| Författare |
Meddelande |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
 God föresats
Läste i någon hälsoartikel härförleden, att en daglig promenad på 10.000 steg var lämplig. Kanske en bra nyårsföresats. Först måste det ju undersökas hur långt de stegen bär. Till Systemet var det 1.200 t.o.r., till Söderhallarna 2.500 och hit till Tanto 1.500.  Så det blir att sträcka ut lite längre. Jag ville bara visa att jag inte lagt av än. God Fortsättning / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 01 01, 18:52 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
 Re: God föresats
Svenne skrev: ... Så det blir att sträcka ut lite längre... Bror kanske ska hänga med ut på golfbanan?  God fortsättning på det nya året!
_________________ Also sprach der
|
| 2010 01 01, 19:15 |
|
 |
|
Bjarne Petersen
Kommunikationsminister
|
_________________ Uppdaterar med mj-bilder här: http://picasaweb.google.se/Kullasnickaren
Och rapporterar om banan i lugn och ro här: http://kullamannen.blogspot.com/
|
| 2010 01 01, 20:48 |
|
 |
|
jan claesson
|
Mycket fina bilder från er båda. Jag gjorde också en god föresats idag. En och en halv timmes promenad. Mer snö som vi kan se här än i södern...  Isläggningen pågår för fullt, Lilla Essingen i bakgrunden.   Inga stora tåg idag, utan endast tunnelbanan får stå för det spårbundna idag... Mvh Jan
|
| 2010 01 01, 20:56 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: Bror kanske ska hänga med ut på golfbanan?  God fortsättning på det nya året! Det kunde ju vara en idé.  Men det går nog för långsamt. Där tar väl 10.000 steg cirka 8 timmar.  Och då gör det ingen nytta.  Och dessutom skulle jag aldrig träffa bollen.  Både klubban och bollen är för små för mig. På den gamla goda tiden spelade jag tennis. Där var träffoddsen bättre. Men vi kan väl ses vid 18:e hålets vattenhål, Kullagårdens värdshus.  Och jämföra midjemåtten. Må väl / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 01 01, 23:14 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Bjarne Petersen skrev: Herrejösses vad mycket snö! Jag ställer gärna upp på de goda föresatserna. Så här efter julen känner man sig mest som en välgödd julgris eller en blyfylld spärrballong. Nej, mer motion skall det definitivt bli! Uppfyllda av goda föresatser exekverades en rejäl promenad längs Öresundskusten redan på nyårsafton, en dag som bjöd på underbart väder. Havet låg kav lugnt, vilket som synes lockade ut även andra motionsutövare. Förtrollande.  Och vilken trängsel.  Där får du svårt att sträcka ut. God tur / Svenne
|
| 2010 01 01, 23:18 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Stämningsfull förstabild, Janne! Lever hotell Krillan än? Och i så fall på vad? Någon form av motionsidrott? Vi kanske möts vid någon kajkant om föresatserna håller.  I Pålsundet är väl det mesta uppdraget så här års.  Till skillnad från i Bjarnes lägen. Ack vore vi där. Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 01, 23:34 |
|
 |
|
jan claesson
|
Jodå Svenne hotell Krillan lever än och har en god beläggning. Många av gästerna går till lokala Pizzan då hotellet inte har krogen kvar. Gissa om jag blev förvånad när tjejlandslaget i fotboll satt där och krubbade Pizza en gång. Kristineberg IP hade något med fotbollstjejerna att göra den gången. Men nu ska hela rasket rivas, det ska bli bostäder här också. Man dammsuger i stan efter tomter så det kan byggas. Lantisarna kräver detta av oss... Jag räknar med en långpromenad i morgon också. Kameran följer givetvis med! Hälsar Jan
|
| 2010 01 02, 0:12 |
|
 |
|
jan claesson
|
Hej igen Svenne och alla andra hurtbullar! Jag gjorde god föresats idag med!  Karlbergskanalen.  Pampas Marina.  Ulvsundasjön.  Mycket taggtråd, en båtupptagningsplats för vinterliggare förstås.  Huvudsta gård. En fantastisk länga som borde kunna inspirera vem som helst till modellbygge.   Och till sist lite hästar. En fantastisk vinterdag till. Och tänk vad man kan få se mycket på en och en halv timmes promenad. Jan
|
| 2010 01 02, 23:01 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Grattis Janne! Till en fantastisk bildsvit. Veritabelt konstfoto. Inte minst telepagoden gör en gammal televerkare tårögd. Själv fegade jag ur lite idag och hittade inget forumfotovärt på min korta promenad.  Men jag återkommer. Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 02, 23:39 |
|
 |
|
jan claesson
|
Tack Svenne, kanske ska jag visa bilderna lite större. Jag är så van vid 800 px i bredd från andra forum. Men jag väntar med spänning från fler "goda föresatser" Vilken morot att gå ut på promenader Svenne. Inget dumt uppslag du kom med.
Mvh Jan
|
| 2010 01 02, 23:47 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Hej igen Svenne och alla andra hurtbullar! Jag gjorde god föresats idag med! ... Mycket taggtråd, en båtupptagningsplats för vinterliggare förstås. ... Mycket fina bilder från ett vintrigt Stockholm Janne, speciellt gillar jag den med taggtråden som är rena konstverket i mina ögon! Var själv in om Hälsingborg idag och vandrade då bl a längs kajen i norra Hamnen. Kan väl konstateras att kung Bores grepp är lindrigare här i våra trakter, och båtarna behöver inte tas upp på land utan kan ligga kvar i vattnet:  Och lite rester av järnvägsanknytning kan man väl fortfarande notera bakom gamla Ångfärjestationen, även om spåren är borta! 
