Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 19, 19:55

Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
 En Citroen 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

En hyllning till ännu en klassisk bilmodell:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/ingrid-foll-for-paddan-1.15623

Som av en slump finns även denna utgiven i modell av Brekina

2009 09 13, 8:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Aaaah Citroën DS alias "Gudinnan" alias "Paddan"! Vilken vacker bil det var - och så långt före sin tid egentligen (den här modellen användes ju t ex för att gestalta futuristiska framtidsbilar när man spelade in "Back to the future II" under andra halvan av 80-talet!!!)

Av någon outgrundlig anledning så har inga "Gudinnor" i vanlig version lyckats nästla sig in i mina samlingar av bilbilder, varför begriper jag egentligen inte för jag tycker ju att detta är en av de vackraste bilar som någonsin tillverkats - även om jag aldrig ägt någon själv! Den enda bild jag lyckades hitta var denna på en dansk ambulans, som numera återfinns på Helsingörs tekniska museum:

Bild

Brekina har alltså gjort en modell av DS i skala H0, men jag måste förstås dra en lans för min favorittillverkare EKO som gjort en "modell" (definitivt inte en av deras mindre usla) av DS Break:

Bild
EKO 2076 Citroën DS Break

Andra modeller av Citroën har jag däremot på bild i mina "digitala album", här ett par exempel:

Bild
Citroën B11 Sport "fångad" vid Vikens hamnträff i augusti 2009

Bild
Citroën 2 CV "plåtad" vid Vikens hamnträff i juni 2008

En Citroën har funnits i släkten - men det var långt före min tid. Har väl i o f s visat den här bilden på min morfar Gustaf Bergs Citroën B11 med gengasaggregat i en annan tråd, men vi repeterar den här igen. Bilden måste förstås vara tagen någon gång under krigsåren, och platsen är utanför morfars och mormors villa i Höganäs.

Bild
På bilden ser vi från vänster min mormor Martha, morfar och en för mig okänd gentleman. På bilens tak - i centrum av bilden förstås - så ses dessutom "husets herre" Storkax! :lol:

2009 09 13, 13:30
En Padda-tråd! Och andra Cittror också! Underbart! Och av någon konstig anledning så har jag sparat en Faller-padda i vitrinen. Hade en bilbana av det märket som liten knodd men vad alla de delarna tagit vägen har jag ingen aning om. Men Paddan finns än...

Bild

Och i onsdags hade jag besök av en man på mitt jobb med visioner milt sagt, och äger man en sådan här bil så måste man väl ha visioner...

Bild
Jo hans projekt är att bygga en modell av M/S Gripsholm i skala 1:25,= 7,8 m! :shock: Varvör då da? Jo för att sitta i och tex glida runt i typ Djurgårdsbrunnskanalen! Men dessvärre så är det inte riktigt min grej på jobbet. Jag brukar bygga lite mindre modeller än så. Men en kul grej för honom, och det skulle inte förvåna mej ett dugg om vi inte får se honom komma glidandes i något lokal-TV program typ ABC...

Mvh Janne C

2009 09 13, 14:25
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
...Och i onsdags hade jag besök av en man på mitt jobb med visioner milt sagt, och äger man en sådan här bil så måste man väl ha visioner...

Japp, men hur är det med övriga attribut som krävs när man har en sådan här bil? Fladdrande sidorutor (han verkar ha låst dem i stängt läge!!!), basker, några pain richerr stickandes upp i baksätet och så förstås en Gauloise utan filter i mungipan måste man ju bara ha om man kör 2 CV! Lika viktigt som rutig keps upptill och ekerhjul nedtill på en engelsk sportvagn! 8)

Men broder Janne, du har ju dryftat att du en gång i världen var delägare i just en Padda. Har du inga bilder på den att visa upp?

2009 09 13, 16:53
Ha-ha minns du det? Jadå någonstans i kartongerna så ligger det ett par foton... Av någon konstig anledning så klistrades dessa foton aldrig in i albumen. Paddan hade vi bara en vår till höst. Den ville inte mer sen...

Medans jag letar vidare så visar jag kompisen Pär´s senaste inköp...

