Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 20, 13:51

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 fråga om trafo 
Författare Meddelande
Tågklarerare

Hej...
Jag håller på att digitalisera en gammal Märklin anläggning från början av 60-talet
jag har en CS1:a med trafo och ett gäng växeldekodrar
Jag undrar om man kan använda sig av den gamla blåa trafon
för att driva belysning och mata växeldekodrarna med drivspänning
jag antar att man ska koppla ihop båda trafonas "O" med varandra
funkar det riskfritt ?
Med vänlig hälsning
Peter

2015 05 17, 21:16
Biljettförsäljare

Nej och ja,

Använd gärna till belysning, men använd den ej till själva järnvägen. Anledningen är att de blå var byggda för 220 volt och ej för 240 som vi har nu. De ger alltså för hög spänning. Kanske kan det gå att driva växlar men absolut inte till lok!!!! Jag skulle inte chansa i alla fall. Tänk också på att de är gamla och kablarna kan vara i dåligt skick. De "vita" transformatorerna är byggda för 240 volt.

/ Peder

2015 05 18, 17:17
Biljettförsäljare

Alla tycks rekommendera att man använder nyare transformatorer så jag vågar inte vara av någon annan åsikt jag heller.

Förmodar att 240 V bara är ett skrivfel i pederbc:s svar ovan? Förr hade vi ju 220 +/- 10% V i våra uttag. Nu har vi 230 +6%/-10% V . (Det är en EU eller i varje fall Europakompromis mellan Storbritannien som tidigare hade 240 V och övriga länder.) Så om de 16 volten från transformatorn tidigare i värsta fall (+10 %) kunde bli 17,6 V så kan vi nu som mest få 16 * 230/220 * 1,06 = 17,7 V mellan de bruna och gula uttaget på samma transformator OM DEN ÄR HEL. Strömpulserna för vändning av loken vid analog drift i det röda uttaget lär tydligen kunna vara mycket kraftigare hos de blå transfomatorerna. (Någon har mätt upp 30 V jämfort med 25 V.) Därför verkar det klokt att inte köra dekoderutrustade lok analogt med en blå transformator och ge vändningspulser.

Dessutom är kanske gamla transformatorer inte lika snabba på att stänga av vid kortslutning?

Men det tyngst vägande skälet att INTE forsätta använda blå transfomatorer är förmodligen elsäkerhet. De flesta blåa plåttransfomatorerna är väl nu minst 40 år gamla och isoleringen i dem åldras.

2015 05 18, 22:28
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se