Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 7:05

Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
 Dekoderproblem i mfx-lok med ljud Märklin 37666 
Författare Meddelande
Trafikledare

Modelloken min far en gång sålde för Nohab håller på att gås igenom inför mj-bygget i höst. Det ungerska Märklin art.nr.3766 fungerade några vänder med alla funktioner. Plötsligt slutade loket fungera - sedan fick det spader och började rusa okontrollerat. Vid gårdagens möte hos Höglandets Modellrallare testades loket av kunniga yngre medlemmar liksom av en gymnasielärare från Eksjö som undervisar i elektronik med hjälp av bl.a. en digitaliserad Märklinbana.
Vi konstaterar att dekodern blir varm (tyvärr hade vi inte kylspray för att testa vilken komponent). Vi konstaterar också att får det motstånd så stannar det helt. Det verkar också finnas glapp i kortet.
Frågor:
1. Har någon på forumet egna erfarenheter av samma eller liknande problem.
2. Är det vanligt med denna typ av problem?
3. Var köper man bäst dekodrar för dessa lok.
4. Finns det alternativa dekodrar med ljus som passar och kanske t.o.m. kan ge mer ljudeffekter t.ex.? Jag tänker på ESU.
Erfarenheter och synpunkter emotses tacksamt.
//Björn

2011 04 06, 8:49
Kommunikationsminister

Jag förmodar att ni redan har kontrollera så hjulen med motor rotorn snurrar utan någon tröghet åt båda hållen :?:

2011 04 06, 10:27
Trafikledare

Jag kände på kugghjulen vid rotorn och de kändes rulla lätt.

2011 04 06, 12:04
VD
Användarvisningsbild

På mina Märklinlok har jag upplevt att kollektorn i motorn smutsas mycket snabbt ner av olja från kugghjul eller motoraxel, som gör att lok börjar gå ryckiget eller stannar plötsligt.

-Man måst tydligen vara mycket, mycket försiktig med oljan :!: :!:

Följade åtgärd fungerade för mig, som dun kan testa innan du köper en ny dekoder (ESU LokPilot v. 4 fungerar bra för mig, men inte Uhelbrock), som jag tror faktiskt inte att är kass i ditt lok, den leder en hel del ström (200-300mA) och blir därför varm:

1 Ta bort kolstift
2 Skrufa loss motorskjöld
3. Ta ut motorankare och rensa kollektor med kontaktspray, propanol eller ren bensin. Rensa också skjölden och övriga motordelar noggrant med tofs
4. Skruva ihop motorn igen
5 Voilá

PS släpskon kan ochså må bra av lite rengöring :wink:

2011 04 06, 12:06
Trafikledare

Tak Torsten för svar. Eftersom loket i princip var oanvänt men legat i låda c:a 3år och inte blivit smord så kan jag inte tänka att oljesmuts skall vara boven.
Vilken ESU-dekoder (art.nr. om Du vet) rekommenderar Du. Detta är ju ett Nohab/GM-lok motsvarande de danska My.
//Björn

2011 04 06, 12:21
VD
Användarvisningsbild

NOHABFSG skrev:
Tak Torsten för svar. Eftersom loket i princip var oanvänt men legat i låda c:a 3år och inte blivit smord så kan jag inte tänka att oljesmuts skall vara boven.
Vilken ESU-dekoder (art.nr. om Du vet) rekommenderar Du. Detta är ju ett Nohab/GM-lok motsvarande de danska My.
//Björn

Jo, jag tror smutsad kollektor är boven. Märklinmotorn är en mycket enkel och robust konstruktion, och därför tränger smuts lätt in i den, och det tar i pricip endast 15 minuter att göra en total "motorrensning". - Nya kolstift @35kr vore inte fel hellre :wink:

PS Om bestämmer dig för att byta dekoder då vore trevligast att installer ljuddekoder med "äkta dieselljud", men af dessa har jag tyvärr ingen erfarnhet.

2011 04 06, 12:27
Kommunikationsminister

om just loket har legat i 3år så skulle det kunna ha vart just drivningen som kärvar

2011 04 06, 12:30
Lokförare

3. Var köper man bäst dekodrar för dessa lok.
4. Finns det alternativa dekodrar med ljus som passar och kanske t.o.m. kan ge mer ljudeffekter t.ex.? Jag tänker på ESU.
Erfarenheter och synpunkter emotses tacksamt.
//Björn[/quote]

Billigast just nu köper man ESU ljuddekoder i Tyskland tex http://www.lokshop.de
Fordelen med ESU dekodern är att den inte är "låst" som Märklins. Du kan koda in egna ljud eller ladda hem från Esu ljudbibliotek
Till detta krävs dock en LokProgrammer.

2011 04 07, 13:25
Trafikchef
Användarvisningsbild

Hur har loket legat förvarat? Jag köpte en Märklin akkutriebwagen (elrälsbuss) på Tradera som vägrade gå till en början. När den fått stå "på rätt köl" m.a.o med hjulen nedåt ett par tre veckor så gick den hur bra som helst. Får loken ligga på sidan så kan oljan leta sig till ställen där det inte var tänkt.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 04 07, 18:17
Trafikledare

3R AC:
Intressant synpunkt som jag aldrig tänkt på. MEN det är ju då få tillverkare som har kartonger som är gjorda för att stå. Märklins kartonger skall ju stå egentligen såsom kartongtexten är tryckt. Undrar om vi får kommentar från Jan W dvs. MJHOBBY,s ägare?

2011 04 07, 19:33
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ovanstående inlägg var mest en liten teori från min sida. En ovetenskaplig slutsats baserad på att rälsbussen gick bättre utan annan åtgärd utom just på vilken ledd jag förvarade den. :?

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 04 07, 23:16
VD
Användarvisningsbild

3R AC skrev:
Ovanstående inlägg var mest en liten teori från min sida. En ovetenskaplig slutsats baserad på att rälsbussen gick bättre utan annan åtgärd utom just på vilken ledd jag förvarade den. :?

Din teori är korrekt! Jag har märkt några gånger att när jag lyft av kåpan på lok, som legat ett tag på sidan, så har olja runnit ut över chassit på den "nedre" sidan, meda den "övre" är torr.

2011 04 08, 1:30
Trafikledare

Efter kontroller hos FV1 (Forserum) som har all testutrustning (ESU) konstateras att inget dekoderfel kan hittas. Däremot verkar det som om likriktaren på kretskortet har ett glapp inuti. Nytt har därför betsällts och kortet skall bytas. Vi får se om det hjälper.
Kanske är det detta som är fel på lok som T44:or som tappar ljudet?
Vi får se.
//Björn

2011 04 25, 22:58
VD
Användarvisningsbild

NOHABFSG skrev:
Efter kontroller hos FV1 (Forserum) som har all testutrustning (ESU) konstateras att inget dekoderfel kan hittas. Däremot verkar det som om likriktaren på kretskortet har ett glapp inuti. Nytt har därför betsällts och kortet skall bytas. Vi får se om det hjälper.
Vi får se.
//Björn

Förstår ej vad likriktaren har för funktion, när motorn matas i princip med liktsröm. :roll:

Lycka till med det nya kortet! :)

2011 04 27, 0:52
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

torsten skrev:
NOHABFSG skrev:
Vi får se.
//Björn

Förstår ej vad likriktaren har för funktion, när motorn matas i princip med liktsröm. :roll:

Lycka till med det nya kortet! :)

Hej!

Min gissning är att likriktaren behövs för att loket skall kunna köras analogt med en
Märklin växelströmstrafo. Bäst att tillägga, den nyare vita modellen

Hälsningar
Becke

2011 04 27, 8:14
Trafikledare

Jag utgår från att FV1 med sin duktiga medarbetare Peter med all sin utrustning och att FV1 tillhör de auktoriserade Märklinhandlarna vet vad de talar om. För jag begriper inte elektronik på tillräckligt hög nivå.

2011 04 27, 8:31
VD
Användarvisningsbild

NOHABFSG skrev:
Jag utgår från att FV1 med sin duktiga medarbetare Peter med all sin utrustning och att FV1 tillhör de auktoriserade Märklinhandlarna vet vad de talar om. För jag begriper inte elektronik på tillräckligt hög nivå.

Jag föreslår att du ber FV1 att laga loket :wink:

2011 04 28, 11:05
Trafikledare

Jo Torsten jag har lämnat loket hos FV1 för reparation så jag får anta att det är detta billiga fel (kretskortet med likriktaren) som de visade skulle vara felet.

2011 04 28, 17:53
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 18 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se