Bild

Här ståendes vid Glyxnäs ångbåtsbrygga, Blidö. Tjejen plåtar ångbåten Blidösund som jag då står på och plåtar Citran. Hemfärd till Stockholm 16/8-09.

Janne C

2009 09 13, 17:42
Tågklarerare

Känner att det här är en tråd jag måste skriva i.
Här syns min och kompisens bil på väg till 2CV världsmöte i Tjeckien i somras. Bilden är tagen på en kullerstensväg i östra Tyskland.
Bild
Problem med min FTP server löst.

0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt

2009 09 13, 19:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
...Av någon outgrundlig anledning så har inga "Gudinnor" i vanlig version lyckats nästla sig in i mina samlingar av bilbilder...

Detta tvärsäkra uttalande dementeras härmed - den här råkade jag hitta i mina bildsamlingar på hårddisken när jag "röjde runt" efter lite annat:

Bild
Denna "lätt" bedagade Gudinna fann jag parkerad längs en bakgata i Nice i april 2008.

2009 09 14, 14:31
En något bättre skick på denna Padda än den som M-M visar, förvisso plåtad redan 1991 så det är nog högst tveksamt att den lever idag...

Bild
Och inte är det våran Padda heller. Hantverkargatan i Stockholm.

Ps Berras bild är ju för läcker...

Janne C

2009 09 15, 17:45
Kommunikationsminister

Gudinnor och ökendass – aaah vilken spännvidd!

2009 09 15, 21:34
En fasansfull olycka...

Bild
...hände för säkert 30 år sedan. Kartongen är allt jag har kvar, trolligtvis var det dammsugaren som tog modellens liv... :cry:

Janne C

2009 09 16, 19:10
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
En fasansfull olycka...
...hände för säkert 30 år sedan. Kartongen är allt jag har kvar, trolligtvis var det dammsugaren som tog modellens liv... :cry:

Aaaaah, illa illa!

Men när nöden är som störst ... Som av en ren händelse så "råkar" jag ha tre exemplar av ID 19 Break-modellen - förvisso med EKO-s varumärke och inte föregångaren Anguplas´ på bottenplattan - men det är ju i princip samma modell.

Är vaken för ett byte mot något annat lämpligt begärligt (råkar känna till att bror t ex förfogar öven en instruktionsbok till SAAB 95 -65 ... 8) ). Meddela bara vilken av färgerna ljusgrå, gulbegie eller brunbeige du önskar på Cittran för att stoppa i din bevarade originalkartong! :P

När jag dök in i vitrinskåpet med alla EKO bilmodellerna i så fick jag plötsligen syn även på denna, som jag hade glömt totalt:

Bild
EKO 2027 Citroën DS 19

Den har jag dock endast ett enda exemplar av, så den "måste" jag förstås behålla för att min samling av EKO personbilar ska bibehållas komplett!

2009 09 16, 20:49
Ha-ha, men min var ju röd! Det minns jag. Men om du är väldigt sugen på instruktionsboken så är jag ingen oäven djävel. Klart att en sådan SAAB-älskare som du ska få byta! Brunbeige färg låter ju riktigt äckligt. Den tar vi...

Skicka PM så ordnar vi det praktiska.

Janne C

2009 09 16, 21:01
Kommunikationsminister

Anakronistiska Klubben vaknar omedelbart till liv. Inte fyra bröllop och en begravning, men väl 3 cittror och en Laban... (glöm ev registreringsnummer, de är helt påhittade och tillverkade för hundra år sedan, dags att byta ut...)
Ökendass, klassisk Cittra i någon form av byggsatsmodell, kommer inte ihåg från var, en Wiking-padda och som sagt katten bland hermelinerna, en Laban.

Bild

2009 09 16, 21:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Anakronistiska Klubben vaknar omedelbart till liv. Inte fyra bröllop och en begravning, men väl 3 cittror och en Laban...

Får väl kontra med en bild på "franska hörnet" i min EKO-vitrin! Här finns ju såväl Gudinnor som ökendass (t o m i korrugerat plåtskjuls-skåpversion kallad Fourgonette!) och även en Ami 6 med "femdagarsvecke-bakruta" med förebild hos Citroën, men även en klase Renaulter (mitt i klungan står det minsann en Laban också!) och Simcor och rent av en Bugatti också! Vive la France helt enkelt!

Bild

2:a från höger i den bakre raden ser vi den vackert brundassiga ID 19 Break som inom kort ska flytta in i en fin Anguplas-kartong i Stockholm! :P

PS! Den andra halvan av hyllan är vikt åt EKO-modeller av italienskt/spanskt ursprung (fr a SEAT från den gamla goda tiden då de var spanska licensbyggda FIAT:ar och inte lätt modifierade förra generationens VW- och Audi-modeller) - men dem redovisar vi väl i Ape-tråden i stället! :-D DS!

2009 09 16, 22:18
Kommunikationsminister

Självklart vinner du – hands down!!!
Men längst till vänster anar jag en Paris-taxi från tiden kring första världskriget. En sådan har jag faktiskt två exemplar av, en gul och en grön (du får gärna visa alla dina 23 :mrgreen: )

Jag antar att det var sådana taxibilar som enrollerades för att skicka ut de franska soldaterna för att stoppa hunnerna vid Marne 1914...

2009 09 16, 22:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Självklart vinner du – hands down!!!
Men längst till vänster anar jag en Paris-taxi från tiden kring första världskriget. En sådan har jag faktiskt två exemplar av, en gul och en grön (du får gärna visa alla dina 23 :mrgreen: )

Jag antar att det var sådana taxibilar som enrollerades för att skicka ut de franska soldaterna för att stoppa hunnerna vid Marne 1914...

Ja det är en Orix taxi anno 1907, så de kom säkert till användning för att skjutsa ut "kanonmaten" till skyttegravarna ...

De här (liksom Bugattin, Lancia Apriliorna samt FIAT Balillan) är egentligen marknadsförda under ett eget varumärke, AltBerlin, men det är EKO som ligger bakom även det.

Me tyvärr så förfogar jag inte över 23 st Orix:ar utan bara en enda, som dessutom är "förbättrad" med bemålning av diverse detaljer utförda av någon tidigare ägare (mycket snyggt gjort i och för sig).

PS! Apropå franska soldater, ni har väl hört den där med att de franska arméknivarna bara har tre utfällbara attiraljer?

Jom det är en tandad brödkniv, en korkskruv och en vit flagga ... :-D DS!

2009 09 16, 23:26
Kommunikationsminister

Bild

Jag glömde som sagt ett litet fåtal fordon som kanske borde vara med i tråden...

2009 09 17, 20:36
Ja vad sjutton är det små modeller med nu så varför inte visa den förolyckade paddan...

Bild
Icke röd längre utan ommålad, men gudars vilket tak! Det var inga höjdarmodeller dessa mini-cars/EKO. Har en jättehög i någon låda, ska nån gång utforska vad som kan ligga där...

Janne C

2009 09 17, 20:57
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

I SAAB-tråden så har ju broder LYR uppmärksammat NEO Models fina modeller av gamla SAAB:ar i skala 1:18 och 1:43 - men de har även en fin modell i skala 1:18 av en av "gårdagens" Citroën-modeller som vi inte riktigt uppmärksammat i den här tråden än - CX! Se http://www.neoscalemodels.com/photos.asp?PID=243&C=brown_one, den är väl ett måste för den sanne Citroën-entusiasten ...

2009 09 18, 23:25
Nja den bilmodellen som favorit kommer nog först efter Paddan. Kompisen köppte faktiskt en sådan efter att paddan rasat ihop... Och även denna rasade ihop tämligen snabbt...

Gänget från Blidösundsbåten åkte på en välbehövlig semester till Portugal efter en intensiv sesong i skärgårdstrafiken. I två veckor, ser först idag att det enda fotot jag har därifrån är just på en Padda.

Bild
Vackert som en målning? Annars är minnet från denna resa en dj**la öroninflammation. Man badade nämligen på denna tid i ren skit minst sagt. Jag talar om 1981 här. I Algarve, där hotellens avlopp just rann ut längs badstränderna.

Men varför plåtade jag bara en skrotpadda? Ett mysterium...

Janne C

2009 09 19, 8:54
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 159 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Nyheter mjhobby.se