Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:30

Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Ellok litt Ha - Jeco 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Näst i raden av projekt att beta av - Jecos Ha-lok. Jag hade nästan glömt hur kul det var att bygga de här gamla vitmetallbyggsatserna, och hur enkelt det är. Fort går det! Hur långt jag kommit läser man på hemsidan.

Bild

Tyvärr är det nu så att man ju aldrig får vara lycklig för länge åt gången...

Bild

2009 12 09, 3:55
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ska väldans kul att följa detta projekt! :)

http://www.swedishbrasscar.com

2009 12 09, 9:51
VD
Användarvisningsbild

Litt Ha är trevligt lok,just den här byggstatsen är inte så vanlig.Vitmetall är i mitt tycke det bästa huvud material i lok byggsatser.
/Martin N

2009 12 09, 11:43
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

hakang skrev:
Näst i raden av projekt att beta av - Jecos Ha-lok. Jag hade nästan glömt hur kul det var att bygga de här gamla vitmetallbyggsatserna, och hur enkelt det är. Fort går det! Hur långt jag kommit läser man på hemsidan.

Detta ska bli kul att följa, just Jecos Ha byggsats har jag letat en del efter. Jäkla synd att Jeco beslutade sig för att lägga ner sina DJH-byggsatser. Visst, formarna var väl slitna, iallafall märkte jag det på sista serien av ångloksbyggsatser men just Ha och även Hg byggsatserna gavs väl inte ut i så många omgångar, eller? Så dessa formar borde ju inte vara lika slitna.

Vad är det för drivboggier du använt dig av? Brimalm?

2009 12 09, 22:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo, hela drivningen, inklusive boggierna, är en Brimalmskapelse och en snarlik skapelse såldes till Jecos Hg-lok också. (Jämförelse finns lite längre ned).

H

2009 12 09, 23:25
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Beklagar olyckan. Friskt kopplat, hälften brunnet!

Men kul att se ett Ha på G! Önskar dig all framgång. Köpte ett färdigt när de kom ut, men lämnade tillbaka det. Jag vill minnas att det var Tenshodo-boggier i och driftsäkerheten var ytterst medioker.

Köpte en Hg-byggsats istället. Det är väl likadan konstruktion som Ha. Så jag lär få nytta av din byggbeskrivning. När nu S1 blir klart. Köpte ett Brimalm-underrede med Maxon-motor till Hg.

Hälsningar / Svenne

2009 12 09, 23:39
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Citat: "såldes som drivning till Jecos Hg-lok också"

Det gäller att inte vara för säker på sig själv, särskilt när man som jag nu befinner mig 20 mil bort ifrån mina byggsatser. Jag är också (vilket sammanträffande) ägare av en Ha-byggsats. Bygget har aldrig riktigt kommit igång, bland annat väntar jag fortfarande på en byggartikel del 2, (förvisso aldrig utlovad men en "del 1" återfinns i en av AoH-böckerna) dels måste jag samla mod då jag har en "kritisk" recension (?) i minnet från en av Krister Brants årsböcker. Jag är även innehavare av ett Brimalmunderrede avsett för en Jeco Hg, ett driv som jag vill minnas var en "specialare" från Brimalm. Här delar jag inte riktigt citatet ovan då jag vill minnas att, även om drivboggierna är liknande liksom drivningskonceptet, att drivningarna dock skiljer sig åt - men med modellerna 20 mil borta - jag kan ha fel.

/Ola

2009 12 10, 0:02
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ånä du min gode Hr Lihkströmsverk nu har du fel, och jag rätt, och här kommer bildbeviset på att...eh...på att...nämenvaf...! :shock:

Bild

Hg-drivet har bredare bottenplåt, är längre och boggierna har längre hjulbas också. Attans, men de ser väl i alla fall ganska lika ut...? :roll:

Det var jag som hade fel! Och Lihkströmsverken rätt! (Och nu ändrar jag inlägget ovan, medan skammens rodnad sprider sig över mina kinder). :oops:

"Det gäller att inte vara för säker på sig själv...", så sant som det var sagt.
H

2009 12 10, 1:47
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Citat: "Det var jag som hade fel! Och Lihkströmsverken rätt! (Och nu ändrar jag inlägget ovan, medan skammens rodnad sprider sig över mina kinder)."

