Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 0:52

Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa
 Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm 
Författare Meddelande
VD

Inlägg Re: Hamnkranar, lastning och lossning tåg-båt mm
Ja, katolska kyrkans svinerier verkar aldrig ta slut. Då är det trevligare med bilder på Södra varvet, även utan järnväg!

Stefan

2010 04 16, 23:23
Hej knallhatten, har här letat fram en bild på Södra varvet i Stockholm. Inga kranar är med så det blir bara en bild.

Bild
Södra varvet 1781

Förvisso så kan kanske kölhalningen vara lite som en kran på sätt och vis. Skeppet som ligger på sidan, använder sina undermaster för att kunna dra henne ner mot bryggan i syfte att kunna göra hennes köl ren eller kanske tom reparera något. Detta är alltså samma område som Viking line huserar sedan många år. Jag har foton från samma område men tagna i början av 50-talet där det både finns kranar och gamla kåkar som ännu stod kvar sedan denna gamla tid som här ovan. Ska leta reda efter dessa foton, visar dom senare...

Jan

2010 04 17, 8:40
Det tog inte lång tid, skannade dessa härom dan.

Bild Bild

Om sonen varit hemma så skulle han lätt kunna sammanfoga dessa bilder, men så duktig är jag tyvärr inte. Fåfängan i bakgrunden, Saltsjöbanans broar syns till höger. Londonviadukten heter det, men om jag inte missförstod en kille härom dagen så var det en annan byggnation som hade det namnet från början alldeles nedanför Erstaklippan. Min farbror har stått ovan Folkungagatan med sin kompis Bertil, dessa pojkar var ofta ute tillsammans med sina kameror.

En ohjälpligt förstörd miljö här sedan många år tillbaka. Förvisso är det många år kvar innan Viking line etablerade sej här, men vilken aktivitet det måste ha varit här nere. En massa hamnkranar och järnvägsvagnar längs kajen. Här ser vi utmärkt hur de tidigare avhandlade kranbanorna går uppe i luften mot land som avhandlats tidigare i tråden. Numera är detta ett urtrist asfalterat område med trafikleder och jätteinfarter för långtradare och personbilar mm som står på kö för att embarkera Vikingfärgorna. Det är sånt som kallas utveckling.

En skylt "Bilverkstad" står att läsa på det gamla fotot. Till höger bakom trädet skymtar de gamla bostäderna längs Saltsjöbanan som hade en skylt "Liljeholmens stearinfabrik" som hade flyttat hit för många år sedan. Tom jag minns dessa kåkar, stog kvar 1974 då jag själv jobbade som konduktör på dessa tåg. Danvilkstullsbron syns svagt långt där borta, och nästa station heter Henriksdal, och här är det länge kvar innan bostadsområdet "Dasslocket" byggts. Inget reningsverk i berget på denna tiden heller.

Är ganska säker på att fotona är tagna på senare hälften av 50-talet, kanske någon kan spåra fartyget, som jag har svårt att tyda namnet på.

Ps, jag tror möjligtvis de tre första bokstäverna är M O R på fartyget som tycks ha en Svensk flagga.
Foto Bo Claesson

Jan

2010 04 17, 9:13
Med riska att spåra ur lite från ämnet kranar mm så kan jag ändå inte låta bli att visa hur området förändrades på 70-talets början. Jag tar det på tåg-båt mm :wink:

Bild
Jag är barnsligt förtjust att jämföra då och nu bilder. Även om mina egna foton inte direkt är nya. Fåfängan känns igen, dessutom har rivningarna av Liljeholmskåkarna påbörjats likaså ska en ny järnvägsbro byggas jämte den gamla. Dasslocket står på plats, de syns bakom Fåfängan i gult. En kranarm syns faktiskt bakom rivningshusen vid Danvikstull. Stor aktivitet med vägbyggen.
10/9-74

Och från andra hållet...
Bild
Lite suddigt men det får jag stå ut med. En kran är med dessbättre. Isbrytarna är fortfarande stationerade i Stockholm innan dessa förflyttades norrut.
31/10-74

Jan, som plåtade.

2010 04 17, 10:01
VD

Modellbilden ser trevlig ut, omfattar bygget hela varvsområdet?

Vissa saker var helt klart bättre förr, det märks när man jämför de svartvita bilderna med färgfotona.

