| Författare |
Meddelande |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
 En SAAB
Vad säger Mölle-Mats - och andra - om denna skapelse
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26737.0
Undrar
HJP
|
| 2009 08 02, 8:30 |
|
 |
|
jan claesson
|
Svårt att tycka här, både läcker och samtidigt nog lite svårt att förstå, är det en kopia på något som har funnits på riktigt när det begav sej? Jag antar att det är så?
Janne C
|
| 2009 08 02, 12:09 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Hahaha, den var ball. I grunden en 96:a från 1964 med 4-växlad låda som sedan modifierats en del med lite samtida (t ex luftutsläppen på sidan av motorhuven från en fabrikstrimmad Sport) och modernare (lättmetallfälgarna är av 70-talssnitt och "ankstjärten" på bakluckan från 78-80 års modell) grejer - och därefter begåvats med en riktig "gladmålning"!
Det hela är nog resultatet av ett rätt fritt spånande av ägaren, den här har nog ingen "riktig" förebild i historien!
Kul bil är mitt sammanfattande omdöme!
|
| 2009 08 02, 16:33 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: ....och därefter begåvats med en riktig "gladmålning"!
Det hela är nog resultatet av ett rätt fritt spånande av ägaren, den här har nog ingen "riktig" förebild i historien!
Kul bil är mitt sammanfattande omdöme!
Gladmålning, var ordet.
Ja, vad ska man säga? Imponerande ändå, att du klassar den in i minsta detalj.
Trots att det ser lite "glatt" ut, så är mitt intryck, att det har gjorts noggrant. Ingen dussinbil, iallafall.
HJP
|
| 2009 08 02, 19:38 |
|
 |
|
jan claesson
|
Saabar är ju så trevliga, hittade ett foto från Mariefred på denna...
Året är 2/5-93. Om jag inte minns helt fel så har jag för mej att denna var bilen som "Karlsson på taket" tävlade med. Kan det stämma?
Janne C
|
| 2009 08 04, 22:59 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Saabar är ju så trevliga, hittade ett foto från Mariefred på denna...
... Om jag inte minns helt fel så har jag för mej att denna var bilen som "Karlsson på taket" tävlade med. Kan det stämma?
Tja han tävlade nog med en hel drös olika bilar genom åren, så det här kan säkert vara en av hans gamla tävlingsbilar. Fullt klart handlar det här om en SAAB Sport av 62-64 års modell, som har de klassiska luftutsläppen på sidan av motorhuven som fabriksstallets bilar hade!
Däremot är det nog inte en av de klassiska bilarna som han körde i Monte Carlo-rallyt - de var utvändigt "vanliga" 96:or med enkel dekorlist uppe på skärmarna i stället för de karaktäristiska dubbla listerna nere efter sidan som utmärkte Soprt-modellen!
Det är en underbar bil du lyckats plåta - VILL HA!!!
Och Lloyden som står bredvid är en riktig liten sötnos ... 
|
| 2009 08 04, 23:34 |
|
 |
|
jan claesson
|
Jag vill också ha! Klart att han tävlade med en massa bilar. Många blev kanske milt massakerade? Jag ska snoka vidare... Vem vet vad som finns i albumen. Inte jag varje fall. Detta foto dök upp efter 9 album. Skam den som ger sej...
Janne C
|
| 2009 08 04, 23:39 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: ...Klart att han tävlade med en massa bilar. Många blev kanske milt massakerade? ...
Tja, tillägget "på taket" till hans namn antyder väl att hanteringen av bilarna inte var alltför mild!
96:orna slog tämligen lätt runt när framfarten blev för våldsam och travesteringen av ett gammalt ordspråk till "liten tuva stjälper ofta stor SAAB" var flitigt använt i mitt kompisgäng, delvis till följd av undertecknads framfart. Så här såg t ex min sjögröna SAAB 96 V4 av 1969 års modell ut sommaren 1975.
