Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 20:40

Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Dåseberga Mekaniska Werkstad bygger: Hjälp- ochTjänstevagnar 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Inlägg Dåseberga Mekaniska Werkstad bygger: Hjälp- ochTjänstevagnar
Efter att ha blivit inspirerad av både Knallhatten och Graffen och deras ombyggnader/försvenskningar så kommer här lite bidrag från järnvägsförvaltningen SDJ.

I alla startsatser med godsvagnar ingår ofta samma sorts vagnar och de är vanligen inte sådana att de går att använda rakt av i t ex svenska vagnkombinationer, inte utan särskilda historiebakgrunder i alla fall 8)

Men visst går det att få till något användbart ändå om man tänker till. Hjälp- och tjänstevagnar har det ju byggts ett otal av till alla olika järnvägsförvaltningar. Dessa vagnar hade visserligen sitt ursprung i någon sorts standardvagn, men de kunde byggas om till oigenkännlighet och det är här startsatsvagnarna kommer in i bilden.

ta den där resgodsvagnen som är så vanlig. Den som är avsmalnad i ena ändan och med förhöjt tak. Ett utmärkt övningsobjekt som går att få tag i till nästan ingen kostnad alls. Vagnar med förhöjt tak har funnits i Sverige även om de var ovanliga så det funkar. Resgodsvagnen är dessutom försedd med en massa mer fönster än som är vanligt på en "normal" svensk F-vagn = helt OK i hjälpvagnsfallet!

Sagt och gjort, ett stycke tysk resgodsvagn anskaffad och först lätt justerad enligt följande:

- Taket rensat från summariska lamptoppar och ventilatorer
- Hela vagnen isärplockad för ommålning
- Taket förses nu med tre nya snäckventilatorer av svensk modell
- Två lamptoppar för gasljus av svensk modell
- En Gasblandare system Dalén läggs till
- En skorsten för kaminen sätt dit.
- Fönsterkarmar brunmålas
- Vagnen får grundmålning av ljusgrå färg
- Visa detaljer får matt svart färg.

Med detta har redan vagnen fått tydliga drag av en svensk hjälpvagn :-D
Bild
Eftersom vagnens sidodörrar går att öppna så får den en större kompressor insatt i dörröppningen. Kompressorn måste ju stå varmt även på vintern så att man har bra tillgång på trycklyft för olika maskiner.
Bild
Här syns också att den använda vagnen har sitt ursprung från en Märklin Startsats, men det kunde lika gärna varit en från Roco eller Fleischmann.

Nåväl, allt ryms ju inte i en f d resgodsvagn. Det behövs en öppen vagn också och den kommer från samma typ av startsats och har ett lika lågt pris i jämförelse med andra vagnar. Den öppna vagnen får också lite justeringar:

- Ny färg, ljusgrå tjänstevagnsfärg.
- Brädgolvet blir mer brädfärgat
- Vissa detaljer får svart färg.

På denna vagn kommer det att finnas:

- Lårar för verktyg
- Domkrafter
- En mindre kran.
- underläggsslipers och kortare kubb
- Gastub(-er) för svetsning/skärning
- Oljefat för flytande förvaring av t ex olja.

Den öppna vagnen har kommit så här långt tills vidare:
Bild

Lite småpul under tiden jag samlar mod att återta bygget av Np-loket :mrgreen:

Mvh

/Peter

2011 04 24, 15:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Dåseberga Mekaniska Werkstad bygger: Hjälp- ochTjänstevagnar
Kul bygge och initiativ. Fler tjänstevagnar till folket!
Men visst är det skönt att kunna skapa utan kraven på nitars inbördes placering? :-D

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 04 24, 15:55
Profil YIM WWW
VD

Trevligt Peter!

Har också alltid varit förtjust i den typen av resgodsvagn.

Stefan

2011 04 24, 15:57
Kommunikationsminister

@Graffen: Visst är det kul att bygga "på fri hand" så att säga, och just när det gäller tjänstevagnar så gjorde ju förvaltningarna det också i verkligheten. man tog vad man hade och gjorde det man kände behövdes och så fick det bli därefter. :mrgreen:

Så på ett sätt är de här byggena precis lika verklighetsnära som andra, men ändå är de friare.

En kul kombination tycker jag.

@Knallhatten: Ja vagnen som sådan är härlig och faller även mig på läppen. På det här sättet så ger man den rättvisa även om man som jag bara kör svenskt.

