Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 26, 6:33

Svara på tråd  [ 252 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
 Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm 
Författare Meddelande
Tackar också för den infon. Det blir mycket att skriva i Bosses foton, han skrev inget själv...

Släpper ej CeGes kranar än, ju mer man studerar desto mer upptäcks. Se bara på rälsen som kranarna går på, Järnvägsspår modell bredspårigt...

Jan

2010 05 04, 21:29
Kommunikationsminister

Johan Molin skrev:
Karel Doorman, f.d. brittiska HMS Venerable. Mycket engelskt stuk över det hangarfartyget. Utseende som på bilden mellan 1958 och 1968.

Tyckte väl att det såg brittiskt ut med det stuket. Kopplar det till ett flottbesök i Göteborg vid tiden då HMS Venerable eller någon syster lät visa upp sin lasts flygegenskaper. Under brittisk flagg var det Hawker Harrier som gällde, ett av de första VTOL (Vertical Take Off and Landing) planen som fungerade. Då låg besöket på samma kajplats som Maritiman ligger idag ungefär (Runt Kajskjul 8 och Operan alltså).

Harrierplanen var häftiga att se när det startade och landade, men det såg inte enkelt ut när de lätt vinglande sänkte sig rakt ner på däck.

Uppnäsan i fören på fartyget lär ska ha varit en bra hjälp för planen att komma upp i luften, lite som ett skidhopp på något sätt.

/Peter

2010 05 04, 22:46
Kommunikationsminister

Det är nog inte så många brittiska hangarfartyg som utrustades med "the ski jump". Först och främst de relativt små fartygen från omkring 1980, Invincible, Illustriuous och Ark Royal, men också den äldre och betydligt större Hermes, som jag tror sedermera såldes till Indien. Jag vill minnas att det var Invincible och Hermes som blev en sorts "hjältar" under Falklandskriget...

Och the ski jump bör dateras till samma tidsperiod, alltså tidigt 1980-tal, betydligt senare än de lätta hangarfartyg som kom till runt slutet av andra världskriget, som Venerable tillhör.

Men liksom man rätt lätt känner igen att ett ånglok måste ha varit engelskt, eller tyskt, eller amerikanskt, eller för den delen svenskt, finns det ett stuk över örlogsfartyg som verkar lite i samma riktning. Which reminds me of...

Historien från 1950-talet när ett amerikanskt och engelskt örlogsfartyg möttes mitt ute på Atlanten. Amerikanen gnistade kaxigt till engelsmannen "Vi sänder en hälsning till världens näst största örlogsflotta" varvid engelsmannen signalerade tillbaka "... och vi sänder en hälsning till världens näst bästa..."

Är det lika lätt att nationalitetsbestämma en kran?

2010 05 04, 23:14
Tågklarerare

Johan Molin skrev:
ODEN (7130)
1898
läktare
27,3 x 6,8 m
138,80 brt

1898 Axel Giöbel, Harge använd som pråm av Harge Bruk
1923 Skånska Cement AB, Hällekis motorgaleas
1932-06 Erik Johansson m fl, Göteborg
1933-09 Hjalmar Gustaf E Nilsson, Kållandsö
1947 Rederi AB Leckö, Lidköping
1950 ny motor
1957 Dan Östen E Larsson, Vänersborg
1969 Olof Wahlberg, Lidköping m fl
1971 Börje Karlsson, Göteborg galeas
1978 Hans Althaus, Hjo utställningsfartyg
sedermera "Snäckbåten" i Askersund

Tack för infon Johan! :)

2010 05 05, 0:14
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Eftersom det tyckas finnas en viss fäbless för maritimt på sidan så vill jag inte vara sämre än att tilldela er detta fotografi från Sjöhistoriska museets fotosamlingar, tidpunkt, fartyg mm överlämnats med varm hand till Stinsens duktiga skribenter att utröna.

Bild

2010 05 05, 14:40
VD

Intressant bild igen CeGe!

Väldigt trevligt att zooma in för att se vad som lastas eller lossas.

Stefan

2010 05 05, 14:57
Kommunikationsminister

... och Tre Kronor och Göta Lejon tillsammans. Enda tillfället när båda kryssarna var rustade samtidigt var sommaren 1951, så dateringen av bilden är solklar.

Tre Kronor har kvar sitt ursprungliga bryggkomplex. Togs in på varv hösten 1951 för ombyggnad till i praktiken samma utseende som Göta Lejon har på bilden.

2010 05 05, 15:17
Kommunikationsminister

Jomenvisst, men det var inte så det var tänkt. Allende-regimen fick överta henne sedan hon tjänat ut sin roll i svenska flottan. Sedan kom hon mycket riktigt att delta i störtandet av honom.
Kryssareskadrarna hade tjänat ut sin roll redan i slutet av 1950-talet, och Göta Lejon och Tre Kronor ansågs för stora för Östersjön.

2010 05 05, 16:46
Kommunikationsminister

Som någon skrev så har inte det avbildade hangarfartyget haft skidbacke. Bilden var från tidigt 60-tal, den första "skidbackecarriern", HMS Invicible, startade sin service 1980. HMS Hermes blev ombyggd till skidbacke-carrier 1979-80. Den vanliga Harriern kom ut på förband i tidspannet 1969-72, SeaHarrier (SHar) kom ut på förband 1980.

2010 05 05, 21:53
På sidan 13 i denna tråd så beskrivs och visas kryssningsfartyget Caronia, hittade en gammal färgdia till som jag inte visste om att jag hade. Och den måste visas. Inga kranar...

Bild
...men lastning och lossning av kryssningspassagerare antingen med egna livbåtar som synes här, minnst två båtar är i sjön utom bild. Ibland hyrdes gamla Djurgårdsfärjor in som förbindelsebåtar, det har jag också foton på. Men vilket härligt fartyg med sin röda skorsten och sitt ljusgröna skrov i minst två nyanser. Mitten av sextiotalet är vad jag gissar här. Och förstås på Stockholms ström.

Foto Bo Claesson

Jan

Edit: Tja vad säger man, hittade precis ännu en till diabild som dessutom för oss till kranar igen, nämligen en kranbana för de inre kranbenen som beskrevs tidigt i denna tråd. Stadsgården.

Bild
Och kanske är det en av Caronias livbåtar som vi ser här på Kryssarens Bb-sida.

Edit 2: Ähum, kanske borde jag kollat igenom hela diakassetten från början för här ser vi med tydlig önskvärdhet även livbåten från Caronia som kört in till Strömkajen. Lastning eller lossning av passagerare.

Bild

Men faktum är att jag letar egentligen efter helt andra bilder åt en kompis. Så dyker det liksom upp fortsättning hela tiden. Men nu är det slut. :wink:

Bosse var flitig med sin kamera.

Jan

2010 05 07, 19:48
Trafikchef
Användarvisningsbild

En sådan här underskön disig bild från Stockholms hamn. Håll till godo, lite svårt att gestalta i modell, med diset. Fotograf okänd. Sjöhistoriska museets arkiv.

Bild

2010 05 11, 16:13
Kommunikationsminister

Har provat piptobak. Effekten var "efemär"...
s/s Brynhild? Utseende efter 1935, såld 1959. Är det inte en radar som ses på förmasten? I så fall måste bilden vara tagen efter kriget. Hon är ju inte heller neutralitetsmålad. Gissningsvis omkring 1950-1955?

2010 05 11, 16:54
Kommunikationsminister

Lastbilarna ger lite ledtrådar. Den främre är något amerikanskt sent 30-tal, tidigt 40-tal. Den bakre är en Volvo rundnos, de kom 42 eller 43, hytten ser ut att vara av senare lite kantigare modell, skulle gissa sent 40-tal, mitten 50-tal. Och så har vi det med radar som doktor Molin noterade, när tusan började man sätta radar på lastbåtar? Googlade men hittade inte mycket mer än att fartygsradar har använt i ca 60 år! Då hamnar vi i det tidiga 50-talet som doktor Molin påtalade.

