Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 16, 23:53

Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Forumet flyttat till ny server. (Problem & synpunkter.) 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

Rubriken uppdaterad.
Forumet är nu flyttat till ny server hos Jan Wallin. I och med flytten så har en del problem uppstått som vi vill lösa på bästa vis med er hjälp (Forums medlemmarna) Synpunkter och tips är välkomna i tråden.

Mvh Rickard

Under helgen har det varit driftstörning på Stinsens forum. (Bad Gateway 502)
Forumet har legat nere hela Lördagen. (Ryktesvägen säger redan sedan sen fredagskväll) Först sent på Lördagskvällen uppmärksammades problemet av forum leverantören och felet åtgärdades. Samtliga forum som ligger hos egensajt har legat nere och det har varit utanför vår kontroll.

Då detta är ett (oacceptabelt) återkommande problem som vi haft överseende med en längre tid har nu bägaren runnit över redan sedan ett par veckor tillbaka. Lösning på driftproblemen är under pågående åtgärd och Jan Wallin kommer inom kort återkomma med mer information kring detta.

Mvh Rickard

2013 06 09, 22:58
Profil WWW
Administratör
Användarvisningsbild

Vi har som Rickard skrev haft lite problem till och från med tillgänglighet för forumet på web hotellet som använts.

Vi har nu flyttat domänen till vårt eget server rum, vi har egen fiberlina genom Telia ProLane som är garanterat uppe till 99,99% och ett antal stora servar så varför inte flytta StinsensForum så vi får kontroll på allt själva.
Här har vi hur mycket plats för bilder som helst, nära 20 Terabyte i diskarna på våra 6 servar + NASAR.

Så vi skall från och med idag ha ett forum som skall fungera i vått och torrt. (Ta i trä).
Så välkommen tillbaka till nya Stinsensforum och avhandla dina spörsmål och plåta dina modeller och byggen för oss alla. :-ab

Vi passar samtidigt på och lägga in en reklam banner för MJ-Hobby mässan som vi kör under Allhelgonahelgen på Stockholmsmässan den 2 och 3 november. Hur häftigt som helst blir det då Märklin, Roco, ESU, Bachmann med flera tillverkare som kommer att vara på plats. Dessutom en jättestor moduljärnväg blir det, cirka 1200m2 + alla andra mindre banor och moduler + alla småtillverkare och säljare från Sverige på totalt 2800m2.
Denna hobbymässa blir något i hästväg då inget har varit i närheten av detta i Sverige någonsin. Läs mer på http://www.mjhobbymassan.se

Med vänliga hälsningar

Jan Wallin

2013 06 11, 19:37
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Verkar som om forumet numera inte finns och komma åt via tapatalk. Slängda allt i telefonen som hade med stinsens forum och göra, eftersom jag fick felrapport. Söker man i tapatalk på forumet stinsens forum, så finns forumet där.
Men vid försök och ansluta kommer felrapporten" Det gick inte och ansluta till forumet, kontrollera med en forumadministratör om problemet kvarstår" kommer upp om jag antingen försöker logga in, eller klickar på sökt forum i tapatalk.

Om jag skriver in URL till ett forum i adressfältet så brukar en hänvisning till tapatalk dyka upp i telefonen om det forumet finns och surfa in på via den appen. Det händer inte numera.

PS före driftstörningen lyckades jag logga in på och använda tapatalk för detta forum så måste vara i samband med flytten som felet uppstod!

/Jona

2013 06 16, 0:46
Profil ICQ WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Då vi bytt plats där Stinsen ligger kan det vara så att Janne inte har Tapatalk installerat på sina servrar. Jag är inte hundra på hur detta fungerar. Vi kikar på detta inom kort.
Mvh Rickard

2013 06 16, 0:50
Profil WWW
Trafikchef

Jan W skrev:
Vi har som Rickard skrev haft lite problem till och från med tillgänglighet för forumet på web hotellet som använts.

Vi passar samtidigt på och lägga in en reklam banner för MJ-Hobby mässan som vi kör under Allhelgonahelgen på Stockholmsmässan den 2 och 3 november. Hur häftigt som helst blir det då Märklin, Roco, ESU, Bachmann med flera tillverkare som kommer att vara på plats. Dessutom en jättestor moduljärnväg blir det, cirka 1200m2 + alla andra mindre banor och moduler + alla småtillverkare och säljare från Sverige på totalt 2800m2.
Denna hobbymässa blir något i hästväg då inget har varit i närheten av detta i Sverige någonsin. Läs mer på http://www.mjhobbymassan.se

Med vänliga hälsningar

Jan Wallin

Hobbymässan blir säkert en höjdare.
Men ni kan väll placera om eller minska storleken på bannern här på sidan, så man kommer åt forumfunktionerna.
BJ

2013 06 16, 5:51
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

BJ skrev:
Men ni kan väll placera om eller minska storleken på bannern här på sidan, så man kommer åt forumfunktionerna.
BJ

Jag vet inte exakt vilka forumfunktioner du tänker på. Där får du gärna berätta mer vilka funktioner du tänker på så vi vet vad vi skall rätta till :-D

Om det är inläggs informationen som låg i mellan Övriga ämnen och vilka som är online så har dessa ej medvetet tagits bort. Detta är en funktion som föll bort i flytten som vi kan försöka återställa om så önskas. Det var stora problem att i 1.a hand få egensajt att släppa forumet överhuvudtaget. När vi övertalat Egensajt så blev det en kostnadsfråga som i senare skede övergick i att inte släppa övrig information som forumets speciella inställningar. Vi fick ett Basic forum. Jag är ingen expert på detta men kommer jobba på problemet.

