Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 21, 23:22

Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
 En önskan från förr, "gilla-knapp" 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg En önskan från förr, "gilla-knapp"
Och så vidare....

En önskan från förr. Finns det nån möjlighet att få till en "gilla-knapp" eller nåt liknande? Vi är en del här inne som faktiskt
tycker att det är viktigt att kunna visa uppskattning.

Må väl

2011 07 19, 23:12
Moderator
Användarvisningsbild

Inlägg Re: En önskan från förr
Flyttade ut inlägget till egen tråd, då det nog är en fråga rent tekniskt att besvara av admin.
Jag vet att möjligheten finns bl.a. i form av tumme upp/ner, frågan är om det ens är möjligt att införa då forumet körs på en bredare plattform tillhörande egetforum.se

2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25

The smaller the train - the more concentrated the fun!

2011 07 20, 0:35
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Inlägg Re: En önskan från förr, "gilla-knapp"
jogra skrev:
Och så vidare....

En önskan från förr. Finns det nån möjlighet att få till en "gilla-knapp" eller nåt liknande? Vi är en del här inne som faktiskt
tycker att det är viktigt att kunna visa uppskattning.

Må väl

Hejsan!

Jag har nu kollat igenom adminpanelen och den efterfrågade funktionen verkar inte finnas på detta forum.

Däremot så har supporten sagt att dom ska lägga in lite nya mods i samband med nästa uppdateringsrunda som ska starta i augusti, så vi får hoppas det kommer något bra då som man kan få nytta av.

Ha det bra.

/mjtag
Bitr Admin

2011 07 24, 14:45
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Denna typ av fråga har dykt upp av och till under senare tid, kanske för att gilla-/ogillaknappar blivit vanliga på vissa håll. Själv är jag ganska kluven till dem då jag inte ser vari behovet ligger, men det är dock min personliga åsikt. På Bussnack hade vi detta uppe i vintras utan att det ledde till något konkret. För den som kan vara intresserad av hur argumenten löpte så bifogar jag nedan en länk till tråden.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42191.0

2011 07 24, 21:19
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag använder facebook dagligen, om än med måtta, och för mig känns gilla-knappen som en bra uppfinning. Jag har ingenting emot att ge tummen upp när någon beskriver en god middag, berättar något roligt eller visar en fin bild. Visst skulle jag kunna skriva "det låter som en god middag!", "kul!" resp "fin bild!", men jag tror inte att någon av mina kompisar skulle värdera en sån intetsägande kommentar högre. Tvärtom skulle nog en del se det som en nackdel om jag började "spamma sönder" redan pågående diskussioner om ingredienser, val av bländare m m.

Om vi överför det till forumvärlden så finns det inlägg som jag gärna skulle ge tummen upp på, men som jag av olika anledningar inte vill skriva ett inlägg som svar på. T ex för att det redan är flera personer som har skrivit "fin bild!", eller för att jag själv redan har berömt flera tidigare bilder i tråden och det känns tjatigt att svara på varenda bildinlägg, eller för att jag inte vill gå in och störa en diskussion där jag känner att jag inte har något att tillföra. Där skulle en knapp göra nytta, för en tråd störs ju inte ett dugg av att det står "54 gillar det här inlägget" istället för "2 gillar det här inlägget". Däremot kan det ge bildvisaren en fingervisning om vilka bilder som uppskattas mest. En annan situation är när någon ställer en fråga och någon annan ger ett riktigt bra svar. Där skulle jag gärna trycka på gilla-knappen för att visa uppmuntran/uppskattning, men det blir inte av att jag skriver ett inlägg och tackar personen om jag inte har något att tillföra i ämnet.

Men... Risken är att det bara blir mentometerknappar av det. Om två personer diskuterar blir det snett om den som har flest "kompisar" hela tiden får flest tummar upp på sina inlägg, oavsett vad som skrivs. Dessutom finns en uppenbar risk för avundsjuka om en liten klick personer rutinmässigt "gillar" varandras inlägg och andra får nöja sig med enstaka tummar.

2011 08 06, 13:34
VD
Användarvisningsbild

Like-knappen tillför ett stort NOLL i diskussioner här på forummet, fö skulle man ju kunna resonera behovet av en Dislike-knapp också :roll:

2011 08 06, 17:51
Kommunikationsminister

rAmen.

2011 08 06, 22:55
Trafikchef

Om jag skriver om något jag har gjort så utvecklar det mig mycket om jag får nån sorts respons. Eftersom vi inte får skriva korta inlägg av typen "Snyggt *thumbsup*" längre har jag ingen aning om vad folk tycker. Och så kaxig är jag inte att jag tror att allt jag gjort är perfekt.
Jag följde bussforumets argumenation som Coppas hänvisade till och det huvudsakliga argumentet mot en gillaknapp var just att det fanns ett kort uppmuntrande meddelande som alternativ.

Med en gilla knapp får jag två alternativ på respons.
Dels att det var bra, dels att betraktaren skiter i det jag gjort.
Med en o-gilla-knapp har jag ett ytteligare alternativ.
Tillochmed ett ogillande ger mig mer värdefull info än vad tystnad gör.
För övrigt har facebook en ogilla-knapp som bara kan användas för att ta bort ett Gilla.

Ett sätt att få respons är naturligtvis att vara lite hemlig och fiska följdfråga, men det gör samtidigt att den som följer tråden måste läsa fler inlägg för att få all info.
Då sitter vi i alla fall med onödigt många inlägg i trådarna.

Sen är det ju bra om man kan gå in "under" gilla-knappen och se vem som gillat.
Dels så ser man om Dora, Emil, Fritz och Gustav alltid gillar varandras inlägg men inga andras, dels så ser man om det är nån guru som gillat. Ett gilla från t.ex OlleF, Bylen, Molin eller Odd är ju mycket mer värt än ett från t.ex mig, om det handlar om att bygga hus. (Dom 4 är bara en delmängd av dom jag betraktar som gurus härinne.. )
Om gilla-knappen resulterar i mer lättföljda trådar är den klart värd att ha, enligt min uppfattning.

2011 08 07, 0:58
Profil YIM
Moderator
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
Eftersom vi inte får skriva korta inlägg av typen "Snyggt *thumbsup*" längre har jag ingen aning om vad folk tycker.

Jodå, det får man, inom vissa gränser.

Citat ur reglerna
Citera:
§9 Undvik s.k. "one liners" med enbart en smiley eller ett ord, det blir tråkigt att läsa en tråd som har "fin bild", "bra bild", "snyggt" efter varandra. Vad var det som var fint?, snyggt?, bra? Att besvara kritik med en smiley eller återkoppla till någon som berömmer något är okej med en "one-liner". Enstaka bildberöm är okej så länge det inte blir för mycket i en och samma tråd.

2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25

The smaller the train - the more concentrated the fun!

2011 08 07, 1:12
Moderator
Användarvisningsbild

Grejen som jag ser det med en gilla/ogilla-knapp är att det tar bort den personliga aspekten samt att det är svårt att veta exakt vad det är man gjort bra eller dåligt. Då det ändå handlar om ett forum där det är det skrivna orden som bär upp det hela så ser i alla fall jag det som mycket trevligare om man offrar lite energi på en mera underbyggd kommentar (som i sig inte behöver vara så omfattande) kring vad man har för åsikt och vad den beror på hellre än ett mera slentrianmässigt och ganska diffust gilla- eller ogilla-uttryck för något. Det senare känns lite mera som en alltför lättsmält, portionsförpackad lösning om man nu kan uttrycka det så. Alltså en åsikt som inte kräver så mycket eftertanke utan man trycker bara iväg något utan att egentligen kanske bry sig så mycket medan ett mera formulerat personligt svar kräver en viss insikt och begrundan.

2011 08 07, 6:29
VD
Användarvisningsbild

Jag håller till 100% med Coppas - Facebookisering av forummet tror jag inte kommer att berika diskussionerna ett dugg, snarare tvärtemot :?

2011 08 07, 10:59
Trafikchef
Användarvisningsbild

Nu är vi då inne på ett troende å tyckande utan att veta vad som skulle vara det bättre: med eller utan knapp…

Observera att jag skrev knapp, i singularis, efterlyser ett sätt att visa uppskattning. Det är uppmuntran vi alla behöver, en klapp på axeln nu och då, negativt finns det redan tillräckligt av här i vår värld. Ett utryck som jag försökt ta till mej: har man inget gott att säga, var tyst.

Så önskan står fast. Låt forumet få ett enkelt sätt att ge enkla uppmuntranden på efter att §9 tagits i bruk. Det är ju inte alltid man vill lägga ner så mycket tid på att svara olika inlägg, håller helt med tidigare skribenter om att "en par rader" vore det bästa.

Må väl

2011 08 07, 20:29
Kommunikationsminister

Citera:
har man inget gott att säga, var tyst

Tack för de orden! Finns det något bättre man kan göra på ett forum än att få sina medmänniskor att växa?

2011 08 07, 20:42
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

jogra skrev:
Så önskan står fast. Låt forumet få ett enkelt sätt att ge enkla uppmuntranden på efter att §9 tagits i bruk. Det är ju inte alltid man vill lägga ner så mycket tid på att svara olika inlägg, håller helt med tidigare skribenter om att "en par rader" vore det bästa.

Må väl

Hejsan!

Om det funnits någon sådan funktion så hade jag aktiverat den på en gång men nu gör det tyvärr inte det.

Som vi sagt tidigare så är vi inte stenhårda på reglerna utan det går bra att ge lite beröm, en uppmuntrande kommentar och liknande.
Skulle vi följa regeln till punkt och pricka så finns det många inlägg som skulle rensas bort i dagsläget och då blir det inte så mycket kvar av trådarna till slut.

/Moderator och Bitr Admin

2011 08 07, 21:34
Profil WWW
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

jogra skrev:
Nu är vi då inne på ett troende å tyckande utan att veta vad som skulle vara det bättre: med eller utan knapp…

Observera att jag skrev knapp, i singularis, efterlyser ett sätt att visa uppskattning. Det är uppmuntran vi alla behöver, en klapp på axeln nu och då, negativt finns det redan tillräckligt av här i vår värld. Ett utryck som jag försökt ta till mej: har man inget gott att säga, var tyst.

Må väl

Hejsan!

Goda nyheter. §9 ändras och får ny betydelse och samtidigt slopas begränsningen angående bildberöm.

Läs mer i separat inlägg.

/Moderator

2011 08 11, 19:56
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Detta bör lägga locket på vidare diskussioner om Like-knappen, vilken får en Dislike av mig :-D

- det är ju många gånger roligare att få kommentare, både goda och dårliga one-liners, från forumiter.

Förslag: De av er som är medlemmar i Zuckerbergsaijetn kan ju skapa en grupp Stinsen och uttela Likes höger/vänster .. :wink:

2011 08 13, 14:45
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 16 inlägg ]