Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 0:30

Svara på tråd  [ 2302 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 116  Nästa
 God föresats 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: God föresats
Mölle-Mats skrev:
Ånä bäste broder Bjarne - inte sjutton får du gå i idé ända till april inte!!! :-D

Och så där alldeles väldigt sträng vinter kan vi väl ändå inte skryta med här i vårt hörn av landet, en handfull centimeter snö och minus tre grader Celsius garvar de nog rättså rått åt norr om Göingeskogarna! :-D

Kravlade mig upp ur "sjuksängan" idag och tog en promenad runt byn, lite sån där frusen nederbörd har vi förvisso fått och för omväxlings skull så blir den kanske rent av kvar några dagar!?! Nå, här några lite för omväxlings skull vintriga bilder från Mölle by the sea:

Hoppas att vi inte lockat upp dig för tidigt ur sjuksängen. Men du verkar stadig på handen redan. Och har hittat hänförande vyer. Och konstnärliga. Om än inte så lockande. Har du verkligen chansat på att låta snurran hänga kvar över vintern. Eller är det grannens? :roll: Btw; en golfrunda skulle väl bli extra utmanande just nu? :mrgreen:

Påkryande hälsningar / Svenne

2010 01 06, 22:39
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Svenne "made my day"!
......
Gullvor byggdes 1888 som lastångaren Östergötland, vad jag förstår trafikerande Göteborg - Jönköping under många år.
1948 byggdes hon om från grunden och döptes till Trellevik, och 1966 fick hon sitt nuvarande namn. Jag tror faktiskt att hon trafikerade Göta Kanal ända fram till 1982 och måste således ha varit ett av de absolut sista lastfartygen på kanalen. En båt som någon gång långt i framtiden kan tänkas dyka upp på min anläggning! Och som sagt, 122 år i år är en aktningsvärd ålder!

Det var som f-n! Hon ser ju ganska välbehållen ut trots åldern. Lyftningen var måhända genomgripande? Om du vill ha mer bilddokumentation, så kan jag försöka mig på det, i så fall kanske bäst när hon tinat upp lite.

Hälsningar / Svenne

2010 01 06, 22:45
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
Hoppas att vi inte lockat upp dig för tidigt ur sjuksängen. Men du verkar stadig på handen redan. Och har hittat hänförande vyer. Och konstnärliga. Om än inte så lockande. Har du verkligen chansat på att låta snurran hänga kvar över vintern. Eller är det grannens? :roll: Btw; en golfrunda skulle väl bli extra utmanande just nu? :mrgreen:

Påkryande hälsningar / Svenne

Tack broder!

Känner mig tämligen kurant idag igen (däremot är sambon på väg att däcka, har väl lyckats smitta ned henne). Båt har jag faktiskt lyckats avstå från att "dra på mig" hittills (annars så är jag väl med rätta ökänd för att "torska" på det mesta i dumma prylar-väg ...).

"Golfidiot" är jag ju och förvisso så har jag några knallorange och chockrosa golfbollar, men näe - nästa vända får nog anstå lite ändå trots allt! :o

2010 01 06, 22:52
Fina bilder! Idag så snöade det vid uppvaknandet, suck. MEN så plötsligt så bröt solen upp. Och bara 7- ute. Hoppar i palltorna, ut på en god föresats igen.

Bild
det snöar lite än, Och skidspår synes kors och tvärs i stan.

Bild
Tomt och öde.

Bild
Isrännan har frusit ihop under natten.

Bild
Skepp med drömmar... Vi ska segla till värmen när vi blir klara?

Bild
Lyckta på ett av alla funkishus vid Traneberg.

Bild
Äldre kåkar finns bland alla funkishusen.

Bild
Ett till i Traneberg, var det här Tom Trana bodde för 100 år sedan?

Bild
Funkis alla Auhagen?

Bild
Rännan bröts upp igen.

Bild
Den mystiska grinden. Inga staket i övrigt.

Bild
Nu står jag vid den gamla benmjölsfabriken vid Minneberg. Av den finns inget kvar, nya bostäder sedan 80-talet. Till vänster i bildens bakgrund ligger min kulle där jag bor. Forts följer...

Jan

2010 01 07, 20:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja även jag har fortsatt med de goda föresatserna idag - men mitt mål är ju lite "högre" satt än övriga bröders. I mitt fall så är "drömgränsen" som ska passeras (i nedåtgående riktning) satt vid måttet 120 - om det är kilon eller centimeter runt "midjan" kan kvitta, det gäller nog både och egentligen! :evil:

Nå, för att uppfylla den goda föresatsen så lämnades systemkameran hemma idag (dumt beslut!) för att jag i stället skulle ta gåstavarna för att få upp farten och fettförbränningen (mindre dumt beslut!).

Dagen innebar även lite kallare väder än igår, vi hade nog cirka 7-8 minus även här idag (jag antar att fryslorten Bjarne nu inrättat sitt idé inne i eldstaden i själva kaminen ... :twisted:), vilket väl bidrog till beslutet att inte stå barhänt och fota större delen av tiden. Drog iväg i blixtens hastighet (nåja ...) längs såväl Södra som Norra Strandvägen genom byn och fortsatte även förbi Solviksbadet, men när jag vände där så - ja då slogs jag av byns skönhet i det lite bistra och gråsvart hotfulla vädret!

Tur nog så är ju mobilen, som ju mestadels är med när man är ute och rör på sig, utrustad med en kamera - om än långt ifrån i "systemarn´s" klass. Så det blev några bilder (och frusna fingrar) trots allt även från dagens promenad ...

Bild

Bild

Bild

Bild

2010 01 07, 21:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Apropå broder Jannes bild på ankaret vid Minneberg, så har vi ett sådant även vid hamnen i Mölle (plåtat för några dagar sedan):

Bild

2010 01 07, 21:23
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Idag kom jag iväg betydligt senare. Så solen var redan på väg ner. När nu inte kylan sved lika svårt som tidigare, så snöade det i gengäld lite lätt hela tiden. Stegen ledde nordvästvart.

Bild
Till Yttersta Tvärgränd

Bild
Upp i Skinnarviksbergen. Kallare, blåsigare, snöigare, ensammare (kanske ska det med modernt språkbruk heta "självare").

Bild
Men rätt skaplig utsikt.

Bild
Över den uppländska delen av stan.

Bild
En kyrka passerades också, Maria Magdalena, kanske inte Söders vackraste eller "vertikalaste". :oops: Men det är ju en sak av högre smak.

Ja, inga bildkompositioner i Jannes och Mölle-Mats klass. Mer en sorts "milstolperedovisning".

Hälsningar / Svenne

2010 01 07, 22:54
Profil WWW
Jösses Svenne, det blir bara bättre och bättre. Jag lovade en fortsättning tidigare. Fler av dagens bilder...

Bild
Inte ens en isvak för vinterbadare! Samfälligshetsföreningen får skärpa till sej här.

Bild
Dinosaurieöga?

Bild
Vita villan?

Bild
Förvånansvärt mycket gamla fina byggnader i denna del av stan.

Bild
Här är en till.

Bild
Isen lockar ut till pimpelfiske.

Bild
En stund senare har jag hamnat under Tranebergsbron.

Bild
Även Dunder är ute och bryter upp rännan. Hade tur idag. Det är inte någon större trafik i dessa farvatten annars.

Bild
En sista bild. Batterierna tog slut just här. Lika bra det då det blev en fasligt massa bilder igen...

Jan

2010 01 07, 23:14
Idag är det lite väl kallt igen och till helgen ska det bli lysande väder i Stockholmstrakten men temperaturen kommer att sjunka rejält igen. Undrar om vi verkligen törs ut i polarvädret igen? Hoppar nog över det idag. Slut sedan igår. Men nyttiga promenader har det sannerligen varit. 3 kg mindre sedan starten! Det får jag tacka Svenne för!
Förresten vilken fin miljö där nere vid Mölle. Och isläggning även i södern...

Jan

2010 01 08, 12:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Trevligt med alla promenadbilder. Jan, jag tycker nog inte det verkade som du hade några större bantningsbehov. Så jag törs inte ha på samvetet att du går ner mer. Varför inte satsa på mj-bygge några dar.

Själv är jag inte vid "normalvikt" än. Så det fick bli en sväng västerut idag.

Bild
Passerar Zinkensdamm. Lugnt då. Men just nu tar Bajen emot Bollnäs här.

Bild
Här står dubbdäcksförbudsorsaken på Hornsgatan. Så nu river vi upp asfalten på parallellgatorna istället.

