Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 12, 8:47



Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Byta axelbussningar Märklinlok? 
Författare Meddelande
Trafikchef

Blev medlem: 2007 07 10, 17:01
Inlägg: 445
Ort: Malmberget
Går det att byta axelbussningarna i brons (?) som finns på äldre märklinlok?

Om så är fallet, finns de som reservdel? Svårt att byta?


2010 08 26, 14:15
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:15
Inlägg: 1688
Ort: Stockholm
iBjorn skrev:
Går det att byta axelbussningarna i brons (?) som finns på äldre märklinlok?

Om så är fallet, finns de som reservdel? Svårt att byta?

****
Om du menar de bussningar som sitter i t.ex. Da-loket, så tror jag att det blir svårt. Av någon - för mig - outgrundlig anledning, så är hålen excentriska i bussningarna. Tar man ut en sådan bussning, är den i det närmaste omöjlig att ersätta, samtidigt som alla axlarna ska sitta i linje, och med rätt axelavstånd.

Har någon en lösning på det problemet, så skulle jag gärna vilja se det.

HJP

EDIT: Rättstavning


2010 08 26, 17:24
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 07 10, 17:01
Inlägg: 445
Ort: Malmberget
Det har du rätt, jag tyckte att hålen såg lite skumma ut. Jag kollade nu på ett några chassin, ett ganska nytt 3030 hade runda bussningar, men två äldre 3001 chassi hade excentriska. Jag provade att knacka på en bussning och de går nog att driva ut om man svarvar ett drivdorn som passar. Men precis som du säger så blir det skit när man ska försöka pressa in nya bussningar.

Jag hade tänkte modda en 3001 chassi till en Q13 (axelavståndet för ytteraxlarna stämmer hyfsat) - men får försöka hitta ett bättre chassi att fräsa om.


2010 08 26, 17:34
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 10:27
Inlägg: 34
Jag bytte bussningar, drev och axlar på mina gamla Minex lok igår. Samtliga hade "excentriska" bussningar p.g.a. slitage!
Nu går alla loken som en dröm med ombyggda motorer och nya digitaldekodrar.
Funderade tidigare på Faulhabermotorer men Märklins "hochleistungsmotor" 60944 är det nog svårt att slå.
Jag slog tidigare bort tanken på ljuddekodrar då det mekaniska väsnades för mycket, nu har jag börjat tänka om ;)
Dekodern jag använder heter 60942, dom sitter monterade på en adapterplatta från ESU så det är en smal sak att byta dekoder i framtiden när det är dags för ljud i ångloken.

Så om bussningarna är "excentriska" och du har mycket glapp i hjulaxlarna, skaffa en liten drivdorn som har något mindre diameter (t.ex. 3,4mm) än vad bussningen (3,60mm) är och pressa eller knacka ut den gamla bussningen försiktigt. Den nya bussningen är lätt att pressa i då det saknas räfflor/splines på främre delen av den. Justera gärna längden på bussningarna innan montering så att det blir rätt spårvidd (14mm) mellan insida på flänsarna på hjulen. En ny bussning är 12,75mm lång och det brukar finnas en liten fläns på insidan av hjulen som bygger någon tiondel och så drevet förstås. Det finns olika tjocklekar på dreven och därför är det nödvändigt att justera längden på bussningarna.

Bifogar bild på Ny och slitna "excentriska" bussningar.

Reservdelar till Märklinlok hittar du hos Bo Nilsson i Osby (f.d. Brio) finelektro(at)telia.com


Bilagor:
Bussningar4.jpg
Bussningar4.jpg [ 346.76 KiB | Visad 6146 gånger ]
2013 03 16, 16:48
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:15
Inlägg: 1688
Ort: Stockholm
Maxieboy skrev:
Jag bytte bussningar, drev och axlar på mina gamla Minex lok igår. Samtliga hade "excentriska" bussningar p.g.a. slitage!
Nu går alla loken som en dröm med ombyggda motorer och nya digitaldekodrar.

****
Det där verkar mycket intressant.
Du menar alltså, att exentriciteten beror på slitage?
Det som förbryllade mig, var att bussningarna var exentriska åt olika håll, därför trodde jag att Märklin hade någon märklig teknik för sig.
Haha, vad man kan lura sig själv :lol:

Jag kör 2R, och skulle vilja ha hål för 2 mm hjulaxlar, så att jag kan få dit Roco-hjul med rätt diameter, på ett par Da-lok. Men det blir ett annat problem.

