| Författare |
Meddelande |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
 Re: God föresats
Svenne skrev: Mölle-Mats skrev: Hahaha, där har jag spelat rock- och popcovermusik en gång under förra årtusendet. Den stora museihallen hade hyrts av ett företag för en firmafest och vi stod för musiken - man kan väl lugnt säga att vi inte behövde utnyttja ekoeffekterna i PA-anläggningen alls - hela giget (som jag dokumenterade med min kassettbbandspelare) fick i efterhand beteckningen "echoes from the past".  Är vi tillbaka på det glada åttitalet? Då hände mycket firmasponsrat i kulturens environger, bl.a. på Millesgården och Etnografiska (där anmodern Lucy turnerade förbi). Näe, vi får allt hoppa fram ett decennium - grävde just djupt i samlingarna av digitaliserade gamla försyndelser och kunde då konstatera att giget i fråga ägde rum den 3:e december 1999! Har (o)klara minnen av att det bröt ut en djävulsk snöstorm under kvällen medan vi var där inne och giggade, lyckades köra på en betongsugga utanför muséet med bilen av den enkla anledningen att den över huvud taget inte syntes i allt det vita h-vete som vräkt ned under aftonen när vi skulle rådda tillbaks grejerna till replokalen på natten efter giget !!!
_________________ Also sprach der
|
| 2010 10 10, 0:22 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
Efrersom det var visning av tunnelbygget v Odenplan i dag så hamnade jag i samma del av stan igen.  Längre ner än så här kom man dock inte. Det gröna strecket visar var den närmaste delen av den nya tunneln hamnar. I mitten upptill Stadsbiblioteket.  Rutan på väggen visar var en gångtunnel under Karlbergsvägen ska bli. Den nuvarande nergången som syns upptill ska rivas.  Ungarna fick låna sådana här skyddsvästar, dagens gulligaste.  Så var det dags att lämna gropen o ta en kylig promenad. Upp med blicken så ser man sånt här.  Det finns en del vackra hus här o var, Norrtullsgatan.  Jag provade att gena genom ett kvarter som jag tror är resterna av Munchenbryggeriet, fin miljö.  Samma gård.  Går man ner här så kommer man...  ..till nästa fina gård.  Ännu ett fint hus med trevliga detaljer. Längst bort syns Stadsbibliotekets annex o Observatoriekullen.  För att värma mig lite så tog jag bussen till Stureplan o genade genom Birgerjarlspassagen...  ..och hamnade vid hpl Kungsträdgården. Någonstans läste jag att "Look out" hade varit bättre engelska.  Det sägs att reservdelsbrist o andra problem gör att de inlånade vagnarna inte räcker till. Denna vagn kör alltså inte museitrafik, de vagnarna vänder vid Norrmalmstorg.  I högtrafik får man ta till bussar också. Rune.
|
| 2010 10 10, 20:16 |
|
 |
|
M Östman
Konduktör
|
Trevliga bilder som alltid, Rune. Kul att få se från tunnelbygget. Kvarteret Riddarsporren som du gick igenom är resterna av Hamburgerbryggeriet. /Mats, som bor i det kvarteret.
|
| 2010 10 10, 20:40 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
Rune Holm skrev:  Någonstans läste jag att "Look out" hade varit bättre engelska. Rune. **** Eller varför inte "SE UPP", på svenska Är det kanske okej att bli överkörd, om man inte kan utrikiska Jag blir nog aldrig klok på vårt lands språkkultur HJP
|
| 2010 10 10, 22:08 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
HJP skrev: Eller varför inte "SE UPP", på svenska Är det kanske okej att bli överkörd, om man inte kan utrikiska Jag blir nog aldrig klok på vårt lands språkkultur Håller med - amerikaniseringen av det svenska språkbruket börjar verkligen att gå för långt! Det finns de som tror att vi om 20-30 år helt har ersatt svenskan med engelska (amerikansk förmodar jag)! Huvva ... 
|
| 2010 10 11, 1:14 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
I wouldn't be surprised...
En viktig anledning till att jag blir så upp retad på sär skrivningar. Ser så full komligt o svenskt ut.
|
| 2010 10 11, 7:04 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Rune Holm skrev:  Någonstans läste jag att "Look out" hade varit bättre engelska. Rune. Ja, om det nu inte är kontaktledningen som man ska se upp för/på. Eller för estniska vagnar, det verkar ju vara deras färger i nationalitetsbeteckningen. Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 10 11, 9:38 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: I wouldn't be surprised...
En viktig anledning till att jag blir så upp retad på sär skrivningar. Ser så full komligt o svenskt ut. Instämmer fullkomligt - de är ju den värsta effekten av amerikaniseringen av det svenska språket i mina öron och ögon! 
|
| 2010 10 11, 10:20 |
|
 |
|
CalleA
Trafikchef
|
Klistermärkena (det rör sig alltså inte om några permanenta skyltar) finns i svensk och engelsk version. Den svenska säger "TITTA UPP", så inte heller där är språket korrekt. Dock är felen högst medvetna, SL vill att den som läser ska haja till och fundera på vad texten egentligen betyder.
_________________ Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal
|
| 2010 10 11, 17:17 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Texten är alltså till för att vara "uppseendeväckande"? 
|
| 2010 10 11, 17:30 |
|
 |
|
Boris
Tågklarerare
|
Varningar ska inte skrivas "tankeväckande". I övrigt håller jag med herrarna om språkets för fall med sär skriv ningar och annat o tyg (genitiv apostrofer "Kalle's bil").
/Boris, på tillfälligt besök Kvartsfartsstudier på distans tar mer än 10 timmar i veckan när man jobbar heltid och tågpendlar. Men det är självvalt.
|
| 2010 10 11, 19:07 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
Hå hå ja ja, ett sån´t där försök där man velat använda "fel" begrepp för att bli tydlig och naturligtvis har man misslyckats. "Look up" är något man gör i ett lexikon, d v s man letar upp något. En typisk svensk felöversättning från "se upp". Se upp översätts normalt till Watch Out vilket är en mild form av varning där Caution och Danger är varningar med ökande allvarlighetsgrad. Nästa fel är att gör skylten enspråkig och då på ett utländskt språk  En total skymf mot det svenska språket och ännu större skymf mot de svenskar som inte kan andra språk, vilket är många fler än man först tror i vår s k upplysta tid. Skylten skulle naturligtvis vara tvåspråkig med svenska som det ena och det som skrivs med störst stil (grad) Att kommentera sär skrivningar undviker jag helst då jag blir så trött av att se dem. (Skriver ju i jobbet - teknisk dokumentation bl a och då på engelska) Mvh /Peter
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2010 10 11, 19:26 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Ja, skyltar kan vara tvetydiga och språkförbistrade.
Som han som efter svensexan vaknade i en järnvägsvagn och läste på skylten: Die Toiletten sind jenseits des Ganges. "Faan, jag är i Indien."
I morgon får det bli en promenad igen.
Hälsningar / Svenne
PS / Kul att höra av Boris igen. Du har väl kameran laddad? / DS
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 10 11, 21:16 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ja, det finns ju den historien också om det japanska paret som hade besökt Stockholm och nu köpte nattågsbiljetter till "Venice". Och gissa i vilken västerbottnisk järnvägsmetropol de hamnade?
|
| 2010 10 11, 21:19 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Har främst pga tidsbrist blivit dåligt med goda föresats-promenader på sistone (pga försäljnings-makeover utvändigt på gamla kåken innan hösten slår till på allvar och den förestående flytten), men härom kvällen så promenerade vi hela 200 meter över till nya kåken med föresatsen att beskåda solnedgången från balkongen - och champagnen vi inmundigade var god i alla fall! 
|
| 2010 10 13, 0:14 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Stimmung!!!
Hoppas njutningen blir varaktig i det nya tjället. Utsikten verkar i alla fall vara förstklassig.
Har du börjat kånka?
Hälsningar / Svenne
|
| 2010 10 13, 19:46 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Svenne skrev: Stimmung!!!
Hoppas njutningen blir varaktig i det nya tjället. Utsikten verkar i alla fall vara förstklassig. Tackar! Och visst är utsikten från balkongen på andra våningen helt underbar, vi börjar i sydväst där vi finnner Öresund och (så här års) solnedgången:  Åt nordväst så har vi själva byn (och fr a de anrika gamla hotellen Grand och "Turisten") när den klättrar uppför bergssidan:  Och ganska rakt österut befinner sig Mölle kapell:  Nu kanske jag dock bör påpeka att de två nedersta bilderna är "förskönade" genom att jag tagit dem med 300 mm teleobjektiv, varför en del "ovidkommande utsiktsbrus" typ "störande" byggnader av "ointressant" karaktär etc fallit bort ur vyerna! Svenne skrev: Har du börjat kånka? Nope, inte än! Tänkte göra en liten makeover först, golven håller just några proffs på att slipa, sedan ska jag spackla igen lite hål efter hyllor och annat "vägghängt" som förra ägarna hade och måla/tapetsera - känns ju skönt att få detta gjort innan vi börjar ställa in möblerna! Så det dröjer säkert ett par veckor till innan möblerna börjar på att gå över mellan kåkarna!
|
| 2010 10 14, 22:10 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
|
| 2010 10 14, 22:41 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
Det ser alldeles för likt ut som om det vore Nya Varvet i Göteborg, den gamla örlogsanläggningen. Bilden under betongejdern ser ut som den gamla matsalen numera restaurang och huset där bakom är i så fall SMHIs Göteborgsavdelning med sjömätare etc. Över huvud taget andas bilderna Nya Varvet, MEN JAG KAN HA FEL Mvh /Peter
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2010 10 14, 22:57 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
H0n3 skrev: Det ser alldeles för likt ut som om det vore Nya Varvet i Göteborg, den gamla örlogsanläggningen. Bilden under betongejdern ser ut som den gamla matsalen numera restaurang och huset där bakom är i så fall SMHIs Göteborgsavdelning med sjömätare etc. Över huvud taget andas bilderna Nya Varvet, MEN JAG KAN HA FEL Mvh /Peter Här gick det undan vill jag lova och du har i princip helt rätt (och det var dessutom alltså en ejder och inte en and ...  ) - enda invändningen jag har är väl att postadressen är Västra Frölunda och inte Göteborg. Men det gränsar väl till hårklyveri ... Och visst är den gamla matsalen numera restaurang, jag intog dagens lunch där - givetvis åt vi fisk! Nå, här kommer belöningen i form av några bilder till:  Night ...  ... and day!    Och mitt försök att förvilla med en "skåneflaggad" båt lyckades inte heller ... 
|
| 2010 10 14, 23:20 |
|
 |
|