Ödmjukheten klär dig. Ibland gäller det att spela ett högt spel och denna gång hade jag rätt. Men, trots all, de flesta av oss försöker ha ett öppet sinne och undvika att mästra vilket denna tråd förhoppningsvis är ett bevis på och något som jag uppskattar.

Ser fram emot att följa bygget och kommer kanske själv att fatta mod att bygga en Hb av min Ha.

/Ola

2009 12 10, 15:55
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

hakang skrev:
Jag hade nästan glömt hur kul det var att bygga de här gamla vitmetallbyggsatserna,

Kanske vi får se lite mer vitmetall på mässingsjuntan då :?: :P

HJP

2009 12 11, 10:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

HJP skrev:
Kanske vi får se lite mer vitmetall på mässingsjuntan då :?: :P
Vitmetall på en Mässingsjunta...? Näe, vet du vad!! 8)

Nå, Ha-loket har kommit en bit till på vägen. Den brunna dekodern ersattes av en ny efter att jag bestämde mig för att jag hade kopplat allt rätt men råkat på en sladd att ta i på fel ställe under provkörningen. Nu går den som den ska i alla fall, och snart hoppas jag den ser ut som den ska också. Hade det inte varit för kladdet med epoxyn skulle det här bygget ha varit en ren njutning. Ja njutning är det ju fortfarande på sitt sätt, inte så ren bara... Hur jag gjort ses på hemsidan.

Bild

2009 12 12, 13:59
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Intressant byggtråd! Jag läser i boken Svenska Ellok att Ha inte var ett så jättelyckat lok. Det är väl Hg som blev det erkända elloket med mitthytt i Sverige. Det är roligt att även lite udda lok blir modell!

2009 12 12, 14:53
Kommunikationsminister

Finns att köpa Ha byggsats idag eller imorgon eller nästa år eller aldrig?

2009 12 12, 19:13
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

alsum skrev:
Finns att köpa Ha byggsats idag eller imorgon eller nästa år eller aldrig?

I allafall inte idag Alf,om du inte har tur att hitta ett på tradera. :P
nidom

2009 12 12, 19:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu är det banne mig inte långt kvar på Ha-loket. Efter det senaste momentet, mattlackning, ser det ut som på bilden här. De delar som återstår att montera ser man nog också om man tittar noga. Annars finns det förstås beskrivet på hemsidan.

Bild

2009 12 15, 5:44
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

efter in titt på hemsidan så kommer jag osökt att tänka på ordspråket
Det gäller att hålla röken kvar i kablarna för när den kommer ut så är det något fel :wink: :wink:
Snyggt lok måste jag också säga

Märklinist ja visst

2009 12 15, 19:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo, nu ska nog röken hålla sig där den bör får vi hoppas.

Och jag lär inte göra nåt som ställer till det, för nu är det färdigt! Bygget summerat på hemsidan.

Bild Bild

2009 12 16, 3:49
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Kan inget annat än hålla med - såväl ett snyggt bygge som en intressant loktyp. Sporras av bygget och känner ett tvång (?) att plocka fram min egen byggsats i hjulhelgen. Som lite av motvalls (?) blir det nog istället en Hb, men vem vet.....

/Ola

2009 12 16, 14:24
Snyggt! Vi som missade denna utgåva får vänta ett tag till nästa... men färdigbyggd. :-D Förvisso Hg. Men det är minnst lika trevligt.

Janne C

2009 12 17, 9:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mycket snyggt har även varit kul att följa din bygg tråd bra skrivit snyggt jobbat.

//anders

The pisenTown

2009 12 17, 13:48
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se