Stefan

2010 04 17, 14:36
Okay, jag visar en bild till från Södra varvet, hoppas att Cege inte bryter ihop på mej nu? Inga kranar inom synhåll här heller... :(

Bild
Sjöhistoriska Museet. Det är en obebyggd Ersta klippa vi ser bakom allt här. Jag var där uppe idag för att ta en färsk bild över vyn igen. Men den törs jag inte visa här utan det får bli på en "god föresats istället" Ljusa kåken inne i vänstra hörnet finns kvar än idag.

Jan

2010 04 17, 16:00
VD

Tack för bilderna Jan! Vilket härligt diorama!

Stefan

2010 04 17, 16:41
Ja det är ett underbart diorama byggt för länge sedan av mycket skickliga modellbyggare. Skalan tror jag ligger på ca 1:100, jag har faktiskt glömt den uppgiften. Det står ej nämnt på skylten i montern som är redigt stor. Det finns hur mycket som helst att titta på, man bara upptäcker mer och mer... En av mina absoluta favoriter i museet. Och är placerad i en äldre utställning som heter skeppsbyggeri producerad 1960 i bottenplanet. Peppar-peppar, än så länge står denna utställning orörd om än något rumphuggen...

Tja, vi bestämmer ju själva var skåpet ska stå Rikard. Tror vi, det brukar vara andra familjemedlemmar som vet... :lol:

Jan, som önskar alla en trevlig afton.

2010 04 17, 17:26
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Det tog inte lång tid, skannade dessa härom dan.

Om sonen varit hemma så skulle han lätt kunna sammanfoga dessa bilder, men så duktig är jag tyvärr inte. Fåfängan i bakgrunden, Saltsjöbanans broar syns till höger. Londonviadukten heter det, men om jag inte missförstod en kille härom dagen så var det en annan byggnation som hade det namnet från början alldeles nedanför Erstaklippan. Min farbror har stått ovan Folkungagatan med sin kompis Bertil, dessa pojkar var ofta ute tillsammans med sina kameror.

Jan

Såhär någonting kanske...

Bild

SA

2010 04 17, 20:37
Tågbefällhavare

Namnet Londonviadukten har inte något med Saltsjöbanans i och för sig intressanta broar att göra. Det är namnet på förbindelsen från Folkungagatan och ned till Stadsgården som ursprungligen var i form av en bro rätt över dåvarande byggnation på platsen. Och så påstås det att eftersom invigningen skedde samtidigt som en kommunal delegation från London var på officiellt besök så döpte man helt denna till Londonviadukten.

Men i "modern tid" har både viadukt, varv, byggnationer och allt annat "asfaltierats". Men vägförbindelsen mellan Folkungagatan och Stadsgården heter faktiskt fortfarande Londonviadukten trots att det inte finns något spår kvar av ursprunget.

2010 04 17, 21:32
Fantastiskt Svante, tack för hjälpen med fotona. Vad bra det blev som en panoramabild. Vilken miljö det ändå var då. Men samtidigt förstår jag att trafiken från Värmdö krävde ett attribut i form av en modernare trafiklösning in i våran tid. Fast man ser ju hur svårt trafiken flyter även nu i modern tid. Och Donkeyman bekräftar vad jag hört om namnet "Londonviadukten". Intressant ändå när man gräver ner sej i tid och rum i form av foton och historia. 11 st kranar dessutom...

Jan

2010 04 17, 22:23
Om inte Bosse och hans kompis Bertil hade åkt runt med sina moppar...

Bild

Bild
...så hade jag aldrig fått möjligheten nu ca 50 år efteråt att visa en massa foton på bla krantråden. Här är ett till från samma tillfälle...

Bild
Med resten av kranarna längs Stadsgården in mot Slussen Erstaberget igen.

Jan, som undrar vem som plåtade Bertil Och Bosse? :wink:

2010 04 18, 11:04
Trafikchef

Nu tänker jag spekulera och lämna ämnet lite till jannes stora förtvivlan,

Ser det inte ut som upplagda båtar på andra sidab.

Tidpunkterna för upplagt tonnage var

1914 Början av första världskriget, osäkerhet om försäkring.'

1922 Krigsbyggena färdiga men den civilsa marknaden hade inte riktigt tagit fart.

1929-1934 börskrach

1939-1946 krig först sen minor

1951 och 1959 mindre dippar

1973-1980 oljekris, stål och varvskris

1991-1994 svenska marknaden kollapsar pga bildt lokalt

1997 finanskris

2009-2011 finanskris

Utifrån detta resonemanget borde det vaea 1959, men det är som sagt spekulation. I ett större sammanhang så visar det också svårigheten för svensk industri. Ständiga dippar är dyrare än högt kostnadsläge.

