Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:28

Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
 Ditt första lok 
Författare Meddelande
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Bild
Inspirerad av tråden om vilken vagn/lok du senast köpt så tänkte jag visa en bild på mitt första lok.
Har varit märklinnist men det är glömt och förlåtet nu och preskriberat. Saknar bilder från den perioden.

Så därför vill jag vissa en bild på min egentliga förstling. Jag ser detta som mitt första lok av anledningen att:
Det är det mitt första likströmslok.
Mitt första lok som fick en digital dekoder insatt och alltså digitaliserades.
Första loket i den samling och strömtyp jag kör med numera, alltså jag bytte spår och det är det första i det nya livet.

Det bör också vara det lok som rullat mest.
Det har även besökt flest av kamraternas banor och körts på hos dom.

Numera står det dock oftast här, längst in mot stoppbocken på lokspåret och vilar. Men ibland, någon gång då och då får det komma ut och röra sig.

Bidrag gärna med en bild du också, på ditt första lok enligt ditt sett och se det, ditt favoritlok (om det inte är samma dock) kan vi spara till en annan tråd.

/Jona

2012 04 16, 23:24
Profil ICQ WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Mitt första lok var ett Märklin Br 74 i skala Z. Fast den har jag inte kvar nu. Mitt första H0 lok blev denna anrika tegelsten:
Bild
Dragkraft som en oxe och låter som ett tröskverk men går gör den i alla väder .

Du är förlåten Jona för att du gått över till "andra sidan" :-D . Det händer att jag ifrågasätter mitt eget val...

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2012 04 16, 23:49
VD
Användarvisningsbild

Allt är ju relativt, men man hann ju avverka både det klassiska Märklin-nybörjarsetet med ett lok och två gröna vagnar liksom sedan även Limas startset Vikingen (har jag för mig att det hette) samt även vissa grejer från Mehanotehnika som man fick när man var söderöver på visit. Allt detta har då sedan länge skattat åt förgängelsen.

Det första lok jag dock skaffade på egen hand var nedanstående, och det har jag då fortfarande kvar, inköpt på gamla Lektjänst i Solna centrum 1983. Det firar alltså 30-årsjubileum nästa år (och grundmodellen kom redan 1973 och var även Rocos första egna H0-lokmodell) och även om det inte ser mycket ut för världen så går det bra när man luftar det.

Bild

2012 04 17, 0:03
Tågvärd
Användarvisningsbild

3R AC skrev:
Mitt första lok var ett Märklin Br 74 i skala Z. Fast den har jag inte kvar nu. Mitt första H0 lok blev denna anrika tegelsten:
Bild

Du är förlåten Jona för att du gått över till "andra sidan" :-D . Det händer att jag ifrågasätter mitt eget val...

det där är nog den stora majoritetens första lok då den funnit i Märklin startsatser sedan Adam var Länsman, fick mitt mitten 70-talet :)

2012 04 17, 15:23
Tågbefällhavare

Coppas, ett sånt lok har jag också :) . Tungt och chassit saknar märkning. Jag trodde att Röwa hade tillverkat det. Loket ingår i mina vädringsplaner men jag har avvaktat eftersom litteramärkningen är av sämre kvalitet. Bättre skyltar/dekaler kanske finns att köpa från Tyskland.

Nito skrev:
3R AC skrev:
Bild

det där är nog den stora majoritetens första lok då den funnit i Märklin startsatser sedan Adam var Länsman, fick mitt mitten 70-talet :)

Sicher :?: Det klassiska startsatsloket är väl treaxligt? (BR80)
Det fyraxliga är BR81 och finns nog iof kanske i moderna startsatser. (Fast järnkoll har jag inte på Märklin, är 2-rälsare.)
/Mats

2012 04 17, 21:24
Trafikchef
Användarvisningsbild

Dom mest förekommande startsatsloken från Märklin är väl dom små tankloken av landsbanetyp utan belysning och med bara det bakersta hjulparet kopplat. Fanns separat under bla.a. nummer 3029. Ett annat klassiskt förstalok är Märklins Br 89 (världens mest tillverkade modellok) tanklok med tre kopplade axlar och ett slirskydd (nummer 3000). Br 81:an är bra mycket tyngre med sin hytt/ångpanna/vattentankar i metall. Min Br 81 är ett startsatslok från början av 2000-talet någon gång som saknar den gamla 60-tals modellens TELEX-koppel.