Så saknas egentligen bara en G-vagn för att göra ett litet hjälptåg klart, ja också ett lok förstås. G-vagnen kan komma antingen från samma typ av startsats eller vara en "riktig" svensk G-vagn, helt upp till var och en. Hur man än väljer så blir det en svensk tjänstevagn till slut i alla fall.

Vad avser loket så kan ju Fleischmann's lilla billiga diesellok ur någon av de mångåriga startsatserna gör god tjänst. En uppfräschning i form av ny färg - tjänstegrått - nyuppgraderad motor och kanske (ljud-)dekoder för digitalbanan och vips, tillsammans med Heljans gråa F5-a så är ett svenskt tjänstetåg klart för insats.

(Alla de tre ännu inte visade delarna finns i "förrådet" så det kommer mera vartefter.)

Återkommer!

Mvh

/Peter

2011 04 24, 16:10
Kommunikationsminister

Blev lite av snabbjobb det här i väntan på att databasflyttar etc skulle ske.

Numera så saknas bara märkningen på den f d resgodsvagnen:
Bild

Flakvagnen är det ännu lite mer att arbeta på:
Bild

Se där, det har dykt upp ett litet lok också¨- ja kåpan i alla fall.
Bild

Efter lite ny färg så visade det sig att det väldigt plastiga utseendet på Fleischmanns lilla växellok blev betydligt bättre. Jag har inte tänkt göra så mycket extradetaljering just på loket, men lite märkning tillkommer ju så småningom.

Det står också en gammal G-vagn på byggbordet för ommålning till hjälpvagn för att komplettera det lilla hjälptåget.

Mvh

/Peter

2011 04 25, 14:00
Kommunikationsminister

I förra inlägget syns på sista bilden - repeterad nedan - kåpan till Fleischmann's lilla startsatslok.
Bild
Nu har jag hittat en lagom dyr och mycket lämplig uppgradering från enkel analog körning till enkel digital körning. Satsen innehåller ny motor och en ESU-dekoder (utan ljud), men....

Loket har ingen belysning från början, eller fanns det en "lyx"-modell av samma lok som hade belysning???? Skulle vara intressant att veta med tanke på eventuellt tillgängliga ljusledare.

Mvh

/Peter

2011 04 28, 23:20
Kommunikationsminister

Tänkte bara visa en enkel bild på det som ska bli ett hjälp-/tjänstetåg för SDJ förvaltning.
Bild
Tycker att flakvagnen ser lite tom ut och skulle vilja ha en liten kran på den. Ingen stor kran, mer en liten "materialkran" av den typ som ofta fanns på lastbilar.

Dock tänker jag runt 50-tal och då fanns väl inte de hydrauliska HIAB, FOCO eller PALFINGER tror jag. Däremot har jag sett en lastbilskran med någon sorts linspel för lyft av pelare, för utsträckning av kranarmen som var teleskopisk och för höjning/sänkning av kroken. Allt riggat med hjälp av linor och kanske en lite kortare cylinder gömd någonstans. Är det någon på forumet som kan tänkas veta vilken kran jag menar och som kan ge ideer till bild(er) så skulle jag vara tacksam.

Återkommer!

/Peter

2011 04 29, 23:10
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Dåseberga Mekaniska Werkstad bygger: Hjälp- ochTjänsteva
Fick lite napp på min fråga om små kranar (handvevade) på vagnar och därtill både bilder och ritningar, stort tack för det Knallhatten!

Det blev att börja bygga en egen hemmasnickrad variant och resultatet ser ut så här idag:
Bild
Det är alltid svårt att plåta rent vita ytor så kranen fick en snabb överhalning av lite matt grå färg mest för syns skull s a s :oops: För övrigt så ser vi några förrådslådor för verktyg, ett gäng lokdomkrafter och en tunna för oljor.

Som synes så har kranen ett eget "däck" för att ge vridcentrum lite extra stabilitet. Kranens vridpinne är lagrad i ett rör som fästs genom golvet i vagnramen och över golvet i ett U-balksystem som sedan fästs i ramen med bult genom golvet. Ovanpå balksystemet är sedan lagt ett trädäck att gå på vid användning av kranen.

Kranen i sig har en motvikt (ännu ej ditsatt) för att balansera krokvikten och därmed behövs inga stödben för vagnen i sig. Kranen är handvevad och har dubbla vevar som inte heller är klara än.

Vagntypen i sig kallas axeltransportvagn litt Qba och användes för att transportera lok och vagnsaxlar med hjul. En mycket lämplig sorts vagn för ett tjänste-/hjälptåg tycker även TC på SDJ.

2011 05 01, 23:08
VD

Snabbt och snyggt byggt Peter!

Stefan

2011 05 01, 23:15
Kommunikationsminister

Tack Stefan!

En gör så gôtt en kan och den här kranmekaniken var ju synnerligen enkel även i verkligheten, gjord som den var av lite U och L-balk/-stång samt skruv och mutter. Men det är en del kvar än innan den blir färdig.

Återkommer!

/Peter

2011 05 01, 23:28
VD
Användarvisningsbild

Snyggt :-D men har någon foto på sådana gråmålade Sj-tjänstefinkor?

2011 05 02, 11:19
Kommunikationsminister

torsten skrev:
Snyggt :-D men har någon foto på sådana gråmålade Sj-tjänstefinkor?

Tack Torsten!

Foton på grå tjänstevagnar får du nog lättast fram genom att Googla faktiskt. Skriv "tjänstevagn" och välja att visa bilder så hittar du ett flertal på olika ställen. Sedan finns ju "Tjänstevagnsboken" som är en förteckning på svenska tjänstevagnar, men jag har den inte själv så du får nog söka på bibliotek eller bokaffärer för att hitta den.

Generellt kan man nog säga att tjänste- och hjälpvagnar i grunden är vanliga F, O, G och C-vagnar av nästan utgången modell. Man tog vad som fanns "över" för att använda till det som behövdes och målade dem ljusgråa. Därmed så såg de nog olika ut för varje gång det gjordes en ny. Undantaget var väl om man nybeställde för vissa ändamål för då fanns det ju ritningar som kunde fungera för en mindre serie.

Men just det faktum att man tog vad man hade och gjorde det man behövde, gör också att man kan använda rätt mycket fri fantasi vid skapandet - man blir ändå överträffad av vad som verkligen gjordes :shock:

Mvh

/Peter

2011 05 02, 19:15
Trafikchef

Snyggt... jag har kollat lite på dom där loken, finns billiga på Tradera, men känt att som varit lite väl leksakiga. Nu har du visat att den känslan inte behöver sitta i länge.
Och flakvagnen, så läckert med prylar i olika färger. Inspirerande!

2011 05 03, 8:55
Profil YIM
VD
Användarvisningsbild

loktok skrev:
Nya tjänstevagnen från Heljan.

Bild
Bild

Se http://www.stinsensforum.se/nya-f5-fran-heljan-som-tjanstevagn-t3498.html

2011 05 03, 9:27
Kommunikationsminister

@Arne L; Visst är det så att loken ser väldigt leksaksmässiga ut i originalutförande. man har ju sparat på allt som kostar, och det som kostar kan ju vi sätta dit i efterhand :wink:

Den största skillnaden inträffar med färgbyte. Mitt lok var rött med gul dekor från början, men numera alltså grått med mörkgrått tak/huvar. TC på SDJ ville ha det så 8)

De räcken etc som finns i vardera änden är riktigt bra egentligen och behöver inte justeras. De är nästan perfekta för 50-tal ungefär. Belysning kan ju ordnas med lysdioder, lite pilligt och krav på minskade extravikter under huven, men full görligt. Även röda bakljus går att få dit med små röda dioder.

Övrig utrustning på utsidan är väl mer riktiga handräcken och handtag samt lite bättre märkning.

På insidan är det idag lätt att fixa både bättre digitalvänlig motor och dekoder med eller utan ljud, och vips har man ett från början litet billigt lok med charm men i "fullvuxen" kostym.

Jag tror att jag ska göra en separat tråd om den ombyggnaden för tydlighetens skull.

Kul att du tycker vagnarna blir bra också. Det är lite kvar att berätta om ännu.

@Torsten; Precis! Heljan har gjort en bra tjänstevagn som är mycket användbar till många perioder. Jag har en sådan stående i väntan på inkoppling, men där har jag funderat på ett gäng grusvagnar litt Qbd och ett Tc-lok i spetsen! Allt finns i lådorna.

Nej, dags att göra färdigt kranvagnens utrustning och börja skapa märkskyltar för hela tjänste-/hjälptåget.

Återkommer!

/Peter

2011 05 03, 19:17
Kommunikationsminister

Sånär som på märkning så tänker jag anse flakvagnen (Qba) i stort sett färdig. Kranen klar och riggad och krok tillverkad, men kroken ska ha en skvätt färg också.
Bild
Just nu har vagnen också Fleischmannkoppel vilket ska bytas till ett mer "Märklinliknande" vilket är det jag har i övrigt på min anläggning.

De övriga två vagnarna, den före detta resgodsvagnen och den före detta G-vagnen typ Kassel får också betraktas som klara även om de inte vill vara med på bild :mrgreen:

Så kommer jag att gå över till att göra klart loket som kommer att få litt Z5 på SDJ det har TC redan bestämt, så det så 8) men det kommer att beskrivas i en egen tråd under rubriken Lok.

Återkommer!

/Peter

2011 05 03, 22:52
Kommunikationsminister

Precis som jag skulle ta bilden till detta inlägg upptäckte jag orsaken till att ett antal bilder blivit "överexponerade". Det var någon som ändrat på inställningsratten på kameran så att den stod i fel fotoläge :oops: När jag ställt ratten rätt så blev bilden bättre. Nedan ser vi de tre hittills tillkomna vagnarna, F-vagnen, O-vagnen, och G-vagnen. Det som egentligen saknas är rätt koppel och hjulaxlar på alla vagnarna (nu är det en blandning mellan Märklin och Fleischmann) samt märkning, annars är de att betrakta som klara.
Bild
Den grå färgen är Humbrol 127 US Ghost Grey - en flygplansfärg som faktiskt passar bra som tjänstevagnsfärg rakt av. Taket är en egen blandning av denna grå plus svart blandad i en knäckform (tack för tipset Svenne).

Märkningen kommer att göras på en separat "plåt" i form av en utskrift på fotopapper från skrivaren :mrgreen:

Det kommer en sista bild när allt är klart, men det dröjer nog lite.

Hoppas jag kunnat ge lite ideer till hur man kan använda dessa startsatsvagnar som annars inte passar in.

Återkommer!

Mvh

/Peter

2011 05 06, 19:10
Trafikchef
Användarvisningsbild

H0n3 skrev:
Precis som jag skulle ta bilden till detta inlägg upptäckte jag orsaken till att ett antal bilder blivit "överexponerade". Det var någon som ändrat på inställningsratten på kameran så att den stod i fel fotoläge :oops: När jag ställt ratten rätt så blev bilden bättre. Nedan ser vi de tre hittills tillkomna vagnarna, F-vagnen, O-vagnen, och G-vagnen. Det som egentligen saknas är rätt koppel och hjulaxlar på alla vagnarna (nu är det en blandning mellan Märklin och Fleischmann) samt märkning, annars är de att betrakta som klara.
Bild
Den grå färgen är Humbrol 127 US Ghost Grey - en flygplansfärg som faktiskt passar bra som tjänstevagnsfärg rakt av. Taket är en egen blandning av denna grå plus svart blandad i en knäckform (tack för tipset Svenne).

Märkningen kommer att göras på en separat "plåt" i form av en utskrift på fotopapper från skrivaren :mrgreen:

Det kommer en sista bild när allt är klart, men det dröjer nog lite.

Hoppas jag kunnat ge lite ideer till hur man kan använda dessa startsatsvagnar som annars inte passar in.

Återkommer!

Mvh

/Peter

Mycket trevligt arbetståg :) ^^ Här blir de arbetståg också med en ombyggd timmervagn och ev en godsfinka från LGB.. (Lite svår att få tag på) dock kran har ja hittat :) en Hiab kran ;)

2011 05 06, 22:55
Kommunikationsminister

tubrik skrev:
Mycket trevligt arbetståg :) ^^ Här blir de arbetståg också med en ombyggd timmervagn och ev en godsfinka från LGB.. (Lite svår att få tag på) dock kran har ja hittat :) en Hiab kran ;)

Tack Tubrik!

Det låter spännande med fler varianter av arbetståg! Lägg gärna in bilder vartefter arbetet går framåt.

Mvh

/Peter

2011 05 06, 23:01
Kommunikationsminister

Vill bara i all enkelhet också framföra att det här är mycket inspirerande!!!

2011 05 06, 23:35
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa