Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 20:45

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Digitaldrift på Märklin K-räls och analoga avbrottsställen. 
Författare Meddelande
Lokförare

Inlägg Digitaldrift på Märklin K-räls och analoga avbrottsställen.
Eftersom jag har lok av "alla" generationer för digitaldrift dvs. även tidiga med manulell adressinställning. Jag har för mig att en del tidiga digitala lok tappar minnet om det inte får en underhållström på analogt byggda avbrottsställen. Detta skulle man lösa med att över avbrottsstället koppla in motstånd 1,5Kohm, 1/4W.
Min bana byggs ju med "riktiga" avbrottställen för att även kunna köra analogt som beskrivits tidigare.
Beträffande detta med motstånden - är det nackdel att löda in dessa? Jag har några 100 sådana motstånd och vill få en perfekt driftsäker anläggning - speciellt i de dolda bangårdarna som blir svåra att komplettera framöver.
Jag emotser tacksamt synpunkter och ev. erfarenheter.
//Björn

2012 02 05, 0:04
Lokförare

Inlägg Re: Digitaldrift på Märklin K-räls och analoga avbrottsställ
Inga svar men jag har kanske hittat svaret själv. Jag hittade en bok "Einstieg in Märklin Digital"/ Märklin digital utgiven 1994 dvs. den tidiga digitala Märklineran där M- resp. K-räls var det som gällde. På sidan 62-63 behandlas denna fråga om jag förstår rätt.
Är det ändå någon som har synpunkter är det intressant att ta del av dessa.
//Björn

2012 02 05, 23:48
Tågbefällhavare

Det är väldigt gamla dekodrar som berörs av detta. De flesta med manuell adressinställning tappar inte minnet. Minnestappet är inställningen av fram/back, loket kommer alltid att återgå till ett grundläge. Om man vänder sådana lok så att grundläget är framåt så är det i de flesta fall inget problem. Har aldrig använt mig av dessa motstånd och har aldrig saktat dom. Innan du kopplar in något motstånd så kolla om något lok tappar minnet.
Sen tror jag att moderna centraler kan hålla reda på detta för eventuellt glömska lok.

2012 02 06, 13:03
VD

NOHABFSG skrev:
Eftersom jag har lok av "alla" generationer för digitaldrift dvs. även tidiga med manulell adressinställning. Jag har för mig att en del tidiga digitala lok tappar minnet om det inte får en underhållström på analogt byggda avbrottsställen. Detta skulle man lösa med att över avbrottsstället koppla in motstånd 1,5Kohm, 1/4W.
Min bana byggs ju med "riktiga" avbrottställen för att även kunna köra analogt som beskrivits tidigare.
Beträffande detta med motstånden - är det nackdel att löda in dessa? Jag har några 100 sådana motstånd och vill få en perfekt driftsäker anläggning - speciellt i de dolda bangårdarna som blir svåra att komplettera framöver.
Jag emotser tacksamt synpunkter och ev. erfarenheter.
//Björn

Hejsan!
Med motstånd gäller detta bara för digitala driften.
Inte analogt byggda som du skrev.
Dekodrar i loken reagerar endast inom digitala driften som minne.
I analoga drift är det transformator som reglerar spänningen fram till lokmotor.
Så med ett digitallok i en analog tågbana kan du bara reglerar spänningen ifrån en transformator med körvred till lokmotor.
Under ett tågstopp med analog drift kan du inte spara minne i lokdekodern.
Men du kan kontrollerar digitallok under samma villkor som analoga lok under en analog drift via signaler med avbrottssektion.

2012 03 04, 10:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]