Mvh Rickard

2013 06 16, 9:46
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Då jag tidigare har haft lite insyn bakom kulisserna så kan jag bara gratulera er till att ha lämnat EgetForum. Billigt är inte alltid det bästa osv. och personligen kan jag knappast säga att jag var direkt imponerad av EgetForum. Snarare tvärtom vill jag nog säga.

Jag har sedan full förståelse för att ni kommer att behöva skruva vidare på forumet i nuläget och det kan nog ta sin lilla tid. Tänkte däremot att det kanske samtidigt dock inte är fel att hålla en aktuell lista, förslagsvis i denna redan öppnade tråd, på funktioner/företeelser som fanns i förra versionen och som nu försvunnit och/eller behöver åtgärdas på annat vis eller behöver tillkomma.

Det som nämnts hitintills är…

Bannern, vet inte om den blivit större eller om den just nu bara känns större pga färgen? Tidigare fanns det väl ett utrymme där för reklam där bl.a. Jecos modeller visades?

Tapatalk verkar ha försvunnit vilket säkert är surt för dem som använde den funktionen.

Startsidan ser lite rumphuggen ut. När man går in på första sidan så får jag som första sak upp en balk med rubriken ”Information”. Under den står det bara ”Kategorin som du valde finns inte.” Det ser mest lite konstigt ut även om det sedan bara är att klicka sig vidare.

Funktion för att markera alla meddelanden/trådar som lästa skulle inte vara fel. Finns på de flesta forum så man kan rensa förstasidan när man valt ut/tittat på det som intresserar en. På så vis så är det bara nya (olästa) meddelanden som det flaggas för nästa gång man går in.

Teman och motsvarande inställningar i profilen. Själv gillar jag mörka teman, men även funktionen för att själv ställa in så att man på den egna burken får visning med annat tema försvann.

Andra kan säkert fylla på mer och sedan får ni ta det i den takt ni orkar, ids och som den nya plattformen medger. :up:

// Niclas

2013 06 16, 10:33
Moderator
Användarvisningsbild

Coppas skrev:

Bannern, vet inte om den blivit större eller om den just nu bara känns större pga färgen? Tidigare fanns det väl ett utrymme där för reklam där bl.a. Jecos modeller visades?
    Får Janne kika på i nästa vecka.

Tapatalk verkar ha försvunnit vilket säkert är surt för dem som använde den funktionen.

Startsidan ser lite rumphuggen ut. När man går in på första sidan så får jag som första sak upp en balk med rubriken ”Information”. Under den står det bara ”Kategorin som du valde finns inte.” Det ser mest lite konstigt ut även om det sedan bara är att klicka sig vidare.
    Känner inte igen detta? Kan du ta en skärmdump och visa vad.

Funktion för att markera alla meddelanden/trådar som lästa skulle inte vara fel. Finns på de flesta forum så man kan rensa förstasidan när man valt ut/tittat på det som intresserar en. På så vis så är det bara nya (olästa) meddelanden som det flaggas för nästa gång man går in.
    Kolla bilagan nedan. Där finns funktionen att markera alla trådar som lästa.

Teman och motsvarande inställningar i profilen. Själv gillar jag mörka teman, men även funktionen för att själv ställa in så att man på den egna burken får visning med annat tema försvann.
Denna funktion borde fungera men ser själv att den inte gör det. Vi fick forumet i Basic utförande vilket innebär att allt extra vi lade till måste läggas upp på nytt.

Andra kan säkert fylla på mer och sedan får ni ta det i den takt ni orkar, ids och som den nya plattformen medger. :up:

// Niclas

Bilagor:
20130616_103707.jpg
20130616_103707.jpg [ 356.37 KiB | Visad 9821 gånger ]

2013 06 16, 10:49
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Jag tycker det är bra att vi äntligen lyckats lämna Egetforum, att dom sedan inte var så pigga på att låta det ske och inte ville skicka med alla filer som användes är trist men det är ingen mening att klaga över det nu.

Det positiva är nu i alla fall att begränsningarna är borta och att Janne kan administrera forumet helt och hållet.
Vi har återigen stora bilder och, i stort sett, inga begränsningar vad gäller uppladdning av bilagor/bilder.

Några egna synpunkter som jag hoppas kan fixas till.

Bannern för MJ-Hobbymässan högst upplever jag mest som störande och ser helst att den tas bort eller åtminstone minskas ned eller flyttas till annan plats.

