|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
Jona
Lokförare
|
 Förvara och transportera
HEJ
Om du har vagnar från Roco, Lima, Heljan eller säg Märklin, så är det bara och pilla in vagnen i sin originallåda och ta den med sig för att t.ex köra hos en kamrat. Eftersom jag inte har någon egen bana ännu och inte lär ha det före 2027 heller så ligger alla mina vagnar i sin originallåda även när jag förvarar dom.
Tyvärr har jag gjort ett stort misstag, jag köpte för många år sedan OBAS timmervagn Sgns från Klienbanh eller vad dom kan tänkas heta. Dom ligger i en värdelös tunn papplåda som tillåter förvaring, men inte transport. Jag köpte ganska många av dom också. Om jag väljer och bygga upp vagnarna, alltså fästa timmerbalkarna så har jag bestämt att vagnen inte går och ta med sig till en kamrat eller dylikt. Men om jag låter dom vara obyggda så är dom inte så intressanta och ta med sig istället. Moment 22 alltså.
Nu undrar jag om någon kan tipsa på enkla men bra förvaringslådor till dessa vagnar, så man båda kan förvara och transportera dom. Vill helst inte om jag slipper behöva bygga något själv, då jag inte kommer mig för att bygga något och problemet blir inte löst och allt blir liggande. Utan vill gärna köpa något färdigt.
Om jag måste bygga själv av tjockare kartong och dylikt, vad behöver jag och hur ska jag fixa till byggnationen då? Det är bra om man även kan handla det man behöver i vanliga kedjornas butiker, någon speciell okänd firma som endast finns i mindre samhälle i södra Sverige ger inget, om du inte kan beställa via nätet till vettig kostnad.
Så om det bara är typ Trä-Görans i Veberöd, Snickar-Bengt i Örkelljunga eller Bygg-Boris i Akalla som saluför saken och han saknar hemsida, då är det inte värt det.
Färdiga lådor kan däremot vara värda jobbet med att behöva beställas utomlands.
Tack för era tips och kommentarer....
/Jona
_________________ MVH Filosofen Jona i Söv
|
| 2010 03 10, 2:11 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
 Re: Förvara och transportera
Denna är ALLT du behöver: http://www.walthers.com/exec/productinfo/116-19255Allt färdigt i ett enkelt system.
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2010 03 10, 3:16 |
|
 |
|
Jona
Lokförare
|
Tack för tipset, går det och transportera Kleinbahns OBAS-vagnar i dessa lådor utan att bonkarna bryts av i transporten? /Jona
|
| 2010 03 10, 11:23 |
|
 |
|
se38005
Trafikchef
|
Festools Systainers brukar nämnas i liknande fall, brukar jämföras med Roll Royce.
_________________ VArför är jag så trött ? det vete katten. Hälsningar Kjell
 Pysslar med H0, bygger i G, kör Live-Steam http://www.nurya.co.uk/Main/Thief/Teahouse/112/?af=&w=gb-world1
|
| 2010 03 10, 11:47 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
Kleinbahn har alltid levererat sina vagnar i enkla pappkartonger, det fungerar ju bra eftersom vagnarna inte har en massa ömtåliga delar. Även loken levereras på samma sätt.
Stefan
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2010 03 10, 18:53 |
|
 |
|
Jona
Lokförare
|
Stefan S skrev: Kleinbahn har alltid levererat sina vagnar i enkla pappkartonger, det fungerar ju bra eftersom vagnarna inte har en massa ömtåliga delar. Även loken levereras på samma sätt.
Stefan Problemet är när du fäst timmerbankarna som leverats lösa. Då är kleinbahns låda värdelösa. Köpte en stor kartong-låda på IKEA en svart papplåda med lock. Ganska stor. Tänkte bygga ihop en kartonggrej med kartong som håller hjulen fast i en skåra, sedan kartong och skumgummi mellan vagnarna. Så vagnarna står i lådan. Sedan rymmer man ett lager vagnar till ovanpå. Det kräver däremot även speciella frigolit-bitar som man kan lasta varje vagn med, som trycks fast av övre plan/locket och gör att vagnen hålls fast av lätt tryck och ingenting nuddar timmerbankarna. Tyvärr har jag inte byggt denna konstruktion ännu, har inte blivit av, sedan är det så att den bygger på att man transporterar 6 - 8 vagnar på en gång, vilket du kanske inte alltid vill, och att lådan blir för otymplig och ta med sig på bussen. Så jag måste tänka om, därför startade jag detta ämne, då jag tror den enklaste lösningen är att köpa färdiga lådor, men jag vet inte.... /Jona
|
| 2010 03 10, 18:59 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
Vad är det för en Kleinbahnvagn som du har, Kleinbahn har ju bara en timmervagn och den är tvåaxlig i metal med en timmerhållare som jag tror också är i metall, den är i alla fall inte ömtålig.
Stefan
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2010 03 10, 22:27 |
|
 |
|
Jona
Lokförare
|
Stefan S skrev: Vad är det för en Kleinbahnvagn som du har, Kleinbahn har ju bara en timmervagn och den är tvåaxlig i metal med en timmerhållare som jag tror också är i metall, den är i alla fall inte ömtålig.
Stefan Som jag skrev i ursprungstråden. OBAS = Ofotbanens Timmervagn Sgns, den som Borlänge MJK sålde.... /Jona
|
| 2010 03 10, 22:49 |
|
 |
|
Jona
Lokförare
|
Ett ovidkommande tillägg, men ville bara nämna det.
Mina vagnar har till 95% aldrig körts med, utan jag har tagit ut några av dom ur lådan och satt ditt gavlar och timmerbankar, sedan försiktigt stoppat tillbaka dom i den veka papplådan som inte innehåller någon frigolit eller annat skydd, jämför med Heljan, roco och Lima som exempel. Jag var så försiktigt jag bara kunde så jag fick in dom i lådan utan att exte-bankarna lossnar.
Någon är obyggd. Där har vagnarna nu legat bra länge på grund av lådproblemet. På grund dom inte går och transportera så blev dom liggande i hyllan bara. Jag kör aldrig på min lilla spåroval hemma heller, då jag inte vill riskera och få timmerbankarna och lossna och knäckas så får dom stanna i sin låda.
Har redan knäckt en bank på en vagn, och det misstaget tänkte jag inte göra om....
/Jona
|
| 2010 03 10, 22:58 |
|
 |
|
Jona
Lokförare
|
HEJ
Har eventuellt gjort en mindre dumhet, men det är bara en detalj, ett mindre misstag, ursprungstrådens fråga gäller ändå och kan gärna med fördel besvaras.
Tror det är Klein Modelllbahn som gjort mina SGNS timmervagnar. Trodde självklart det var samma firma och att Kleinbahn var förkortningen av densamma.
Förtydligande alltså, men frågan kvarstår...
/Jona
|
| 2010 03 10, 23:45 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|