Bild
Globala gymnasiet och f.d. Teleskolan på vars tak radiofyren Tanto sitter, i inflygningslinjen till bana 31 på Bromma.

Bild
Och här den sedvanliga församlingskyrkan; Högalid denna dag; två torn som den värsta domkyrka.

Bild
Över Långholmsgatan med den - i varje fall enligt ansvarig myndighet - trista Hornsplan. Här skall förtrevligas framöver, framför allt på vänstra sidan.

Bild
Bl.a. genom att bygga hus på torget.

Bild
Högalidsskolan ståtar pampigt på krönet.

Bild
Och nedanför kan man bada, t.o.m. idag. Men det var bara en bil på parkeringen.

Bild
Ny skyline har det blivit också på andra sidan Liljeholmsbron; Marievik och Liljeholmskajen. Tacka vet jag det idylliska Tanto.

Bild
Med båtklubbar. Med vattencirkulation trivs både båtar och änder. Även om nu inte jag hade nåt godis med mig.

Bild
Han heter väl Christo, som brukar drapera allehanda byggnader i olika klädslar. Här har gamla Årstabron fått utgöra konstverk.

Puh! Nu är församlingarna väl slut här på Söder. Så jag får en vilodag.

Hälsningar / Svenne

2010 01 08, 20:51
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Hej på er, jag gillar den här tråden mycket. Alla dessa vackra bilder ni visar. Med mätaren på 29,7 minus pälsade jag på mig och tog en promenad,
dock bara 25 min, men det räckte till idag. Jag har inga vackra hus och båtar att visa upp men det var vackert i den lilla viken i Västerdalsälven idag.
Jag skickar med en bild på mig också med rimfrost i skägget.

Bild

Bild

Fortsätt att visa era bilder här, tack
/Magnus

2010 01 08, 22:32
Profil WWW
Oj, Magnus slog nog oss med hästlängder när det gällde att gå ut och plåta! Nu kan jag minsann inte skylla på kall väderlek i morgon! Får nog stå för att fortsätta tråden precis som Svenne? Som för övrigt visar både roliga och trevliga bilder. Det där med en dubbdäcksfri zon på Hornsgatan är väl en uddlös lag tyvärr. Folk kör på en då, polisen har inga resurser att kolla dubbar.
Eftersom jag var så skraj för kylan idag så får jag väl försöka hitta några trevliga miljöer imorgon också. Även om jag var tvungen att gå ut en sväng idag med. Men inga bilder...

Rimfrosten i skägget var väl nog så vackert. :wink:

Jan

2010 01 08, 23:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det var kul att få bilder från det andra hörnet av Svealand, Magnus. Får man gissa på att det är i trakten av Limedsforsen, eller? Tar en rövare på radiomasten i bakgrunden.

Välkommen bland hurtbullarna!

Hälsningar / Svenne

2010 01 09, 0:08
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja även undertecknad tog sig en promenad det vackra vädret i vinterkylan idag - här i Kullabygden så kröp väl kvicksilvret ned mot tvåsiffrigt på den negativa delen av skalan på termometern vilke väl låter lite fånigt jämfört med dryga 29 minus i Västerdalarna. Men det började blåsa upp lite igen och luftfuktigheten är ju rätt hög p g a det öppna havet, så jag kan lova att det nog bet nästan lika bra ... :P

Nå, erfarenheterna från igår med gåstavar och mobiltelefonkamera var ju inte så där väldigt goda, så idag fick stavarna stanna hemma och "systemar´n" följa med igen. Även idag gick promenaden genom byn bort till Solviksbadet (dock en lite annan sträckning upp över backarna på ditvägen) och här tog jag om bilden från igår.

Bild
"Same, same - but different" är väl en träffande beskrivning!

Bild
Vid Solviksbadet så finns den plats som jag vill utnämna till min absoluta favoritplats här på jorden (även om den kanske inte ser så inbjudande ut just nu i dagarna när den är täckt med snö) - här sitter jag gärna och filosoferar och njuter av livet efter ett kvällsdopp mitt i sommaren eller under en rytande höststorm eller vad annat väder som bjuds med Kullaberg bakom ryggen och havet i fonden:

Bild

På vägen till och från Solvik så togs det väl lite övriga bilder också (dagens understatement, hade drygt 100 nya "plåtar" på minneskortet när jag kom hem - här ett litet urval):

Bild

Bild

Bild

Bild
Här har vi ett par kända Mölle-byggnader i bildens högra kant. Närmast ser vi överdelen på Mölleberg, som ursprungligen var det första turisthotellet i byn. Därefter har det varit danspalats men mest känt för oss MJ-dårar är det väl för epoken då Ebbe Höglund bedrev Konstnärsgården här och hade sin modelljärnväh "Lilla Europa" i källarplanet och kaffeservering där kakorna levererades med LGB-tåg i trädgården. Numera inrymmer byggnaden (i likhet med de flesta f d badhotellen) bostadsrätts-lägenheter.

Bakom Mölleberg sticker sedan det gröna plåttaket på Turisthotellet (som idag är uthyrt som annex till Grand Hotel och således fortfarande är aktivt i hotellnäringen), där ju nöjesprofilen Nils Poppe ofta brukade intaga sina söndagsmiddagar.

Bild

Bild

Bild

Bild
Det blir ju inte så mycket byggnader på mina bilder, men Villa Italienborg bör väl presenteras i alla fall!

Bild
Isflak i Mölle hamn, jag anar att det är vågornas rörelser under själva tillfrysningsmomentet som skapat det vackra mönstret.

Bild
I surrender dear (jag ser änder där) - och i likhet med broder Svenne så hade inte jag heller något gott med mig att bjuda våra fjäderbeprydda vänner på! :?

2010 01 09, 2:25
Woops, redan en ny sida! Tråden ångar på likaså jag. Nya sidor visar att vi går in för motion eller? :wink: Men mycket fina bilder får vi se, fler sällar sej till Svennes tråd.

Mitt bidrag i dag är från Kungsholmen, en av Stockholms öar...

Bild
Börjar med lärarhögskolans lokaler. Ett känt höghus i mitten. DN-huset.

Bild
Och dess studenters cyklar... Skoskydd på sadlarna? Musmatta som min förra tjej kallade skydden av ull... :oops:

Bild
En spegelbild av...

Bild
..fd Konradsbergs mentalsjukhus faktiskt. Otroligt vad man byggde för en ny reform för våra mentalpatienters vårdbehov för säkert för över 120 år sedan. När jag flyttade till Krillan 1977 var min cykelväg då som nu förbi området, på den tiden inhägnat område. En gång såg jag en naken patient stå och snacka med ett träd, stackarn. Men det var då, sedan tog lärarhögskolan över och renoverade hela området och byggde till en hel del nya lokaler. Men otroligt nog så vill Universitetet flytta utbildningen till Frescati i stället. Tror faktiskt att flytten har börjat.

Bild
En liten stund senare uppe vid Marieberg, Västerbron som så vackert förenar Kungsholmen med Söder.

Bild
Vänder mej om och då ser vi Essingeleden och till höger lite av Lilla Essingen.

Bild
Jag står på gamla militära marker här. Minnesmärket skvallrar om detta. Precis bakom nacken på mej ligger Ryska ambassaden, den törs jag ej plåta... Vilket ingenting gör då kåken är så ful. :?

Bild
Se där man är ute och bryter upp rännan igen... Långholmen i bakgrunden.

Bild[img][
Alldeles intill vid rännan så ser vi spårsnö. Vargspår kanske...

Bild
Avslutar med denna bild. De e mycke nu... Forts följer.

Jan

2010 01 09, 16:57
Eftersom näsan blev väldigt röd i kylan (-11) och jag stormade in på apoteket röda näsan så är det nog en bra ide att visa resten av bilderna idag innan det är för sent...

Bild
Bra med skyltar ibland. Men vad är det jag ser här, arbetsgivaren som skruvat dit skylten...

Bild
Och själva kåken där skylten skruvades fast i.

Bild
Tror ni att denna kåk kommer att få en skylt i framtiden? Typ Sven Svensson bodde här 2093 till 2149?

Bild
Vad skulle man göra utan denna Västerbron, bildmässigt undrar jag.

Bild
Smedsudden där det förr låg ånglupsbolagets varv. Numera är kåken en Kajak eller kanotklubb och även ett cafe. Kåken nedanför som kallades "konstnärsvillan" brann tyvärr upp för ca 10-12 år sedan.

Bild
En annan kåk som överlevt, har Västerbron ca 10 meter bakom.

Bild
Korvnasarna har hittat en ny plattform dvs på isen. Där flanörer, skidåkare och korvätare samsas...

Bild
Lämnar isen nu. S:t Eriksgatan där jag bodde till vänster i bild. Nr 5, 3 Tr. Det var tider. Fast backen upp var jobbig...

Bild
En bit upp i backen ligger Pontonjärsgatan och den följer jag till vänster där denna brevlåda finns. En kompis sitter här i sin håla och målar tavlor. Faktiskt med mycket järnvägsmotiv för några år sedan. Sista åren har det mest varit fantasiland och skärgårdsbåtar. Han är duktig, Mats Åkerman som han egentligen heter. Han lever på sin konst, bara det va?

Bild
Läckra fasader längs vägen.

Bild
Närmar mej S:t Görans församling och då kanske denna figur har en viss koppling?

Bild
Svenne har visat lite kyrkor från söder så kan väl också visa en sådan fast från Kungsholmen, S:t Görans kyrka. En som jag har varit på en massa skolavlutningar i sedan ca 12 år tillbaks. Men aldrig på en söndag! :roll:

Bild
Knallar vidare till Stadshagen, där ser vi Carlberg slott i grevens tid innan det faller helt i skugga av den låga solen!

Bild
Och till sist, ett godståg nedanför Rörstrand vid Vasastan. Ett godståg rullar norrut, men jag kan inte se vad det är för lok som drar lasset. Oj vad mycket det blev idag! Struligt när jag sitter här och försöker göra allt rätt i datorn, det är f*n inte lätt alla gånger! Äntligen så kan man luta sej tillbaka och öppna en kall! Det ska bli gott! :-D

Jan

2010 01 09, 19:27
Det var verkligen gott! Nu sitter jag och väntar på alla andras upplevelser från denna fantastiska dag! :-D

Jan

2010 01 09, 19:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Bild

Måste visa att jag också varit ute i dag och tagit fram kameran, men inte gått så våldsamt långt utan dessa tre vintermotiv togs från samma utsiktspunkt.

Överst ser vi hur det är i glesbygden, bara skog… längst bort (något till höger om horisontlinjens mittpunkt) syns ”fjälltoppen” på Flottsbros skidanläggning.

Vrider jag kameran något till vänster kommer pendeln från Tullinge och stannar strax vid Flemingsbergs station.

Något mer till höger gör tätorten sig påmind med en räddningshelikopter som just lyft från Huddinge sjukhus och där omkring liggande bebyggelse, som medicinskt forskningscenter, södertörns högskola m.m. - och värmeverkets utsläpp mot den klara blå vinterhimlen.
/ LYR

2010 01 09, 20:06
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
... Och till sist, ett godståg nedanför Rörstrand vid Vasastan. Ett godståg rullar norrut, men jag kan inte se vad det är för lok som drar lasset...

Härliga bilder från ett vinterfagert Stockholm, broder Janne!

Nu är ju inte jag någon tung expert på samtida svenska lok, men är det inte ett T 66 diesellok i Stena Gotthards mörkgrå färgsättning vi skådar? Eller är jag helt ute och cyklar?

2010 01 09, 20:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

1956 skrev:
...Vinter i Skåne!

Bra att du fösvarar den rödgula fanan idag, broder Rikard, själv så lyckades jag aldrig lämna stugvärmen idag (och broder Bjarne har ju gått i idé inne i kaminen så från det hållet är väl ingen hjälp att vänta! 8) )

Men i afton så ringde det på dörren och det var min deltidsboende grannfru (hon och maken delar sin tid mellan Mölle och "Värsta Hamnen" i København Ø), som även är aktiv i byaföreningen, som undrade om inte jag kunde tänka mig att ta lite vintriga bilder från Mölle fälad för publicering i Mölle-Kuriren ... Just fäladen är väl inte mitt favoritpromenadstråk (vilket säkert framgått av min tidigare bildrapportering) så därifrån har jag inga aktuella bilder med frusen nederbörd på!

Om vädrets makter är mig nådiga i morgon så går alltså promenaden i motsatt riktning tillsammans med systemar´n, det blir väl en liten redovisning här på Forum i så fall. Sedan kanske man kan börja titulera sig pressfotograf också ... :o

2010 01 09, 20:52
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2302 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 116  Nästa