_________________ Also sprach der
|
| 2010 01 03, 1:33 |
|
 |
|
jan claesson
|
Snyggt Mölle-Mats. Ser på första bilden nybyggda hus nära vattnet. Antar att det är som i Stockholm, dvs snart inte en enda kaj utan nybyggda bostäder. Bostäder behövs, det är inget att bråka om. Men vad lite lämningar som påminner om hur det var förr det finns nu. Tex varenda hamnkran har fått ge vika. Och allt ser så lika ut vad man än vänder huvudet. Här i Stockholm så får dessutom många privata fartyg modell större lämna sina gamla kajer. Båtflyktingar? Kompisen hade sin snickarpråm liggandes i många år vid Hornsberg/Kungsholmen men så byggde man hus som dessutom skymde utsikten för de äldre kåkarna. Bla de nya köpstarka 55+ ville inte ha fartyg som skymde deras utsikt...  Kompisen gav upp och sålde sin snickeripråm, som dessutom var en bostad. Flyttade till Gotland. Har ett snickeri på landbacken där. Ska vi se vem som gör goda föresatser idag med? Tyvärr börjar solen skymmas av moln nu ser jag... Jan
|
| 2010 01 03, 12:23 |
|
 |
|
jan claesson
|
Okay, det blev en "God föresats" ändå, trots lite tråkigare väder idag...  På ena sidan av Essingebron står denna kåk.  Och på den andra sidan denna.  Och lite högre upp ligger Fredhäll, den inplastade kåken till vänster bodde vi i 1986. Det var inte roligt där kan man lugnt påstå.  Ska jag göra egna träd eller köpa färdiga... Till tågen menar jag.  En äldre kåk som tillhörde den gamla fabriken på Lilla Essingen, Electrolux. Numera bostäder.  Likaså dessa fina tegelbyggnader som numera inhyser en flott restaurang och andra företag.  Många nya bostäder som ligger strandnära. Electrolux flyttade härifrån för ganska länge sedan nu. Dom ligger vid Stadshagen numera. Åtminstone ett stort kontor. De ville ha med gatunamnat "Luxgatan" dit, men se de fick de inte.  Ett lite mer färgglatt inslag denna dag, från ett lusthus på Kungsholmen.  Fler färgglada inslag denna dag, En del promenerar bort julfettet. Andra bankar bort det...  Oj vad många bilder det blev idag då. Till sist från "plaskis" där det lär dröja länge innan barnen plaskar omkring igen... En timmes promenad idag. Jan
|
| 2010 01 03, 17:54 |
|
 |
|
se38005
Trafikchef
|
Vad du är duktig Jan, både med kameran och med promenerandet. Fast jag har redan börjat längta efter  
_________________ VArför är jag så trött ? det vete katten. Hälsningar Kjell
 Pysslar med H0, bygger i G, kör Live-Steam http://www.nurya.co.uk/Main/Thief/Teahouse/112/?af=&w=gb-world1
|
| 2010 01 03, 19:30 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Måste hålla med Janne om det trista vädret i stan idag. Har tyvärr inte samma excellenta handlag med kameran som Janne. Men vill ju gärna visa att jag varit utomhus en stund i alla fall.  Ganska öde i Pålsundet  Ni kanske känner igen startplatsen för Sommarpratarna, trots snön. Det var här man startade utflykten till Ekebyhov med Ivar Kreugers mahognykryssare.  En del har hamnat på torra firma.  Andra har trist nog frusit fast i Långholmskanalen  Men verkar ha det mysigt ändå. Utan att vara helt anonyma. Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 03, 22:31 |
|
 |
|
jan claesson
|
Det var fina bilder både på blommor och båtar från både Kjell och Svenne. Jag blir lite mer motiverad att gå ut och ta lite längre promenader trots kyla och halka. Med kameran i högsta hugg förstås tack vare Svennes "goda föresatser"! I morgon är det sol och sträng kyla utlovat i Svealand, så det blir säkert en långpromenad igen. Har Svenne samma tankar? Eller kanske tråden gör flera pigga på liknande upplevelser runt om i Sverige? Inte så dumt va? Ps, Svenne, min photoshop hjälper till att få mina bilder betydligt bättre än vad de egentligen är. Både i skärpa och färgförbättringar. Har en liten kompaktkamera som förvisso duger men är mycket sugen på en systemkamera. Hälsningar, Jan
|
| 2010 01 03, 22:44 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Har du sagt det så, får det väl bli en sväng imorgon också. "God willing and weather permitting." Fast idag skulle man ju varit på Zinken istället och sett Bajen vinna med 10 - 5 över Järngänget
Vore kul med "promenadrespons" även från andra hörn av riket. Bjarne, Mölle-Mats och se38005 verkar ju vara på G. Och det blir ju mer vårkänslor med medverkan från södern.
Det är klart att PS kan förbättra och korrigera, men motivval och kamerahantering vill ju till också. Pixlarna ska ju gärna finnas med från början och vara rätt arrangerade.
Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 03, 23:36 |
|
 |
|
se38005
Trafikchef
|
Svenne skrev: Måste hålla med Janne om det trista vädret i stan idag. Har tyvärr inte samma excellenta handlag med kameran som Janne. Men vill ju gärna visa att jag varit utomhus en stund i alla fall. Svenne, även dina bilder är fina ! 
_________________ VArför är jag så trött ? det vete katten. Hälsningar Kjell
 Pysslar med H0, bygger i G, kör Live-Steam http://www.nurya.co.uk/Main/Thief/Teahouse/112/?af=&w=gb-world1
|
| 2010 01 03, 23:48 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Tack Kjell!
Olrog skaldade: "Se Sundbyberg och sedan dö, möt våren i Södertälje." Men det verkar som det vill till Mölles breddgrader för att se något förmildrande med årstiden.
Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 03, 23:58 |
|
 |
|