Försäljningsstrategier Brimalm m.f.
| Författare |
Meddelande |
|
torsten
VD
Blev medlem: 2010 10 25, 17:56 Inlägg: 802 Ort: någonstans i Norden
|
 Försäljningsstrategier Brimalm m.f.
Med ordet "luftlok" menar jag ett utlovat mj-projekt, som f.ex. Brimalms D-lok, som marknadsförs aktivt, men har inte framställts ännu och därför endast är ett "begrepp", "idé", "projekt", "varmluft" eller på svengleska "hype".
Jag tycker man skall på Stinsenforum få lov att diskutera mj-relevanta företags, s.s. Brimalms, försäljningsstrategier, som ang D-loket har pågått i nu drygt 2 år utan att det länge utlovade D-loket har kommit i handeln. För de som står på företagets sida låter det evt negativt, men för den almänne mj-rallaren, som jag själv och andra forumister, kan det verka positivt, om man genomskådar och ifrågasätter företags försäljningsstrategier, som kan ju leda att vi mj-rallare blir av med pengar!
Notera, att Brimalm gjärna tar emot betalning även om produkten inte har färdigställts, vilket bör höja ett eller två varninges finger, tycker jag.
Jag har läst trådar om ett annat företag som lovade fina modeller och tog emot beställningar och betalningar i långa banor och många gick på men fick tyvärr aldrig sina utlovade modeller. - Det låter faktikst mycket negativt, eller hur?
Inlägget har brutits ut från tråden "Brimalms Du/Du2". /Moderatorgruppen
_________________ Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls
|
| 2011 10 16, 9:41 |
|
 |
|
Tuff Tuff
Biljettförsäljare
|
 Re: Brimalms Du/Du2
Citera: Notera, att Brimalm gärna tar emot betalning även om produkten inte har färdigställts, vilket bör höja ett eller två varninges finger, tycker jag. Jag skulle nog säga att det är mer regel än undantag att betala innan produkten levereras. Jag har beställt ett mässingslok från USA via en välrenommerad försäljare och förloppet är denna att jag först reserverar en modell. Ibland betalar man en handpenning t.ex. 10% ibland inte. Sedan när modellen är klar och kommer från importören så aviserar försäljaren mig och jag betalar modellen inkl frakt i fullo innan jag har sett eller fått modellen levererad. Skulle det vara något fel på modellen så kan jag returnera den och få full "refund". Så här går det till i USA även på begagnad marknaden t.ex. ebay. I Sverige har vi varit lyckligt lottade att kunna betala varan via t.ex. faktura eller direkt över disk efter vi fått/sett varan. Citera: Jag har läst trådar om ett annat företag som lovade fina modeller och tog emot beställningar och betalningar i långa banor och många gick på men fick tyvärr aldrig sina utlovade modeller. - Det låter faktikst mycket negativt, eller hur? Detta är Brimalm du pratar om. Knappast att jämföra dem med det "andra företaget". Skulle de vara ute efter att lura folk på pengar så skulle de knappast hålla på med just modelltåg. Det ligger mycket mer bakom än snabba cash och att lura modellrallare på pengar. I Brimalms fall är de ett litet entusiastiskt företag med ett enormt kunnande. De har hållit på länge och är mycket välrenommerade även ute i världen och de har under flera års tid arbetat med att ta fram en ny typ av produktionslina. Att få igång en sådan från ax till limpa tar tid. Ta en titta på alla delar som ingår i t.ex Du loket så kan du nog förstå att det faktiskt ligger en inte helt oansenlig arbetsinsats bakom. mvh Håkan
_________________ Chief Proprietor C.R.&.N.Co
"Give me snuff, whiskey and Swedes, and I will build a railroad to hell.” James J. Hill "The Empire Builder" Great Northern Railway
|
| 2011 10 16, 11:53 |
|
 |
|
Mazz
Tågbefällhavare
|
 Re: Brimalms Du/Du2
torsten skrev: Med ordet "luftlok" menar jag ett utlovat mj-projekt, som f.ex. Brimalms D-lok, som marknadsförs aktivt, men har inte framställts ännu och därför endast är ett "begrepp", "idé", "projekt", "varmluft" eller på svengleska "hype".
