Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 16, 19:03

Svara på tråd  [ 252 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
 Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Här en bild när det begav sig med en "riktig" hamn, Stadsgården. (numera bilparkering, krogar och motorväg) Foto i Sjöhistoriska museets arkiv. Håll till godo mina vänner. det gråa fartyget ser ut som ett mindre örlogsfartyg men vilket?

Bild

2010 05 19, 11:47
Kommunikationsminister

Den blir något att bita i! Storleksmässigt ungefär som svenska kanonbåten Svensksund (vilket det dock inte är).
Man får väl börja botanisera bland mindre örlogsfartyg m/kanonbåt gissningsvis i första hand från någon av östersjönationerna. Kan inte komma på något svenskt som ser ut som denna farkost. Foto omkring 1920?

Har man retuscherat någonting på skorstenen? Kan det möjligen ha med äventyrligheterna kring Åland 1918 att göra? Eller efter första världskriget?

2010 05 19, 12:54
Återigen ett läckert foto som Ce-Ge visar oss från det stora arkivet från SSM. En sak som jag märker är att det finns så knapphändiga uppgifter om fotografierna efter att fått se en hel del på tråden. Tex år och fartyg, förmodligen har många foton kommit som gåvor och efter dödsbon och det förklarar nog en del av de knapphändiga uppgifterna. Vilket är lite synd då en massa foton från olika städer förekommer. Ce-Ge är förallan del duktig på mycket men en hel del är nog så pass svåra att avgöra var fotona är tagna.

Har också märkt att stinsarna verkar "tända" extra mycket då Örlogsfartyg är med på motiven. Och då visar jag ett foto till på ett sådant...

Bild
Ett örlogsbesök vid Masthamnen från slutet av 50-talet. Låter kluriga stinsar att lista ut vilket fartyg som ses. Den fiffige förstorar fotot och ser naturligtvis vad som står på bilarna. US.Navy, så var den första biten löst. Antar att man lyft ner bilarna med någon av kranarna på kajen. Ytterligare ett foto som visar en kranbana för de inre "kranbenen". Notera också råttskärmarna på fartygets förtöjningar!

Foto: Bo Claesson

Jan

2010 05 23, 12:18
VD

Nu när örlogsfartyg är på tapeten: Har någon bilder på Äran? (innan andra världskrigets ombyggnader)

Stefan

2010 05 23, 17:26
Kommunikationsminister

Amerikanska lätta kryssaren Northampton av andra världskrigsritningar, blev "Command ship" för presidenten under kärnvapenkrig.

Tror jag i alla fall. Relativt säker mht master, skorsten, radar mm, och en enslig 12 cm kanon akteröver (det bör ha funnits ett till)...

2010 05 23, 20:47
Kommunikationsminister

Apropå Äran...
Visserligen långt från hamnkranarna men jag hoppas både CeGe och Janne är förlåtande...
Ska leta vidare efter fotografier men hoppas denna bilda kan vara njutsam så länge; svenska eskadern på västkusten under unionskrisen 1905, första internationella territoriella krisen som löstes med fredliga medel...

Bild

Således från vänster: Mode, Äran, Vasa, Clas Horn, Psilander, Manligheten, Jacob Bagge, Magne, Niord, Tapperheten, Manligheten, Thor, Oden, Clas Uggla, Orkan.

2010 05 23, 21:18
Ett tips är att lägga ut ev kommande foton på Äran är väl mer passande på "Bygg en båt" Eller "marina experter" kanske. Annars så känns det att vi hamnar alldeles för lång ifrån den här trådens ämne. Trots Örlogstemat just nu, men ändock är det kranar med...

Och jag är impad av Johans kunskaper i ämnet, visst är det rätt!

Bild
Obs en kranbana i fotots övre del... :wink:

Bild
USS Northampton står att läsa. Även här syns kranbanan, och framför allt en O-vagn som vittnar om att det är en kaj för lastning och lossning... :wink:
Ps. Det finns ännu fler foton av fartyget men jag väljer låta bli att visa dem då de helt saknar attributer för denna tråd. :)

Foto: Bo Claesson

Jan

2010 05 23, 21:45
Kommunikationsminister

Citat:
Ett tips är att lägga ut ev kommande foton på Äran är väl mer passande på "Bygg en båt" Eller "marina experter" kanske

Givetvis käre Janne. Lite svårt bara att svara på frågan i en annan tråd än där den ställts. Den här tråden har ju handlat både om kranar och de båtar som skymtat förbi där kranarna visats.

Äran-frågan lämnar vi nu därhän här, och skulle jag hitta någon bild publicerar jag den i den marina tråden... :-D

2010 05 23, 22:03
Ett hett tips för knallhatten är att besöka Sjöhistoriska museets fotoarkiv, där lär det finnas hur mycket som helst för hans önskan. Och då kan knallhatten passa på och hälsa på oss i modellverkstan också. Jag tror knallhatten har något stort på gång... :-D

Jan

2010 05 23, 22:16
Kommunikationsminister

Större än vad som kan passera Göta Kanal antar jag? 8)

2010 05 23, 22:47
VD

Tack för bilden Johan!

Tack för tips och inbjudan Jan!

Började bygga på en modell (vattenlinjemodell för MJ-bruk) av Äran för några år sedan. Har kommit ganska långt på skrov och däck. Plockar fram bjässen ibland. Bygget går långsamt, mycket långsamt.

Stefan

2010 05 24, 13:31
Trafikchef
Användarvisningsbild

Här en bild signerad Lagrelius & Westphal, Stockholm under första världskriget 1914-1918, lastångaren ASK, tillhörig Stockholms Rederi AB Svea, vid Stadsgården och en gamla fina lastkranar bakom. Sjöhistoriska museets arkiv.

Bild

2010 05 26, 15:56
Trafikledare
Användarvisningsbild

Den "okända örlogsmannen vid Stadsgården"; med all sannolikhet det tyska sjömätningsfartyget Meteor från 1915.
Byggd som "kanonbåt" för tyska marinen under WW1, konverterad till forskningsfartyg 1920, nytt maskineri 1934, deltog 1940 i anfallet på Norge, sovjetiskt krigsbyte 1945 ("Ekvator") och fortfarande nyttjad men som förläggningsfartyg 1972.

/Ola

2010 05 29, 19:40
Kommunikationsminister

Stort tack! Har upptäckt att min referenslitteratur inte var tillräckligt rikhaltig för att identifiera fartyget. Jag har dock hela tiden sökt med huvudmisstanken att det var ett tyskt fartyg.

2010 05 30, 13:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Första gången jag besöker den här tråden, en trevlig bekantskap! :)

Får bidra med den här gamlingen.

Bild

Hälsningar / Svenne

2010 05 30, 15:53
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Här är en lite modernare kranbild. Från Hönsäters hamn vid Hällekis vid Kinnekulle. Det är den högsta kranen vid Vänern.

Bild

Bamse och jag sammanstrålade här på Annandag Pingst vid tvåtiden (ovetandes om varandra). :)

Hälsningar / Svenne

2010 05 30, 16:46
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Här är det lite rejälare doningar. Anne-Sofie var inne i Norrköping i fredags den 28/5 och tog ombord ett par tungkollin. Hon har tre kranar, de två vi ser på hennes babordsida har ett SWL på 700 tonnes, och på styrbord har hon en kran med ett SWL på 350 tonnes. NHS egen tyngdlyft har ett SWL på 320 tonnes. SWL = Safe Working Load.
Bild

2010 05 30, 17:32
"Bigga" kranar från Svenne och Dragos. Kan bara visa en lite mindre kran, en mobilkran...

Bild
Ett kollager med kranarm.

Bild
Stockholms ångkol. Ett unikt område, inte för att det har funnits här i all tid men vittnar ändå om forna tider då mycket kol och koks förtäljdes till div kunder. Numera är det ett kollager till Stockholms koleldade ångbåtar. Det är 4 st varav två är mindre, en ångslup och en Djurgårdsfärja. Kranen lastar en gammal Volvolastbil som bunkrar fartygen vid behov. Läget är längst bort på stadsgården förbi Masthamnen. Runt kröken ligger Hammarbykanalens inlopp. Kom ihåg att jag hade några bilder då jag såg en bild från samma område vilket M Östman visade i en bild från en god föresats.

Jan. 12/10-08.

2010 06 01, 20:49
CeGe har ett oändligt arkiv att plocka ur. Så den här tråden borde få ett långt liv. Tappat lusten att leta igenom mina egna foton. Fast det finns säkert fler som har fina bilder i sina gömmor.

Jan

2010 06 02, 22:44
Trafikchef
Användarvisningsbild

Näe, så får det ju inte bli. Den här vyn, fotograferad av Erik Holmberg, vars negativsamling turligt nog räddades från att hamna i sopcontainer trots att den var testamenterad till Sjöhistoriska museet, av en ångbåtsvän, har vi sett tidigare. Notera till höger, kolbolagets hus, alltså vi är i Värtahamnen (Stockholm för utsocknes boende). Till herrar Donkeyman, Roland H, Janne C m.fl. nu kanske ni kan orientera er bättre. det bör alltså vara Lidingö i bakgrunden. Det är ett mäktigt fotografi och järnvägsvagnarna är fina. Vem bygger detta i modell? Göran T kanske?

Bild

2010 06 03, 16:07
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 252 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Nyheter mjhobby.se