2010 05 11, 17:19
Kommunikationsminister

Ser ut som min herre och jag kommer till samma resultat, utifrån lite olika infallsvinklar! Jag lyfter på hatten, blottar min bara hjässa och tackar för understödet! :-D

2010 05 11, 17:24
Kommunikationsminister

Måste bara göra ett hopp några inlägg tillbaka tråden för att knyta in en fråga.

Var det int så att den andra av våra f d svenska kryssare såldes till Argentina? Den som i så fall deltog helt kort i Falklandskriget och då blev skadad/sänkt av Old Blighty´s navy?

/Peter

2010 05 11, 21:32
Kommunikationsminister

Näpp, Almirante Belgrano var amerikansk kryssare av Brooklyn-klass vad jag minns. Fylgia, Gotland och Tre Kronor gick alla till skrot.

2010 05 11, 21:43
Kommunikationsminister

Johan Molin skrev:
Näpp, Almirante Belgrano var amerikansk kryssare av Brooklyn-klass vad jag minns. Fylgia, Gotland och Tre Kronor gick alla till skrot.

Tack Johan för svar. Då var det inte en gammal svensk kryssare då, hmmm. Jag får leta i arkivet (= huvet en stund till)

/Peter

2010 05 11, 21:48
Trafikchef
Användarvisningsbild

Stämmer, Göta Lejon såldes till Chile som inte var i krig och hade fått en regering... som störtades och kryssaren besköt presidentplatset. Den hette Amiralente ...någonting och mötte skrotdöden några år senare. Systern Tre Kronor köptes av Götaverken för att skrotas successivt vid lågsäsong. Dessa bägge kryssare var egentligen för stora för svenska behov, de lär ha varit beställa av Holländska Indonesiska Flottan men andra världskriget kom i mellan och ordern övertogs av Svenska marinen. Dessa kryssare var vida större än S-skeppen, alltså pansarskeppen Sverige, Gustav V och Drottning Victoria. Som så många andra örlogsfartyg blev de snabbt omoderna, livslängden i svenska försvaret var knappt 20 år om ens det, snacka om märklig investering. Något som försvaret till sist fattade och annulerade två jagarbeställningar, Värmland och Västerbotten. Byggena var påbörjade och lär ha kostat skattebetalarna stora summor i skadestånd till varven men man satsade på att utveckla flyget istället vilket var förståligt. Kryssaren Johan nämner var fd Phoenix, alla dåvarande amerikanska kryssare var uppkallade efter städer.

2010 05 11, 21:49
Ni som hänger på Marina experter kommer att så småningom få sett Engelsk örlogsfartyg med en direktträff på bryggan där en del strök med. Plus en del sönderskjutna hus I Port Stanley på Falklandsöarna. Nämligen med M/S Lindblad Explorer som just nu i den tråden är till sjöss söderut mot Falklandsöarna. L E är det första kryssningsfartyg som besökte öarna alldeles kort efter krigets slut.

Vid ett senare tillfälle en annan kryss från Punta Arenas i Chile så gav en lots kurser på Svenska då jag stog till rors. En gentleman med en järnkrok istället för den ena handen... Det visade sej nämligen att karln hade varit i Sverige för att ta hem just Göta Lejon till Chile från Sverige, en språkbegåvad herre minnst sagt.

Jan

2010 05 11, 22:05
Biljettförsäljare

Chiles flotta hade en även fd. amerikansk kryssare, när de hade Göta Lejon.
De prövade om de klarade att gå med full fart under 24 timmmar.
Göta Lejon klarade det, den amerikanska gjorde det inte.

2010 05 11, 22:21
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 252 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Nyheter mjhobby.se