Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 17, 10:50

Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Du lok från Jeco 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Hejsan.

Är lite inne på att införskaffa mig ett Du lok från Jeco, och undrar om någon av följande tre indivder finns bevarade i nån form av museumverksamhet: 338, 365 och 373. Eller är dessa tre individer skrotade?

Trevlig kväll.

//Conny

2011 08 22, 17:35
Tågbefällhavare

Trainfreak skrev:
Hejsan.

Är lite inne på att införskaffa mig ett Du lok från Jeco, och undrar om någon av följande tre indivder finns bevarade i nån form av museumverksamhet: 338, 365 och 373. Eller är dessa tre individer skrotade?

Trevlig kväll.

//Conny

Du 338 skrotades 1978
Du2 365 skrotades 1985
Du2 373 skrotades också 1985

2011 08 23, 13:26
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Du med nr 338 och 365 kan du köpa nu för ett kanonpris från MJ-Hobbyexp 1695:-kr analogt. :-D
bermod

2011 08 23, 14:47
VD
Användarvisningsbild

Beställt. Fler kan komma att beställas. :D

2011 08 23, 16:22
VD
Användarvisningsbild

Mazz skrev:
Trainfreak skrev:
Hejsan.

Trevlig kväll.

//Conny

Du 338 skrotades 1978
Du2 365 skrotades 1985
Du2 373 skrotades också 1985

Tackar så mycket för infon Mazz! :D

2011 08 23, 16:23
Lokförare

Två Du och Y6 paketet beställda... :-D :-D :-D

2011 08 23, 22:06
Trafikledare

Hur ser koppelfästet ut på Jecos Du? Att det är ett NEM-fäste förutsätter jag, men är det kortkoppelkuliss på det, följer det med löpaxeln eller utgår från chassit, etc? Nån som har en bra bild kanske?

2011 08 24, 14:23
VD
Användarvisningsbild

ricard skrev:
Hur ser koppelfästet ut på Jecos Du? Att det är ett NEM-fäste förutsätter jag, men är det kortkoppelkuliss på det, följer det med löpaxeln eller utgår från chassit, etc? Nån som har en bra bild kanske?

Kopplet såg ut att vara fäst på löpaxeln.

Har hämtat ut mitt lok + en Ra. Mycket tjusiga modeller. Ska försöka pula på smådetaljerna nån dag, får ta det när lillen och tanten åkt till landet. :lol:

2011 08 27, 10:29
Trafikledare

Ja, nu när jag fått mitt Du kan jag bekräfta det, koppelfästet sitter på löpaxeln. Lagrat så att det kan röra sig i sidled, och med lite fjädring så att det försöker hålla sig rakt. Ingen kulissmekanism. Vill gärna hänga ner lite så kopplet går för lågt, så jag tänkte lägga in nåt mellanlägg så att den ligger på löphjulsvaggan. Jag var tvungen att demontera bromsslangar och koppelattrapp så att de inte krockade med kopplet. Lustigt att dessa delar är förmonterade, men inte de andra 'godisbitarna'.

Har någon annan fått någon bruksanvisning med sitt? Det låg lite papper med, men inget om hur man demonterar det, hur man monterar den lösa axeln med hjul med slirskydd, var detaljerna i godispåsen skall sitta (gick att räkna ut ganska lätt dock), serviceinstruktioner, minsta kurvradie, etc.

Verkar som motorn driver blindaxeln som i sin tur förebildsenligt driver drivhjulen via koppelstängerna. Loket går väldigt tyst. Efter någon halvtimmes inkörning uppkom ett svagt gnissel, tror jag vid framändans drivhjul. Tror att det är strömupptagarna, men är inte säker. Någon annan som upplevt något liknande? Försökte med försiktig smörjning på axeln, samt kontaktolja där strömupptagarna går mot drivhjulens innersida, blev lite bättre efter ett tag.

Jag tycker loket är snyggt. Färgen ser rätt ut i mina ögon, och de har fått lagom lyster på lacken så att det ser 'plåtlackerat' ut. Strömavtagarna på taket ser lite grova och även lite små ut. Går ju alltid att byta om man vill senare.

2011 08 30, 9:57
Tågbefällhavare

ricard skrev:
Verkar som motorn driver blindaxeln som i sin tur förebildsenligt driver drivhjulen via koppelstängerna. Loket går väldigt tyst. Efter någon halvtimmes inkörning uppkom ett svagt gnissel, tror jag vid framändans drivhjul. Tror att det är strömupptagarna, men är inte säker. Någon annan som upplevt något liknande? Försökte med försiktig smörjning på axeln, samt kontaktolja där strömupptagarna går mot drivhjulens innersida, blev lite bättre efter ett tag.
.

Hej,
jag körde mitt AC-lok på testbänk 30 min i vardera riktning igår kväll.
Först smörjde jag fästpunkten för koppelstängerna enligt instruktionen som medföljde. Efter 15 min så uppkom gnäll även från mitt lok i båda riktningarna.

2011 08 30, 15:40
Trafikledare

Jag verkar inte ha fått några instruktioner om att något skall smörjas på koppelstängerna. Mejlade MJ-Hobbyexperten och frågade om det skulle varit någon bruksanvisning med, men det verkar inte så.

När det gäller gnisslet så trodde jag först det var sättet som strömupptagarna ligger mot hjulen, men genom att hålla små pappersbitar mellan hjul och strömupptagare utan någon skillnad i gnissel insåg jag att det inte var där problemet låg.

Demonterade kåpan som täcker hjulaxlarna och noterade (vilket även noterats i en annan tråd här) små metalspån på axlarna. Det verkar som om det finns en plätering på hjulaxlarna som lossnar när de gnids mot lagringarna. Torkade bort spånen med en trasa och bomullstops, smorde upp igen och testade, och då var gnisslet borta. Provade att med en hård plastbit skrapa bort lite mer så att det inte skulle hända igen. Fick inte bort allt dock, men det som ser ut att gå in i lagringen är väck.

Bild
Spån på bomullstops

Kom också tillrätta med koppelnedhänget. Efter demontering av löpvaggorna satte jag helt enkelt en tämligen stor bricka under skruven som håller koppelfästet. Följden blir att fästet inte kan vicka lika mycket i höjdled, vilket ger rätt koppelhöjd eftersom fästet inte hänger ner (lika mycket i alla fall).

Bild
Från fabrik

Bild
Med bricka på plats

Bild
Sedd från sidan

2011 08 30, 23:43
Trafikledare

Tack; vilket bra tips! Nedhänget har stört också mig. Nu gäller det bara att leta rätt på lämplig bricksort..... :? !
/Larsess

2011 09 15, 10:19
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se