tågvärd

Tortoise växelmotorer har ingen ändlägesbrytare. Elmotorn är så dimensionerad att den skall stå och dra ström när den nått ändläget. Motorn är så högohmig, (ca 800 ohm) att den inte blir varm och förstörs vid 12V drift. Kopplingen med två dioder fungerar utmärkt. Motorn går fint på halvvågsspänning. Man kan använda billigare dioder, tex 1N4148, som tål 100mA.
Om man vill köra långsammare kan spänningen sänkas, motorn orkar bra även nedåt 4-5V.
Driftsäkerheten är mycket bra, vi har Tortoises som installerades för mer än 20 år sedan på MRW. Vi har ca 50 st i drift.
Det går även fint att driva semaforer och bomverk med Tortoise. Det finns färdiga lösningar att köpa, som passar, eller så använder man delar till roderlänkage avsedda för radiostyrning.

http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm

2011 10 22, 18:29
Tågvärd

Utifall utsignalen från din växeldekoder är en puls (kortvarig) räcker inte tiden för att Tortoise skall gå till andra läget. Det tar, beroende på spänningen, 1-3 sekunder.
Antingen får du förlänga tiden på dekoderns puls eller koppla in en TC3, som finns i Circuitrons katalog på sid 46.

http://www.circuitron.com/index_files/cat/301CAT.pdf

2011 10 22, 19:03
VD

OBS utgått skrev:
Skulle det gå att koppla såhär?

Bild

Sen funderade jag på dekodern, en växeldekoder för c-räls (K83-typ) sänder ju en signal under en viss tid, via CS går den tiden att förlänga ganska långt (tillräckligt för att dra motorn hela vägen), är det något annat hinder rent elektriskt som stoppar detta?

Som jag ser det är det just jorden som är problemet? När motorn ska åt ett håll ligger jord och matning på ett sätt och när den ska åt andra hållet måste dessa växlas. Att dioderna ska sitta på är väll just för att det är växelström. Är inte speciellt duktig på el men vore fint om jag fick lite klarhet i detta :-D

Mvh OBS.

Rätt ritat!
nej...inte k83 då den ger enbart impuls ström till magnetväxeln.
Tortoise motor är en långsam växelmotor och krävs då ström under ca 3 sekunder för att kunna lägga om växeltunga hela dess omläggningen.
K84 har enbart växlande kontakt för motorer medan k83 har impulskontakt för magnetmotor.

2011 10 24, 19:25
VD

Stig skrev:
Kan man koppla de här till märklin växlar också?

Ja...men enbart K-växlar och där måste du ta bort växelspaken som sitter på sidan av växeln.
På självaste växelspaken sitter där en lång arm som du ska sparar för åt pianotråden som ska träs på genom.
Du borrar upp ett hål vid sidan om växeln,för att kunna spakar armen till hjälp utav pianotråden som sättes fast till tortoisemotorn under plattan.

2011 10 24, 19:31
Tågvärd

Goofy skrev:

Rätt ritat!
nej...inte k83 då den ger enbart impuls ström till magnetväxeln.
Tortoise motor är en långsam växelmotor och krävs då ström under ca 3 sekunder för att kunna lägga om växeltunga hela dess omläggningen.
K84 har enbart växlande kontakt för motorer medan k83 har impulskontakt för magnetmotor.

Okej så bra, då har vi löst AC + tortoise = :mrgreen:

Funderingen kring K83 är just för den stora pris skillnaden jämfört med k84.
K83's impulstid är justerbar i CS2:an som jag använder, har testat med att förlänga upp till 3 sek, men är ganska säker på att den går till 9 sek, om detta är fallet går det fortfarade inte att använde k83 med förlängd signaltid?

Mvh OBS.

2011 10 24, 20:28
VD

Intressant om det där med k83 och CS2...!
Men är det så bra för k83 att dra ut på tiden...?

2011 10 24, 23:24
Tågvärd

Goofy skrev:
Intressant om det där med k83 och CS2...!
Men är det så bra för k83 att dra ut på tiden...?

Jag har fördröjt tiden på min växeldekoder som är till C-räls för inbyggnad (samma funktion och uppbyggnad som K83 + samma inställningsfunktioner i menyn) där rekommenderades tiden till 1,5 sek signaltid, jag provade att koppla på en annan förbrukare (iform av en vanlig glödlampa) och ökade stegvis tiden vilket funkar fint.

Att låta dekodern dra ut på tiden tror jag inte spelar någon roll, den signalen skickas ju från styrenheten och dekodern fungerar som ett relä med adress om jag förstår det rätt.
Eftersom märklin har som möjlighet att förlänga signaltiden i sina dekodrar tror jag inte det ska skada dekodern, det får vi se framöver :roll:

Mvh OBS.

2011 10 25, 21:29
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 15 inlägg ]