Jag tycker man skall på Stinsenforum få lov att diskutera mj-relevanta företags, s.s. Brimalms, försäljningsstrategier, som ang D-loket har pågått i nu drygt 2 år utan att det länge utlovade D-loket har kommit i handeln. För de som står på företagets sida låter det evt negativt, men för den almänne mj-rallaren, som jag själv och andra forumister, kan det verka positivt, om man genomskådar och ifrågasätter företags försäljningsstrategier, som kan ju leda att vi mj-rallare blir av med pengar!
Notera, att Brimalm gjärna tar emot betalning även om produkten inte har färdigställts, vilket bör höja ett eller två varninges finger, tycker jag.
Jag har läst trådar om ett annat företag som lovade fina modeller och tog emot beställningar och betalningar i långa banor och många gick på men fick tyvärr aldrig sina utlovade modeller. - Det låter faktikst mycket negativt, eller hur? Jag har inga synpunkter på din egen ståndpunkt, den respekterar jag naturligtvis. Men, vill dock bemöta en del du säger, som jag personligen kan tycka är lite orättvist. Men håller dock med om att vi självklart ska diskutera fabrikanters försäljningsmetoder när så känns vettigt. Brimalm har kämpat länge nu för att få igång sitt stora projekt ASJ. Ett mycket större projekt än nått annat dom tidigare gjort i mj-väg. Man har sedan starten inte utlovat några leveranstider, men har visat bilder på komponenter och prototyp under resans gång. Aktiv marknadsföring har dom nog gjort och annonser har jag sett, men det är väl ett måste om man som producent vill nå ut till sina kunder? Man har väl inte utlovat nått i marknadsföringen som dom inte uppfyller? Inte framställt ännu??? Det beror kanske på vad man lägger in i begreppet "framställt"... Jag lägger nog in att om nått inte är framställt än, så finns det inte. Inte alls. Så är inte fallet med Brimalms D-lok. Det finns, jag och flera har faktiskt sett det. Brimalm har under denna tid inte tagit ut några förskottsbetalningar. Inte förrän nu skickas fakturor och som jag tolkar det så är det att det nu börjar komma leveranser från fabrik av färdiga lok, som även Brimalm nu visar bilder på. Därav är det dags att börja leverera ut till kund och då skickar man faktura på beloppet. Tycker att detta tillvägagångssätt inte alls har några liknelser med tidigare Hg-loks-äventyr som vi väl alla känner till...
|
| 2011 10 16, 12:44 |
|
 |
|
torsten
VD
|
 Re: Försäljningsstrategier Brimalm m.f.
Jag vill tacka Moderator för att flytta över inlägget i separat tråd Tuff Tuff: Förskottsbetalning ar ju regel vid internethandel, men då antar man att produkten redan finns på andra sidan. Notera, att jag har aldrig sagt att Brimalm försöker lura folk på pengar  Jag tycker dock att deras sätt att markadsföra ett mj-projekt lite väl överoptimistisk, och att mj-rallare skall ta det företaget annoncerar om f.ex. leverenstider med en nypa salt, eller två - de har gång på gång visat sig felaktiga Mazz: Vad tycker du är orättvist? Jag skull kunna säga att utlovade datum för nya lok, som sen inte håller, orättvisa, getemot dem som har beställt, och tom betalat för sina lok.
|
| 2011 10 16, 12:49 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 1298 Ort: On the foothills of the headlines!
|
Säger bara en sak mer till dig... gör det bättre själv!
SA
_________________ "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
|
| 2011 10 16, 13:20 |
|
 |
|
Mazz
Tågbefällhavare
|
torsten skrev: Mazz: Vad tycker du är orättvist? Jag skull kunna säga att utlovade datum för nya lok, som sen inte håller, orättvisa, getemot dem som har beställt, och tom betalat för sina lok.