Notera att jag redan hunnit demontera de kvaddade skärmarna och fronten innan bilden togs ... Att huven ligger snett beror inte bara på att den är vind, även det högra hjulhuset var nedslaget en decimeter unngefär! Man blev rätt duktig på att banka plåt på köpet när den här bilen åter sattes i trafildugligt skick! Och den som tycker att bakhjulet har en konstig vinkel har rätt - bakaxeln blev rejält krokig i vurpan!!!
Den långhårige och smale ynglingen bredvid bilen är faktiskt undertecknad! Ett under att man klarade sig oskadd från alla vurpor och avåkningar man gjorde, det enda men som möjligen kan härledas till denna epok av mitt liv är ett par kvaddade diskar i ryggen som börjat spöka nu på gamla dar!
PS! Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten, den är scannad från ett gammalt foto som ursprungligen togs med en Kodak Instammatic! DS!
Sedan - när vi ändå var inne på SAAB Sport så visar jag här ett par bilder på min Hellasvita 65:a som den såg ut våren 1975 (innan jag "förstörde" den med V4-bromsar/hjulnav/fälgar, USA-framblinkers till 69-77 i framskärmarna och en påmålad blå "fartrand").
Den här bilen lyckades jag faktisk aldrig rulla med (men det var nära ett par gånger ...) - den dog en helt naturlig rostdöd 1977!
|
| 2009 08 05, 9:54 |
|
 |
|
jan claesson
|
Balla bilder och balla historier! Saabar är balla. Jag har inga problem med diskarna, men jag håller istället också på att rosta sönder. Känns det som ibland. Men jag hittade något som absolut inte dött av en naturlig rostdöd. Också i album nr 9. Men jag ska be att få återkomma med de fotona lite senare.
Janne C
|
| 2009 08 05, 12:00 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
Häftiga bilder ni bjuder på, Jan och Mölle-Mats.
Den svarta grillen på din hellasvita, Mölle-Mats, är det eget måleri, eller var des levererad så? Har för mig att grillen alltid hade karossens färg.
HJP
|
| 2009 08 05, 13:48 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
HJP skrev: **** Den svarta grillen på din hellasvita, Mölle-Mats, är det eget måleri, eller var des levererad så? Har för mig att grillen alltid hade karossens färg.
Tack!
Javisst har du helt rätt i att grillen var lackerad i bilens färg i original, mattsvart var ju görpopis på 70-talet och tillkom säkert när bilen lackerades om av en tidigare ägare.
Även emblemet på bagagelucka är fel - det är till -73 års modell och nyare! I orginal satt här ett emblem som det stod "saab sport" på (ja, med små bokstäver hela vägen!)
|
| 2009 08 05, 20:45 |
|
 |
|
jan claesson
|
Här är de utlovade fotona...
En riktig snygging! Plåtades 5/5-1993. Pontonjärsgatan, Kungsholmen.
Janne C
|
| 2009 08 05, 21:23 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Här är de utlovade fotona...
Oooh tack Janne - vilken skönhet!!! Det är något alldeles speciellt med bilarna som hade röda fälgar samt kederlister mellan skärmarna och karossen, var bara några få bilar som hade denna feature. Fanns nog bara ett par år i slutet av 50-talet samt på 60:orna och bara i kombination med vissa kulörer på lackeringen, som den ljusgula som bilen på bilden samt de svarta bilarna. Sk-tsnyggt helt enkelt!
