Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 22, 6:25

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 För- och nackdelar med skala N, H0 och Z 
Författare Meddelande
Konduktör

Z skalan har en del nackdelar bla att loken måste rengjöras på insidan mycket ofta och att det är väldigt kinkigt med rälsen. måste ligga perfekt för att inte spåra ur...

http://www.stinsensforum.se/stora-valet-n-scale-h0-z-miniclub-t1989.html

Länk till ursprunglig tråd tillagd. /Moderator

2013 01 01, 21:13
Profil WWW
Trafikledare

Vad är Din tanke bakom tråden?? Vill Du ha några av oss andras synpunkter på för- och nackdelar, eller??
//Björn
Ett svar med angivna skalor:
Ju större ju driftsäkrare och lättare att få snygga kringgrejer som byggnader, figurer bilar etc.
Ju mindre ju större och längre banor kan man skapa på mindre yta - men på bekostnad av driftsäkerhet och detaljer.
Utöver disponibel plats är frågan vad man vill med sin bana såsom trafikmiljö, trafikspel, bara köra eller bygga så "naturtrogna" landskap och totalmiljöer som möjligt etc., etc.

2013 01 06, 0:17
Tågklarerare

NOHABFSG skrev:
Ju större ju driftsäkrare och lättare att få snygga kringgrejer som byggnader, figurer bilar etc.
Ju mindre ju större och längre banor kan man skapa på mindre yta - men på bekostnad av driftsäkerhet och detaljer.
Utöver disponibel plats är frågan vad man vill med sin bana såsom trafikmiljö, trafikspel, bara köra eller bygga så "naturtrogna" landskap och totalmiljöer som möjligt etc., etc.

Första påståendet kanske i så fall också skulle ha en "på bekostnad" :wink:
Ju större ju driftsäkrare och lättare att få snygga kringgrejer som byggnader, figurer bilar etc. - men på bekostnad av att svårigheten att använda naturtrogna tåglängder och stationsområden.
mvh/anders

2013 01 06, 16:06
Trafikledare

Ja det med tåglängder äger ju sin riktighet. Jag får plats, med ett hyggligt stort hobbyrum i 70-talsvillas källare, med tåg med 5 personvagnar (28-30cm vardera) eller DM3 med 15 malmvagnar. Jag erkänner att jag då ganska uteslutande använder kurvväxlar för att få perronger etc. på 180cm. Banan i "U"-form med U-ets ben 320x120 resp 320x150cm.
//Björn

2013 01 06, 17:07
Konduktör

Ojdå!!! var meningen att jag skulle svara på en "tråd" men måste ha tryckt på fel knapp!!! Ber om ursäkt.

2013 01 12, 19:50
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Nej, Fredrik du har inte gjort något fel och behöver inte be om ursäkt för något. Snarare var det mitt fel då jag (som dåvarande moderator) tidigare delade tråden och i brådskan missade att frisera den lite för läsförståelsens skull.

Du har den 1/1 fått ett pm om detta. Orsaken till delningen var att du svarade på en tråd som var nästan fem år gammal och det är sällan bra att öppna trådar som är mer än 3-4 månader gamla, än mindre då flera år gamla. Mest då för att så mycket hinner hända på så pass lång tid. En del av de som deltog i den tråden (bl.a. trådstartaren själv) har dessutom inte deltagit här på 2-3 år eller mer.

Bättre då att öppna en ny tråd om det man är intresserad av och länka till den gamla om man vill lyfta vissa frågor.

2013 01 12, 20:44
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se