Men du säger ju här att folk både har betalat för D-lok och som sedan inte har levererats enligt ett då i samband med betalning utlovat löfte... Är det rätt tolkat av din text? Genom den projektid som Komposit/ASJ pågått har såvitt jag förstår inga förskottsbetalningar skett. Nu, inför leveranser skickar Brimalm ut fakturor, vilket knappast är anmärkningsvärt. Om Brimalm nu inte skulle leverera, DÅ blir det anmärkningsvärt. Men, signalerna är ju att nu är de första produktionsbatcherna på väg eller hemma redan. Och så länge en kund inte har betalt, så har man inte inträtt sig i några skyldigheter vad gäller leveranser. Jag vet att Brimalm på Hjulmässor och liknande har uttryckt prognoser för leverans, som sedan visat sig inte hålla... På förra Hjulmässan pratade jag med Christer och jag kunde inte tolka det annat än det han då sa om leveransambitioner var just en ambition och tro, men inte löfte. Och fortfarande, har jag inte betalt kan jag inte heller ställa krav. Sen har marknaden, dvs vi, en stark tendens att omsätta dessa ambitioner till löften... Så, det jag upplever som orättvist är den tolkning jag gör av din text, att Brimalm tagit in förskottsbetalningar i D-loksprojektet, såvitt jag uppfattat det har det inte skett.
|
| 2011 10 16, 14:14 |
|
 |
|
torsten
VD
|
Mazz: Det är då möjligen en misuppfattning av mig, dvs om jag utgår från det du säger är sant: att Brimalm INTE har begärt eller tagit emot förskotssbetalningar för D-loket trots utskickade fakturor 
|
| 2011 10 16, 14:21 |
|
 |
|
Mazz
Tågbefällhavare
|
torsten skrev: Mazz: Det är då möjligen en misuppfattning av mig, dvs om jag utgår från det du säger är sant: att Brimalm INTE har begärt eller tagit emot förskotssbetalningar för D-loket trots utskickade fakturor  Svårt det där att vara tydlig och vad är innebörden av olika saker... Jag hävdar att Brimalm INTE tagit förskottsbetalningar. Nu refererar jag begreppet "förskottsbetalning" till process ala Skanex, full betalning och ingen leverans förrän år senare, för att tala klarspråk. Brimalm har NU fakturerat ut till de som är aktuella för leverans. Jag finner inget anmärkningsvärt i det. Och som Tuff Tuff påpekar så är det inget ovanligt heller. Det är först om leveranser inte sker till de som har betalat som det blir anmärkningsvärt. Det har inte inträffat och jag hoppas och tror att det inte heller kommer inträffa. Läs gärna Tuff Tuffs inlägg en gång till, då det innehåller kloka ord.
|
| 2011 10 16, 15:01 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
torsten skrev: Jag skull kunna säga att utlovade datum för nya lok... Har du helt missat att Brimalm aldrig lovat något datum!? De har ju tvärtom varit OTROLIGT tydliga med att inte vilja ge några löften avseende leveranser. Ska man inte tolka dina inlägg som bara trolleri?
|
| 2011 10 16, 19:42 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Även jag, med begränsat intresse för ellok, men viss salivation av fotografierna av Brimalms Du-lok, måste säga att jag har följt med denna tråd med visst intresse (Brimalms häckar ju trots allt i landskapet där ärans och hjältarnas tungomål talas!  ) Och jag kan bara, i denna fråga, bekräfta att Håkan G har fullkomligt rätt. Hans och min tolkning av situationen är identisk. Brimalms har ju som sin huvudsysselsättning ett helt annat samhällsfält än att bygga modellok, och jag tolkar detta sidospår i företagsamheten som beroende av Christer B:s stora intresse och engagemang i järnvägar överhuvud taget (och museijärnvägen i Vadstena i synnerhet). Vilket gör Torstens ständiga krypskytte förvånande; jag har inte uppfattat det så att du själv beställt ett lok, Torsten?
