Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 0:15

Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
 Fula hus 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Fula hus
Efter diskussionen om fula hus och anskrämlig arkitektur blev jag lite sugen på att bygga ett fulhus.
Så jag försökte, och placerade socialförvaltningen där, med ingång på gaveln. Fiskaffär i bottenplanet.
Återstår en massa detaljering som handtag på portarna, elskåp etc. men nåt åt det här hållet i alla fall..

Bild
Bild
Bild

2010 02 21, 17:18
Profil WWW
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Fula hus
Fast jag vet inte om det var så himla fult. Sämre kan du säkert! :-D
T ex mörkbruna låtsastegelpannor utan något liv i alls, som ser likadana ut allihopa. Det blir riktigt fult. I synnerhet om fönstrena är små och insänkta 1 m från fasaden.
De urtrista persiennerna har du dock lyckats riktigt bra med!

2010 02 21, 18:58
Kombinationen socialförvaltningen och fiskaffären är underbar! Annars så tycker jag att hela kvarteret är lysande.

Jan

2010 02 21, 21:58
Trafikchef

Jag får visst ompröva min gamla åsikt att man får kämpa för skönheten men att fulhet kommer automatiskt.... :lol:

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 02 21, 23:37
VD
Användarvisningsbild

Rysligt...fult & snyggt på en & samma gång, Magnus!
Fiskaffären...läcker...SOC-delen...ser precis ut som soc ska göra...typ...eller ngt...

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2010 02 21, 23:54
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Fast jag vet inte om det var så himla fult. Sämre kan du säkert! :-D
T ex mörkbruna låtsastegelpannor utan något liv i alls, som ser likadana ut allihopa. Det blir riktigt fult. I synnerhet om fönstrena är små och insänkta 1 m från fasaden.
De urtrista persiennerna har du dock lyckats riktigt bra med!

Var det spiktegel eller mexi eller vad tusan var det man smällde upp på 60 och 70-talet? Kompisen bodde i en röd tegelkåk från 1980 och det ser ut som om det vore plast, finns inget liv alls i "teglet".

Ett byggtips, eller antibyggtips... kontorsfönstren på socialförvaltningen är overheadfilm, medan själva kåken är styrénplast. Det visade sig vara en dålig kombination att limma ihop, man kan inte använda xylén då den inte löser upp overheadplasten. Dessutom är kontorsfönstren i ett enda stycke, och ska man göra så, så måste man ha en stabil yta. Kombinationen allltför tunn plast och svårlimmad (använde cyano) fick ytan att buckla sig en aning och det förstör intrycket av plana glasytor.

Sen uppstår ett problem till, fast det är nog mer en utmaning än ett problem...det blir såpass stora glasytor att man får bra insyn, och man måste fundera på inredning. Persiennerna var en nödlösning för att slippa, och som sagt, overheadfilmen är bråkig att limma väggar/golv mot. Hela insidan är som sagt ett helt stycke. Bästa vore nog att försöka byta ut glasytan mot ordentlig klar styrén av lite kraftigare kvalité, och därefter bygga nio små murrigt färgade byråkratkontor, med skivbord, dokumentskåp och snurrstol, och fästa inredningen mot insidan.

2010 02 22, 1:38
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Vid närmare eftertanke så skulle jag nog gjort fulhuset på samma sätt som man bygger dem i fullskala..

En kontorcell är 2.5 meter bred och 3 meter djup, har två fönster, mellan avstånden på pelarna klämmer man in två celler.
(Huset jag jobbar i är uppbyggt på det sättet, fast pelarna sitter innanför fasaden, och man kan enkelt slå ner väggarna mellan kontorscellerna.
Varannan väg har alltså en pelare mot ytterväggen. Det ligger t.o.m. PVC-matta under mellanväggarna....
Fönstren är annorlunda också, det är bara ett fönster per cell.)

Så....pelarna borde sitta med 57 mm avstånd (5 meter) och med fyra fönster emellan, så att varje byråkratcell får två fönster.

Ett alternativ är en sådan här, fast med betongelement med ingjuten sjösten istf. plåt vore väl mums? Ett antal "rutor" (15*10 mm kanske)
med rutor borttagna där fönster ska sitta, limmat mot en stadig bit klar polystyren, samt fönsterkarmar uppbyggda av strips. 3 fönster per kontorscell. Den här är modern, men måtten känns väldigt traditionella. Med såndär skitful sjöstensbetong och mörkbruna fönsterkarmar så
skulle den nog kunna passera för byråkratborg a la 1970.