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 04 18, 15:15
Tågbefällhavare

Tre av de upplagda fartygen hade Estinska redare. Vill minnas att de legat där större delen av kriget. Ett av de figurerade senare i ett större försäkringsbedregeri. Kommer inte ihåg namnet men jag har för mig att det började på A.
Det större fartyget närmast Valdemarsudde är förmodligen Erikssons avriggade fartyg Moshulo (stor reservation för stavning) som fungerade som spannmålsmagasin under kriget.
Kanske Donkeyman vet mer.

Roland?

2010 04 18, 17:55
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jan;

Fartyget på bilden med uppläggarna är Sveas Nore, byggd 1956 och registrerad i Holland.

2010 04 18, 18:05
Trafikchef
Användarvisningsbild

Roland H skrev:
Tre av de upplagda fartygen hade Estinska redare. Vill minnas att de legat där större delen av kriget. Ett av de figurerade senare i ett större försäkringsbedregeri. Kommer inte ihåg namnet men jag har för mig att det började på A.
Det större fartyget närmast Valdemarsudde är förmodligen Erikssons avriggade fartyg Moshulo (stor reservation för stavning) som fungerade som spannmålsmagasin under kriget.
Kanske Donkeyman vet mer.

Roland?

Var det inte Estocos SS Energi du tänker på vad gäller försäkringsbedrägerierna? Hon sprängdes av några ur den egna besättningen någonstans på Östersjön. Går säkert att få fram mer uppgifter med h.a. Google.
Edit: har googlat på Energi, och hon sprängdes 1950. Hon kan inte vara med på bilden, då Nore byggdses först 1956.

2010 04 18, 18:08
Tågbefällhavare

Moshulu låg som spannmålsmagasin i Stockholm under merparten av 1950-talet. Under kriget var den däremot uppbringad av Germanerna och låg i Norge. Men hon hade varit uppbringad en gång tidigare. Under första världskriget när det var Yankees som arresterade henne.

Till Stockholm kom hon runt 1950, låg här en tid, bogserades väck och kom tillbaka typ -53 och låg sedan här in på 1960-talet. För att förpassas till Nådendal där hon låg som magasin till -68. När hon såldes till USA. Den som vill se "Moshulu" kan göra det än i dag. Det är bara att ta en liten tur över "Pölen" och dra till Philadelphia. Där ligger hon förtöjd och funkar som lyxkrog. Än i dag.

För övrigt var "Moshulu" inte vilken segelskuta som helst. Hon har rundat Kap Horn 54 gånger. Hon vann den sista "Vetekappseglingen" 1938/39. Och hon är i dag världens största fyrmastade segelfartyg "still afloat". Vid en ålder av nästan 110 år.

Hon byggdes under namnet "Kurt" till Tysk flagg och gick med kol och koks till Mexico och med gödning från Chile som returlast. Under WW1 tog Yankees över båten och började segla mellan West Coast och Australia i stället. Det var nu hon fick nament "Moshulu" -28 var det slut och båten lades upp till -34 när Gustav Eriksson köpte den för noll komma niks och satte in den på den klassiska Vetefarten.

Germanerna arresterade som sagt Moshulu i början av WW2. Därefter användes den som flytande lager på olika platser fram till 1970 när den köptes till USA och byggdes om till krog. 1968 brann hela rasket ur och skrovet blev liggande men efter en omfattande (svindyr) restaurering återkom den som krog igen i Philly 2003 och är i dag en sevärdhet igen.

2010 04 18, 19:37
Intressant det här med "Moshulu". Det fartyget har gått mej helt förbi konstigt nog. Eller så har jag bara glömt av henne. När hon ändå omskrivs på denna tråd så varför inte krypa närmare henne och några andra fartyg...

Bild
Här kan vi se hennes skrov lite närmare. Fåfängan syns bakom henne till vänster i bild. Jag kan för allt i världen inte komma på vad denna vik kallades här intill Beckholmen. Har många äldre vykort där en del av Sveas ångare ligger upplagda just här. Här har fotografen stått på Djurgården. Och det är Bo Claesson som varit framme med sin kamera igen.

Ps Tack dragos för din hjälp med namnet Nore tidigare.

Jan

2010 04 19, 16:58
Passagerare

Waldemarsviken tror jag bestämt att den heter

2010 04 19, 18:48
Hej och välkommen cooperd. Viken hade också något smeknamn som jag är ganska säker på att jag hört ett flertal gånger.

Hälsningar Jan

2010 04 19, 19:02
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa