Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 17, 2:51

Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 Följ bygget av min sektionsanläggning 
Författare Meddelande
Tågvärd

Halloj allihopp!

Har nu börjat bygga på min första modul, den är inget speciellt och följer inte heller någon standard utan är tänkt att ingå i min blivande anläggning.

Modulens förebild är svensk nutid, rälssystem är Märklin K-räls digitalt med CS2 styrenhet.

Tänkte dela med er hur jag går tillväga och vill gärna få tipps och ideér för förbättringar till nästa modul.

Till att börja med; Ramverk! Eller ska jag skriva det på ett snyggt litterärt sätt; Kapitel 1: Snickra ramverket.

Det blev en tur till Jula där jag införskaffade mig hyllor av måtten 900x300x18 vilket är enligt mig lagom långa moduler, det slutgiltiga måttet på modulen blev 900x486.
Bild
Bild
Bild

Som synes är det en bro i ena änden av modulen, den byggdes i trä för att ingå i ramverket som förstärkning.
För att ge bron betongkänsla spacklade jag den med "husfix".
Bild
Bild

Kapitel 2: Landskapsgrund.

Här visste jag inte dirket hur jag skulle göra, antingen massor med papper, limmad tidning eller någon form av nät, hursom så slutade det med en till tur till Jula för att införskaffa hönsnät.
Bild

På nätet lades Noch/Woodland Senics "Plaster cloth" vilket gav en stark fin grund som ytterligare förstärktes med gipspulver.
Bild

Bron målas och smutsas ner...
Bild
Bild

Och grunden målas med akrylfärg.
Bild

Kapitel 3: Weeds =)

Gräs.. svårt att få naturligt, jag provar mig fram med Noch Grassmaster och div grässorter med blandat resultat.
Efter ett tag märker jag att det blir bättre om man först limmar på massor av grus och sten och sedan lägger gräset ovanpå, en erfarenhet till nästa modul.
Bild
Bild
Bild

Provade även Polyfiber och skogsgrund i det området där granarna ska stå.
Bild

Kapitel 4: Räls.

Som jag skrev så lägger jag K-räls, varför? Jo för att jag har massor med 3-r lok och jag har en CS2, och k-rälsen är faktiskt hyfsat realistisk... man får lära sig glömma de små piggarna i rälsen :wink:
För målas rälsbiten med brun sprayfärg (detta är för slipersen).
Bild

Sedan löds strömmatningen fast, av en totalamatör på lödning tog detta hela 45min :lol:
Bild

Kapitel 5: Ballast.

Till skillnad från C-rälsen så är det faktiskt kul att ballastera K-räls, jag använde div grus och sten från Noch och Busch blandat med vanlig sand från skogen som silats. Har även slängt dit kontaktledningsstolparna innan allt grus kommer i vägen.
Bild

Här syns även lite träd som kommit på plats.
Bild

Kapitel 6: Pilliga detaljer och airbrush.

Nu var det läge att snygga till bron med lite räcken.
De stora kommer från Entec och de små från Noch, båda har fått sig en dusch av grå sprayfärg innan montering.

Bild
Bild
Här syns även fallskydden.
Bild

Dock tycker jag att rost är något som saknades, så jag tog airbrushen och målade räls och räcken.

Bild
Bild

Den enda eletriska detaljen på modulen, en Mercedes sprinter med fungerande lampor :wink:
Bild

Kapitel 7: Mer detaljer.

Det är så långt jag kommit, påtur är lite vildgräss på sina ställen och kanske något djur i skogen, vem vet?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hoppas det uppskattas, isåfall kommer uppdateringar :)
Kom nu gärna med tipps och ideér till fortsättningen :-D

//Mvh OBS.

2011 08 21, 12:32
Moderator
Användarvisningsbild

Det här vill jag se mer av. Toppklass på presentation och bygge.

Mvh Rickard :-D

2011 08 21, 14:20
Profil WWW
Lokförare
Användarvisningsbild

OBS utgått skrev:
Halloj allihopp!

Har nu börjat bygga på min första modul, den är inget speciellt och följer inte heller någon standard utan är tänkt att ingå i min blivande anläggning.

...

//Mvh OBS.

Snyggt byggt!

Sen är jag en gnällig besserwisser :oops: Beskrivningen hör inte hemma under moduler då vitsen är att man följer en vedertagen standard för att kunna koppla samman med andra som också följer den... Jag skulle hellre beskriva det som en sektion.