Tack för tipset.

HJP


2013 03 16, 22:21
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 10:27
Inlägg: 34
HJP skrev:
Maxieboy skrev:
Jag bytte bussningar, drev och axlar på mina gamla Minex lok igår. Samtliga hade "excentriska" bussningar p.g.a. slitage!
Nu går alla loken som en dröm med ombyggda motorer och nya digitaldekodrar.

****
Det där verkar mycket intressant.
Du menar alltså, att exentriciteten beror på slitage?
Det som förbryllade mig, var att bussningarna var exentriska åt olika håll, därför trodde jag att Märklin hade någon märklig teknik för sig.
Haha, vad man kan lura sig själv :lol:

Jag kör 2R, och skulle vilja ha hål för 2 mm hjulaxlar, så att jag kan få dit Roco-hjul med rätt diameter, på ett par Da-lok. Men det blir ett annat problem.

Tack för tipset.

HJP


Kanske enklast att svarva ner axeländarna till 2mm på en 2,5mm Märklinaxel. Svarva bara ner axeln så långt in så att hjulen får rätt spårvidd.
Rocohjulen har väl isolerade centrum av plast? Om du är en jäkel på det, så fixar du det med en borrmaskin och en enkelgradig fil. 0,25mm är inte så mycket att fila ner.

Jag skulle vilja ha hjul med färre ekrar på mina lok men det finns bara med plastcentrum och då blir det lite dålig jord på ett Märklinlok.


2013 03 18, 14:47
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:15
Inlägg: 1688
Ort: Stockholm
Maxieboy skrev:
Kanske enklast att svarva ner axeländarna till 2mm på en 2,5mm Märklinaxel. Svarva bara ner axeln så långt in så att hjulen får rätt spårvidd.
Rocohjulen har väl isolerade centrum av plast? Om du är en jäkel på det, så fixar du det med en borrmaskin och en enkelgradig fil. 0,25mm är inte så mycket att fila ner.

Jag skulle vilja ha hjul med färre ekrar på mina lok men det finns bara med plastcentrum och då blir det lite dålig jord på ett Märklinlok.

****
Jo, jag har varit inne på tanken att svarva ner axeländarna. Det sägs att de ska centrera i en spännhylsa, men jag känner mig lite osäker på om de gör det. Axeln ska ju vändas, när den andra änden svarvas, och då måste den centrera mycket bra i svarven.
Jag får nog prova ändå, annars blir projektet aldrig klart....

Menar du att du vill ha Roco-hjul på Märklins Da-lok, men behålla 3R-driften?
Med plastcentrum, måste man ordna strömupptagning på båda sidor.
För många år sedan, byggde jag om en Märklin-diesel till TGOJ V10:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg108773
2r-ombyggnad-av-marklins-tgoj-v10-t9580.html?hilit=TGOJ
Då satte jag in ett kollektorkol från Fleischmann i ett mässingsrör, som jag limmade med epoxi, bakom två drivhjul. Det fungerar alldeles urmärkt. På kolets fjäder, lödde jag anslutningskabeln. Fjädern epoxilimmades i rörets bakände.
jag har inte kollat hur det fungerar (får plats) på ett Da-lok, men det kan vara något att tänka på, eller ge upphov till nya idéer.

SJ:s Da-lok hade 15 ekrar i drivhjulen. Det har även Rocos. Märklins Da har 13 ekrar, men de hjulen är något mindre, och har lite grövre ekrar.

HJP


2013 03 19, 0:33
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 10:27
Inlägg: 34
HJP skrev:
Maxieboy skrev:
Kanske enklast att svarva ner axeländarna till 2mm på en 2,5mm Märklinaxel. Svarva bara ner axeln så långt in så att hjulen får rätt spårvidd.
Rocohjulen har väl isolerade centrum av plast? Om du är en jäkel på det, så fixar du det med en borrmaskin och en enkelgradig fil. 0,25mm är inte så mycket att fila ner.

Jag skulle vilja ha hjul med färre ekrar på mina lok men det finns bara med plastcentrum och då blir det lite dålig jord på ett Märklinlok.

****
Jo, jag har varit inne på tanken att svarva ner axeländarna. Det sägs att de ska centrera i en spännhylsa, men jag känner mig lite osäker på om de gör det. Axeln ska ju vändas, när den andra änden svarvas, och då måste den centrera mycket bra i svarven.
Jag får nog prova ändå, annars blir projektet aldrig klart....

Menar du att du vill ha Roco-hjul på Märklins Da-lok, men behålla 3R-driften?
Med plastcentrum, måste man ordna strömupptagning på båda sidor.
För många år sedan, byggde jag om en Märklin-diesel till TGOJ V10:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg108773
2r-ombyggnad-av-marklins-tgoj-v10-t9580.html?hilit=TGOJ
Då satte jag in ett kollektorkol från Fleischmann i ett mässingsrör, som jag limmade med epoxi, bakom två drivhjul. Det fungerar alldeles urmärkt. På kolets fjäder, lödde jag anslutningskabeln. Fjädern epoxilimmades i rörets bakände.
jag har inte kollat hur det fungerar (får plats) på ett Da-lok, men det kan vara något att tänka på, eller ge upphov till nya idéer.

SJ:s Da-lok hade 15 ekrar i drivhjulen. Det har även Rocos. Märklins Da har 13 ekrar, men de hjulen är något mindre, och har lite grövre ekrar.

HJP



Jag kör Märklin Minex Skala 0e och skulle vilja göra dem ännu mer "smalspåriga". Det är nog något standard H0 ånglokshjul som har hamnat på de axlarna, när dem rullade ut från fabriken i Göppingen. Jag har hittat hjul som jag tycker om, men dem har plastcentrum. http://www.modellbauhenke.de/pics/div_minex.jpg
Kanske att det går att snickra ihop något som släpar på hjulens ovansida? Fosforbrons finns ju att få tag i till vagnsbelysningar på de flesta vagnar idag.


Bilagor:
Minex-3400-0.JPG
Minex-3400-0.JPG [ 74.89 KiB | Visad 5992 gånger ]
2013 03 19, 2:03
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 09 12, 7:59
Inlägg: 415
Ort: göteborg
Maxieboy skrev:
Jag har hittat hjul som jag tycker om, men dem har plastcentrum.
Skulle det funka att måla axeländar och plastnav samt den del av hjulen som är närmast dessa med elektriskt ledande färg?
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~se_ ... ,_scp_03_b

_________________
Bild H0e/H09/H0n30 samt 009
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa


2013 03 19, 15:50
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 10:27
Inlägg: 34
clas skrev:
Maxieboy skrev:
Jag har hittat hjul som jag tycker om, men dem har plastcentrum.
Skulle det funka att måla axeländar och plastnav samt den del av hjulen som är närmast dessa med elektriskt ledande färg?
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~se_ ... ,_scp_03_b


Tanken är god men funkar det på plast? Hela navet är plast och bara hjulringen är av metall.


2013 03 19, 19:45
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 09 12, 7:59
Inlägg: 415
Ort: göteborg
Maxieboy skrev:
Tanken är god men funkar det på plast? Hela navet är plast och bara hjulringen är av metall.
Ganska klumpiga formuleringen "den del av hjulen som är närmast dessa" valdes för att jag inte visste om naven hade plastbussningar eller allt utom hjulringarna var av plast. Nu vet jag hur det ligger till och omformulerar: "Skulle det funka att måla axeländar, plastnav och hjulringarnas sidor med elektriskt ledande färg?" Kräver förstås att eventuell befintlig färg på hjulringarnas sidor avlägsnas först för att möjliggöra elektrisk förbindelse med kontaktfärgen, samt (om målningen inte kan göras på hjulens baksidor) att det hela efteråt övermålas med färg i den kulör man vill att hjulen ska ha för att det ska se vettigt ut.

Om inte detta yttersta färglager löser upp kontaktfärgen borde inte ledningsförmågan påverkas. Men kanske finns andra hinder för att metoden inte kan användas. Vet inte, har aldrig provat, kör inte ens Märklin. Dock hade jag i ungdomen en vagn av märket Buco som var avsedd för 3R och lackade hjulen för att undvika kortslutning på min 2R-bana. Alltså motsatsen till vad du är ute efter. Fungerade utmärkt ett tag, men så småningom nöttes lacken bort från hjulbanorna och proceduren fick upprepas. Av någon anledning dröjde det flera år innan jag insåg att det gick att byta hjul...

_________________
Bild H0e/H09/H0n30 samt 009
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa


2013 03 20, 10:13
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.250s | 17 Queries | GZIP : On ]