Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 11 21, 1:10

Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Godsvagnar SJ Sdms, DB Sdkms och SJ Sdmngs 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

För 25 år sedan vid ett besök på Årstaterminalen i Stockholm, fanns där den första vagnen i serien av litt. Sdms direktanländ
från AGEVE i Gävle för inspektion av SJ. Jag fick då tillfälle att fotografera och den vagnen är i stort sett av samma typ
som den tyska DB litt. Sdkms 707 – men SJ-varianten är något längre.

Hos Roco finns sedan länge den tyska vagnen i 1:87-modell - och nu då Hobbytrade presenterar den nyare Sdmngs,
vill jag göra en jämförelse, så gott det nu går av det bildmaterial som finns till förfogande.

Här nedan följer nu bilder på Roco-modellen inskannad och i ett bildmontage tillsammans med ritningen på Sdms
i samma skala och då ser vi bl.a. skillnaden i längd, men också övriga avvikelser.
Dessutom visas Hobbytrades skiss och vagnhistorik från deras nya katalog för 2010.

/ LYR

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

2010 02 20, 0:17
Tågklarerare

bra jämförelse! har två av rocos vagnar hemma! vilkar går riktigt bra!
men bli nog köp av någon av hobbytrade med även deras nya container vagn från tyskland (posten) så man kan jämföra!

2010 02 20, 22:06
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Den här tråden har jag helt missat :o
Det ser mycket intressant ut.

HJP

2011 07 12, 8:23
Trafikchef

Som jämförelse kan man också studera lite underlag om den egentliga förebilden till Roco-modellen som försvenskades.

2011 07 12, 8:56
Kommunikationsminister

Och jag har missat att Hobby Trade skulle göra denna vagn!

2011 07 12, 10:11
VD
Användarvisningsbild

Märklins containervagn ser ut att vara modellerad efter denna :roll:

2011 07 12, 10:15
VD
Användarvisningsbild

Har kommer bild av Märklinvagnen:

Bild

2011 07 14, 14:48
Tågbefällhavare

Två bilder i jämförelse mellan Hobby Trade, Roco och en T4.1 från Kombimodell.

Bild

Bild

Uppifrån:
Kombimodell T4.1
Hobby Trade Sdgms
Roco Sdkms?

:-ab

2012 12 14, 10:15
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goddag.
En fråga: Är det någon som provlastat vagnarna med trailers än? Det är väldigt intressant att veta om en trailer från Herpa eller AWM får plats i vagnen. Det verkar vara väldigt fina vagnar i övrigt.
/Calle W

2012 12 14, 19:10
Tågbefällhavare

Här kommer några bilder till.

Först med en Herpa kyltrailer.

Bild

Bild

Behövde plocka bort stänkskärmen bak, går att göra det snyggare än att bara kapa av den.

Bild

Här sitter det en Walthers container på vagnen.

Bild

Både släpet och containern vid Hobby Trade vagnen.

:-ab

2012 12 14, 21:48
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goddag.
Tack för bilderna. Det verkar som om de har utgått från Herpa när de gjorde modellen. En helt okunnig fråga: Skulle det vara helt fel att försöka skapa ett COOP-tåg utifrån Green Cargovarianten?
http://www.coop.se/Global/Om%20Coop/Mil ... Klimat.jpg
/Calle W

2012 12 14, 22:10
Trafikledare
Användarvisningsbild

På trailers som går i kombitrafik så fälls bakljusrampen uppåt mot bakstammen. Och glöm inte trycka in rangerventilen på trailern innan ni lastar den på vagnen...Väldigt viktigt att göra det i skala 1:1 :-D

2012 12 14, 23:23
Trafikchef

Calle W skrev:
Goddag.
Tack för bilderna. Det verkar som om de har utgått från Herpa när de gjorde modellen. En helt okunnig fråga: Skulle det vara helt fel att försöka skapa ett COOP-tåg utifrån Green Cargovarianten?
http://www.coop.se/Global/Om%20Coop/Mil ... Klimat.jpg
/Calle W

Nej! Ingenting är helt fel, men det skulle inte vara en särskilt trovärdig avbildning av de mest sannolika konfigurationerna hos förebilden.
Till att börja med är vagntypen Sdgms 832 inte en Green Cargo-ägd vagn. Green Cargo äger bara vagnar av den typ som HobbyTrade valt att inte göra modell av - Sdgms 833. Dessutom avslöjar redan den länkade bilden att GC nog föredrar att använda en betydligt nyare och större vagntyp i denna trafik.

Jag vill minnas ha sett någon kommentera vagnarna som passande för "modern" trafik. Det kan nog rätt starkt ifrågasättas. Vagnarna börjar närma sig 30 år i tjänst och det har hänt en hel del med vagnmateriel för kombitrafik under den tiden. Jag vill nog hellre se dem som historiska och minnande om hur det såg ut i kombitrafikens ungdom.
Skall man köra helt modernt bör man satsa på Sdggmrss o.d. Det är sådana GC använder i COOP-tågen.

2012 12 14, 23:51
VD
Användarvisningsbild

Hur skiljer sig 832:an från 833:an och går det att modifiera en Hobbytradevagn till GC:s typ 833? Hobbytrades vagn ar är märkta med 74 S- CN och den andra 76N-CN om jag förstått det hela rätt. Stämmer detta mot förebilderna? Fram till för lite sedan hade CN ett tåg som passerade genom Hässleholm fram på kvällskröken, det bestod till stor del av tomma "lommevagnar"

/Kristian

2012 12 15, 20:37
Tågbefällhavare

Satt och tittade på bilderna i det första inlägget och blev lite nyfiken. Det anges att vagnen var den första i serien, men i bakgrunden kan man ana lastbilstrailers lastade på järnvägsvagnar, är det någon som har koll på vilken typ av vagnar användes för lastbilstrailers innan vagnen på bilden levererades?

Mvh

Jocke Sannagård

2012 12 16, 10:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jocke Sannagård skrev:
Satt och tittade på bilderna i det första inlägget och blev lite nyfiken. Det anges att vagnen var den första i serien, men i bakgrunden kan man ana lastbilstrailers lastade på järnvägsvagnar, är det någon som har koll på vilken typ av vagnar användes för lastbilstrailers innan vagnen på bilden levererades?

Mvh

Jocke Sannagård

Jag kan åtminstone se att en av vagnarna är en s.k. "slips" - se länken:
sj-kombivagnar-litt-sds-f-d-slps-s-k-slipsar-t10089.html
/LYR

2012 12 16, 12:56
Tågklarerare

Kristian skrev:
Hur skiljer sig 832:an från 833:an och går det att modifiera en Hobbytradevagn till GC:s typ 833? Hobbytrades vagn ar är märkta med 74 S- CN och den andra 76N-CN om jag förstått det hela rätt. Stämmer detta mot förebilderna? Fram till för lite sedan hade CN ett tåg som passerade genom Hässleholm fram på kvällskröken, det bestod till stor del av tomma "lommevagnar"
/Kristian

Jag har gott om detaljbilder på bägge typerna och hittar småsaker överallt. Det är allt ifrån hur fotsteg är monterade till containertapparnas fördelning, olika boggityper (fast det går nog inte att skilja dem åt om man bara ser dem från sidan), kingpin, tvärbalkar innanför boggierna, placering av omställningar till broms o s v. I botten så är ju 832 bruna och 833 gråa men är de bara riktigt skitiga så ser de i princip likadana ut.
Det är som sagt många men små skillnader och för den otränade behöver man nog ställa dem bredvid varandra för att se avvikelserna. Att försöka korrigera alla detaljer skulle nog bli som att bygga en ny vagn.

Det vara aldrig några vagnar som fick norska nummer utan Hobbytrades märkningar är S-GC och S-CN.

/Jesper

2012 12 16, 13:40
Tågklarerare

d680ae skrev:
Nej! Ingenting är helt fel, men det skulle inte vara en särskilt trovärdig avbildning av de mest sannolika konfigurationerna hos förebilden.
Till att börja med är vagntypen Sdgms 832 inte en Green Cargo-ägd vagn. Green Cargo äger bara vagnar av den typ som HobbyTrade valt att inte göra modell av - Sdgms 833. Dessutom avslöjar redan den länkade bilden att GC nog föredrar att använda en betydligt nyare och större vagntyp i denna trafik.

Jag vill minnas ha sett någon kommentera vagnarna som passande för "modern" trafik. Det kan nog rätt starkt ifrågasättas. Vagnarna börjar närma sig 30 år i tjänst och det har hänt en hel del med vagnmateriel för kombitrafik under den tiden. Jag vill nog hellre se dem som historiska och minnande om hur det såg ut i kombitrafikens ungdom.
Skall man köra helt modernt bör man satsa på Sdggmrss o.d. Det är sådana GC använder i COOP-tågen.

Jag ifrågasätter det däremot inte vagnarnas användning i moderna tåg det allra minsta även om just COOP-exemplet faller.

Nu är det ju inte ens Green Cargo som kör COOP-tågen längre utan TX Logistik. När jag kikar på bilder på tåget, har inte sett det live ännu, så ser det ut som om de använder sig av motsvarande vagnstyp som Green Cargo, Sdggmrs (T2000), men inhyrd från Wascosa (tidigare Royal Bank of Scotland). Så just för exemplet med COOP-tåget så kanske det inte blivit bättre MEN TX Logistik hyr faktiskt Sdgms 832 så det kanske inte är helt orimligt att det någon gång skulle kunna stoppas in någon sådan vagn i tåget även om majoriteten förblir en annan vagnstyp.

Att Sdgms-vagnarna inte längre skulle passa in i modern trafik är lyckligtvis långt ifrån sanningen. Jag vet inte om CargoNet helt har slutat använda sig av vagnstypen i Sverige men de rullar definitivt fortfarande runt om i landet.

Green Cargo kör ju fortfarande intermodal trafik men äger bara vagnar av typ 833 själva även om många av dem har stått uppställda länge utan att gå i trafik. Nu är ju inte heller skillnaderna mellan Sdgms 832 och 833 brutala, de är många men de är relativt små, och när de är riktigt skitiga så kan de faktiskt se likadana ut fastän den ena är brun och den andra är grå under all smuts. Jag känner inte att jag behöver skämmas om jag skulle ”råka” stoppa in en vagn av typ 832 istället för en av typ 833 i ett Green Cargo-tåg och då tror jag att det kan vara okej för fler.

TX Logistik och Intercontainer/Rush Rail bedriver en i allra högsta grad modern trafik även om inte alltid vagnarna är det. De mixar rätt vilt bland vagnstyper för att täcka behoven.

TX Logistik hyr numera Hobbytrades förebild, alltså Sdgms typ 832. De går både inom Sverige och till Tyskland. En variant som synts länge i TXLs tåg är de kommande AAE-varianterna från Hobbytrade, art 41305 och 41306. TXL är en stor kund hos AAE och har hyrt vagnar från dem under en längre tid. Just AAEs Sdgms/Sdgmns har varit mycket vanliga under flera år. TXL har hyrt in en mängd olika vagnstyper för att fylla sina behov genom åren, bl a de äldre och kortare Sdkms (+ många litteravarianter) som finns i modell från Roco och Märklin men också de tyska varianterna av Hobbytrades modell (41302 och 41303) kunde ses i deras tåg nere i Malmö för några år sedan.

Intercontainer och Rush Rail hyr också några fd CargoNet-vagnar Sdgms typ 832 till sin trafik inom Sverige. Jag har bara sett några få individer så de är nog inte många men likväl rättfärdigar det Hobbytrades vagnar även vid återskapande av dagsaktuell trafik på modellbanan.
Desto vanligare i Rush Rails tåg är AAE-varianterna som jag nämnde ovan, Hobbytrade 41305 och 41306. Intercontainer hyr nästan hälften av de 200 vagnar som tillverkats åt AAE för de tåg som Rush Rail drar åt dem i Sverige och de har använt sig av vagnarna sedan 2006 men då var det TGOJ som drog tågen.

/Jesper

2012 12 16, 13:50
Biljettförsäljare

Hittade denna tråden och tyckte det var dags att skaka liv i den med följande fråga:

Vilka containrar (varumärken) passar till Hobbytrades vagnar, det finns enl uppgift några olika standarder? Det är väl både måttsättning och "piggar"/hål som skiljer dessa olika standarder åt...

//Micke

2013 09 10, 21:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

De containers som håller sin standard i skala 1:87, som exempelvis Roco, och Herpa fungerar alldeles utmärkt,
sedan kan det även finnas andra mj-fabrikat, men där får man vara skeptisk och fråga ev. prova innan köp.
Tyvärr finns det ännu mj-fabrikat som har sin "egen standard" och de har ännu inte alla anpassat sig till internationellt vedertagna normer.
Men lycka till med sökandet efter lämpliga laster!
/LYR

2013 09 10, 22:34
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se