|
| 2011 10 16, 19:50 |
|
 |
|
torsten
VD
|
hakang: Hoppas inte att du menar att jag skriver som ett toll på stinsemforum, eller du tycker att jag skall bli utstäng på forumett pga av att jag valt att inte ställa mig i hyllningskören till Brimalms längre utlovade Du-lok?? Johan Molin: Jag har inte beställt, men skulle gärna vilja ha ett sådat lok om det kommer nånsin i handeln - D-loken är min absoluta favortit bland äldre ellok. Med tal om krypskytte verkar du dela uppfattning med hakang om att jag skriver i form av ett troll - hur kan misuppfattning nå sådana höjder? Jag har tagit en kritisk ställning mot Brimalms eftersom jag tycke bulletiner överoptimistiska och har försökt skapa kritisk debatt på forummet om deras verksamhet och utlovade mj-modeller: Brimalms hemsida 2011-03-04: Citera: Våra prototypmodeller har under vintermånaderna uppgraderats i takt med att serietillverkade delar har kommit fram. Färdiga serieprototyper, bestående av 100 % serietillverkade delar, kommer att presenteras inom kort och modellerna kommer snart därefter att finnas på marknaden.
|
| 2011 10 16, 22:18 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 1298 Ort: On the foothills of the headlines!
|
torsten skrev: Jag har tagit en kritisk ställning mot Brimalms eftersom jag tycke bulletiner överoptimistiska och har försökt skapa kritisk debatt på forummet om deras verksamhet och utlovade mj-modeller:
Ja, just det... har inte beställt något, Ändå kritisk in i det sista. Typiskt trolleri! Jag betalade mitt Brimalm A-lok på faktura innan leverans och fick ett lok! Jag baralade mitt Brimalm B-lok på faktura innan leverans och fick ett lok! Jag betalade mitt Brimalm Mg-lok på faktura innan leverans och fick ett lok! Detta är ett helt normalt tillvägagångssätt... obs, dessa tre lok var försenade i olika grad men jag skulle aldrig komma på tanken att Brimalm presenterar sina modeller som något slags lurendrejeri. Och dessutom... de två andra "lurendrejerierna" som nämnts har från början varit seriösa satsningar som av olika anledningar gått snett. SA
_________________ "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
|
| 2011 10 16, 22:53 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
torsten skrev: hakang: Hoppas inte att du menar att jag skriver som ett toll på stinsemforum, eller du tycker att jag skall bli utstäng på forumett pga av att jag valt att inte ställa mig i hyllningskören till Brimalms längre utlovade Du-lok?? Jo, jag menar att skriver som ett troll på Stinsens forum. Du häver ur dig dumheter vars enda syfte är att reta upp andra. Du skriver fullkomligt idiotiska saker i ämnen du inte vet ett dugg om, och du idiotförklarar de som inte håller med dig. Nej, jag tycker inte du ska bli utestängd från forumet. Jag tycker du ska få skriva idiotiska inlägg, och jag tycker du ska tåla mothugg. Om något är jag lite sur på mig själv att jag spelar med i trollandet och på så sätt 'matar trollet'. Ditt problem är inte att du "valt att inte ställa dig i hyllningskören till Brimalms längre utlovade Du-lok", utan att du, som sagt ovan, enbart är ute efter att provocera. Det finns allehanda åsikter om såväl Jecos som Brimalms D-lok och jag har inget problem med någon åsikt alls. Men, på nätet får man ju i sig både det ena och det andra och man måste själv göra sina bakgrundskontroller. "Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink..." Och just torsten har väl i mina ögon bevisat att han inte är en 'sink'...
