|
Sida 1 av 1
|
[ 7 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
 Ett konstruktivt förslag
mjtag skrev: Hejsan! Tråden har flyttats över till ej ämnesrelaterat.
Ha det bra.
/mjtag, moderator Ett konstruktivt förslag som används på rejsa.nu, som är ett av dom trevligaste forumena jag besökt. När en tråd flyttas låser man tråden på gamla stället, och kopierar den till det nya stället. Sen lägger man in ett sista inlägg i den låsta tråden att den "bogserats till en ny parkeringsplats", med en länk till den nya platsen. Eftersom rejsa är ett bilforum kanske man skulle skriva här att den "växlats in på ett nytt spår". Då hittar man tråden på den plats man är van, och dessutom fungerar alla länkar till tråden. När nån moderator läser det här, och det verkar vara en bra idé, beröm mig gärna i tråden, beröm är alltid utvecklande, negativ kritik kan man ta till sig, men tystnad är bara nertryckande. Hälsningar /Arne
_________________ Arne Lindgren arne_lindgren@yahoo.com
|
| 2011 08 02, 23:09 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
 Re: En SAAB
Arne Lindgren skrev: mjtag skrev: Hejsan! Tråden har flyttats över till ej ämnesrelaterat.
Ha det bra.
/mjtag, moderator Ett konstruktivt förslag som används på rejsa.nu, som är ett av dom trevligaste forumena jag besökt. När en tråd flyttas låser man tråden på gamla stället, och kopierar den till det nya stället. Sen lägger man in ett sista inlägg i den låsta tråden att den "bogserats till en ny parkeringsplats", med en länk till den nya platsen. Eftersom rejsa är ett bilforum kanske man skulle skriva här att den "växlats in på ett nytt spår". Då hittar man tråden på den plats man är van, och dessutom fungerar alla länkar till tråden. När nån moderator läser det här, och det verkar vara en bra idé, beröm mig gärna i tråden, beröm är alltid utvecklande, negativ kritik kan man ta till sig, men tystnad är bara nertryckande. Hälsningar /Arne Läst! Jodå, jag håller med om att det är bra om det finns många avdelningar. Av ren vana plockar jag bort dessa hänvisningar som ligger kvar (funktionen finns inbyggt) för enligt mig blir det rörigt med massa hänvisningar kors och tvärs. Men nu är ju Stinsensforum rätt stort och många avdelningar, så du har nog rätt i att den skulle vara välbehövlig här  Jag bestämmer dock inget, men tar upp det med andra mod/admin och se vart det tar vägen  Tack för tipset, mer sånt! Flyttade ut ditt tips till egen liten tråd.
_________________ 2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25
The smaller the train - the more concentrated the fun!
|
| 2011 08 02, 23:13 |
|
 |
|
mjtag
Moderator/Bitr Admin
|
 Re: Ett konstruktivt förslag
Arne Lindgren skrev: Ett konstruktivt förslag som används på rejsa.nu, som är ett av dom trevligaste forumena jag besökt. När en tråd flyttas låser man tråden på gamla stället, och kopierar den till det nya stället. Sen lägger man in ett sista inlägg i den låsta tråden att den "bogserats till en ny parkeringsplats", med en länk till den nya platsen. Eftersom rejsa är ett bilforum kanske man skulle skriva här att den "växlats in på ett nytt spår". Då hittar man tråden på den plats man är van, och dessutom fungerar alla länkar till tråden.
När nån moderator läser det här, och det verkar vara en bra idé, beröm mig gärna i tråden, beröm är alltid utvecklande, negativ kritik kan man ta till sig, men tystnad är bara nertryckande.
Hälsningar /Arne Hejsan! Vi tackar för förslaget, det är bra. Vet inte om man kan kopiera trådar men det går säkert. När man flyttar en tråd på forumet så kan man behålla en skugga av tråden i den tidigare avdelningen vilket innebär att tråden i sig står kvar i den tidigare avdelningen men är markerad som flyttad. Efter flytten tillhör dock tråden den nya avdelningen. Jag har en vana att bocka ur detta alternativ när jag flyttar trådar men i vissa fall kan man nog låta det vara aktiverat. Vi får fundera på detta när vi flyttar trådar. Ha det bra. m.v.h mjtag, moderator Edit: Man kan kopiera trådar har jag sett nu.
_________________ M.v.h Martin. Är jag en dålig människa? Bestäm själv. Besök gärna min blogg eller hemsida
|
| 2011 08 02, 23:32 |
|
 |
|
CalleA
Trafikchef
|
Arne Lindgren skrev: Då hittar man tråden på den plats man är van, och dessutom fungerar alla länkar till tråden. En ren sakupplysning: en flyttad tråd behåller sin adress, så alla länkar till den fungerar lika bra efter flytten. Vad gäller kopierade/dubblerade trådar så låter det lite opraktiskt att ha flera uppsättningar av ett antal inlägg. Antag att någon frågar om var man hittar en sprayfärg i en viss nyans, och jag tipsar om att Shell har en primer som funkar. I efterhand inser jag att det är Statoils primer som är rätt, Shells är helt fel! Då vill jag kunna skriva det i ett nytt inlägg i tråden, men jag vill även redigera mitt tidigare inlägg för att inte vilseleda någon. Om då tråden har flyttats så finns mitt misstag i två skilda inlägg, och det ena av dem kan jag inte redigera eftersom det finns i en låst tråd. 
_________________ Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal
|
| 2011 08 06, 11:02 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
NerdBoy skrev: Arne Lindgren skrev: Då hittar man tråden på den plats man är van, och dessutom fungerar alla länkar till tråden. En ren sakupplysning: en flyttad tråd behåller sin adress, så alla länkar till den fungerar lika bra efter flytten. OK.. snyggt att det funkar så, även från externa länkar, t.ex grannforumet? Då är jag smått impad. Tack för påpekandet. En så kort tråd som primertråden borde bli, läser jag nog alltid till slutet, och hittar vidarelänken. Gör jag en sökning på t.ex primer, eller tom +statoil+primer hittar jag inlägget med rättningen i sökresultatet. Troligen dessutom högre upp i listan.
|
| 2011 08 07, 11:32 |
|
 |
|
CalleA
Trafikchef
|
Arne Lindgren skrev: NerdBoy skrev: Arne Lindgren skrev: Då hittar man tråden på den plats man är van, och dessutom fungerar alla länkar till tråden. En ren sakupplysning: en flyttad tråd behåller sin adress, så alla länkar till den fungerar lika bra efter flytten. OK.. snyggt att det funkar så, även från externa länkar, t.ex grannforumet? Då är jag smått impad. Tack för påpekandet. Det är nog likadant på alla forum som har en databas i botten, för då ligger trådens placering lagrad i databasen och det finns ingen anledning att ha med den i adressen. Arne Lindgren skrev: En så kort tråd som primertråden borde bli, läser jag nog alltid till slutet, och hittar vidarelänken. Gör jag en sökning på t.ex primer, eller tom +statoil+primer hittar jag inlägget med rättningen i sökresultatet. Troligen dessutom högre upp i listan. Själv är jag sån att jag läser tråden (eller trådarna i det här fallet) och så hamnar det någonstans i bakhuvudet att det finns en primer i rätt nyans. När det är dags att måla gör jag mig klar att gå till Statoil, men samtidigt som jag låser ytterdörren tänkar jag "eller vänta, var det Shell?" och så går jag in och söker på forumet, skummar igenom sökträffarna och hittar inlägget där det står Statoil. Eller så står det Shell, för i det läget kan jag lika gärna hamna i den gamla tråden, och jag läser inte vidare när jag väl har hittat uppgiften jag söker.
_________________ Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal
|
| 2011 08 09, 11:08 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
NerdBoy skrev: Eller så står det Shell, för i det läget kan jag lika gärna hamna i den gamla tråden, och jag läser inte vidare när jag väl har hittat uppgiften jag söker. Det är ju en risk, men defaultsortering verkar vara nyaste först. Jag tror inte du söker på "Shell" om du vill veta vilket bolag man sagt har en bra primer. Oavsett hur du bygger upp ett infosystem finns det alltid lägen där det inte funkar, frågan är vilka lägen som förekommer oftast.
|
| 2011 08 09, 18:22 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 7 inlägg ] |
|