Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 0:52

Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
 Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm 
Författare Meddelande
Inlägg Re: Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm
Här är jag helt benägen att hålla med Roland? då baskar är väl egentligen det som känns rätt. Men jag tror att jag kan förklara detta. Jag är ganska säker på att det är någon museiintendent som har skrivit ner uppgifterna. Just Museiintendenter har har förbryllat oss vanliga åtskilliga gånger med sina teorier och därmed en hel del fakta. Så du är verkligen inte ute och cyklar nu Roland? Kan bara ta ett annat strålande exempel: Förr om åren när en nytillkommet modellskepp skulle mätas för protokollen så mätte dessa män endast vattenlinjens längd. Gissa om det har förbryllat en del under åren. Tex när man har utgått från dessa mått i nutid så har helt enkelt nybeställda glasmontrar varit för små...

Och just nu har jag och kollegan ett hästjobb med att mäta om alla modeller till en kommande utställning om handelssjöfart. Bara en reflektion...

Jan

2010 03 05, 19:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Haha, den var bra. Jag blir tvungen att pika lite mest beroende att en del inte ser eller missar lätt växlingarna. Vilket är lite synd...

Själv tycker jag att det kan bli lite jobbigt om samma bild repeteras i varenda följande inlägg när den ska kommenteras - blir lätt tjatigt när samma bild visas två-tre eller kanske ännu fler gånger nedanför varandra och det blir en massa scrollande "i onödan" för att följa tråden.

Nu har jag ju lärt mig av en kunnig Forumskribent (gissa vem) att det går 15 inlägg på en sida och försöker väl tänka på detta för att avgöra om bilden ska med eller inte när jag citerar valda delar av originalinlägget. Men just den här gången så "smög" det sig ändå eftersom en annan Forumist kommenterade samtidigt som jag, och hann före mig med att trycka på Spara-knappen! Och innan jag hann kolla slutresultatet så kallade andra förpliktelser ...

Shit happens, som de säger over there!

2010 03 05, 20:08
Kommunikationsminister

Jag visade s/s Wulff II med kran enbart för att blidka Janne... 8)

2010 03 05, 20:16
Ojoj, vet ni gubbar att jag själv brukar försöka hålla lite koll på sidorna med hänsyn till andra. I vissa fall så är det ett ganska stort jobb att fixa till en del gamla fotografier, tex kan jag sitta en timme med att ta bort skräp och fixa till färgerna på ett gammalt foto eller en diabild och hitta på en lämplig text. Och när den bilden är klar och försvinner som en avlöning och det inte så kul. Om den återkommer gör väl inte så mycket? Annat är det med nytagna digitala bilder. Några muskommandon så är den klar. Jag menar inget illa med mina kommentarer här. Jag erkänner naturligtvis att jag i min iver byter sidor alldeles för fort ibland. Men när kommentarerna börjar bli lite som chattsidor då går det verkligen undan med sidbytena. Men samtidigt så är det väl trådägaren som styr lite efter sitt eget förfarande? Och har rätt i att kommentera lite? :wink: Även om just denna tråd inte är just min...

Jan

2010 03 05, 21:13
Kommunikationsminister

:-D 8) :-D

Bästa kommentaren jag kunde komma på. Lysande tråd-idé tycker jag!

2010 03 05, 22:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Kranar, hamnspår och fartyg, var lasten tagit vägen vet vi inte, men troligen är en kvarts vaktstyrka ombord och lever
på vad kabyssen har att erbjuda, resten av besättningen har nog permis.
Den bedömningen bygger jag på vad som gällde några år senare under min lumpartid 1961-62,
men då ombord på den något mindre kryssaren M/S Hälsingland.
Undrar om man idag kan lägga ut bilder från lumpartiden ombord, utan att åtalas för röjande av försvarshemligheter...
Hur lång kan preskriptionstiden vara ..?
/ LYR

2010 03 06, 0:36
En lysande ide LYR! Lumparminnen är väl en trevlig tid att skvallra om va? Har sett en del sådana sidor på nätet så hemligt kan det nog inte vara. Det var ju länge sedan vi gamla stötar gjorde värnplikten. Själv låg jag i flottan liksom du. Minsveparen M25, 1976. Någonstans i högarna med foton så ligger vi vid ett flertal hamnar runt kusten med kranbilder. Oxelösund bla, måste leta vidare... :wink:

Ett stämningsfyllt foto du visar oss LYR.

