Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 20:42

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Dekoderfunktioner! 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Inlägg Dekoderfunktioner!
Hejsan grabbar! Jag är helt novis med detta här men har åtta lok som har dekoder och tycker digital drift är super, rent körmässigt. Jag startar och kör (olika hastigheter) och kan tända och släcka ljuset med funktionsknapparna men kan jag ha flera funktioner i N-skala eller är detta begränsningen (än så länge!) i skala N? Jag vet ju att det finns lok med ljud-dekodrar att köpa men då är det väl speciella ljud-dekodrar, eller? Har också läst om att man kan ställa in olika acc och bromsparametrar men det är lite för avancerat för mig. Läser också med intresse i forum om olika dekodrar, alltså om tillverkare och deras olika dekodrar med positiva och negativa åsikter. Har då kunnat (helt ovetenskapligt) konstatera att Zimo och Tran dekodrar verkar vara väldigt högt i status ibland inläggen. Men om man egentligen bara kan tända och släcka ljuset och sedan köra utan mycket flera funktioner i N-skala då är jag mera intresserad av priset på dekodrarna. Berätta för mig och ha det bra! Ps. Jag har 7 Tran och 1 kûhn. Ds. :roll: 8)

2010 10 07, 16:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Dekoderfunktioner!
Kul att du får blodad tand :-D
Jag själv kör ju inte i N-skalan, men nog finns det färdiginstallerade ljuddekodrar i N-skalelok.
http://www.broadway-limited.com/461alcopa3spdaylight6035poweredwparagon2sounddcdccn.aspx
En film med en E8:a från samma tillverkare:
http://www.youtube.com/watch?v=kCjc1bPpBU8

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2010 10 07, 17:21
Profil YIM WWW
Tågklarerare

Hej
Fler funktioner än ljus?
I ett vanligt enkelt lok så är det ju oftast bara ljuset som finns inbyggt. Sedan (utöver ljuddekodrarna) så är det lite tunnsått. Det jag kommer på i hastigheten är:
- Digitala koppel, koppla av vagnarna med en knapptryckning. Finns att köpa och montera på även i N-skala.
- Rökaggregat, vissa ånglok har rökaggregat i skorstenen.
- Styrning av ellokets strömavtagare - fäll upp och ner. Det jag sett var ett hembygge, vet inte om det finns att köpa någonstans.

Angående dekodrar - Zimo och Tran dyker upp allt som oftast som du sett. Lenz avråds ifrån.
Sen finns där ett gäng som kostar 50-100kr mindre men dom har ofta sina egenheter - till vissa lok fungerar dom perfekt, till andra mindre bra, dvs dom kräver ofta lite meckande. Uhlenbrock och Digitrax är sådana.
Det är alltså egentligen inte för att en Zimo/Tran skulle kunna fler saker som dom är populära - snarare är det för att dom fungerar bra i "alla" lok - dom är pålitliga.
mvh/anders

2010 10 08, 9:26
Biljettförsäljare

andersb skrev:
Hej
- Digitala koppel, koppla av vagnarna med en knapptryckning. Finns att köpa och montera på även i N-skala.

Hej Anders! Har du någon pekare till de automatiska kopplen? Det låter ju som en given glädeförhöjare.
Bästa MJ-hälsningar
Jonas

2010 10 24, 21:32
Tågklarerare
Användarvisningsbild

oddput skrev:
andersb skrev:
Hej

Hej Anders! Har du någon pekare till de automatiska kopplen? Det låter ju som en given glädeförhöjare.
Bästa MJ-hälsningar
Jonas

Finns hos Krois-model shop
http://shop.krois-modell.com/Krois-Mode ... 46_11.html

Har inte själv provat de digitala kopplen.

Har däremot provat kopplen som med kontakter kan leda ström mellan vagnarna.
Dessa kan tyvärr inte rekommenderas annat än till fast sammansatta tåg, de är besvärliga att koppla loss och samman.
Men när de väl är på plats fungerar de utmärkt......

De digitala kopplen har förmodligen en helt annan konstruktion och är ju gjorda för att kopplas ihop och isär utan manuellt ingripande.
Så dessa borde fungera bättre

2010 10 24, 23:34
Profil WWW
Tågklarerare

oddput skrev:

Hej, samma pekare som Olle visade ovan - samma kommentarer också :)
Kan ju dock lägga till att dom har två varianter - en som bara funkar med deras egna koppel och en som funkar med standardkoppel.
Har tänkt prova men inte kommit till skott.
mvh/anders

2010 10 25, 12:23
Biljettförsäljare

andersb skrev:
oddput skrev:

<snip> och en som funkar med standardkoppel.
Har tänkt prova men inte kommit till skott. </snip>

Det låter ju väldigt intressant om det inte blir (ännu) mer missprydande än ett standarskoppen. Frågan är väl hur man gör med dekordern - det är ju lite ont om funktionsutgångar på en DCX74, fast kanske man får skippa ljusblinket...
Bästa MJ-hälsningar
//Jonas

2010 10 25, 19:15
Tågklarerare

oddput skrev:
Det låter ju väldigt intressant om det inte blir (ännu) mer missprydande än ett standarskoppen. Frågan är väl hur man gör med dekordern - det är ju lite ont om funktionsutgångar på en DCX74, fast kanske man får skippa ljusblinket...
Bästa MJ-hälsningar
//Jonas

Inspirerad av ovanstående så kom jag äntligen till skott och beställde ett par koppel. Ska bli spännande att se hur det fungerar.

Finns ju varianter av DCX74 med fler funktionsutgångar. Eller så får man skippa ljuset...
Viktigt är dock att ställa om utgången så den ger en begränsad avkopplingspuls och inte kontinuerligt "på". Efter 10s med påslagen spänning så brinner kopplet upp :cry:
mvh/anders

2010 10 26, 9:36
Lokförare
Användarvisningsbild

andersb skrev:

Inspirerad av ovanstående så kom jag äntligen till skott och beställde ett par koppel. Ska bli spännande att se hur det fungerar.

Återkom gärna med en rapport när du provat kopplen.

2010 10 26, 19:35
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ]