| Författare |
Meddelande |
|
jan claesson
|
 Re: God föresats
Jösses vilken nostalgi från ub! Tänk vad Svennes tråd startar upp ändå. I mitt fall långpromenader med kameran. Vilket är en bra morot på alla sätt. Hoppas att fler hakar på nu. Och länkar som visas är otroligt intressant... Men vi ska naturligtvis ut och gå med våra kameroror och visa intressanta motiv ända till sommarens intåg. Bara att gå ut och vandra är väl en bra motivation för våran hälsa! Jan
|
| 2010 01 05, 23:55 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: ... Och det är väl lika bra att visa bilderna från hemvägen också ... Fantastiska bilder Janne, jag är glad att du trotsade kylan för att skapa dessa vackra foton och delge dem till oss. En speciell eloge vill jag ge det "grafiska bladet" med isflaken - rena konstverket! Här i Mölle så har vädrets makter tagit andra vägar - idag har det "småsnöat" hela dagen från en blygrå himmel och nejden är åter insvept i ett vitt täcke - må vara inte på långa vägar lika djupt som uppåt landet. Termometern har även den haft andra noteringar, bara en knapp handfull minusgrader. Hade väl kunnat bli en del spektakulära bilder även av det, men dessvärre så har jag fått hålla mig inomhus med lätt feber och snuva idag. Dagen har ägnats åt att ömsom sova, ömsom sortera och inventera gammal Märklin-räls ...
_________________ Also sprach der
|
| 2010 01 06, 0:32 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Intressanta länkar UB! Kul med bilder från Zinken med omnejd. Och ett mer successivt "renoverande" av stadsdelen än på Nedre Norrmalm.
Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 01 06, 0:37 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
ub skrev: ... Och här kan man läsa och se bilder bla från gatorna som försvann, Stora och lilla hargränd. Mariaskolan och bygget av Zinkens t-bana mm. http://sodernostalgi.com/index.htmlHär fanns det förutom en massa trevlig Stockholmiania från "the good old days" även en liten bild (med tågkopplingar dessutom) från mina nuvarande hemtrakter - kollar man bland bilderna från skolresan till Köpenhamn 1960 så får man även skåda en bild från färjeläget vid Ångfärjestationen i Hälsingborg med spår, godsvagnar och gammal klassisk DSB-färja!
|
| 2010 01 06, 3:00 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: I morgon blir det garanterat ingen "God föresats" dels för att det blir skitkallt och tvättstugan börjar gudskelov kl 12:00...
Jan **** Mycket fina bilder, Janne! kanske lika bra att du har tvättstugan i dag. Min hemmatermometer visar -18( !!!), liksom den gjorde igår kväll, vid 23-tiden. Ingen global uppvärmning detta dygn HJP
|
| 2010 01 06, 9:29 |
|
 |
|
liabacken
Trafikledare
|
Härliga vinterbilder du visar upp Jan. Här i Äppelbo har vi dryga 30 minus grader och man stannar helst inne. /Magnus
|
| 2010 01 06, 11:23 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Här i Mjödvattnet vid Skellefteå hade -20 gr.. Nja bättre ute och promenerad med hunden och också sitta inne o. gör lite hobby.
|
| 2010 01 06, 11:30 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ja som sagt, Kung Bore har slagit till rejält för en gångs skull. Vi är inte bortskämda med kalla vintrar i Stockholmstrakten varje fall. Även om det är kallt ute så så var promenaden verkligen värd att företa. Bilderna blir bara så mycket bättre än när det brukar vara normalt en gråslaskig miljö i staden. En annan sak som brukar förta skönhetsvärdena med vatten och is är att efter mycket snöfall så dumpas sörgan rätt ner i bla Riddarfjärden av en himla massa lastbilar. Stockholm stad fick dispens igen... Det slapp vi se på mina bilder den här gången. Det är verkligen ingen vacker syn... Men tack till alla som tittade på mina bilder. Tvättstugan idag, vi får förlita oss på Svenne som säkert bytt till nya batterier. Men vi ska väl inte tvinga ut stackarn i den här kylan?  eller någon annan överhuvud taget. Jan
|
| 2010 01 06, 12:33 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
alsum skrev: Här i Mjödvattnet vid Skellefteå hade -20 gr.. Nja bättre ute och promenerad med hunden och också sitta inne o. gör lite hobby. **** OJ, alsum, har ni så kallt! Här i Mälarhöjden, hade vi endast -18 grader i natt. Nu har temperaturen stigit till blygsamma -15 Lämpligt inomhushobbyväder, alltså. Ska därför pallra mig iväg till SMJ, där MMM har körövningar i dag. HJP
|
| 2010 01 06, 12:42 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Tvättstugan idag, vi får förlita oss på Svenne som säkert bytt till nya batterier. Men vi ska väl inte tvinga ut stackarn i den här kylan?  eller någon annan överhuvud taget. Jan **** Om Svenne tycker att det är för kallt för en fotorunda, så kan han alltid gå snett över gatan, och besöka MMM-körningen på SMJ Det ger inte 10000 steg i stegräknaren, och det kommer kanske att ladda ur kamerans blixt något, men det är plusgrader och glada typer att umgås med. Nu ska iallafall jag åka dit. HJP
|
| 2010 01 06, 12:48 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
HJP skrev: Om Svenne tycker att det är för kallt för en fotorunda, så kan han alltid gå snett över gatan, och besöka MMM-körningen på SMJ Det ger inte 10000 steg i stegräknaren, och det kommer kanske att ladda ur kamerans blixt något, men det är plusgrader och glada typer att umgås med. Nu ska iallafall jag åka dit. HJP Också en god tanke. Men efter promenaden här nedan behövde jag en rejäl värmning. Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 01 06, 16:01 |
|
 |
|
Donkeyman
Tågbefällhavare
|
Det är inte bara herrarna som har varit ute på promenad i dag. Även Donkeyman har varit utomhus. För att hedra Trettondagen så har jag gjort en långpromenad runt däckshuset på mitt fartyg och förevigat de vyer som man ser vid kajplatsen. Jag utnyttjade då den relativa värmebölja som rådde vid 12-blecket då tempen stigit till runt 15 kalla. Först klev jag ut genom dörren och vände kameran åt styrbordssidan. Detta är den vy som jag ser från min hytt och från mitt kontor.  Sedan vände jag mig om och fotograferade det stilleben som vår matros så omtänksamt har komponerat. Här ser man vinterns viktiga redskap i form av isklubban, snöskyffeln och piassavakvasten.  Därefter vände jag kameran föröver och förevigade utsikten föröver om styrbord  För att avsluta med vyn akteröver på styrbords sida  Så gjorde jag en längre vandring akter om maskinkappen, passerade bogserspelet och -kroken på min väg över till babords sida. Detta är vyn akteröver om babord  Varefter jag vred kameran rätt ut mot babord. Då ser man detta  Slutligen gick jag föröver och fotograferade utsikten föröver på babords sida  Efter denna ansträngning passerade jag för om bygget, gick till dörren samt steg tillbaka in i värmen I dag har vi inte några ankommande båtar men i går kväll var det två ankommande. Det var "Forte" som skall börja lasta pappersmassa i morgon och så var det "Dutch Emerald" som lossar 6000 ton kaustik soda i dag. De blir antagligen klara sent i kväll eller i natt och då måste vi ut och hjälpa dem ut.
_________________ Donkeyman Filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com Donkeyman tycker om Sport på www.bandyoten.blogspot.com
|
| 2010 01 06, 16:08 |
|
 |
|
jan claesson
|
Haha, Donkeyman stack ut trynet! Fantastiskt ändå att vi får se den miljön också! Hoppas att du inte förfrös snoken på denna stund. -15 grader måste väl betecknas som milt där uppe i Husum? Jag hoppas på fler bilder från omgivningen, kanske Donkeyman vågar sej ända till den berömda korvmojen som serverar inte bara flottyrstekta kötthögar. Då naturligtvis vid ev mildarare väder. Du vet vad jag menar? Kanske är det en väl förborgad hemlighet för oss? Bra jobbat Donkeyman. Jan
|
| 2010 01 06, 16:26 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Dagens promenad gick sydostvart. Ganska tomt på gator och stigar. Med -14 grader är det mest kissnödiga vovvars hussar och mattar man råkar på.  Inte särskilt inbjudande vid Skanstulls flytande krog. Och ganska lugnt hos bogserarflottan.  Men här är det aningen mysigare.  Och här en pråmskeppare som satt sig på tvären i kanalen.  Men lyckades vända.  Södra Hammarbyhamnen har fått en ny fasad på senare tid.  Och här är pendeln över kanalen. Ungefär lika långt som i Töreboda.  Och sen brädgården revs håller Sjöstan på att växa sig fram till Danviksklippan på sydvästra sidan av kanalen.  Men bakom de nya kvarteren på Söder gömmer sig Barnängens herrgård.  Och strax därbakom den maffiga Sofia folkskola  Och högre upp den minst lika maffiga Sofia kyrka.  Nere vid Nytorget var det lustigt nog tomt vid alla uterserveringar. Så det fick bli en huslänga som avslutning. Ska väga mig och kolla midjemåttet i morgon bitti. Så får vi se hur det går med promenerandet sen. Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 06, 16:42 |
|
 |
|
jan claesson
|
Vilken uppoffring Svenne, i denna bistra kyla. Kanonbilder, här har du fått till det väldigt bra! Fasen känner en längtan att göra en "God föresats" i morgon! Nu blev jag inspirerad av dina bilder! Men hur kallt ska det bli i morgon Jan
|
| 2010 01 06, 16:57 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
-8 på fm, -7 på em, mulet, 6 m/s, nordlig. Om man ska tro SMHI. Lycka till!
Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 06, 17:10 |
|
 |
|
Bjarne Petersen
Kommunikationsminister
|
_________________ Uppdaterar med mj-bilder här: http://picasaweb.google.se/Kullasnickaren
Och rapporterar om banan i lugn och ro här: http://kullamannen.blogspot.com/
|
| 2010 01 06, 17:15 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Du hann i alla fall gå ett varv runt det idylliska vinteridet, Bjarne. Hälsningar / Svenne
|
| 2010 01 06, 18:16 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
|
| 2010 01 06, 18:35 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Svenne "made my day"!  Gullvor byggdes 1888 som lastångaren Östergötland, vad jag förstår trafikerande Göteborg - Jönköping under många år. 1948 byggdes hon om från grunden och döptes till Trellevik, och 1966 fick hon sitt nuvarande namn. Jag tror faktiskt att hon trafikerade Göta Kanal ända fram till 1982 och måste således ha varit ett av de absolut sista lastfartygen på kanalen. En båt som någon gång långt i framtiden kan tänkas dyka upp på min anläggning! Och som sagt, 122 år i år är en aktningsvärd ålder!
|
| 2010 01 06, 18:42 |
|
 |
|