Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 19, 6:24

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Død lyddekoder 
Författare Meddelande
Passagerare

Hei

Lyden på min Heljan NSB Di 3 har forsvunnet. Holdt på med vanlig vedlikehold, dvs rengjøring av hjul og strømopptak, fett på tannhjul. Helt grei lyd som plutselig ga seg.

Dekoderen er en Loksound XL V3 fra 2004 som sørger for lyd og med kontroll med loket. Den fungerer helt problemfritt hva kjøring og lysstyring angår.

Jeg får fortsatt sendt beskjed til dekoderen om å slå lyden av/på vha F1. Når F1 (lyd) er På og jeg begynner å kjøre bruker loket noen sekunder før det beveger seg. Når F1 (lyd) er Av begynner det å rulle med en gang.

Har resatt dekoderen iht manualen, dvs sendt 8 til CV8.

Har sjekket & byttet ut høyttalerledningene.

At selve høyttaleren plutselig skulle slutt å fungere har jeg lite tro på, høyttalere pleier å skurre og lage dårlig lyd før de gir seg. Hvor stor spenning skal man sette på disse små høyttalerne for å se at membranen beveger seg, uten å ødelegge dem?

Forslag eller ideer til videre feilsøking/retting? Eller må jeg bite i det sure eplet og bare kjøpe ny med det samme?

2012 09 16, 17:03
Passagerare

Feilen funnet. En 2 mm ledningsbit hadde kommet inn gjennom "høyttalergrillen" under disesltanken og blokkerte bevegelsen i høytalermembranen. :-)

2012 09 16, 21:43
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se