Nya inlägg/medlemmar.
Minns inte om detta fält hette något särskilt men jag saknar det fält som låg, nästan, nederst på startsidan där man kunde se dom senaste inläggen, nyaste medlemmarna m.m. Jag ser gärna att detta fält återställs så snart som möjligt.

Toppbilden.
Vet inte vad som hänt kring toppbilden men temat i övrigt verkar ju vara okej så jag hoppas även utrymmet kring toppbilden kan återställas inom kort.

Det finns mycket annat som behöver fixas till men det får Janne ordna i mån av tid/ork.

Ha det bra allihopa.

2013 06 16, 11:40
Profil WWW
Trafikchef

Så här ser det ut hos mig. Kommer alltså inte åt menyn "aktiva trådar" osv.
BJ

Bild

2013 06 16, 20:04
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Det där var skumt. Mina kunskaper sträcker sig inte så långt att jag kan reda ut det där. Bifogar en bild på hur min skärm ser ut.
Ringer Janne på måndag och ser om det går att reda ut.

Mvh Rickard

Bilagor:
20130616_200914.jpg
20130616_200914.jpg [ 206.07 KiB | Visad 9758 gånger ]

2013 06 16, 20:12
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

BJ skrev:
Så här ser det ut hos mig. Kommer alltså inte åt menyn "aktiva trådar" osv.
BJ

Bild

Det är inte kompabilitetsvyn som krånglar då?

2013 06 16, 20:24
VD
Användarvisningsbild

Rickard95 skrev:
Coppas skrev:

Känner inte igen detta? Kan du ta en skärmdump och visa vad.

Kolla bilagan nedan. Där finns funktionen att markera alla trådar som lästa.

Denna funktion borde fungera men ser själv att den inte gör det. Vi fick forumet i Basic utförande vilket innebär att allt extra vi lade till måste läggas upp på nytt.

// Niclas

Hej!

Att startsidan såg lite underlig ut visade sig bero på att jag behövde byta bokmärket. Det där med att markera trådarna var helt nytt så det missade jag. Skönt att den funktionen nu finns.

2013 06 16, 20:27
Moderator
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
Hej!

Det där med att markera trådarna var helt nytt så det missade jag. Skönt att den funktionen nu finns.

Den funktionen har alltid funnits. Den syns dock dåligt. Vet inte om detta går att ändra på.
Mvh Rickard :up:

2013 06 16, 20:34
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Nja, en liknande funktion fanns väl förut om man gick in på respektive tavla. Däremot inte på själva huvudsidan så man kunde ta allt på en gång. Oavsett vad så finns den nu och det är det viktiga för min del... :mrgreen:

2013 06 16, 20:38
Moderator
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
Nja, en liknande funktion fanns väl förut om man gick in på respektive tavla. Däremot inte på själva huvudsidan så man kunde ta allt på en gång. Oavsett vad så finns den nu och det är det viktiga för min del... :mrgreen:

Som Rickard skriver så har funktionen för att markera alla kategorier/trådar som lästa alltid funnits nederst på startsidan, fast texten är ju lite liten så visst kan man missa den om man tittar för snabbt. :)

Ha det bra.

2013 06 16, 21:44
Profil WWW
Passagerare

Tapatalk verkar fungera nu...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

2013 06 16, 23:52
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Conny Br skrev:
Tapatalk verkar fungera nu...

Ja se på fläkt nu började tapatalk vips fungera igen.
Tack för ni fixade det. Härligt.

Jona på portabla enheten

2013 06 17, 0:14
Profil ICQ WWW
VD
Användarvisningsbild

mjtag skrev:
Coppas skrev:

Som Rickard skriver så har funktionen för att markera alla kategorier/trådar som lästa alltid funnits nederst på startsidan, fast texten är ju lite liten så visst kan man missa den om man tittar för snabbt. :)

Ha det bra.

Är inte helt överens med er om det då jag vet att jag efterfrågat funktionen på förstasidan tidigare och då fått negativt svar. I sak dock oviktigt när den nu finns på den nuvarande startsidan. :mrgreen:

2013 06 17, 6:34
Moderator
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
mjtag skrev:
Coppas skrev:

Ha det bra.

Är inte helt överens med er om det då jag vet att jag efterfrågat funktionen på förstasidan tidigare och då fått negativt svar. I sak dock oviktigt när den nu finns på den nuvarande startsidan. :mrgreen:

Kanske mitt minne som spökar men såvitt jag kan minnas så har funktionen alltid funnits där, i alla fall för mig. Nåja, den finns i alla fall nu och det är huvudsaken. :up:

I övrigt så ser jag att Janne minskat ner mässreklamen högst upp och det blev lite bättre tycker jag.

Det jag saknar mest nu är fältet nere på startsidan som visade senaste inlägg, nyaste medlemmarna m.m. Jag hoppas vi kan få tillbaks det snart.

Ha det bra.

2013 06 17, 12:52
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se