Sen är det tveksamt om materielvalet är att rekommendera till någon att följa vid modulbygge.

2011 08 21, 15:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Micke C skrev:
OBS utgått skrev:
Halloj allihopp!

...

//Mvh OBS.

Snyggt byggt!

Sen är jag en gnällig besserwisser :oops: Beskrivningen hör inte hemma under moduler då vitsen är att man följer en vedertagen standard för att kunna koppla samman med andra som också följer den... Jag skulle hellre beskriva det som en sektion.

Sen är det tveksamt om materielvalet är att rekommendera till någon att följa vid modulbygge.

Ja, nu var du onödigt gnällig! Förse den sektionen med lämpligt placerade hål så att den går att koppla ihop med någon modulstandard och vips blir det en modul.
Betänk att svenskt modulrallande är på väg bort från rigida berstämmelsr och det som räknas i fortsättningen är hopkopplingsbarhet för spår och elektriskt.

Och ser man till materialvalet så är det väl upp till var och en? För det du alldeles nyss läst var ingen "gör så här" utan snarare en "JAG gjorde så här"!

Så för min del tyckar jag det var bra.

SA

2011 08 21, 16:52
Tågvärd

Anledningen till att jag skriver vad jag använder för material är att jag önska att få svar som "Ser att du använder Noch's gräs, prova Henki annars, de har bättre färger."

Och även om någon blir sugen på att göra likadant så ser dom att Entec har staket till hemmabyggda broar.

Som Svante skrev, detta är inte "HUR MAN GÖR EN MODUL" utan "HUR JAG GÖR", därav textraden "kom gärna med tips och ideér".

Har läst flera sånnahär projekttrådar och finner dom mycket inspirerande och vill gärna bidra med mitt sätt att bygga.

Mvh OBS.

2011 08 21, 17:12
Tågklarerare

Först och främst: RIKTIGT SNYGGT!

OBS utgått skrev:
Tänkte dela med er hur jag går tillväga och vill gärna få tipps och ideér för förbättringar till nästa modul.
...
Det blev en tur till Jula där jag införskaffade mig hyllor av måtten 900x300x18 vilket är enligt mig lagom långa moduler, det slutgiltiga måttet på modulen blev 900x486.

Om det nu är en sektion till hemmabana och inte en modul i mening att den ska transporteras runt, så spelar kanske inte materialvalet så stor roll.
Men ser man den som en normal modul så är nog inte helträ eller stavlimmat trä det bästa. Det tenderar att slå sig väldigt lätt och särskilt i kortändarna kan det bli förödande när man ska koppla ihop.
Hemma har man kanske koll på sådant som luftfuktighet, men för en modul på vift så kanske det blir natthärbärge i ett släp eller 5 timmar på en fuktig färja. Plywood av bra kvalitet och liknande är det normala i ramarna.
Vikten är en annan sak att tänka på (naturligtvis ur synpunkten transportbarhet).

mvh/anders

2011 08 21, 17:44
Tågvärd

Andersb

Tack!

Ja kanske stavlimmat inte är optimalt, anledningen till att det användes var tjockleken (18mm), det känns stabilt samt det passande måttet 900mm. Men enda transporterna dessa sektioner kommer vara med om är väl endast till några få olika lokaler.

Mvh OBS.

2011 08 21, 18:04
Lokförare
Användarvisningsbild

Svante Andersson skrev:
Ja, nu var du onödigt gnällig! Förse den sektionen med lämpligt placerade hål så att den går att koppla ihop med någon modulstandard och vips blir det en modul.

Jaså???

Svante Andersson skrev:
Betänk att svenskt modulrallande är på väg bort från rigida berstämmelsr och det som räknas i fortsättningen är hopkopplingsbarhet för spår och elektriskt.

Det är möjligt att MMM beslutat sig för det men det finns andra Modulgrupper som är mer noggranna med att man följer normen.

Svante Andersson skrev:
Och ser man till materialvalet så är det väl upp till var och en? För det du alldeles nyss läst var ingen "gör så här" utan snarare en "JAG gjorde så här"!

Så för min del tyckar jag det var bra.

SA

Givetvis får var och en välja material efter eget huvud men samtidigt tycker jag det är viktigt att ge nybörjare och andra tips som bygger på rekommenderad praxis.

2011 08 21, 18:16
Tågvärd

Men nu är tråden flyttad och modulen är inte längre en modul utan en sektion.

Att ge nybörjare korrekt tips är givetvis viktigt, hänvisa gärna till någon sida med standard osv.
Dock att bygga som jag med limträ hyllor vet jag inte om det är så dumt, det får vi se med tiden. :roll:
Men tråden skapades inte för att instruera utan för att ni på forumet kan se hur jag bygger, och komma med konstruktiv kritik.

Men nu glömmer vi allt vad standardiserade moduler heter, bygger jag en korrekt modul någongång (inte alls omöjligt) så ska jag posta den i Modul delen. :-D

Mvh OBS.

2011 08 21, 18:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag har läst åtskilliga anläggningsbyggebeskrivningar, byggt en egen anläggning och även några dioramor.
Men jag tröttnar aldrig på att läsa om, och beskåda, när andra får ett landskap att växa fram.
Vi använder alla lite olika metoder och vad som känns rätt fär den ene känns fel för den andre. Ibland kanske man rent av känner på sig att det finns andra (bättre) sätt men man vill ändå prova sin egen idé. För visst är det väl så att själva byggandet är det roligaste...???? 8)

"Visst finns det mål och mening med vår färd
men det är vägen som är mödan värd"

Kul att följa ditt bygge, resultatet blir strålande - ser fram emot fortsättningen.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 08 21, 19:06
Profil WWW
Trafikledare

gillas av mig , detta är mycket snyggt och fint beskrivet :-D

Mvh Ola

2011 08 21, 21:33
Trafikchef
Användarvisningsbild

Snyggt byggt och presenterat! Jag har också grunnat på en sektionsanläggning med samma tema och k-räls :-D . Nu fick jag inspiration!

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 08 23, 20:39
VD
Användarvisningsbild

Hur har jag kunnat missa detta.
Klockrena bilder och beskrivningar, att man gör saker på olika sätt är ju en smaksak. Uppnår man det man vill så tycker jag att målet är uppnått.
Som andra sagt väntar jag ivrigt på mer :)

2011 08 24, 17:32
Konduktör
Användarvisningsbild

Snyggt jobbat. Håller själv på med "moduler" , försöker att hålla mig till rek. spårmått vid gavlarna för att ev. någon gång ta mig till någon modulträff. Men som Kajsa Warg sa så tar man vad man haver. Jag har en modul vars sidor består av golvlaminat. Faktiskt riktigt stabilt,när man fått dit en "rosa"byggskiva som underlag.
Så vad spelar det för roll vilket material man använder,förutom att det kan slå sig?
Kämpa på, det ska jag göra.
:-D
Esse.

2011 08 30, 8:39
Tågvärd

Tackar för alla komentarer!

Jobbar på en uppdatering :wink:

2011 08 31, 18:59
Tågvärd

Uppdatering!

Så nu har jag kommit igång med sektion 2.
Även om den första inte var klar än kände jag att jag ville ha två körbara så jag kan tänka ut ett bra sätt att sammanfoga dom på.

Häromkvällen blev det skarvkörningstest :-D Mycket bra passform mellan sektionerna, detta torts att jag inte kan snickra överhuvudtaget :roll: så provkörningen gick bra och nu ska bara lämpliga bultar monteras samt elkontakter, varje sektion får en egen strömmatning fastlöd i spåret.

Bild

Just nu är det trädmontering som gäller för båda sektioner.. har väntat lite med att sätta dit lövträd pga jag var osäker på om jag skulle bygga dom själv eller sätta dit köpeträd.

Bild

Nu blev det köpeträd.. iallafall tillsvidare :mrgreen:

Några bilder från bygget av sektion två kommer här:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Just nu; Trädplantering :-D

Bild
Bild

Och lite figurer och cyklar...

Bild

Mvh OBS.

2011 08 31, 19:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Snyggt!
Jättekul att se hur bron och järnvägsövergången växer fram och får liv.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 08 31, 21:09
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Instämmer med föregående talare.
/Janne

2011 08 31, 21:56
Trafikchef
Användarvisningsbild

Mycket illusoriskt med schaktmaskinen vid vägbygget :) . Lite kan du allt snickra :wink: .

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 08 31, 21:59
Tågvärd

3R AC skrev:
Mycket illusoriskt med schaktmaskinen vid vägbygget :)

Haha, ja faktum är att vägen sjönk ner så jag blev tvungen att fylla på med grovt grus och sedan fin sand för att få den ordentlig, kände mig som en sann markarbetare :-D Tyckte schaktmaskinen passade in bra då :lol:

2011 09 01, 17:21
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Nyheter mjhobby.se