Bild

2010 02 22, 2:29
Profil WWW
Kommunikationsminister

Du får inte glömma en Försäkringskasseskylt, Sveriges motsvarighet till "Arbeit macht frei".

2010 02 22, 8:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

HAha, jag har arbetat på Försäkringskassan, östgötakassans IT-avdelning, 90-95. Första halvåret satt vi i ett riktigt byråkratakvarium i hörnet av
Drottninggatan-Djurgårdsgatan i Linköping. Inredningen var nog från 60-talet, gråvitrandiga tapeter och brungrådaskiga mattor. Huset står kvar men är renoverat, kommunen huserar där idag. Hittar ingen bild på nätet, men det är en klart lämplig förebild för modellbygge. Långa "band" med fönster ungefär som på det röda plåthuset, men själva kåken är i vit puts. Det var någon slags pelararkad på bottenplanet också, vill jag minnas.

Vackert är det inte, men det finns betydligt fulare konstorskomplex. Skulle tippa på att det är byggt under sent 50-tal tidigt 60-tal.

1990 på hösten flyttade FK tll ett nybyggt gult kontorskompex på Klostergatan.

Så har skulle man kunna göra kontorskomplex m/68, 50x30 moduler med 6 10*15 fönster (3 per kontorsmodul), bara att sätta ihop sida vid sida.
Så gör man ju på riktigt också....

Bild

2010 02 22, 10:43
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

"Fulsnygg" var ju ett uttryck som användes på 60-talet, om bl.a. skådespelaren Jean-Paul Belmondo.

Uttrycket stämmer bra på ditt bygge, Magnus. Förebilden står för det fula och ditt hantverk för det snygga!
Sture

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 02 22, 11:11
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det här kanske kan tjäna som en inspirationskälla - Jordbruksverket i Jönköping, byggt 1977:

Bild

2010 02 22, 16:08
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Precis, där är ju det där "döda" teglet där det inte är någon som helst färgvariation på stenarna.

Åkte förbi Länsförsäkringars kontor på Platensgatan i Linköping idag, jag tittade lite på fönsterindelningen. Verkar som om varje kontorsbås fått ett stort fönster, samt ett mindre vädringsfönster. Åhléns ser nästan ut som det jag ritade upp, betongelement med sjösten, det är verkligen anskrämligt fult. Fönsterindelningen är annorlunda. Såväl varuhuset som kontorslängan bredvid är byggda på det sättet.

Vitt mexitegel, svarta fönsterkarmar och snickerier, det tar nog ändå rekordet i anti-estetik.

Jag är lite sugen på en 1:87:a faktiskt...

2010 02 23, 1:31
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
Ett byggtips, eller antibyggtips... kontorsfönstren på socialförvaltningen är overheadfilm, medan själva kåken är styrénplast. Det visade sig vara en dålig kombination att limma ihop, man kan inte använda xylén då den inte löser upp overheadplasten. Dessutom är kontorsfönstren i ett enda stycke, och ska man göra så, så måste man ha en stabil yta. Kombinationen allltför tunn plast och svårlimmad (använde cyano) fick ytan att buckla sig en aning och det förstör intrycket av plana glasytor.
Jag har testat ett lim som verkar fungera vad gäller att limma overheadfilm mot styren. Det är Woodland Scenics "Accent Glue", A198. Det är långsamtorkande vilket ger god tid för justeringar. Det tar över ett dygn innan det har huggit ordentligt men då är det segt och sitter bra.
Någon mer som har erfarenhet av detta lim?

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 04 01, 14:07
Profil WWW
Trafikchef

Det känns lite granna som om ni pratar förbi varandra, det fulhus som magnus63 byggde vae det typiska fulhuset under 30-50talet En gisten rutten rostig gammal tegel eller träkåk med drag, råttor löss och även människor som inneboende. Den andra typen av fulhus är när arkitekturen är obefintlig och lika snävt synsätt som dr organisationer som dom huserar. Båda delarna är lika intressanta. Var och en på sitt sätt.

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 04 01, 19:18
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ]