Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 20:10

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Byggsatser 
Författare Meddelande
Passagerare

Inlägg Byggsatser
Hej, jag har en liten samling av svenska lok i N-skalan, företrädelsevis från tiden 1970 och före. Nu finns det ju en del modeller att köpa som byggsatser + ett Hg lok utan underrede. Nu frågar jag: hur är kvaliteten på dessa lok? Själv kan jag inte bygga, och skulle jag få tag i någon som kan och vill hjälpa mig att få ihop en byggsats, så vill jag ju att kvaliteten ska vara utmärkt. Någon som vet? Tacksam för svar, Peter.

2010 12 28, 11:49
Tågklarerare

Inlägg Re: Byggsatser
Hej
Först och främst - jag kanske inte skulle svara på detta då jag, som skyldig till flera Nskale-byggsatser, är lite partisk men det är ju tunnt med svaren så...

Kvalitet kan ju vara mycket men jag gissar på att du menar "utseendet/köregenskaper på den färdiga modellen"?

Etsade byggsatser som det mest handlar om, ger utrymme för stor detaljrikedom ner till cirka 0.1-0.2 mm. Det innebär att en etsad modell sällan behöver skämmas bredvid en storseriemodell.
Det hänger väldigt mycket på byggarens vana vid hopsättningen och målning, så ska du ha en riktig supermodell för vitrinen så ska du leta upp en riktigt duktig byggare - eller träna en del själv.

Men man kommer väldigt långt även med mindre vana.
Jag brukar använda mina modeller på modulkörningar och bl.a. Hg som du nämner lockar genast fram kamerorna och massor av kommentarer när den är ute och kör!
Och köregenskaperna är det inga problem med då loken ofta bygger på storserie-drivningar.
Inte heller vagnarna med mässingsunderrede har några problem. På modulkörningarna kör vi tåg med 20 stenvagnar dragna av det ganska klena Arnold "T21".

När du tittar på ett foto på en Nskala-modell - tänk också på att det ofta är mycket extrema närbilder som ser mer än man gör i verkligheten när man håller den i handen!

Det rullande som dyker upp i den här tråden är till största delen etsbyggsatser: http://www.stinsensforum.se/board/engelsfors-drambo-bergslag-t6621.html
Om du kikar på under Nskala i grannforumet så finns trådar kring många av Nskalebyggsatserna, t.ex. T43: http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=7329&title=vad-kan-detta-vara
Qax: http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=7610&title=qax

Här är en länk till en bild i full upplösning, men kom som sagt ihåg att på bilden ser du mer än du gör med blotta ögat i verkligheten.
Bilden är ett exempel på etsade byggsatser, T43 och Oms-vagnar:
http://www.mollehem.se/mgp/bilder/T43/t43_18.jpg

Och har du vägarna förbi skåne så är du välkommen att kika på mina byggen.
En hel del bilder finns också på http://www.nskalaskane.se

Skrivet av en "mässingsentusiast" :wink:
mvh/anders

2010 12 29, 8:46
Passagerare

Hej, och ett stort tack med mycket upplysningar! Om t ex Hg-loket - din bedömniing är alltså att med en vettig strömavtagare så skämmer inte loket ut sig utan snarare tvärt om? PA.

2010 12 29, 11:07
Tågklarerare

Hej
Hg-loket skämmer definitivt inte ut sig!

Snyggt byggt/målat så är det en pärla.
Med byggsatsen följer etsad förebildsenlig strömavtagare som monteras i antingen uppfällt eller nedfält läge.
Mitt exemplar transporteras runt på körningar så jag satte dit en hopfällbar strömavtagare - inte förebildsenlig men duger fint för mina syften.
Nedanstående exemplar var förövrigt första byggsatsen som jag gav mig på :)

Du samlar på svenska tåg -1970. Kul - några foton?

mvh/anders
Bild

2010 12 29, 13:11
Passagerare

Hej, ett sånt lok vill jag ha! Går det att ordna, dvs att du bygger ett åt mig? Detaljer kanske kan diskuteras i ett mindre offentligt forum? Hur gör man då för att få kontakt med varandra över t ex Internet eller telefon? PA.

2010 12 30, 5:52
Tågklarerare

Olle Frykmo som ligger bakom Hg-loket säljer dom också färdigbyggda. Kolla på http://frykmodell.se/
mvh/anders

2010 12 30, 8:13
Biljettförsäljare

Hej Peter,

Jag har skickat dig ett PM kring dina frågor.

Mvh

Alexander L

2010 12 30, 15:26
Passagerare

Hej, jag hittar inget PM. Dock är jag ny här, så det kan vara min brist på rutin som är orsaken, men jag tryckte på PM och fick då upp samma text, nämligen att du skickat ett PM. Frågan är alltså var jag kan hitta det. PA.

2010 12 31, 11:36
Biljettförsäljare

peterakrell skrev:
Hej, jag hittar inget PM. Dock är jag ny här, så det kan vara min brist på rutin som är orsaken, men jag tryckte på PM och fick då upp samma text, nämligen att du skickat ett PM. Frågan är alltså var jag kan hitta det. PA.

Längst upp på denna sida står det Stinsen. Sveriges forum.....
Därunder Kontrollpanel*Inga/Nya meddelanden*

Tryck på meddelanden där ska det komma upp ett och annat förhoppningsvis.
Hoppas detta ger dig ltie vägledning, du måste förståss vara inloggad på forumet för att kunna läs dina meddelanden.

Mvh

Alexander

2010 12 31, 12:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ]