Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 16, 15:08

Svara på tråd  [ 840 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42  Nästa
 Det var bättre förr - och ju förr desto bättre 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Din trådrubrik är underbar!

2011 10 25, 21:10
Trafikchef
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
Verkligen stilfullt!

Finns/fanns förebilderna i verkligheten?

Den högra är väl Klingenberg-Colmnitz i Tyskland. Den står i alla fall kvar. Den andra vet jag inte. Synd att min modell är byggd. Den hade ju gått att försvenska (med annan takbeläggning).

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 10 25, 21:23
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Citat:
Finns/fanns förebilderna i verkligheten?

Nja, det är ett par Auhagenbyggsatser jag har förskånskat. Stationshuset påminner väl en del om Kattarp och Mjöhult, eller kanske svagt om några av stationshusen på gamla YEJ, exempelvis Esperöd eller Vollsjö. Kanske kan man se lite Vinslöv också, om man anstränger sig. Något av en rapsodi på skånska tegelstationshus alltså. Huvuddonatorn är Auhagens polska Krakow där största jobbet nog var att fila bort en massa spröjs i fönstren. Gavelröstena kommer från Kibris lokstall. Det blir ju en del över när man bygger ett nioportars stall.

Järnvägshotellet är också en slags rapsodi efter ett idogt bild-googlande. Färgsättningen bär väl i alla fall lite spår av Kattarps gamla renoverade järnvägshotell. Materialdonator är en tysk station från Auhagen som likaledes befriats från sina preussiska spröjsar.

Citat:
Din trådrubrik är underbar!

Hmm, jo så kan det ju kännas ibland. "Minnena är det enda paradis man inte kan fördrivas ifrån", eller nåt.

Citat:
Den högra är väl Klingenberg-Colmnitz i Tyskland

Jo, så heter den nog.

Och så har jag äntligen fått planterat mitt gamla vattentorn vid lokstationen. Den får stå där tills vidare. Jag har ju byggt Vollsjös famösa vattentorn i Nollan, man kanske skulle bygga en modell i H0 också?

Bild

2011 10 25, 21:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Och apropå nollan versus halvnollan så har jag byggt godsmagasinet i Ekeby på forna LEJ (Landskrona-Engelholm) i båda skalorna. H0-modellen är då tänkt som magasin i Wrångarp. Jag minns inte om jag visat H0-modellen här eller om det var på Smalspårsfrämjandet eller rent av på båda ställena...? Det går ju inte att hålla reda på alla forum. 8) Så här blev det i alla fall.

I H0:

Bild

Och en direkt jämförelse mellan de båda skalorna:

Bild

2011 10 25, 22:10
VD
Användarvisningsbild

Underbar bild på lokstationen, jag ser att jag måste komplettera mina lokstallstak med staglinor (eller vad det heter) till skorstenarna.

2011 10 26, 7:34
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bjarne Petersen skrev:
Något av en rapsodi på skånska tegelstationshus alltså.
Helt OK ändå, Bjarne! :-D
Allvarligt talat så är du ju en mästare på att "få till det" med olika, ofta anspråkslösa, medel. :-tu

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 10 26, 7:46
Profil WWW
Kommunikationsminister

Är det gaffatejpen du menar?

2011 10 26, 12:29
VD
Användarvisningsbild

Läckra "försvenskningar/förskånskningar". Det blir sån härlig tyngd i rappade stenhus. 5 +++++.
/Janne

2011 10 26, 17:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Citat:
Det blir sån härlig tyngd i rappade stenhus.

Jepp!
Citat:

?
Citat:
..."få till det" med olika, ofta anspråkslösa, medel.

Allt är bara yta. 8)
Citat:
...jag ser att jag måste komplettera mina lokstallstak med staglinor (eller vad det heter) till skorstenarna
.
Visst är det effektfullt i all sin enkelhet.

Kör några dagsfärska bilder från lokstationen.

Bild

Bild

Och så ett par anakronistbilder på det.

Bild

Bild

Ett par bilder på stationshuset och järnvägshotellet. Här skall det så klart kompletteras med skyltar och en massa detaljer. Det får dock anstå tills husen kommer på plats mer permanent.

Bild

Bild

2011 10 27, 21:42
Kommunikationsminister

Citera:

?

Jag tror det var en herre som bor i ditt grannskap, fast mer bortåt "berget", som hävdade att det var ett byggmaterial du gillar. Men jag anar att det bara var rent förtal :mrgreen:
Väldigt trevliga bilder för övrigt, saknade länge!

2011 10 27, 21:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
?

Jag tror det var en herre som bor i trakten, mer bortåt "berget", som hävdade att det var ett byggmaterial du gillar. Men jag anar att det bara var rent förtal :mrgreen:

Lite aldrig på inflyttade badgäster! 8) :mrgreen:

2011 10 27, 21:51
Tågvärd

Vad nu !? Skall vi plötsligt inte längre lita på "världen bästa Messerschmitt", den allomvetande, ständigt och överallt näravarande MM!? :?: (re: gaffatejp, förresten är det möjligen det som Mr Muller har som sin sista plan för att "hålla "ihop SAAB, efter de andra femtioelva han haft?)

Åter till tråden och Bjarne, så vill jag redogöra för en liten iakttagelse som jag jag gjort tidigare och som nu återigen gör sig påmind. Ju längre tystnaden på forumet är från herrn ifråga, ju större stordåd har vi att se att se framemot!

Flertalet av oss andra har bara att mer eller mindre, nu och framöver, att vältra oss i mindrevärdskomplex. Men skam den som ger sig, så låt oss nu kravla uppfrån den senaste "golvningen" och inte knäckas av densamma, utan istället inspireras!

2011 10 27, 22:34
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bjarne Petersen skrev:
Johan Molin skrev:
?

Jag tror det var en herre som bor i trakten, mer bortåt "berget", som hävdade att det var ett byggmaterial du gillar. Men jag anar att det bara var rent förtal :mrgreen:

Lite aldrig på inflyttade badgäster! 8) :mrgreen:

JoSk skrev:
Vad nu !? Skall vi plötsligt inte längre lita på "världen bästa Messerschmitt", den allomvetande, ständigt och överallt näravarande MM!? :?:

Jodå - ni kan lugnt lita på "ständigt denne ..." - jag kan verifiera att den kepsbeprydde storflabbade halv-danskern Petersen är en mästare på att fixa nästan allt med gaffatejp! Ni skulle bara se mickmontaget på hans bas "gamla Bettan" ... :mrgreen:

Men för att nu bli lite seriös för omväxlings skull - förbålt fina byggnader och miljöer du fått till, Bjarne! Och att sedan the Doc tillåtits landa mitt favoritlok ång-F mitt i hela härligheten ... :-tu

2011 10 27, 23:00
Trafikledare

Hej Bjarne!
Bygge av Hotell av just den stationen, -två själar samma tanke! :-D
Vet inte om det var du som inspirerade till mitt bygge, jag startade det för ungefär 1½ år sedan. Pampig invigning i våras.
Bild
Vad som åtgärdats är en något högre grund samt ett mera typiskt svenskt plåttak med sk skivtäckning. Dessutom vändes "baksidan" framåt så att restaurant "STINSEN(!)" fick egen ingång!
verkligen roligt att få se din version, -hoppas kunna få till en omgivning till huset snart, trottoarer, grannhus, fler skyltar mm.
/Larsess

2011 10 28, 9:32
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Citat:
Bygge av Hotell av just den stationen, -två själar samma tanke!
Vet inte om det var du som inspirerade till mitt bygge, jag startade det för ungefär 1½ år sedan. Pampig invigning i våras.

Nej, jag har nog inte luftat mina tankar på ett hotellbygge så det var ju ett mycket lustigt sammanträffande! :-D Mycket vackert bygge du fått till! Gillar verkligen taktäckningen och skorstenarna. De gör fantastiskt mycket för intrycket. Mina taktäckare tog den enkla vägen och lade ett papptak... :roll: (Det var antagligen samma gubbar som blivit trötta då de sågat bort alla spröjs för att få till flaggfönster på kåken.)

Citat:
Och att sedan the Doc tillåtits landa mitt favoritlok ång-F mitt i hela härligheten ...

Jo, F:et har ju sina tillbedjare:

Bild

Citat:
Flertalet av oss andra har bara att mer eller mindre, nu och framöver, att vältra oss i mindrevärdskomplex. Men skam den som ger sig, så låt oss nu kravla uppfrån den senaste "golvningen" och inte knäckas av densamma, utan istället inspireras!

Äh, det är ju inte så märkvärdigt. Jag har ju inte alls så mycket detaljer på modellerna som många andra. Det handlar mest om att blaska på rätt färger och att vädra modellerna. Har man sedan lite koll på hur ljuset faller när man fotograferar kan man väl få till ett hyfsat resultat.

2011 10 28, 13:33
Kommunikationsminister

Bjarne Petersen skrev:
"Spelet under täcket" kommer att innefatta bland annat skorstensmurning och en hel del annat tungt och tidskrävande jobb innan rumsrockaden kan läggas fram, så don't hold your breath! Men en och annan modellkåk kan man ju alltid smälla ihop mellan murslev och hammare. Wrångarp har således fått nytt stationshus och ett järnvägshotell.

Bild

Stationen känner jag igen!
Det är "Krakow" ifrån Auhagen men annorlunda som du hade byggt upp på eget bevåg.

2011 10 28, 20:19
Trafikchef
Användarvisningsbild

Bjarnes modeller håller som vanligt en klass så hög att det omedelbart börjar rycka i byggarmen.
Jag får också lust att sätta tänderna, eller i alla fall x-actobladet i Auhagens Klingenberg-Colmnitz, men jag skulle nog bygga den som en större skola i stället.

2011 10 28, 23:36
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Citat:
Jag får också lust att sätta tänderna, eller i alla fall x-actobladet i Auhagens Klingenberg-Colmnitz, men jag skulle nog bygga den som en större skola i stället.

Ja, den kan nog bli bra som skola också!

På lokstationen i Wrångarp har det just anlänt ett tåg med högvärdigt Höganäs-kol.

Bild

Bild

En närmare titt visar att det är trotjänaren fyran som anlänt. Systerloken fyran och femman var pålitliga arbetshästar trots att de inte var någon större investering för maskinavdelningen i Wrångarp.

Bild

Hmmm, högvärdigt Höganäs-kol? :shock: :roll: Ärligt talat var Höganäs-kolen rena skiten jämfört med det engelska eller skotska kolet. Det sades att man fick raka ut mer aska än man skyfflade in kol... Men den fanns ju där och man var ändå tvungen att bryta den för att komma åt leran som var det man egentligen ville åt.

2011 10 29, 20:02
VD
Användarvisningsbild

Och här sitter man "nästan" i rumpmasarnas rike och tittar på ett 4 liters Höganäskrus 3 meter ifrån mig :) . Blir det en dubbel för HIF i år?
/Janne

2011 10 29, 20:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

BoIS:aren skrev:
Och här sitter man "nästan" i rumpmasarnas rike och tittar på ett 4 liters Höganäskrus 3 meter ifrån mig :) . Blir det en dubbel för HIF i år?
/Janne

Jo, efter dagens match på plastmattan där uppe kan det kan faktiskt bli en historisk trippel till och med! :-D (SM-guld, Supercupen och Svenska cupen.) http://hd.se/sport/2011/10/29/tatt-hif- ... ttforsvar/ Hoppas att det inte smärtar alltför mycket för en svart-vit. :wink:

2011 10 29, 21:52
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 840 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42  Nästa

Nyheter mjhobby.se