Men herrejisses Janne, nu har du triggat igång mig ordentligt ...  Fortsätter kavalkaden med inscannade bilder på "hadda" SAAB:ar från mina gamla fotoalbum. Först en bild på när jag med benäget bistånd av en juste hammare samt min dåvarande flickvän "Agge" höll på med återuppbyggnaden av "Ajnar" (jo, de flesta bilarna voro personligheter och begåvades förstås med namn, i detta fallet baserat på regnumret AJN 386. Den hellasvita Sporten var dock ett undantag och kallades bara "Sporten"):
Givetvis gick det åt en hel del reservdelar för att återställa Ajnar, mycket hämtades ur skrothögen bakom plåtverkstan hos SAAB-handlaren däre jag jobbade vid tillfället (bilen kom därför i "färdigt" skick att bli en provkarta på in alles 13 olika kulörer som förekommit på SAAB-bilarna under slutet av 60-talet och början av 70-talet ...  ). Dessutom inhandlades "Bernie-gurkan" (döpt efter polaren Berndtsson som var den näst siste ägaren ...) som styckades och fick donera åtskilliga delar:
Nu går jag bakåt i tiden ett år till sommaren 1974, där jag stolt förevisar min egen ägandes allra första bil "EBerhaX Gurka" efter att den fixats upp efter en rullning och lackerats upp i Volvos Cypressgröna färg! Bilen var ursprungligen en Hellasvit 96 -62 men hade nu också blivit extrautrustad med -65:ans kofångare och baklyktor med orange blinkers, sidomarkeringsljus från SL´s bussgarage (hade en polare som jobbade där som "lånade hem" dem, det är väl preskriberat nu!?!) som framblinkers, två stycken Bosch Rallye Knick 150 extraljus (och en dito kurvljus som backlampa på bakkofångaren), en mattsvart-lackerad instrumentbräda från en SAAB Sport -65 inkl en varvräknare från en fabrikstrimmad GT 750 som hade gulmarkering och texten "Do not exceed half throttle" upp till 3 000 varv/min-markeringen, en mörkgrå och svart inredning från en V4 -68, breda (nåja, 165 SR 15) radialdäck samt en 14-tums läderratt (som ju var det ultimata sporttillbehöret - denna i kombination med de "breda" däcken gjorde att det inte var någon barnlek att fickparkera med bilen!!!  ). På den här bilen blev dock aldrig bakaxeln bytt efter "rullen", så den hade rätt spännande vägegenskaper på rullgrus och i halka ...
Nog blajat för i kväll, men jag har nog fler bilder på "hadda" gamla SAAB:ar i andra fotoalbum ifall ni orkar med fler ... 
|
| 2009 08 05, 22:41 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ha-ha, så klart vi orkar, varje fall jag och HJP! Förhoppningsvis några till! Annars är risken kanske, att vi får en egen liten SAAB-Clubb här på Forumet. Har varit lite orolig ibland när jag flänger omkring i "Mustangtråden" angående denna fundering.  Men hur som helst, som vanligt trevliga stories från Mölle-Mats (Mr SAAB). Och äntligen fick jag lära mej om dessa sk "kederlister". Som jag undrat i alla dessa år sedan jag tog fotona. Tror aldrig jag sett detta förut på SAABar eller andra bilar.
Hälsningar Janne C
|
| 2009 08 05, 23:09 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
TACK igen! Janne och Mölle-Mats, för häftiga SAAB-bilder.
Och du, Mölle-mats! Gamla SAAB-bilder tröttnar man ALDIG på. Kör hårt!
HJP
|
| 2009 08 06, 6:22 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Ha-ha, så klart vi orkar, varje fall jag och HJP! Förhoppningsvis några till! Annars är risken kanske, att vi får en egen liten SAAB-Clubb här på Forumet. ... Och äntligen fick jag lära mej om dessa sk "kederlister". Som jag undrat i alla dessa år sedan jag tog fotona. Tror aldrig jag sett detta förut på SAABar eller andra bilar.
JA det kanske är dags att starta en klubb för nostalgiska diggare av MJ och gamla SAAB-ar ...
Kederlister, ja. De är ju en sådan där grej som bara fanns utan att egentligen märkas på en massa gamla bilar med fastskruvade stänkskärmar förr i världen - jag är helt säker på att de fanns även på t ex Volvo PV 444/544 och jag tror också att de fanns på VW Bubblan. Men det finns säkerligen mängder av exempel på andra bilmodeller som konstruerades på 40-talet ellet tidigare som hade dessa lister. Syftet var väl att täta så att det inte sprutade upp smuts mellan skärmen och karosserisidan förmodar jag.
Anledningen till att man noterar dem på just den fina 93:an som du fotat Janne är ju att de här är i en klart avvikande och "tydlig" färg. Normalt var de oftast mörkgrå eller svarta och "smälte ihop" med bilen på ett helt annat sätt. Och när bilen senare kanske lackerades om så blev ju även kederlisten målad i bilens kulör, se t ex bilden på "EBerhaX Gurka" där ju kederlisterna är Cypressgröna precis som resten av bilen ...
|
| 2009 08 06, 8:03 |
|
 |
|
jan claesson
|
Okay då vet jag ännu mer nu. Och vi väntar naturligtvis på ännu mer SAAB-bilder och SAAB-fakta från Mölle-Mats nu...
Janne C
|
| 2009 08 06, 11:15 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Okay då vet jag ännu mer nu. Och vi väntar naturligtvis på ännu mer SAAB-bilder och SAAB-fakta från Mölle-Mats nu...
Åjekrå, här kommer aftonens skörd från övningarna vid scannern - vi börjar väl där alltsammans började:
Bilen som jag stolt förevisar var en SAAB 96 -61 i kulören Majblå, och den kallades följdaktligen för "Majen". Den här bilen var egentligen min mammas, men det var väl mest pappa och jag som körde den - och fr a var det den bil som användes då jag övningskörde och körde upp som privatist hösten -72!
Bilden togs dock sommaren -73 när jag och två kompisar skulle ge oss iväg till min mormor i Höganäs på vår första bilsemester på egen hand. Vi kom dock bara till Stava backe strax utanför Ödeshög där motorn skar ihop ...
Här en bild på instrumenteringen från en SAAB Sport -65 i EBerhaX Gurka, som jag ju kommenterade varvräknaren från en fabrikstrimmad GT 750 i inlägget ovan. Om ni tittar riktigt noga så ser ni att den nedre tredjedelen av skalan är gulmarkerad.
Sedan fanns där också en mängd andra extra mätare under panelen, de flesta var dock "blindmätare" - vad skulle man med oljetrycks- och oljetemps-mätare till i en tvåtaktare? Men det var förb-t snyggt när det lyste i allesammans vid mörkerkörning ...
Huvudsyftet var dock att kämpa väl (ännu hellre vinna) i tävlingen i kompisgänget om vem som kunde klämma in flest mätare, knappar och kontrollampor i sin bil - vi andra gav dock upp när polaren "Buddha" installerade en kontrollampa för bromsljuset, som lyste när man bromsade - kallad "fegislampan"!!!
Vi avslutar med en bild på Ajnar som den såg ut innan den ödesdigra rullningen ...
|
| 2009 08 06, 22:29 |
|
 |
|
jan claesson
|
Fasen, är dina album outömliga? Ännu fler knas-SAAB:ar!  Och historier. Nu ligger jag verkligen i lä här. Har icke ett enda SAAB-foto kvar. Tro mej, jag har letat.
Nu kommer jag ihåg en tjej som jobbade på mitt jobb, hon var lite bedrövad över sin son... Han äger 13 st SAAB:ar. Står på deras tomt i Rimbo. Men varför damen ifråga är deppig över det, det förstår jag inte?
Nu minns jag en sak till! Jag har ju för bövelen ett foto till, vänta jag återkommer, ska bara springa iväg och leta...
Janne C
|
| 2009 08 06, 22:46 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Fasen, är dina album outömliga? Ännu fler knas-SAAB:ar!  Och historier...
Oj Janne, you aint seen anything yet! Nån gång räknade jag efter hur många SAAB-ar som passerat min ägo och kom fram till 73 stycken (flera var "strictly business" och en och annan var rena resrevdelsbilar, t ex Berniegurkan)! Alla finns väl inte fotodokumenterade, men nog finns det många bilder än! Så jag kommer tillbaka med fler ...
Men livet har ju inte bara bestått av SAAB-ar, vill passa på att göra reklam för den trevliga tråden om vad vi åkte i för bilar när vi var små på grannforumet, som jag försöker återuppväcka med tillägg av några bilder i kväll! Se http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=3868&PN=4
|
| 2009 08 06, 23:14 |
|
 |
|