Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 16, 22:27

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Faller Car System - en radiefråga 
Författare Meddelande
VD

Jag har ingen sådan bil än men tänkte bygga en förberedd modul.
Jag har "körtråd".
Såg någonstans att radien bör vara 15 cm.

Fråga: Har någon erfarenhet av om det skulle kunna funka med 14 cm för lastbil eller buss?

Tacksam för svar!
/Stefan

2015 04 28, 19:53
Tågklarerare

Hej Stefan,

Det är i första hand fordonens längd som bestämmer svängradien eftersom dess bakände kommer att ta en snävare kurva än framhjulen. Det viktigaste är att det finns mer plats innanför ”körtråden” än utanför. Om du tänker anlägga stigningar på vägen bör också radien vara större för att bilarna skall orka uppför.

Jag har ingen färdig och provkörd bana ännu på mina moduler men har provat en del med mina lastbilar som är ca. 11 cm (typ lite större distributionsbil), 20 cm (semitrailer) och 26 cm (större skåpbil med långt treaxligt släp) vid ett vändslingebygge och vill påstå att normala bussar och lastbilar utan släp med stor säkerhet klarar en radie på 14 cm.

Jag har sedan en (längre) tid byggt på en 140 cm lång MMM-modul med en tvåfilig FCS-vändslinga för bl.a. fordonsparkering. Modulen är 48 cm bred vid vändslingan. Bygget har visats i en lång tråd i ett grannforum:

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=12675.0

Vändslingornas radier blev ca 19 cm resp. 12,5 cm för att få plats inom modulens bredd och hittills har det inte verkat vara något problem med att få något dragfordon att följa kurvorna. Det är släp eller ev. bakaxlarna på långa fordon som ev. kan ställa till problem i sidled. För att förhindra att långa fordon tar sig in i grannfilen tänker jag ha ”trottoarkanter” mellan filerna inne i vändslingan. Vändslingan är dold/underjordisk så det märks inte om bakänden på ett fordon tvingas att hålla sig kvar i sin fil.

I en gammal handledning från Faller, ”Modellbau leicht gemacht, Car System”, som jag har skrev man (på tyska) att minimiradien i förekommande fall kan underskridas om man provar sig fram.

Slutklämmen blir alltså att jag inte tror att det blir några problem alls att använda 14 cm radieom du inte tänker ha mycket långa fordon. Se bara till att det finns mer utrymme på körbanan innanför körtråden än utanför i kurvorna.

K

2015 04 29, 1:14
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se