|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
 En möjlig lösning ...
... på detta forums stora problem. Å vilket är det då? Jo, efter att ha försökt få fram bra svar så fick jag för ett litet tag sedan äntligen tag i det jag tror är kärnan/roten till problemet. Att det ska ta sådan tid att se det, men så är det. För en gubbe i 59-årsåldern tar det ibland tid.
Alltså, det faktum att det ofta förekommer både faktainformation och kommentarer blandat med utsvävningar har ställt till det då fakta tenderat att försvinna i utsvävningarna.
Den trots allt enkla lösningen är ju då att vi kommer överens om att i faktatrådar - oftast byggtrådar - i ämnesrubriken skriver något av eller båda orden "verkstad" eller "bygger" för att peka ut en då förhoppningsvis ren faktatråd. I en sådan tråd kanske vi kan komma överens om att INTE göra utsvävningar som döljer den röda faktatråden. Däremot kan en diskussion kring en lösning i faktatråden vara OK. Då kan vi lätt leta upp dessa efterlängtade fakta-/byggtrådar på ett enkelt sätt med forumets sökfunktion närhelst vi vill.
Ett exempel; prova att i sökrutan skriva "bygger", i författarrutan skriva "H0n3" och välj att söka inom "trådämnen" och sedan tryck Sök. Nu ska det komma upp tre trådar som säger Dåseberga Mekaniska Verkstad bygger .... enkelt va! Därmed behövs inte ämneskategorin "Mitt bygge" utan en byggtråd kan finnas där den bäst passar in. Bland vagnar om det är ett vagnbygge t ex.
För att få det här bra bör vi också tänka på att om vi vill beskriva på byggtrådsvis i en anläggningstråd så gör hellre byggbeskrivningen för sig i en egen tråd och hänvisa till den i anläggningstråden. Då kan utsvävningar och OT-kommentarer i anläggningstråden hålla sig på den nivå trådägaren tillåter utan att byggfaktatråden svävar iväg på samma sätt.
På det här sättet kan också berättande av "bakgrundshistorier" i anläggningstrådar förekomma utan att det stör någon röd tråd eller faktatråd.
Sedan det här med "förbudet" att visa uppskattning genom att bara lägga in en kommentar av typen "Vad snyggt det blev!" tycker jag har sin plats trots allt. Oavsett vem som är skapare av en grej så är en uppskattande kommentar väldigt tillfredsställande och faktiskt skapar självförtroende att våga gå vidare med nya byggen. (I alla fall för mig.)
Inget av det här behöver egentligen reglementeras med ett paragraftecken framför, det borde räcka att vi kommer överens om det tillsammans kära hobbybröder av alla sorter. Låt oss försöka se om det gör att vi lyfter tillbaka forumet på spåret efter sommarens katastrofala urspårning!
Hälsar Peter som tröttnat på "dödläget" och i positivismens namn kommer med förslag till en väg framåt!
/Peter
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2011 11 06, 22:21 |
|
 |
|
clas
Trafikchef
|
 Re: En möjlig lösning ...
Grunden för H0n3s inlägg, att förenkla för medlemmarna att hitta "fakta" på Stinsen, är jag helt överens med. Men för att de som i framtiden startar byggtrådar av allehanda slag skall kunna följa hans råd krävs att de läst ovanstående inlägg. Detta kan man knappast förvänta sig. I synnerhet inte av kommande medlemmar - efter en tid har rimligen denna tråd försvunnit från de första sidorna och kommer inte längre att uppmärksammas av någon.
Därför bör nog saken behandlas i forumreglerna - som alla SKALL läsa. Men moderator får nog ändå ägna en del tid åt att författa nya rubriker till en del byggtrådar och lyfta ur delar av innehållet i en och annan "Jag och min anläggning"-tråd och förse detta med rubriker. Förhoppningsvis blir det mindre ingrepp med tiden när ett antal byggtrådar försetts med korrekt rubrik och placerats i rätt avdelning och systemet blivit tydligt för de flesta av medlemmarna. (Gäller i och för sig rimligen också om saken inte behandlas i regelverket, men tror att "felstegen" kommer att bli flera då.)
En annan möjlighet är förstås att utnyttja avdelningen "Mitt bygge", som kan förses med underavdelningar, t ex lok, vagnar, byggnader och övrigt (landsvägsfordon, flytetyg, semaforer mm osv etc). Detta torde klargöra saken både för skribenter och läsare - i synnerhet om det även i regelverket slås fast att byggtrådar av alla slag hör hemma i denna avdelning och ingen annanstans. Blir också enklare för moderator att flytta en eventuellt felplacerad byggtråd till rätt avdelning, då rubrik inte behöver ändras (såvida tråden inte ursprungligen utgjort del av "Jag och min anläggning").
Nackdelen med denna ordning är att Stinsen får två avdelningar för t ex lok, dels den redan existerande, dels en underavdelning i "Mitt bygge". Väljer man att placera byggtrådarna i avdelningen "Mitt bygge" utan att dela upp denna i underavdelningar kan det istället bli svårt att hitta så småningom (plus att man lik förbaskat kommer att kunna läsa om lok i både avdelningen "Lok" och "Mitt bygge"). Styrkan i H0n3s förslag är att alla trådar om t ex lok kommer att finnas i samma avdelning, att byggtrådarnas rubriker där gör dem lättidentifierade och även enkla att hitta med sökfunktionen.
| 2011 11 07, 14:54 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Alla försök att förbättra detta eminenta forum är givetvis lovvärda. Jag tycker mig märka att forumaktiviteten avtagit på sista tiden och jag noterar att flera forumbröder verkar ha lämnat forumet. Jag beklagar detta även om jag har förståelse för de skäl till låg aktivitet och frånvaro som framskymtat. Peters och Clas inlägg är därför värda att begrunda.
Den tråd jag lägger mest krut på är förstås min egen anläggningstråd ”Morshyttan-Rossberga, 1959”. Avdelningsrubriken är ju ”Jag och min anläggning” och jag berättar därför om mig och min anläggning. I tråden blandar jag förebildshistorik, byggredovisning och forumumgänge. Jag har förstått att en del kamrater irriterar sig på att bygganvisningar bäddas in i en massa ”snack” men det är mitt sätt att berätta om min anläggning. Jag tänker inte ändra på det konceptet utifrån andras önskemål men om någon skulle få för sig att kopiera eventuella byggtips i min anläggningstråd och sortera in dem under någon annan avdelning så har jag inget att invända. Däremot så tycker jag det vore fel att ta bort byggtipsen från anläggningstråden och placera dem någon annanstans.
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2011 11 07, 16:26 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Det är faktiskt huvudet på spiken, många besökare på sajten backar när just detta "snack-imellan-faktat" kommer upp och avbryter läsandet, eller kanske inte läser hela vägen. Detta har vi sett genom att sidvisningarna ökar när det uppdateras MJ, men ökar och snabbt faller igen när det uppdateras "mellan-raderna-snack".
Stinsens nya format handlar inte om att tysta medlemmar eller motverka vänskapliga tjuvnyp, utan att hålla dem på en sådan nivå att andra än de som deltar i tjuvnypen finner läsvärde i tråden och tillåta dem i de egna bantrådarna.
Det finns ingen regel som förbjuder uppiggande kommenterar, det är en nitisk övertolkning som någon gjorde från början, vi har ett par gånger förklarat hur vi ser på just den biten. Regeln är också omskriven sedan sin första version.
Det krävs nog att det regleras i reglerna vad gäller sökord och indexering, idén är inte helt tokig och på rätt spår. Idag är det mycket svårt att söka och hitta guldklimparna som ibland finns djupt i anlälggningstrådarna. Vi kan omöjligen ändra en surf-vana hos besökarna utan får då istället hjälpa till att hitta rätt, genom t.ex. bättre sökord, uppdelningar och andra sätt att peka på vart man kan få hjälp med funderingar, eller bara läsa mer om ett ämne.
Byggtipsen ska såklart inte bort ifrån de egna bantrådarna, men de kan även placeras under t.ex. Mitt Bygge för att ge publicitet åt bygget för de som hör till de 90% jag beskrev i första raden, som tyvärr missar mycket. Bantrådarna är fridlysta och vill man som Sture säger berätta på ett speciellt sätt så är det ju helt okej, banägaren styr i anläggningstrådarna.
Det är därför Mitt Bygge kommit till, att få unik fokus på något man gjort, som detalj i bygget och inte helhet av banan. Men som jag sagt tidigare, helt frivilligt. Det kan ju också vara något så enkelt som ett index, med en rubrik som länkar direkt till t.ex. sidan 16 i en bantråd, där ett visst bygge avhandlas (var bara en tanke)
_________________ 2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25
The smaller the train - the more concentrated the fun!
|
| 2011 11 07, 16:46 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Statistiksnacket undanlyft för städning och flytt till egen tråd som snart återkommer i egen skepnad.
Så kan ursprungsfrågan fortsätta här!
|
| 2011 11 07, 23:05 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
Det var ju lite trist att inte få reda på vad som sagts i "statistiksnacket" tidigare. Jag kommer ju inte att kunna ta med den eventuella info som fanns i det jag nu skriver, men det får väl gå ändå.
Det var trevligt att få lite kommentarer i tråden. Clas, Sture och Doc, ni har bra poänger alla tre. Kan nu diskussionen hålla sig på den här nivån så kan vi säkert reda ut fråga efter fråga till forumets bästa.
För att få reda på vad även de mer tysta deltagarna tycker så hoppas jag att vi kan genomföra ett antal öppna omröstningar med Ja/Nej-svar.
Återkommer
Mvh
/Peter
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2011 11 07, 23:50 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Det kommer, min moderatormojäng har hängt sig sedan forumets sirap-i-snöret tidigare ikväll. Dde kommer egen tråd så snart den funkar igen 
|
| 2011 11 08, 0:24 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
Bra Doc, tack för det!
Mvh
/Peter
|
| 2011 11 08, 0:25 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Tråden delad. Här fortsätter vi på huvudfrågan, statistikfunderingen kan vi ta i andra tråden. utbruten-statistikdiskussion-fran-en-mojlig-losning-t8741.html
|
| 2011 11 08, 1:50 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|