Ett annat lok som många likströmsrallare måste komma ihåg är Fleischmanns lilla 2-axliga industridiesel. Farsan hade en sådan i sin barndom. Gick att flytta motorerna mellan den och hans DB V200 diesel :) .

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2012 04 17, 21:51
Tågbefällhavare

Japp, BR89 ska det naturligtvis vara :oops: . Måste ha bommat nian på tangentbordet 8) . Loktypen vars förebild bara tillverkades i tio exemplar (hoppas jag inte har fel där också :? :) ) men finns hos nästan varje Märklinist.
/Mats

2012 04 17, 22:04
VD
Användarvisningsbild

3R AC skrev:
Ett annat lok som många likströmsrallare måste komma ihåg är Fleischmanns lilla 2-axliga industridiesel. Farsan hade en sådan i sin barndom. Gick att flytta motorerna mellan den och hans DB V200 diesel :) .

Visserligen koms den ihåg, fanns i rött och grönt, men den förekom väl inte direkt i några startsatser vad jag minns. Mest var det då det lilla tvåaxliga ångloket "Svarta Anna" samt före det en småtrist treaxlig pjäs med tvåaxlig tender (art.nr 4125) som även i början fanns som grönt tvåaxligt (med tendern i grönt) urverkslok. Däremot köptes den nog ganska ofta som förstagångslok i de fall där man köpte delar istället för startsatser.

Bild

Ur 1978-års katalog

2012 04 17, 22:50
Tågvärd
Användarvisningsbild

fel av mig, jag tittade nog fort och fel, BR 89 var det jag avsåg, http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... entity=420
måste köpa mig ett igen då mitt första gick en svårt öde till mötes för länge sedan

2012 04 17, 22:55
Kommunikationsminister

Mitt första tåg, ingen tågsats här inte.

Bild

har faktiskt haft dessa i över 50 år nu :shock:

Stefan

2012 04 17, 23:01
Moderator
Användarvisningsbild

Mina första tåg var ju dom jag fick med från morfar när jag övertog hans gamla bana för många år sedan.

Mitt egna första inköpta lok bör dock vara detta blåa Rc-lok om jag inte minns fel.

Bild

2012 04 20, 21:49
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja min MJ-bana (höhö! :-D ) började när min pappa gav mig ett rejält bestånd med grejer i julklapp 1954, som bl a innehöll den här vackra damen:

Bild

Här har vi Märklins då helt nyintroducerade modell av det sista västtyska ångloket BR 23, artikelnummer DA 800 version 1 med ångpanna/hytt av plast (56 bytte man till metall). Har loket kvar än idag dryga 57 år senare, och hon är i förvånansvärt gott skick med tanke på all oöm lek som hon utsattes för i min barndom. Maskinellt "renoverades" hon i slutet av 60-talet med bl a ett enkelslagigt backslagsrelä, en åtgärd som då kändes helt rätt men idag så överväger jag att återställa med ett dubbelslagigt "bocksprångsrelä" (har lyckats få tag på ett NOS reservdelsrelä ...)

2012 04 23, 1:02
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

3R AC skrev:
... Br 81:an är bra mycket tyngre med sin hytt/ångpanna/vattentankar i metall. Min Br 81 är ett startsatslok från början av 2000-talet någon gång som saknar den gamla 60-tals modellens TELEX-koppel.

BR 81 fanns både med TELEX-koppel (artnr 3031) och i en "snikis"-variant med vanliga koppel (artnr 3032) redan på 60-talet! 3031:an är en klar favorit och ett "måste" på rangerbangården på den nostalgiska (än så länge bara drömda) Märklin-anläggningen med tysk förebild!

2012 04 23, 1:07
Tågvärd

Mitt första lok var ett Märklin 3029 som följde med i startsatsen.
Jag hade satsen med personvagnar. Året var 1963.Har loket kvar
än idag och trots hård körning i min ungdom så fungerar loket
helt perfekt än idag och ser oxå bra ut....
Mvh Jan...

2012 05 17, 19:05
Kommunikationsminister

Mitt första lok Fleischmann E44 också från år 1957, sen andra lok Da från fleischmann. Da lok då kostade 58 kr. minns inte årtal.

2012 06 25, 12:23
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 15 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se