Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 20:06

Svara på tråd  [ 372 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
 Bygg en båt.... 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Bygg en båt....
Stackars Peter! Men du lyckades perfekt att zooma in på min största svaghet. Nåväl, det blir att ta ett djupt andetag och...

2010 12 10, 1:18
Kommunikationsminister

Som det kan bli.

Nåväl, jag har en liknande att få till när jag ska göra nästa fartyg (S/S Slumraland den förlängda Puff). Men det dröjer en stund för jag vill hinna få både HSB-kvrater, hamnplan och stationsbangård för smalspåret klart först. :?

/Peter

2010 12 10, 1:23
Kommunikationsminister

En fundering, för det första har du ju gjort några mindre båtar, varav minst en som roddbåt och de blev alla bra så en jolle borde inte ställa till så mycket problem.

Men om man gör en "plugg" som representerar insidan och klär den utanpå med lämpligt bordläggningsmaterial så borde det bli lättare att göra även en liten jolle/dinge, särskilt om man vill ha klinkbyggt skrov. Pluggen kan ju vara en bit förpackningsfrigolit so är lätt att skära till önskad form.

För en modernare jolle så går det ju att använda papp hur enkelt som helst. Tänk plywoodskrov, raka linjer, plana skivor, tvära kanter och slag.

Mvh

/Peter

2010 12 10, 11:15
Kommunikationsminister

Jag misstänker att mitt dilemma är att det är tråkigt att lägga ned lika mycket tid på livbåten som på den stora båtens skrov. :roll:

2010 12 10, 11:21
Kommunikationsminister

Att bygga båtar tar ju sin tid oavsett storlek på nå´t sätt. Men en liten jolle bör gå att få till rätt enkelt och med den rutin och teknik du har så är det nog inte så farligt ändå :)

Väntar med spänning på vad som komma skall :-D

/Peter

2010 12 10, 12:10
Kommunikationsminister

Det fanns ett enkelt knep att klara det hela på. Bara att kolla MHJ-tråden där nu Elida blivit en officiell skuta...

2010 12 11, 0:45
Passagerare

Hej denna båt (orginalet alltså) känner jag igen. Den låg i Segelsällskapet Gäddviken i Nacka på 70-talet, därav Gäddisstanderten.
jan claesson skrev:
Det nämndes något om en folkbåt tidigare. Har en modell stående på mitt arbetsrum.

Bild

Bild

Bild
Byggaren heter Göran Forss och jobbade 40 år här fram till sin pension. Kanske någon som blir sugen på en i HO? Denna är byggd i 1:20.

Jan

2011 01 14, 12:26
Kommunikationsminister

Trevligt! Välkommen till forumet!
Jan Claesson (som nu lämnat forumet) arbetar på Sjöhistoriska i Stockholm, så det är där modellen finns att beskåda.

2011 01 14, 12:31
Kommunikationsminister

Tro inte att båtbyggena avstannar :shock:

I min anläggningstråd nämnde jag en Coronet P27, alltså en polisvariant som jag tänkte skulle passa i ett hörn av hamnen då och då. Hur fick jag då för mig att göra en så´n :? jo i ett ögonblick av sortering av gamla ritningar (läs rensning) så dök en välsliten kopia av en SEMO Polispatrullbåt i skala ca 1:25 sådär. Kom ihåg bygget som blev väldigt illusoriskt och tänkte att den här skulle göra sig i hamnen på SDJ - och på den vägen är det.

För den som blir intresserad finns ritningar och beskrivningar att läsa/hämta på modellbåtklubben LaSkala´s hemsida: http://www.laskala.se/ och välj SEMO-byggsats. På sista sidan visas en bild av hur SEMO´s båt såg ut i polisutförande, men det är inte den modellen jag kommer ihåg bäst från Göteborgsområdet och kommer att justera "kajutan" efter det.

Nåväl, till att börja med beväpnade jag mig med följande grejor:
Bild
En förpackning Evert Grön 0,5 mm tjocklek, linjal, penna, sax, kniv, och utanför bilden en nålflaska med plastlim. Delarna är den isärtagna mockupen jag visade i anläggningstråden för ett tag sedan. Delarna tillsammans med ritningen (som också är utanför bild) blir grunden till bygget.

Först skärs/klipps skrovformande delar ut, d v s däck (båten byggs upp-och-ner) spant och stödet för fören.
Bild
Dessa delar limmas på plats och genast börjar grundformen skönjas (vilket är svårt på bilderna då vitt på vitt ger förbaskat små skuggor och kanter :cry: ni får tro mig.
Bild

Därpå fästs den plana vattenlinjebottnen och skrovsidorna så att skrovet får sin form och kan slutbehandlas.
Bild
Efter slipning och spackling och slipning eígen, så är skrovets undersida klart:
Bild
Nu vänder vi på steken och gör klart sittbrunnen och börjar montera "kajutan" med små enkla limduttar för inprovning av utseende och proportioner.
Bild
Som kanske syns :oops: så är kajutan inte gjord som en kabinbåtskajuta utan den har "fullhöjd" över hela sin längd.

Det här har varit avbrottet från lokbygge och väntan på ballasttorkning. Kommer att hoppa mellan detta och andra byggen ett tag framåt.

Återkommer!

/Peter

2011 02 12, 1:02
Kommunikationsminister

Vad kul att tråden återuppväcks! Får väl själv ta mig i kragen framöver. För stunden är det deklaration som gäller, sedan ska det bli lite tågbygge...

2011 02 12, 1:38
Kommunikationsminister

Hoppas att någon vill ta upp stafettpinnen och bygga en båt (jag antar att det även fortsättningsvis platsar under "övriga fordon"?)

Inlägget redigerat något, och ja det passar bra under denna kategori.
//Moderatorgruppen

2011 08 03, 22:42
Kommunikationsminister

Inga fler båtar på gång? Söker själv efter bra foton på slupen Anna som transporterade massaved till Munksjös anläggningar minst två gånger i veckan så sent som 1937. Har fått tag på alla hamnliggare för hela sommaren det året. Tyvärr är närmaste året dessförinnan man sparat 1894 …

2011 10 18, 0:19
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 372 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19