rundfunk skrev:
Är Fleischmann-tågen kompatibla med andra tillverkares system och spår? Vad är kompatibelt? Roco och Fleischmann har ju samma ägare numera!
Det finns generellt två potentiella problem:
1. Märklin har ju som bekant ett helt annat system, brukar kallas 3-räls.
2. Gammal Fleischmannmateriel har ganska stora flänsar (vilket fabrikatet ingalunda är ensamt om). Modern räls är i vissa fall lägre än den gamla. Då hugger flänsarna i syllarna. Det går att köra med det blir ett ganska högt rasslande.
Dumt nog kan jag inte svara på om det sistnämnda är ett problem på modern Roco-räls. Det är lite pinsamt för jag har nämligen kört gamla Fleichmannvagnar på Roco Geoline-räls. Gamla, är i det här sammanhanget 60- eller mer troligt 50-tal. Fysiskt så gick det, och det rasslade i alla fall inte så mycket så att jag kommer ihåg det.
rundfunk skrev:
Ska jag satsa på mer profiräls från Fleischmann eller börja på ny kula med ett annat fabrikat, ex. Roco?
Det beror väl på hur mycket du har. Och om man är beslutsam så går det att blanda fabrikat. (Det var lättare förr, men...)
rundfunk skrev:
Tips på bra material på bottenplatta för bygget?
Plywood är ett klassiskt alternativ.
Undvik spånplatta (svårt att bearbeta, går hårt åt verktyg, stumt material vilket ger höga resonansljud).
SI