|
| 2011 10 16, 23:18 |
|
 |
|
Mazz
Tågbefällhavare
|
torsten skrev: hakang: Hoppas inte att du menar att jag skriver som ett toll på stinsemforum, eller du tycker att jag skall bli utstäng på forumett pga av att jag valt att inte ställa mig i hyllningskören till Brimalms längre utlovade Du-lok?? Johan Molin: Jag har inte beställt, men skulle gärna vilja ha ett sådat lok om det kommer nånsin i handeln - D-loken är min absoluta favortit bland äldre ellok. Med tal om krypskytte verkar du dela uppfattning med hakang om att jag skriver i form av ett troll - hur kan misuppfattning nå sådana höjder? Jag har tagit en kritisk ställning mot Brimalms eftersom jag tycke bulletiner överoptimistiska och har försökt skapa kritisk debatt på forummet om deras verksamhet och utlovade mj-modeller: Brimalms hemsida 2011-03-04: Citera: Våra prototypmodeller har under vintermånaderna uppgraderats i takt med att serietillverkade delar har kommit fram. Färdiga serieprototyper, bestående av 100 % serietillverkade delar, kommer att presenteras inom kort och modellerna kommer snart därefter att finnas på marknaden. Torsten, det är lite svårare att vara saklig nu, men jag ska försöka… Det är friskt och bra att man ifrågasätter, undrar och ventilerar förhållanden man inte riktigt förstår eller gillar. Det är också trevligt och bra att från givna svar kommer det följdfrågor. Men, nånstans kanske man kommer till en punkt där man konstaterar att ”ok, då fårstår jag i alla fall, även om jag inte gillar det”… full respekt att man inte gillar allt hur saker drivs eller liknande. Men, för andra kan det också bli att ”åhå, är det så det låg till, nu vet jag mer” Att som Du försökt, få ett rykte eller skapad sanning att Brimalm tagit ut förskottsbetalningar i D-loksprojektet tycker jag personligen inte är schysst och därför har jag för ovanlighets skull engagerat mig i debatten. I Ditt senaste svar som jag kan tycka är lite märkligt faktiskt, så vill jag kommentera följande: • Ingen har bett varken Dig eller någon annan att ingå en hyllningskör. Det har inte handlat om det. Jag har försökt hålla mig på en saklig nivå. Det finns säkert saklig kritik både mot Brimalm och deras produkter, men inget sakligt har kommit fram i denna debatt. • Att Du tycker att Brimalms bullentiner är överoptimistiska, det ska du naturligtvis tycka om du vill. Men, kom ihåg att det är DU som TYCKER och det är ingen sanning. • Jag påpekar igen. Så länge Du som kund inte har betalt för en produkt, har Du ingen rätt att kräva leveranstider eller annat. Inget avtalsförhållande mellan parterna har inträtt helt enkelt.
|
| 2011 10 17, 0:08 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Jag ser inget konstigt med förfarandet kring en ny unik produkt som tas fram på marknaden av en mindre firma. Har sett liknande åtskilliga gånger inom flertalet olika branscher. Det vanligaste felet som jag sett många stöta på, inklusive mig själv, är att ha för korta tidsramar.
Men är man tydlig på att det får ta den tid det tar och att de har fina produkter i bagaget sedan tidigare så känns det för mig som inget att höja på ögonbrynen för.
Själv får jag sålla mig till de som stannar på kinaplast-varianterna, Brimalms produkter håller förvisso en extremt fin detaljering, men inget jag har extra glädje av utöver andra modeller av liknande lok.
_________________ 2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25
The smaller the train - the more concentrated the fun!
|
| 2011 10 17, 0:36 |
|
 |
|
TGOJ
Tågbefällhavare
|
Hej, jag kan inte förstå vad som är problemet för dig som inte kan vänta tills modellen är klar!? Varför kan man inte lugnt sitta still i båten och vänta, saker och ting tar tid. Finns det någon modellrallare som har ekonomiska problem pga utebliven leverans i tid? Finns det någon som MÄSTE ha sin modell för att kunna försörja sina barn med mat på middagsbordet?
Har vi tur så kommer modellen sinom tid, vem har bråttom? Har jag behov att köra ett D-lok så får jag väl njuta av Jeco eller UGJ tills Brimalm är klara.
Jag kan inte förstå att det alltid är en sån jakt på det som inte finns, njut av det som finns på marknaden istället. Det måste finnas mer positiva saker att lägga energi på.
PS. jag har beställt ett Brimalm D-lok jag med, men njuter av alla mina andra modeller - SJ Ma, trä-D, stål-D, T44, el-F, ång-F, Z65, Ra, Rc, Green Cargo T44, Rc, Re, Hector Rail 241, 242, TGOJ El16, TMZ, Rc mm. Mmmmmm, jag hinner inte köra med det jag redan har, varför bekymra mig om det som inte finns..............
|
| 2011 10 17, 11:35 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ja, det är som jag har skrivit tidigare: De enda som har anledning att vara oroliga är de som har anledning att tro att de är döende och inte hinner få se skapelsen i färdigt skick.
|
| 2011 10 17, 12:39 |
|
 |
|
torsten
VD
|
Tråden har helt spårat ut: det går tydligen inte att föra et vettig diskussion om ämnet. Det må vara att jag gärna ställer mig utanför diverse "hyllningskörer" för att försöka få fram intressanta diskussioner med delade åsikster, men det går tydligen inte på detta forum och inte om något så kärt som gullungen "Brimalm". Vi får hoppas att jag har fel och att det länge eftertraktade Du-loket kommer före jul 2011. Om det inte kommit mot våren 2012 öppnar jag troligen diskussion igen. Annars kan man undra om jag kan stanna kvar på detta forum efter de elaka påhopp som förekommit af personer av salongsgevärskaliber som hakang. Mazz jag har säkert missförstått att Brimalm ville ha förskottsbetalning och ber om ursäkt för detta Ta det nu lungt för jösses skull och ha en trevlig mj-höst Moderator får nu låsa tråden 
|
| 2011 10 17, 12:46 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
För förtydligande: När jag ovan skrev att jag håller med Hakang så gäller det hans bedömning av vad som händer hos Brimalms. När det gäller sakfrågan så är vi uppenbarligen några stycken som upplevt att du lite för ivrigt ifrågasatt fundamenten i Brimalms engagemang. Att de sedan har varit duktiga tidsoptimister är uppenbart, men jag höll på att säga, vem är inte det ibland?
Sedan kan jag tycka att salongsgevär är aldrig produktivt att ta med i en diskussion. Det förgiftar alltid stämningen och lämnar skadskjutna individer kvar i "den fina salongen".
|
| 2011 10 17, 12:55 |
|
 |
|
torsten
VD
|
Johan Molin skrev: För förtydligande: När jag ovan skrev att jag håller med Hakang så gäller det hans bedömning av vad som händer hos Brimalms. När det gäller sakfrågan så är vi uppenbarligen några stycken som upplevt att du lite för ivrigt ifrågasatt fundamenten i Brimalms engagemang. Att de sedan har varit duktiga tidsoptimister är uppenbart, men jag höll på att säga, vem är inte det ibland?
Sedan kan jag tycka att salongsgevär är aldrig produktivt att ta med i en diskussion. Det förgiftar alltid stämningen och lämnar skadskjutna individer kvar i "den fina salongen". Ok Joahn, med det kanske finns fler krypskyttar på forummet, som använder undermåliga vapen Företagets duktiga tidsoptimism är ett bra ord och det är vel kärnan i mina s.k. attacker på det stackars företaget. Men jag tycker inte att jag varit elak eller oschysst mot någon forumist, men där går vel menigarna isär  Notera, att inget tilltal från Moderator har dock utdelats ang detta  Det är sant att jag attakerat Brimalm och retat up en himla massa folk, utan att lyckas få fram en vettig diskusson. - Nu retirerar jag!
|
| 2011 10 17, 13:05 |
|
 |
|