Tro inte att båtbyggena avstannar
I min anläggningstråd nämnde jag en Coronet P27, alltså en polisvariant som jag tänkte skulle passa i ett hörn av hamnen då och då. Hur fick jag då för mig att göra en så´n

jo i ett ögonblick av sortering av gamla ritningar (läs rensning) så dök en välsliten kopia av en SEMO Polispatrullbåt i skala ca 1:25 sådär. Kom ihåg bygget som blev väldigt illusoriskt och tänkte att den här skulle göra sig i hamnen på SDJ - och på den vägen är det.
För den som blir intresserad finns ritningar och beskrivningar att läsa/hämta på modellbåtklubben LaSkala´s hemsida:
http://www.laskala.se/ och välj
SEMO-byggsats. På sista sidan visas en bild av hur SEMO´s båt såg ut i polisutförande, men det är inte den modellen jag kommer ihåg bäst från Göteborgsområdet och kommer att justera "kajutan" efter det.
Nåväl, till att börja med beväpnade jag mig med följande grejor:

En förpackning Evert Grön 0,5 mm tjocklek, linjal, penna, sax, kniv, och utanför bilden en nålflaska med plastlim. Delarna är den isärtagna mockupen jag visade i anläggningstråden för ett tag sedan. Delarna tillsammans med ritningen (som också är utanför bild) blir grunden till bygget.
Först skärs/klipps skrovformande delar ut, d v s däck (båten byggs upp-och-ner) spant och stödet för fören.

Dessa delar limmas på plats och genast börjar grundformen skönjas (vilket är svårt på bilderna då vitt på vitt ger förbaskat små skuggor och kanter

ni får tro mig.

Därpå fästs den plana vattenlinjebottnen och skrovsidorna så att skrovet får sin form och kan slutbehandlas.

Efter slipning och spackling och slipning eígen, så är skrovets undersida klart:

Nu vänder vi på steken och gör klart sittbrunnen och börjar montera "kajutan" med små enkla limduttar för inprovning av utseende och proportioner.

Som kanske syns

så är kajutan inte gjord som en kabinbåtskajuta utan den har "fullhöjd" över hela sin längd.
Det här har varit avbrottet från lokbygge och väntan på ballasttorkning. Kommer att hoppa mellan detta och andra byggen ett tag framåt.
Återkommer!
/Peter