Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 0:27

Svara på tråd  [ 2302 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 116  Nästa
 God föresats 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Inlägg Re: God föresats
Ja men gå inte ut och golfa med Mölle-Mats! Det är livsfarligt, och hämmar fotopromenader för långa tider framöver!

2010 01 04, 0:00
VD
Användarvisningsbild

på tal om Photoshop
Modellbåt?

Bild

2010 01 04, 0:08
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Ja men gå inte ut och golfa med Mölle-Mats! Det är livsfarligt, och hämmar fotopromenader för långa tider framöver!

Är du vis av någon "skada" eller? :shock: Nej jag hade möjligen tänkt mig en träff direkt på värdshuset vid lämplig tidpunkt. Är inte ens det tillrådligt? :roll:

Hälsningar / Svenne

2010 01 04, 0:10
Profil WWW
Kommunikationsminister

Mölle-Mats har själv livfullt beskrivit förra "vintersäsongen" tidigare. Ett utmärkt sätt att lära känna de duktiga ortopederna i nordvästra Skåne närmare. Värdshusbesök är troligen ok såväl i Mölle som Arild, så länge inte några branta sluttningar är inblandade i programmet...

2010 01 04, 0:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Fernis skrev:
på tal om Photoshop
Modellbåt?

Bild

Jahaja! Med fokus på det väsentliga. Tack för tipset.

Hälsningar / Svenne

2010 01 04, 0:42
Profil WWW
Idag blev jag lite sur på meteorologerna, inte en siffra rätt. Fasen jag ides inte ens att gå ut i gråvädret idag. Får istället hoppas på morgondagen. Visar istället några bilder till från förrgår och igår...

Bild
Kristinebergs slott från Äppelparken.

Bild
Sigridsberg, Fredhäll.

Bild
Ulvsundasjön från Solnasidan.

Bild
Strax innan Huvudsta slott så finns den här snickarglädjepärlan.

Bild
Och till sist, Pampas marina. Lite fusk kanske med bilder utan promenad idag. Men det blir så trista bilder i dagens gråväder. I morgon...

Jan

2010 01 04, 18:32
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Samma trista väder som igår. :( Idag gick promenaden åt Katarina-hållet.
Vägen dit kan t.ex. gå via Katarinahissen.

Bild

Här är den vackra kyrkan.

Bild

Inte mycket sjötrafik. Och dött på Grönan. Det ser ut att vara en "Strömma-ångare" på väg in i Nybroviken. Men jag kan inte se vilken.

Bild

Är det bara Jan och jag av alla forumbröder, som fortfarande behöver dra ner på midjemåttet och har fungerande kameror. Grattis att ni är nere under 100 cm. 8)

Hälsningar / Svenne

2010 01 04, 19:37
Profil WWW
Kommunikationsminister

Östanå I.
Svårt att gå ut och promenera när man antingen
1. jobbar, eller som just i dag
2. är magsjuk :mrgreen:
Men jag tror måttet är under 100 cm, ja. 8)

2010 01 04, 19:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Idag blev jag lite sur på meteorologerna, inte en siffra rätt. Fasen jag ides inte ens att gå ut i gråvädret idag. Får istället hoppas på morgondagen. Visar istället några bilder till från förrgår och igår...

Bild
Ulvsundasjön från Solnasidan.

Men det blir så trista bilder i dagens gråväder. I morgon...

Jan

Snyggt, Jan!

Ser inga fotspår på bryggan. Blev det inget dopp? :shock:

Hälsningar / Svenne

2010 01 04, 19:43
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Östanå I.
Svårt att gå ut och promenera när man antingen
1. jobbar, eller som just i dag
2. är magsjuk :mrgreen:
Men jag tror måttet är under 100 cm, ja. 8)

Jaha!

1. Beklagar!
2. Självförvållat? Prova Gammeldansk om så inte redan skett!

Gratulerar!

Krya på dig / Svenne

2010 01 04, 19:49
Profil WWW
Nej det det blev inget dopp Svenne, grinden var låst. Fina bilder från dej, du kom varje fall ut. Stackars Johan kom inte ut. Apropå Östanå I som du fick med på bild är ingen ångare utan M/S Östanå I ska det stå. Strömma kanalbolaget är ganska fiffiga på att lura Stockholmare och turister om sin fartygsflotta. Journalister är de som är mest lättlurade faktiskt. Sekelskiftesfartyg och skärgårdsfartyg är några ständigt återkommande ord för deras båtar. Dom äger inga ångare överhuvudtaget. S/S Drottningholm ägs av privatpersoner men seglar under Strömmas flagga. Stockholm är ett annat fartyg som förvisso har ångmaskinen kvar men man kör med en dieselmaskin för framdriften. Det var nog 7-8 år sedan man prövade ångmaskinen sist. M/S/S Stockholm? Haha...
I morgon så ska jag gå en riktig långpromenad Svenne. Ända till en alldeles äkta ångbåt...