Kom att tänka på detta foto efter att ha läst ett mejl från Roland? Vi har båda lite svårt för en viss herre som lystrar till namnet på bogseraren här...

Bild
Foto: Bo Claesson.
Eftersom jag dessutom fått lite dåligt samvete idag gentemot Mölle-Mats så får han gärna tala om årsmodellerna på bilarna. Men på ett villkor att han bifogar en bild på en kran. Och då menar jag ej en näsa... 8)

Jan, som anar att fotot är taget alldeles i början av 1960-talet.

Edit: Saktmodiga är ens tankar ibland... Kom ju för sjutton på att Roland? körde dessa gamla Djurgårdsfärjor som synes på fotot. Dvs som sommarjobb då tid medgavs. Tex när han gick på sjöbefälsskolan och när han i perioder ej var till sjöss. Läs gärna lite om Gamla Djurgårdsfärjor på länken här. Där har Roland? med sitt knivskarpa minne kommenterat en del.

http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... opic=970.0

2010 03 06, 9:13
Tågbefällhavare

Det går att snävra in bildens datering lite mer än "början av 60-talet". Det är nämligen så att den här "Bull" (det finns en senare) byggdes 1958 och var i trafik hos Transportbolaget till 1967. Och "Viking" som faktiskt är en ångbogserare såldes från TB redan 1961 så fotot måste vara taget i intervallet 1958 - 1961.

Kanske de fyrhjuliga fordonen kan vara till ledning men jag kan inte sådant tillräckligt bra.

Hur som helst ser vi ett flertal ångfartyg på bilden. I bakgrunden har vi en Bore-båt, bakom bryggan på Bull ser man en annan ångbogserare och så har vi ju Viking. Centralfärjan 2 var vid den här tidpunkten motorifierad men Djurgårdsfärjan är fortfarande ångdriven. Det är faktiskt så att hela gänget "Djurgården 1-7" vid den här tidpunkten alla var i trafik och fortfarande ångdrivna.

Så visst är det ett spännande foto. (Som alla andra gamla bilder).

2010 03 06, 12:49
Kommunikationsminister

Eftersom man faktiskt kan se en kran här så bifogar jag denna tyvärr lite grovkorniga bild. Här finns inte namnet på den av Janne nämnde personen på skärgårdsbåtsforumet med...

Bild
Våren 1968. Äldste kusinen skulle ta studenten, därav stockholmsresa. Stora delar av den rustade kustflottan lyckades jag fånga på bilder. På denna bild ser man jagaren Södermanland längst till vänster sida vid sida med systerbåt (LYR:s Hälsingland hörde till dem) och jagaren Småland. Bull från föregående bild finns också med här.

2010 03 06, 13:26
Tågbefällhavare

Även det här fotot visar en intressant båt. Fast den på många sätt alltid varit en "doldis" så har "alla" sett den någon gång genom åren. Jag tänker på Stockholms Hamns lilla kombinerade bogser- och arbetsbåt "Jarl". Jag är lite osäker på data men jag vill minnas att den är jämnårig med sådana som "Norrskär" och "Blidösund". Den byggdes åt Stockholms hamn och gick sedan för hamnen långt in på 1980-talet. Visserligen motoriserades den med en anläggning som på slutet var ett museum i sig själv. Det var en trecyl. Säffle. Seg så in i h******e. Den där lillen slet tungt i stort sett var dag året runt. Den ersattes av en modern och könlös "Jarl" men jag tror att ursprungs - "Jarl" än i dag är i kommersiell drift fast i privat ägo.

2010 03 06, 22:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Bild
Foto: Bo Claesson.
Eftersom jag dessutom fått lite dåligt samvete idag gentemot Mölle-Mats så får han gärna tala om årsmodellerna på bilarna. Men på ett villkor att han bifogar en bild på en kran. Och då menar jag ej en näsa... 8)

Bäste broder Janne - ha inte dåligt samvete för min skull!

Så över till bilarna på din bild:

Lastbilen är en Volvo Snabbe, tillverkades väl under en följd av år från sent 50-tal och ända in på 70-talet tror jag.

Personbilen är av GM´s tillverkning från 1956 +/- ett år. Det är vare sig det enklaste märket Chevrolet eller det exklusivaste Cadillac. utan av något av "mid-range" märkena - mest känner jag för att säga Pontiac men det kan lika gärna vara en Buick eller Oldsmobile. Just de här modellerna är jag inte helt hemma på, så bättre bestämning än så kan jag inte åstadkomma!

Jag hoppas att du får ditt lystmäte av kranar (inte näsor) med denna bild från Riga, tagen i september 2008:

Bild

2010 03 07, 1:57
Kommunikationsminister

Om Jarl (från Tugboatlars utmärkta hemsida):

Byggdes för Stockholms Stads Hamnstyrelse, Stockholm som JARL år 1908. Byggdes om och motoriserades 1959 vid Mälarvarvet AB och fick förutom motor, nytt däck och ny styrhytt/däcksbyggnad. Köptes 1981 av Claes Sandberg, Stockholm för 50.000 kr. Ny motor 1988 samt ny hjälpmotor (Lister), Foco-kran mm.

http://www.tugboatlars.se/JarlCA.htm

2010 03 07, 15:16
Trafikchef

En inte alltför kvalificerad gissning är väl att en annan bogserbåt hette Bill?

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 03 08, 0:53
Tågbefällhavare

Jodå. Den generationen av "Bull" hade en broder som hette "Bill". Påfallande lika och byggda ungefär vid samma period på samma varv.

2010 03 08, 9:00
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hej. Ytterligare en bild från Gävle hamn. På bildtexten står det att motorfartyget San Fransisco lastar i Gävle. Redare var Nordstjernan, årtal på bilden ej angivet och fotografens namn är instämplat i nedre högra hörnet men är svårtydbart; Riesling eller något liknande.

Bild

2010 03 08, 11:39
Mölle-Mats skrev...

Jag hoppas att du får ditt lystmäte av kranar (inte näsor) med denna bild från Riga, tagen i september 2008:

Absolut, vilken bild! Krantätast...

Jan

2010 03 08, 12:44
Johan Molin skrev:
Eftersom man faktiskt kan se en kran här så bifogar jag denna tyvärr lite grovkorniga bild. Här finns inte namnet på den av Janne nämnde personen på skärgårdsbåtsforumet med...

Bild
Våren 1968. Äldste kusinen skulle ta studenten, därav stockholmsresa. Stora delar av den rustade kustflottan lyckades jag fånga på bilder. På denna bild ser man jagaren Södermanland längst till vänster sida vid sida med systerbåt (LYR:s Hälsingland hörde till dem) och jagaren Småland. Bull från föregående bild finns också med här.

Sent omsider så hittade jag ett foto här som visar lite mer till höger på Johan Molins foto. Örjan ser vi på båda bilderna...

Bild
Och Jarl dessutom. Kryssningsfartyget heter Reina del mar. Poseidon eller Jätten Finn minns en del Stockholmare som den lilla båten som gick till Åland. Så liten att hon tog vägen förbi Vaxholm istället för Oxdjupet. Med henne gjorde jag en klassresa 1968. Och för att jag inte helt ska hamna i OT här så ser vi också en del hamnkranar längs Stadsgården. Och en jättekran borta vid Beckholmen till vänster på fotot. Ett utmärkt tillfälle att visa även detta foto insåg jag först nu.

Foto: Bo Claesson från slutet av 60-talet.

Jan

2010 03 08, 21:18
Tågbefällhavare

Inte nog med att man ser kranar i Stadsgården. Om man kikar extra noga bakom "Sky-Baren" på "Jätten Finn" så ser man faktiskt hamnkranarna i Masthamnen. Och de kranarna var lite ovanliga. De hade ett och ett halvt ben. Ett normalt ben ut mot kajen och ett halvt ben som rullade på magasinets tak.

2010 03 08, 23:12
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag lade just ut denna bild på ett annat forum när jag kom på att den passar även här.
Bild
Det är ju en liten "hamnkran" intill Ejdern. Jag har varit med på två semesterresor för aktiva ejdrar när vi har varit i Kungsör.
Det hör till att vi smörjer och pysslar om denna kran vid varje besök, så har skett innan jag blev medlem också.
Hälsningar , Rune.

2010 03 09, 18:40
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Rune Holm skrev:
Det är ju en liten "hamnkran" intill Ejdern.
Hälsningar , Rune.

Javisst! Och små hamnkranar är också hamnkranar :wink:

Bild

Denna hamnkran är inte så liten som din, men får ändå betraktas som liten, för att vara en hamnkran.
Ingen "skog" av kranar, som vissa andra lägger ut, utan ensamt och lite öde, ser det ut.
Denna bild tog jag i Nynäshamn, i mars 1972. Nu finns den inte kvar.

HJP

2010 03 09, 19:01
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa