Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 0:53

Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Nästa
 Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm 
Författare Meddelande
Inlägg Re: Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm
Då tackar jag Donkeyman med varmt hjärta för sin insats här. Det stämmer vad jag misstänkte med dessa diabilders tillkomst. Bosse hade ett par år denna sorts dior med en tejpat ram. Diapositiven betydligt större än gänse diabilder. Dessutom är de glasade som var brukligt i många år. Agfacolor ska jag tillägga.

Har hittat ännu en sådan här diabild som platsar på tråden. En av många ska jag säga. Tänkte att visa hur dessa bilder ser ut efter ca 50 år. Mycket illa faktiskt, ett exempel före och efter...

Bild
Taskigt läge är en första tanke. Knallrött. Ekensbergs varv med en Sveabåt i flytdockan, vilken vet jag tyvärr inte. Är säker på att Bosse tog fotot från farfars Petterssonbåt. Men våra möjligheter med datorernas hjälp och då naturligtvis Photoshop så går det att göra underverk. Se och häpna...

Bild
För en del är det här naturligtvis inget nytt, men för de som har sådana här gamla bilder/foton så finns det verkligen hopp att rädda sina kära minnen. En skanning och ett tryck på färgförbättring ger mej en lika stor överraskning varje gång. Ev skärpeförbättring om man så önskar. Däremot det som tar tid att fixa är att plottra bort allt skräp på bilden. Jag satt här i 40 minuter med den uppgiften. En proffs skulle göra bilden ännu bättre.

Jag vågar inte ta loss glasen då emulsionen lätt kan skadas.

Det var länge sedan Ekensbergs varv försvann. Bostäder sedan länge, sedan 70-talet tror jag.
Fyra kranar kan ses, och dessutom fartygets lastbommar förstås. Det är kul med kranar, eller hur? :-D

Jan

2010 03 21, 16:56
Lokförare
Användarvisningsbild

Kranar från hamnen i Ö-vik.
Bild

Bild

Bild
Fotade sommaren 2009

2010 03 21, 20:38
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jan: sveakassen i flytdockan är nog ms Finn.

MVH/D

2010 03 22, 0:21
Tågbefällhavare

När det gäller Ö-vik och hamnkranarna så kan man också lägga till att på "Stadssidan" av "Ö-vik Bay" har man "Parkifierat" hamnområdet. På självaste "Paradtomten" längst ut har man byggt den nya HockeyArenan som heter "Fjällräven Center". Vilket är naturligt i en stad där Hockeyn är religion. Därifrån och in mot staden har man byggt svindyra bostadsrätter och håller på att anlägga en Marina för småbåtar. Längst in ligger ett nybyggt Näringscenter med kontor i den högre klassen, ett par krogar, universitetsfilial och så entré till den nya Järnvägsstationen (eller Resecentrum som det heter numera).

Mellan bostäderna och näringscentret finns ett hål kvar som också skall byggas igen med bostäder. Det är också där som de här båda hamnkranarna står som minnesmärke över det som en gång var Ö-viks Hamn. Det har varit en viss debatt kring kranarna. Ena sidan vill behålla dem just som minnesmärke. Vilket ju är både snyggt och trevligt, ett berömvärt förslag helt enkelt. Den andra sidan har insett att efter att de kommer att kosta spänn vart enda år om de skall vara snygga och inte skämma den nya och flonga miljön runt omkring. Vilket också är en riktig iakttagelse, deras slutsats är - väck med skrotet så vi slipper pröjsa för det i all framtid. Personligen tycker jag att en stad som inte har någon särdeles historia (Ö-vik är samtida med skogsindustrins start) gott kan bevara ett kranarna som ett minne av varför det över huvud taget ligger en stad här. Men då måste man också budgetera för underhåll av dem - anser man sig inte ha de pengarna så skall man ta väck dem.

Det enda maritima som finns kvar på denna sidan (bortsett från småbåtar) är en liten kaj tänkt för (icke existerande) linje- och utflyktstrafik med skärgårdsbåtar. Samt lite längre ut Kustbevakningens lilla kaj och stora kontorslokal samt en cementsilo med tillhörande kajsnutt. Denna har faktiskt förskönats på ett anmärknigsvärt sätt och eftersom cement hanteras helt slutet kan den nog stå kvar helt bredvid Arenan.

2010 03 22, 8:54
Tänkte att även jag kunde blanda mig i denna eminemta tråd med ett litet bidrag från Trollhättan.
Bild
Den här kranen har väl i allra högsta grad järnvägsanknytning. Det är den så kallade Rysskranen som NOHAB använde för att lasta loken som levererades Sovjetunionen.

2010 03 22, 17:11
Trafikchef
Användarvisningsbild

Bogserbåten Janne efterlyser på ett fotografi högre upp är den första Starkkgrogg byggd 1933. Underbara bilder för övrigt! Trollhätte kranen var fin!!

2010 03 22, 17:23
Trafikchef
Användarvisningsbild

Här en bild från J Robert Bomans kamera, fångad i Härnösand med Kronholmen i fonden. Lastbåt, kran och järnvägsvagn. Hela Bomans samling skänktes efter hans frånfälle till museet och vi håller på att digitalisera den, men det tar tid, det är mer än 100.000 bilder, negativen skannas in externt och så har vi en tjej som skannar in påsiktsbilderna, det finns att ösa ur.

Bild

2010 03 23, 13:30
Kommunikationsminister

DET borde vara en lagom båt i modell att lägga i en hamn i skala 1:87!

2010 03 23, 15:09
Trafikchef
Användarvisningsbild

Onekligen Johan.
Den här lilla hamn- eller varvskranen från forna Galärvarvet i Stockholm, där nu gräskramarna hävdar att det är en historisk park, nonsens, har varit varv i massor av år, fanns den här lilla kranen. Den skulle nog platsa i Hästholmen eller hur. Dockan är identisk med den docka där Vasamuseet nu huserar. Notera de fina verkstadsbyggnaderna i bakgrunden, tänk om dom funnits kvar, vilka utrymmen för ett marint museum! Idiotiskt nog revs hela härligheten bort, där är nu gräsytor och parkteater.
Fotograf okänd, 1950-tal

Bild

2010 03 25, 16:30
Trafikchef
Användarvisningsbild

Här får ni ett fotografi till att bita i, foto Stig Herbst. Observera pråmen, något som bör finnas i varje modell-hamn. Tid 1950-tal, troligen Stockholm men osäkert var. Vet Janne, Johan, Donkeyman eller Roland H var?

Bild

2010 03 26, 16:20
Tågbefällhavare

Det är ju jättestora kolgårdar i bakgrunden av fotot. Och då går tankarna direkt till Gasverket i Värtan. Med de kajanläggningar som fanns norr om Lidingöbron. Här pågick en jättelik import av kol- och koks under 1950-talet. Som minskade på -60 och upphörde under -70-talet. Vid Gasverket fanns en stor distributionsanläggning för hushållskol där "kolbusarna" kom med sina bilar och kunde "säcka" och lasta en mängd olika kvaliteter under kolfickor som fylldes med kran.

Detta styrkes av att kranarna på bilderna är riggade med den typ av "grabbar" som bland annat användes just för kol och koks. Dessutom är det en Salénare som visas på bilden och det rederiet hade en armada med bulkbåtar den gången. Båtar som just används för att frakta sådant som till exempel kol och koks. Och pråmen kan mycket väl vara en kolpråm som användes bland annat till att bunkra Skärgårds- och Mälarbåtarna fram till si så där 1952. Jag vill minnas att vi daterade detta för ett par år sedan utifrån bilder på "Forum Skärgårdsbåtar".

Berättar Donkeyman som vickade som "kolbuse" ett par månader en gång för 40 år sedan. Men hur det såg ut nere vid kajerna minns jag inte tillräckligt bra för att säga bestämt.

Men samtidigt finns det en fundering i bakfickan. Donkeyman tycker att han borde känna igen det hela "på rotmos" om det var en anläggning i Stockholm. Men det gör han inte. Alltså - hur säkert är det att det verkligen är en Stockholmsbild? Eller är det någon annan som kan placera den säkrare?

2010 03 26, 18:28
Det känns inte "Värtan" här. CeGe, du minns väl att vi har en modell över kollagret i Värtan på Sjöhistoriska. Jag har glömt namnet just nu. Från ca 20-30-talet. Det ser inte ut så här. Kollade också på "stockholmskällan" där det finns ett fint foto från Värtan. Men kan inte placera mej här heller. Fans det inte ett stort kollager på södra sidan av Hammarbykanalen för riktigt länge sedan? Eller har jag drömt det också? Inte för att vi är där heller, det avslöjar kajen. Annars så är det läckra foton du visar, speciellt det förra från Galärvarvet.

Jan

2010 03 26, 22:16
Kommunikationsminister

I rest my case. Vare nog sagt att vitsen med Salénbåtar troligen även förr var att gå i trafik från en hamn till några andra, så även om Salénmärket på skorstenen verkar klockrent går det ju inte att identifiera plats utifrån det. Misstänker att byggnaden med planket i bakgrunden kan vara en ledtråd till gåtans lösning.

2010 03 26, 23:58
Medan vi som vill funderar på CeGes foto, var det kan vara någonstans så hittade jag ett par kranar till. Letade faktiskt efter spårvagnar i Göteborg, men fann dessa bilder istället...

Bild
En tanker vid namn Texaco Oslo, inte helt ny om man säger... Nitat skrov och ser ut som ett "riktigt fartyg" i den bemärkelsen av formspråket. 4 st kranar, ingen träff i helfigur... Det får jag råda bot på i nästa bild.

Bild
Det var nog ej kranarna jag tänkte på när jag tog bilderna (dia) utan det fantastiska fartyget egentligen. Vilket skepp! Var och hur? Cityvarvet i Göteborg där vi låg med kryssningsfartyget M/S Lindblad Polaris för reparation. Ej att förväxlas med Lindblad Explorer. En Ryss hade dockat ut några dagar innan och lyckades med konststycket att backa på vårat fartyg som låg förtöjd rätt över älven. Med omfattande plåtskador som följd. Cityvarvets gubbar lyckades emellertid reparera oss på nolltid. Och därmed så han vi åka på en kryss i utsatt tid mot Norge. Själv var jag matros ombord. Efter lite övervägande så valde jag denna tråd istället för den som handlar om sjöfart pga kranarna. Lindblad Polaris är det som ni kan se lite av i förgrunden.

Maj 1985.

Jan

2010 03 27, 13:02
Trafikchef
Användarvisningsbild

carl-gunnar olsson skrev:
Här får ni ett fotografi till att bita i, foto Stig Herbst. Observera pråmen, något som bör finnas i varje modell-hamn. Tid 1950-tal, troligen Stockholm men osäkert var. Vet Janne, Johan, Donkeyman eller Roland H var?

Bild

Den lilla Salentankern Korshamn, som man ser aktern av på bilden, var endast ett år i Salens ägo, från 1944/11 till 1945/11. Inte för att det klargör var bilden är tagen, men det kanske kan ge ytterliggare ledtrådar genom att fastställa tidsspannet. Dessutom, den här kajen hanterar olja också, och det var väl inte ovanligt att samma företag både sålde kol, koks och olja.

mvh/D

2010 03 29, 17:41
Dragos kunskaper imponerar stort. Han dyker upp som en vandrande vålnad lite här och där i trådarna med fakta som verkligen tillför ämnet "sjöfart" substans. Och naturligtvis gäller det samma för Stefan S också...

Nu minns jag dessutom vad företaget hette i Värtan, Olaus Olssons kolimport AB. Fanns även som jag misstänkte på Söder, Tegelviksgatan 63. Finns foton även därifrån på "Stockholmskällan". Vill inte kopiera bilder då kanske bildrättigheterna inkräktas? Men även där så går jag i bet när det gäller var vi är på CeGes foto...

Jan

2010 03 29, 18:37
Trafikchef
Användarvisningsbild

carl-gunnar olsson skrev:

Detta här är en ren gissning, men kan det ha funnits något kolupplag i Årstadal just efter kriget? Enda stället som man kan se att det funnits kajer som ligger vinkelrätt mot varandra i Stockholmsområdet är där. Korshamn skulle i så fall ligga med stäven mot norr.

Edit: efter att hittat en karta från 1950, så tror jag nu att Korshamn ligger vid Norra Bassängskajen i Värtan. Allt mitt troende baserar jag enbart på en kartbild, inget annat.

2010 03 29, 19:11
Medan vi klurar vidare på CeGes foto, vilket jag verkligen har gjort. Letat som sjutton i böcker och på nätet. Hamnmagasinen som finns i Värtan, undrar när de är byggda? Har svårt att hitta uppgifter på var exakt det gamla kollagret låg. Jag hittade en bok i hyllan med en bild på ett koksverk så länge...

Bild
Ur en bok: Sveriges maskinindustriförening 1936-1937. En sida om Svedala-verken och dess produkter, dvs de byggde hela koksverk. Så var just detta låg är nog också en gåta?

Jan

2010 04 02, 8:43
Tågbefällhavare

Eftersom "Korshamn" fastställer årtalet så har vi för ovanlighetens skull ett ganska exakt daterat foto. Men var är det taget? Det är inte något småtteri av en kolgård vi ser. Samtidigt så är väl 1940-talet slutskedet av kolhanteringen i stor skala. Men fortfarande är det inte bara gasverket som importerar stora mängder koks. Det finns massor med koleldade ångbåtar, lokomotiv och annat. Dessutom är det fortfarande en stor hantering av hushållskol.

Eftersom det fanns flera importörer är det sannolikt att det fanns flera kolkajer och kolgårdar. Där det antagligen hanterades olja också eftersom det ju i viss utsträckning var samma företag som distribuerade bägge sakerna. Ser man till Värtan står det ju än i dag en mängd med oljecisterner mellan Lidingövägen och kajen, även om en del har "strukit med" genom åren. Kanske det fanns en gigantisk kolgård där också. Kanske cisternerna växte upp i takt med att kolgården minskade i yta.

Går man fram till 1970-talet så låg den enda större kolgård som fanns kvar i anslutning till Gasverket. Men - och det är ett intressant men - jag minns banne mig inte var fartygen som ännu in på 70-talet importerade kol och koks lossade. Var det i Norra delen av Värtahamnen eller var var det? Någon måste rimligen minnas detta.

2010 04 02, 11:59
Trafikchef
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Medan vi klurar vidare på CeGes foto, vilket jag verkligen har gjort. Letat som sjutton i böcker och på nätet. Hamnmagasinen som finns i Värtan, undrar när de är byggda? Har svårt att hitta uppgifter på var exakt det gamla kollagret låg. Jag hittade en bok i hyllan med en bild på ett koksverk så länge...

Ur en bok: Sveriges maskinindustriförening 1936-1937. En sida om Svedala-verken och dess produkter, dvs de byggde hela koksverk. Så var just detta låg är nog också en gåta?

Jan

Ovanför pumpkappen på Korshamn ser man samma byggnad, men i ett annat ljus.

mvh/D

2010 04 02, 18:07
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Nästa