Jan

2010 01 04, 20:06
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Aha! Blir det Gustav den tredjes staty? Och Blidösund? Blidan är väl en äkta S/S?

"Röda bolaget" hade dock förtjänsten att frakta ut morgontidningarna med M/S Strömma kanal till dåtida sommarstället på S:a Lagnö under sommarlovet. Man kunde också gå ombord där och fortsätta till Sandhamn. För ev. lunch på värdshuset. Om plånboken var i trim.

Vi ses väl här imorgon? Om vädret tillåter. :wink:

Hälsningar / Svenne

2010 01 05, 0:10
Profil WWW
Nästan rätt Svenne. Javisst är Blidan en äkta S/S, tom koleldad. Men inte just till henne, du får se i morgon. Tänk att M/S Strömma Kanal går samma turer än idag. +Kräkrysningar kvällstid. Vintertid är hon så klart upplagd.

Hälsningar/Jan

2010 01 05, 0:32
Gäsp, upp och hoppa. Det är kanonväder! Ut och gå, ta bilder blir bra idag, men fan vad kallt. -14 grader står det på huset vid Thorildsplan. Undrar om Svenne är ute nu? Tids nog får vi reda på det. Till bilderna...

Bild
"Lilla Västerbron" så kallas bron av många. En riktigt snygg bro av betong.

Bild
Här under bron ska det bli riktigt stora skatebanor till ungdomarnas stora förtjusning.

Bild
Knallar vidare längs Norr Mälarstrand. Undrar hur länge stenfirman får ligga kvar? Man gör ordning för promenadstråk längs kajerna i Stockholm. Då brukar det dyka upp små chica cafeer istället... Lustiga husgavlar man byggde längs denna del av Kungsholmen. Husen är inte ens 100 år gamla.

Bild
Högsta masten i stan? Skutan Canning, En kompis kompis som ägde henne sa det. På skutor ska sägas...

Bild
Förstag, vantskruv, bogspröt, hajnät, Waterstag.... och isen som verkligen bygger på nu.

Bild
Trots vinter och kyla så kommer turisterna till Stadshuset. Men så är det mest ryska isbjörnar...

Bild
Utsikt mot söders höjder med Münchenbryggeriet i motljus.

Bild
S/S Drottningholm får vila sej ett tag till innan det är dags att köra turister till Drottningholm igen. Hon fyller 101 år... Saltkråkan i Tjorven har hon också spelat. Överlevt en förödande brand som gjorde att man blev tvungna att bygga nytt från huvuddäcket och uppåt. Hon var mycket snyggare innan.

Bild
Här är det än så länge isfritt, men fortsätter denna kyla så kommer säkert stora delar av Stockholms ström att frysa till is. Det har hänt tidigare men det var länge sedan nu.

Bild
Mer vatten...

Bild
Norrbro är äntligen klar efter en lång renovering. Övertäckt till alldeles nyligen.

Bild
Promenadens mål var till S/S Saltsjön, byggd 1925. som renoveras för fullt igen efter att ha legat upplagd här sedan 5 år vid Skeppsbron. Pratade en stund med en snickare som jag känner sedan tidigare. Men fasen vilken kall promenad. Nu är det bara hemvägen också. Forts följer...

Jan, som gick 2,5 timme idag.

2010 01 05, 17:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Fantastiska bilder ni visar upp, grabbar!
Jag får riktigt stålsätta mig för att inte gå ut och promenera själv. :shock:

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 01 05, 18:10
Profil WWW
Haha, jag kan ju tala om att jag höll på att frysa arslet av mej idag! Genomsvettig under dunjackan minst sagt. Tror inte det är så nyttigt. Måste nog kurera mej med något förebyggande mot lunginflammation. Typ en halv liter Whisky! Brrrrrr.

Undrar om Svenne heller någon annan hurtbulle var ute idag och plåtade? Fasen jag har redan gått ner 2 kilo, ja jag vägde mej efter julafton. Chock! :shock:

Jan

2010 01 05, 18:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Fasen jag har redan gått ner 2 kilo, ja jag vägde mej efter julafton
Ta´t lugnt, Jan - med den här takten går du ju ner 52 kilo till nästa jul!

Själv undviker jag att frysa bort viktiga kroppsdelar genom att förlägga motionerandet till en träningscykel i källaren. Fotomotiven där känns dock lite enahanda. :(

Sture
www.bylen.se

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 01 05, 21:03
Profil WWW
Haha, ingen risk Sture. Det gäller att sluta i tid! Och det är väl lika bra att visa bilderna från hemvägen också...

Bild
Jag lämnar S/S Saltsjön men tar en bild på den andra ångaren S/S Blidösund som ligger väl intäkt i vinterns grepp, men jag måste tala om att hon gick sin ordinarie tur till Blidösundet dagen innan julafton. En lång tradition i många år nu. Själv jobbade jag ombord i 18 år från och till. De sista 5 åren som delägare. Men det kom en dag då man gifte sej och fick en del ungar. Då måste man se sej omkring i sitt hus och ordna med ett jobb som betalade räkningarna...

Och törstig blev jag också...
Bild
In på Zum Franziskaner, Skeppsbron. Hälsade på Tysken Dieter som servat oss sedan 70-talets början. Men det blev bara en (!) Ramlösa. Spar mej till kvällen istället.

Bild
Söder Mälarstrand blir hempromenaden. Omväxling förnöjer. Och med Johan Molin i åtanke så tog jag denna bild enkom till honom. Jag tror att Johan uppskattar det. En gammal kanalbåt, Göta kanal hade en del lastfartyg också. Här är en som överlevt mot alla odds!

Bild
Utsikten mot Norr Mälarstrand är minst sagt lysande!

Bild
Münchenbryggeriet på närmare håll. Också en överlevare mot alla odds, som blev räddat för att rivas redan på 70-talet, men det har jag redan visat på en annan tråd. Vilken minns jag ej.

Bild
Fler vinterliggare som bara väntar på våren. Tänk att om bara 3-4 månader är säkert de första båtägarna där och putsar och fejar med sina ögonstenar... Från Västerbron rakt ner.

Bild
Även denna bild är tagen från Västerbron mot Kungsholmen.

Bild
Ett grafiskt blad? Nejdå bara isflak på Riddarfjärden som garanterat har fryst ihop i morgon! Det ska bli ännu kyligare inatt...

Och till sist en liten bild som får avsluta dagens strapatser.
Bild
I morgon blir det garanterat ingen "God föresats" dels för att det blir skitkallt och tvättstugan börjar gudskelov kl 12:00...

Jan

2010 01 05, 21:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Magnifikt Jan!

Lång härlig? promenad och fantastiskt fina bilder! Du hittade alla vinterprimörer! Jag lämnar walk-over. Var visserligen iväg till Sabb för att hälsa på en gammal polare med skavanker. Hade kameran med, promenerade genom Vasaparken, härligt folkliv i backar och på isen. Kameran "on": "Byt batteri!" :oops: Inte en bild.

Får ta en nödutgång. :( Och ska inte tappa sugen. Världen är full av tappade sugar. Kanske Trettondagen bjuder på något? Enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trettondedag_jul så:

....Även inom den västerländska kyrkan firades ursprungligen dagen som Kristi dopdag (därav namnet Balneatio), men med detta förband kyrkan också minnet av hans uppenbarelse ("epifani") för den hedniska världen. Denna uppenbarelse representerades av de tre vise männen och därav det äldre namnet tre konungars dag, under vilket den fortfarande firas i till exempel Antillerna och Danmark. .....

Keep walkin' / Svenne

2010 01 05, 22:44
Profil WWW
VD

Hej

Kan tyvärr inte bjuda på några egna bilder från våra julpromenader men dessa länkar inspirerade oss och fler kanske kan få lust att kolla vad som möjligtvis finns kvar idag.
Bilderna på den här länken är tagna ett stenkast från den plats där den senaste bilden i tråden är tagen. http://www.sodernostalgi.com/hoghus_Soder.htm

Och här kan man läsa och se bilder bla från gatorna som försvann, Stora och lilla hargränd. Mariaskolan och bygget av Zinkens t-bana mm.
http://sodernostalgi.com/index.html
Under nyheter hittar man bla den gamla historien om den döda familjen på Ringvägen 13...

Mvh UB

2010 01 05, 23:11
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2302 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 116  Nästa